Windows 10 Home = Mappdelning och router

Permalänk

Windows 10 Home = Mappdelning och router

Hej

jag har två Windows 10 Home datorer där jag på dator 1 har delat ut en mapp som utan problem kan nås inom nätverket. Vill också komma åt mappen utifrån. Har problem att komma åt mappen i dator 2 (På annan adress). Har ip adressen till dator 1 men jag behöver väll öppna en port i routern för att utdelningen ska synas utåt?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Tror inte det går att mappdela över internet, men rätta mig gärna om jag har fel.
Annars kan kolla om någon av dina routrar har inbyggd vpn server, du kan då koppla upp med din andra dator och Windows tror de är på samma nätverk.

Permalänk
Medlem

Du får nog sätta upp en FTP-server på datorn där du har filerna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Tror inte det går att mappdela över internet, men rätta mig gärna om jag har fel.
Annars kan kolla om någon av dina routrar har inbyggd vpn server, du kan då koppla upp med din andra dator och Windows tror de är på samma nätverk.

Går att dela ut SMB/CIFS över internet men det är verkligen inget att rekommendera.
Som ovan skriver, sätt upp en vpn-server.
OpenVPN är nog snäppet enklare än t.ex Wireguard.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Tror inte det går att mappdela över internet, men rätta mig gärna om jag har fel.
Annars kan kolla om någon av dina routrar har inbyggd vpn server, du kan då koppla upp med din andra dator och Windows tror de är på samma nätverk.

Jag har en RT-AC66U B1 och är båda klienterna anslutet ska de kunna se varandra

Är ansluten nu men anger jag dator 2 vpns ip på dator 1 ser jag inte den utdelade mappen. Har det med de olika subnäten att göra?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Routern har en vpn server.

Dator 2 kan då koppla upp sig via VPN till routern.
Logga in på dator 1 på www.whatismyip.com, det är denna IP du ska logga in mot på dator 2.
Dator 2 får då den anslutit via vpn en IP på routerns (och dator 1's) närtverk.

Du kan kontrollera att det fungerar med whatsmyip.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Jag har en RT-AC66U B1 och är båda klienterna anslutet ska de kunna se varandra

Är ansluten nu men anger jag dator 2 vpns ip på dator 1 ser jag inte den utdelade mappen. Har det med de olika subnäten att göra?

Har du statiska routes näten mellan?

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Har du statiska routes näten mellan?

Har satt på det nu

Jag antar att jag vill routa över trafiken från vpn nättet 10.8.0.0 mot den klient som ska se trafiken i lanet eller liknande.

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Har jag fått VPN helt om bakfoten?

Mitt syfte här är att Mappa upp ett antal mappar i windows från en server som är placerad på annan adress. VPN tunnel blir länken för datan emellan. Övrigt internettrafik och dns m.m. ska vara som vanligt. Är detta fel uppfattning om vad vpn är till för?

Man kan ha internet frafik m.m. via vpn också men det är inget vi behöver just nu!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Normalt går all trafik över vpn (även internettrafik).
Men du kan stänga av det och bara få en tunnel till andra nätverket.
https://www.wintips.org/use-local-network-internet-when-conne...

Permalänk

Har också tittat på att skapa en webdav server för Windows 10 med IIS.

Har ställt in allt och når mapparna med given adress via Chrome och rätt användanm m.m. Försöker jag däremot mappa upp mappen via Utforskaren accepteras inte det användarkontot jag skapat i Windows 10?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Försöker mappa webdav mappen via cmd och får efter att jag angett användaren:
Systemfel 1920 har uppstått
Systemet kan inte komma åt filen

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Försöker mappa webdav mappen via cmd och får efter att jag angett användaren:
Systemfel 1920 har uppstått
Systemet kan inte komma åt filen

When attempting to map a drive to a WebDAV site, you receive the following error: System error 1920 has occurred. The file cannot be accessed by the system. This error occurs when the account that you are using does not have an authoring rule created for it.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

When attempting to map a drive to a WebDAV site, you receive the following error: System error 1920 has occurred. The file cannot be accessed by the system. This error occurs when the account that you are using does not have an authoring rule created for it.

Hmm misstänker det också men varför fungerar det i Webbisen då?

Hur fixar jag mitt konto så det fungerar för det eller det kanske är ett konto man måste hantera via iis?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.