Apple Macbook Air M1 – ett långtidstest av en kompetent batterikämpe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Linux och macos är väll i princip 2 motsater till varandra vad gäller öppenhet eller har jag missat nått?

Ja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

macos är alltså inte så nedstängt som det tycks vara?

MACOS är mer nedstängt än vad det tycks vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

MACOS är mer nedstängt än vad det tycks vara.

Själv har jag ingen aning då jag inte använder macos. Undrar dock, vad är det som är nedstängt och hur påverkas olika typer av användare av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Själv har jag ingen aning då jag inte använder macos. Undrar dock, vad är det som är nedstängt och hur påverkas olika typer av användare av det?

Man kan inte välja vilken färg man vill på aktivitetsfältet eller fönstren.

SkitOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Man kan inte välja vilken färg man vill på aktivitetsfältet eller fönstren.

Det går iofs att ändra mha Xcode

Mest folk som aldrig använt macOS som kallar det nedlåst.

Det är även löjligt enkelt att ändra resursfilerna i macOS, utan att behöva använda något likt reshacker i Windows.

Själv anser jag att Windows plattformen är betydligt mer låst än macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

MACOS är mer nedstängt än vad det tycks vara.

Ge gärna exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Man kan inte välja vilken färg man vill på aktivitetsfältet eller fönstren.

SkitOS

Verkar som att du har lite annorlunda prioriteringar mot mig i alla fall.

Det mesta stödjer darkmode idag om det är det du menar? Annars går det precis som många unix-baserade os att ändra systemfiler och konfigurationer...

Tror du har en del om bakfoten

Permalänk
Medlem

Tänk om vi kunde få en objektiv recension oxå inte att klanka på dig! men en som inte redan gillar apple produkter. Utan kritiskt granskar produkten.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det går iofs att ändra mha Xcode

Mest folk som aldrig använt macOS som kallar det nedlåst.

Det är även löjligt enkelt att ändra resursfilerna i macOS, utan att behöva använda något likt reshacker i Windows.

Själv anser jag att Windows plattformen är betydligt mer låst än macOS.

Skrivet av medbor:

Verkar som att du har lite annorlunda prioriteringar mot mig i alla fall.

Det mesta stödjer darkmode idag om det är det du menar? Annars går det precis som många unix-baserade os att ändra systemfiler och konfigurationer...

Tror du har en del om bakfoten

Förlåt. Jag trodde min satir var uppenbar! 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Förlåt. Jag trodde min satir var uppenbar! 😆

Misstänkte det! Däremot har vi ett par troll här i tråden som tar sådant som sanning.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Ase:

Tänk om vi kunde få en objektiv recension oxå inte att klanka på dig! men en som inte redan gillar apple produkter. Utan kritiskt granskar produkten.

Den här artikeln är ett långtidstest där jag försöker lyfta alla aspekter som jag kommit i kontakt med de senaste tre månaderna. Som nämns i inledningen är köpet enbart grundat i nyfikenhet, dels på M1 och dels på Mac OS, som jag tidigare aldrig stiftat någon närmare bekantskap med. Jag har aldrig haft och har fortfarande ingen förkärlek till Apple-produkter, men bra produkter oavsett tillverkare är ju alltid trevligt!

Personligen anser jag många gånger att långtidstester är att föredra, eftersom det finns många mjuka värden som är svåra att peka ut i "vanliga tester". Med en egenköpt pryl och utan många referensprodukter går det ju inte att få till ett kliniskt test som enbart fokuserar på prestanda och jämförelser med en uppsjö av andra bärbara datorer, men jag är ändå lite nyfiken: Är det någon del som du tycker saknas i artikeln? Det här är min första stora artikel om en specifik produkt, så feedback mottages gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Den här artikeln är ett långtidstest där jag försöker lyfta alla aspekter som jag kommit i kontakt med de senaste tre månaderna. Som nämns i inledningen är köpet enbart grundat i nyfikenhet, dels på M1 och dels på Mac OS, som jag tidigare aldrig stiftat någon närmare bekantskap med. Jag har aldrig haft och har fortfarande ingen förkärlek till Apple-produkter, men bra produkter oavsett tillverkare är ju alltid trevligt!

