Valve tvingas bistå Apple i Epic Games-dispyten

Permalänk
Melding Plague

Valve tvingas bistå Apple i Epic Games-dispyten

Amerikansk domstol slår nu fast att Valve om en månad ska överlämna detaljer om försäljning av 436 speltitlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir Valve kompenserade för arbetet de tvingas till?

Permalänk
Avstängd

gött. f-off till epic

Permalänk
Medlem

Skönt att veta att Apple i förlängningen kan tvinga andra bolag att dela med sig av deras data.

Man skulle kunna argumentera för att Apple inte har någon som helst rätt till Valves data men tydligen tycker domstolen annat.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir när Apple hamnar i samma sits?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Anmärkningsvärt att Valve är tvungen att lämna ut företagshemligheter för att några helt andra företag bråkar i rätten.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det finns något Valve kan göra för att överklaga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Skönt att veta att Apple i förlängningen kan tvinga andra bolag att dela med sig av deras data.

Man skulle kunna argumentera för att Apple inte har någon som helst rätt till Valves data men tydligen tycker domstolen annat.

Skrivet av henkiii:

Anmärkningsvärt att Valve är tvungen att lämna ut företagshemligheter för att några helt andra företag bråkar i rätten.

Håller med, låter jättekonstigt att ett företag som inte ens är inblandad i dispyten ska behöva ge ut en massa data bara så där.

Skulle inte förvåna mig om man skulle få höra i framtiden att företag fejk stämmer andra för att få tag på andra företags data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Anmärkningsvärt att Valve är tvungen att lämna ut företagshemligheter för att några helt andra företag bråkar i rätten.

Ja, vad blir nästa grej?
Begära ut uppgifter från NSA för att det kan hjälpa i ett rättsfall?
/s

Jag är ingen rättsexpert men jag ogillar verkligen vad som sker här.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Detta är Antitrust och inte en enkel stämning som Epic gör mot Apple. Detta handlar om hela marknaden och det är därför domare tvingar Valve att ta fram info som Apple vill ha. Valve är i samma marknad.

Och denna antitrust stämning kommer påverka hela "store marknad".

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Anmärkningsvärt att Valve är tvungen att lämna ut företagshemligheter för att några helt andra företag bråkar i rätten.

Jag förstår inte detta alls och det enda jag kan tänka mig att jag saknar information. Då det inte låter som att sådant skulle ske i ett rättssäkert land.

Permalänk
Medlem

Så.... för att det "kan hjälpa" och det är "inte överdrivet jobbigt" för Valve så måste de göra denna gratistjänst.

Med så löjliga argument tycker jag vi kan kräva i domstol att Jeff B. lämnar ut några miljarder till behövande för det "kan hjälpa" och det är "inte överdrivet jobbigt" för honom att göra samhället den tjänsten.

Finns det något extremt bra argument här som flyger mig över huvudet? Eller är amerikanska rättssalar att likställa med en lekstuga för twitter aktivister?

@lillaankan_i_dammen tänkte ungefär samma; "vad är det jag missar här..?"

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Har bara följt med ett halvt öra men efter att ha läst domslutet så är tl:dr att Epic hävdar att Apple utnyttjar sitt monopol (Apple Store) varpå Apple svarar att Epic säljer mängder av spel på andra plattformar såsom Steam vilket gör att Apple inte har monopol. Epic i sin tur hävdar att man inte kan bunta ihop alla plattformar på det viset. Detta är en av sakerna som domstol ska ta beslut kring och det är därför Apple tillåts hämta data från Steam inför rättegången om det skulle visa sig att domstol beslutar att man kan klumpa samman alla plattformar.

Domarens motivering:

Citat:

Valve’s decision to stay private means that it avoids the public company disclosure and reporting requirements, but it does not immunize the company from discovery. The protective orders in these actions allow Valve to designate its documents confidential or highly confidential to address competitive concerns, and that protection is sufficient. The Court orders Valve to remove the redactions from volume 5 of its document production, except for any redactions of attorney-client privileged or attorney work product information, if there are any.

https://en.wikipedia.org/wiki/Discovery_(law)

Valve hade möjligheten att visa att det var företagshemligheter men misslyckades.

Permalänk
Medlem

Vad händer om Valve helt enkelt skiter i att besvara Apples förfrågan? Att man inte svarar på mejl och brev etc. Agerar som att det regnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Anmärkningsvärt att Valve är tvungen att lämna ut företagshemligheter för att några helt andra företag bråkar i rätten.

Det är nog några i den domstolen som fick en stor check under bordet av Apple

Sjukt hur Apple får göra såhär, därav jag inte finner att allt gått rätt till.

Hoppas Epic Games går segrande ur detta.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av five70five:

gött. f-off till epic

Gött? Ja verkligen gött att Apple kan tvinga VALVE via domstol till enormt mycket arbete etc. Och det dom ber om är också korkat.
Vissa personer på Swec kan man undra vart dom kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Varför? Valve har ju inget med saken att göra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Gött? Ja verkligen gött att Apple kan tvinga VALVE via domstol till enormt mycket arbete etc. Och det dom ber om är också korkat.
Vissa personer på Swec kan man undra vart dom kommer ifrån.

mycket arbete?
bara att öppna excel-filen som heter sales-numbers-xxxxårtal.xlsx och copy pasta lite.

ibalnd undrar man om vissa personer på Swec nånsin har jobbat en dag i sitt liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av five70five:

mycket arbete?
bara att öppna excel-filen som heter sales-numbers-xxxxårtal.xlsx och copy pasta lite.

ibalnd undrar man om vissa personer på Swec nånsin har jobbat en dag i sitt liv

Du som verkar väldigt insatt och arbetserfaren, hur lång tid kommer det ta, och hur mycket arbete är det verkligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av five70five:

mycket arbete?
bara att öppna excel-filen som heter sales-numbers-xxxxårtal.xlsx och copy pasta