Personligen anser jag många gånger att långtidstester är att föredra, eftersom det finns många mjuka värden som är svåra att peka ut i "vanliga tester". Med en egenköpt pryl och utan många referensprodukter går det ju inte att få till ett kliniskt test som enbart fokuserar på prestanda och jämförelser med en uppsjö av andra bärbara datorer, men jag är ändå lite nyfiken: Är det någon del som du tycker saknas i artikeln? Det här är min första stora artikel om en specifik produkt, så feedback mottages gärna

Ok jag får be om ursäkt var inte personligt för testet håller med om att ett långtidstest är intressant, men blev mer allmän upplevelse utav att använda den utan att man fick veta riktigt vad gjorde du under tiden när falerade den, när fungerade den, vad är bra förutom batteritiden (vilket vi alla vet att arm fungerar bra) men prestanda mässigt fungerade det att spela på den fungerade olika program (&hur bra) litar inte på apple tester för att allt för många är partiska, det enda jag saknar är mer listat vad var bra vad var dåligt annars en bra artikel
P.S är lite less på m1 reklamen & fantasterna ber igen om ursäkt utifall jag lät otrevlig eller för kritisk i mitt inlägg MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ok jag får be om ursäkt var inte personligt för testet håller med om att ett långtidstest är intressant, men blev mer allmän upplevelse utav att använda den utan att man fick veta riktigt vad gjorde du under tiden när falerade den, när fungerade den, vad är bra förutom batteritiden (vilket vi alla vet att arm fungerar bra) men prestanda mässigt fungerade det att spela på den fungerade olika program (&hur bra) litar inte på apple tester för att allt för många är partiska, det enda jag saknar är mer listat vad var bra vad var dåligt annars en bra artikel
P.S är lite less på m1 reklamen & fantasterna ber igen om ursäkt utifall jag lät otrevlig eller för kritisk i mitt inlägg MVH Arne

Ärligt talat är det nog ganska svårt att hitta saker som den gör riktigt dåligt. Prestanda och programkompatibilitet finns ju där (iom Rosetta 2)

Jag tror tyvärr de har lyckats göra en riktigt trevlig och stabil maskin. Sen finns såklart saker som OSX vs. Windows eller andra saker att fundera över.

Men för att surfa/office/photoshop/programmera så tror jag efter de tester jag läst att den är extremt vass och prisvärd, och ingen annan thin/light kan riktigt mäta sig. Viss har inte rappare saker också, men då blir det antingen inte tunt eller tyst (eller bara långsamt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

...litar inte på apple tester för att allt för många är partiska, det enda jag saknar är mer listat vad var bra vad var dåligt...

Jag har kört blandad miljö med Macintosh, IBM PC och Linux sedan slutet av 90-talet. Så jag kan säga att jag arbetar lika obehindrat i operativsystemen i form av macOS, Windows 10 samt GNU/Linux.

Köpte en MacBook Air M1 i slutet av förra år och skulle vilja påstå att det är mitt bästa datorköp på över 10 år.

Men då de positiva aspekterna med Apple Silicon är minst sagt uttjatade, så tänkte jag fokusera på det som är mindre bra.

Vad jag önskar Apple gjort annorlunda

  • Fler anslutningar. Själv önskar jag främst SD-läsare, men även HDMI och USB-A hade varit önskvärt. Inte minst på Pro-modellen

  • USB-C portar på båda sidorna av MacBook. Det hade underlättat laddning samt inkoppling av externa hårddiskar (som ofta har kort USB-kabel)

  • USB-C portarna sitter löjligt nära varandra, så i vissa fall täcks båda portarna av exempelvis ett USB-minne.

  • Varför ingen pekskärm eller stöd för Apple Pencil? Jag gillar att jag kan köra iOS-/iPad-appar på min MacBook, men det faller lite på avsaknaden av pekskärm

  • Utseendemässigt känns designen mer 2015 än 2020. Lär dock bli mer lik senaste iPad Air/Pro framöver.

  • Webbkameran lämnar en hel del att önska. Kanske inte sämst i klassen, men jag hade önskat mer från Apple.

  • Ej stöd för dubbla skärmar utan adapter

  • Inget stöd för eGPU i dagsläget

  • Var är BootCamp? Jag saknar möjligheten att boota Windows vid behov.

  • MacBook Pro M1 känns inte speciellt "Pro", då den knappt tillför något från MacBook Air (bättre batteritid, lite ljusstarkare skärm, minimalt bättre högtalare). Touch bar räknar jag snarare som ett minus

I övrigt så instämmer jag i den allmänt positiva bilden av Apple Silicon och de nya maskinerna. Apple har gjort en fullträff med främst MacBook Air och förhoppningsvis fixas några av punkterna ovan i kommande MacBook Pro.

Är även imponerad av att en gammal USB-floppy drive funkar utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har kört blandad miljö med Macintosh, IBM PC och Linux sedan slutet av 90-talet. Så jag kan säga att jag arbetar lika obehindrat i operativsystemen i form av macOS, Windows 10 samt GNU/Linux.

Köpte en MacBook Air M1 i slutet av förra år och skulle vilja påstå att det är mitt bästa datorköp på över 10 år.

Men då de positiva aspekterna med Apple Silicon är minst sagt uttjatade, så tänkte jag fokusera på det som är mindre bra.

Vad jag önskar Apple gjort annorlunda

  • Fler anslutningar. Själv önskar jag främst SD-läsare, men även HDMI och USB-A hade varit önskvärt. Inte minst på Pro-modellen

  • USB-C portar på båda sidorna av MacBook. Det hade underlättat laddning samt inkoppling av externa hårddiskar (som ofta har kort USB-kabel)

  • USB-C portarna sitter löjligt nära varandra, så i vissa fall täcks båda portarna av exempelvis ett USB-minne.

  • Varför ingen pekskärm eller stöd för Apple Pencil? Jag gillar att jag kan köra iOS-/iPad-appar på min MacBook, men det faller lite på avsaknaden av pekskärm

  • Utseendemässigt känns designen mer 2015 än 2020. Lär dock bli mer lik senaste iPad Air/Pro framöver.

  • Webbkameran lämnar en hel del att önska. Kanske inte sämst i klassen, men jag hade önskat mer från Apple.

  • Ej stöd för dubbla skärmar utan adapter

  • Inget stöd för eGPU i dagsläget

  • Var är BootCamp? Jag saknar möjligheten att boota Windows vid behov.

  • MacBook Pro M1 känns inte speciellt "Pro", då den knappt tillför något från MacBook Air (bättre batteritid, lite ljusstarkare skärm, minimalt bättre högtalare). Touch bar räknar jag snarare som ett minus

I övrigt så instämmer jag i den allmänt positiva bilden av Apple Silicon och de nya maskinerna. Apple har gjort en fullträff med främst MacBook Air och förhoppningsvis fixas några av punkterna ovan i kommande MacBook Pro.

https://i.imgur.com/5fgiZky.jpg

Är även imponerad av att en gammal USB-floppy drive funkar utan problem

Jag tänker mig att nästa iPad Pro kanske kommer kunna bli bra, med i det närmaste full OSX kanske?

Spontant känns det lite som att de missat bollen med att göra en helt vanlig laptop som du är inne på, jag skulle snarare vilja ha något i stil med en lenovo yoga. Full ipad med touch-skärm när den är fullt utvikt, sedan normal osx-laptop när den är halvstängd. Nu när alla appar fungerar på alla enheter känns det som en no-brainer... (bara touch-skärmen som saknas vad jag kan se, och ett annat gångjärn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tänker mig att nästa iPad Pro kanske kommer kunna bli bra, med i det närmaste full OSX kanske?

Spontant känns det lite som att de missat bollen med att göra en helt vanlig laptop som du är inne på, jag skulle snarare vilja ha något i stil med en lenovo yoga.

Jag håller med! Gillade verkligen min gamla Lenovo Yoga, men där var det Windows 8/10 som höll tillbaka produkten.

Touch i Windows 10 är bitvis så pass uselt att när jag skulle ersätta min Lenovo Yoga (1 gen) med en Dell XPS 2-in-1, så fastnade jag istället för en vanlig Dell XPS 13 (efter att jag även returnerade en Lenovo Yoga C940).

En "Yoga" som kör macOS/iPad OS är lite av en våt dröm för mig. Tills det händer så kommer jag sannolikt att använda en iPad Air med Apple Pencil som Sidecar till min MacBook Air.

iPad Air står redan på min önskelista här

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag håller med! Gillade verkligen min gamla Lenovo Yoga, men där var det Windows 8/10 som höll tillbaka produkten.

Touch i Windows 10 är bitvis så pass uselt att när jag skulle ersätta min Lenovo Yoga (1 gen) med en Dell XPS 2-in-1, så fastnade jag istället för en vanlig Dell XPS 13 (efter att jag även returnerade en Lenovo Yoga C940).

En "Yoga" som kör macOS/iPad OS är lite av en våt dröm för mig. Tills det händer så kommer jag sannolikt att använda en iPad Air med Apple Pencil som Sidecar till min MacBook Air.

iPad Air står redan på min önskelista här

Finns ju tangentbord till ipad redan förstås, men en laptop är ju guldstandard av en anledning

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag har kört blandad miljö med Macintosh, IBM PC och Linux sedan slutet av 90-talet. Så jag kan säga att jag arbetar lika obehindrat i operativsystemen i form av macOS, Windows 10 samt GNU/Linux.

Köpte en MacBook Air M1 i slutet av förra år och skulle vilja påstå att det är mitt bästa datorköp på över 10 år.

Men då de positiva aspekterna med Apple Silicon är minst sagt uttjatade, så tänkte jag fokusera på det som är mindre bra.

Vad jag önskar Apple gjort annorlunda

  • Fler anslutningar. Själv önskar jag främst SD-läsare, men även HDMI och USB-A hade varit önskvärt. Inte minst på Pro-modellen

  • USB-C portar på båda sidorna av MacBook. Det hade underlättat laddning samt inkoppling av externa hårddiskar (som ofta har kort USB-kabel)

  • USB-C portarna sitter löjligt nära varandra, så i vissa fall täcks båda portarna av exempelvis ett USB-minne.

  • Varför ingen pekskärm eller stöd för Apple Pencil? Jag gillar att jag kan köra iOS-/iPad-appar på min MacBook, men det faller lite på avsaknaden av pekskärm

  • Utseendemässigt känns designen mer 2015 än 2020. Lär dock bli mer lik senaste iPad Air/Pro framöver.

  • Webbkameran lämnar en hel del att önska. Kanske inte sämst i klassen, men jag hade önskat mer från Apple.

  • Ej stöd för dubbla skärmar utan adapter

  • Inget stöd för eGPU i dagsläget

  • Var är BootCamp? Jag saknar möjligheten att boota Windows vid behov.

  • MacBook Pro M1 känns inte speciellt "Pro", då den knappt tillför något från MacBook Air (bättre batteritid, lite ljusstarkare skärm, minimalt bättre högtalare). Touch bar räknar jag snarare som ett minus

I övrigt så instämmer jag i den allmänt positiva bilden av Apple Silicon och de nya maskinerna. Apple har gjort en fullträff med främst MacBook Air och förhoppningsvis fixas några av punkterna ovan i kommande MacBook Pro.

https://i.imgur.com/5fgiZky.jpg

Är även imponerad av att en gammal USB-floppy drive funkar utan problem

Jag var själv också förvånad att Apple inte stödjer touchskärm, och läst webinlägg ifrån utvecklare som var lika förvånade de med.

Skulle vilja se en Lenovo Yoga 9xx utmanare, gärna lika bra utformning osv som Lenovo ibland får till, men med MacOS X och iPadOS UX i någon gemensam lösning.

Men kommer nog bättre, nu körde de M1 i de modellern de har nu, vilket är bra, ta ett steg i taget, mjukvaran och processor först, sedan resten av hårdvaran i senare steg.

Kul att äntligen få lite liv i branschen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

MACOS är mer nedstängt än vad det tycks vara.

Berätta mer..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag har en macbook air från 2019 och det var min första och enda mac. Jag gillar hur lätt och smidig den är med bra batteritid. Jag är dock grymt besviken på min då jag hade en förhoppning att den skulle vara stabil. Jag skulle säga att majoriteten av stora OS-uppgraderingar blir fel där en hel ominstallation behövs. Dessa brukar också behöva göras ett par gånger med många olika hemliga knapptryck för att få igång den. Jag känner mig ändå väl kompetent på både windows och linux men mac är ett rent helvete när man får problem, och just att slippa problem var en stor anledning att jag köpte den.

Just nu sitter jag och klickar bort meddelandet som funnits i över en månad om uppgradering varje gång jag startar den för jag vet att det kommer resultera i en ominstallation...

Älskar designen, skärmen och batteritiden men aldrig mer mac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Jag har en macbook air från 2019 och det var min första och enda mac. Jag gillar hur lätt och smidig den är med bra batteritid. Jag är dock grymt besviken på min då jag hade en förhoppning att den skulle vara stabil. Jag skulle säga att majoriteten av stora OS-uppgraderingar blir fel där en hel ominstallation behövs. Dessa brukar också behöva göras ett par gånger med många olika hemliga knapptryck för att få igång den. Jag känner mig ändå väl kompetent på både windows och linux men mac är ett rent helvete när man får problem, och just att slippa problem var en stor anledning att jag köpte den.

Just nu sitter jag och klickar bort meddelandet som funnits i över en månad om uppgradering varje gång jag startar den för jag vet att det kommer resultera i en ominstallation...

Älskar designen, skärmen och batteritiden men aldrig mer mac...

Jag själv har aldrig haft problem, eller behövt installera om, sedan 2014 när jag började med mac via jobbet.

Just stabiliteten och att ’it just works’ är det jag brukar framhålla.

Antingen har du fått ett måndags-ex eller haft väldig otur skulle jag tro, men det är såklart inte så att ingen har problem.

Testa att vänta någon vecka med att installera större uppdateringar (så gör jag oftast med windows också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Jag skulle säga att majoriteten av stora OS-uppgraderingar blir fel där en hel ominstallation behövs. Dessa brukar också behöva göras ett par gånger med många olika hemliga knapptryck för att få igång den.

Antingen är det något fel på din hårdvara, eller så gör du något fel. Har aldrig varit med om det du beskriver och då har jag väl (i jobbet) uppgraderat runt 5-600 macOS. Sen undrar jag vilka "hemliga knapptryck" du menar?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Antingen är det något fel på din hårdvara, eller så gör du något fel. Har aldrig varit med om det du beskriver och då har jag väl (i jobbet) uppgraderat runt 5-600 macOS. Sen undrar jag vilka "hemliga knapptryck" du menar?

Finns saker för att komma in i recovery precis när (innan) datorn bootar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Antingen är det något fel på din hårdvara, eller så gör du något fel. Har aldrig varit med om det du beskriver och då har jag väl (i jobbet) uppgraderat runt 5-600 macOS. Sen undrar jag vilka "hemliga knapptryck" du menar?

Jag har också funderat på hårdvaruproblem eller måndags-ex som någon sa. Min granne har haft mac i massor med år utan problem. Uppdateringar failar oftast och då hamnar den i återställningsläge. Återställning fungerar oftast inte utan att man med olika knapptryck när datorn bootar för att återställa nvram och lite sådant.

Jag stör mig på att jag inte kommer åt och kan felsöka eller se vad som går fel. Man får blint testa guider man hittar på nätet eller ringa/lämna in för support.

Nä, nästa gång blir det nån fin liten windows-laptop. När jag köpte Macen så hade jag problem att hitta nån i liknande format och smidighet men det kanske finns eller blir bättre framöver. Macen får hänga med nått år till 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns saker för att komma in i recovery precis när (innan) datorn bootar

Haha, jo det vet jag. Men dom är knappast hemliga, snarare extremt väldokumenterade på Apples egna supportsidor.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Jag stör mig på att jag inte kommer åt och kan felsöka eller se vad som går fel. Man får blint testa guider man hittar på nätet eller ringa/lämna in för support.

Det finns ju massor av sätt att felsöka både hårdvara och macOS.

Första steget om man misstänker fel med hårdvaran:
https://support.apple.com/sv-se/HT202731

För att starta i säkert läge:
https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mh21245/mac

För att läsa loggar som berättar om vad som går fel i uppstarten (starta recovery och ta del av loggarna genom arkivmenyn). Du kan även dra igång terminalen här och jobba via CLI:
https://support.apple.com/sv-se/HT208496

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Haha, jo det vet jag. Men dom är knappast hemliga, snarare extremt väldokumenterade på Apples egna supportsidor.

Ok, jag ändrar till "hemliga" då. Tanken var inte hemliga i meningen att någon ville dölja dessa kommandon för allmännheten.

Jag förstår att du är ett fan av mac. Jag är det inte. Tackar för alla länkar för felsökning. Det gör dock inte att jag kommer köpa fler Macar framöver.

Min initiala tanke var bara att dela med mig av min inte-speciellt-positiva upplevelse med Macbook. Jag ville verkligen älska denna då den är extremt snygg och att jag hade hört mycket possitivt om den. Eftersom den ändå är förhållandevis dyr så hade jag högre förväntningar på en problemfri upplevelse som så här i efterhand gör att jag inte kommer välja fler Appleprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Ok, jag ändrar till "hemliga" då. Tanken var inte hemliga i meningen att någon ville dölja dessa kommandon för allmännheten.

Jag förstår att du är ett fan av mac. Jag är det inte. Tackar för alla länkar för felsökning. Det gör dock inte att jag kommer köpa fler Macar framöver.

Min initiala tanke var bara att dela med mig av min inte-speciellt-positiva upplevelse med Macbook. Jag ville verkligen älska denna då den är extremt snygg och att jag hade hört mycket possitivt om den. Eftersom den ändå är förhållandevis dyr så hade jag högre förväntningar på en problemfri upplevelse som så här i efterhand gör att jag inte kommer välja fler Appleprodukter.

Jag är ett fan av teknik / datorer. Ibland är det macOS ibland är det Windows, ibland är det något annat beroende på vad jag ska göra, mitt 3090 är exempelvis svårdrivet i en Mac. Jag tycker mest att det är synd när folk skriver saker som inte stämmer enbart för att dom inte vet hur deras produkt fungerar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag är ett fan av teknik / datorer. Ibland är det macOS ibland är det Windows, ibland är det något annat beroende på vad jag ska göra, mitt 3090 är exempelvis svårdrivet i en Mac. Jag tycker mest att det är synd när folk skriver saker som inte stämmer enbart för att dom inte vet hur deras produkt fungerar.

Du verkar missförstå vad jag försöker säga eller så är jag otydlig, men visst, vi tycker olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Du verkar missförstå vad jag försöker säga eller så är jag otydlig, men visst, vi tycker olika.

Jag tolkar det du skriver såhär:

1. Du påstår att jag är ett fan av mac eftersom du skriver "Jag förstår att du är ett fan av mac." Det är naturligtvis fritt fram att påstå denna typ av saker, även om det är helt ointressant.

2. Baserat på ett inköp, av vad som verkar vara ett måndagsexemplar (framgår inte om den varit inne på reparation), så kommer du inte köpa några mer produkter från Apple. Detta även om produkten du köpte var väldigt snygg och du ville tycka om den. Det är naturligtvis helt okej att ta ett sådant beslut, om än något kategoriskt.

3. Rent allmänt baserat på dina inlägg så tolkar jag det som att du har rätt dåliga kunskaper om hur man installerar/underhåller en dator med macOS eftersom du skriver rena felaktigheter, men också konstigheter om "hemliga knappkombinationer". Jag har svårt att ta det du skriver på allvar om tekniska strul då.

Om ovan inte är vad du försöker säga, så vad försöker du säga?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata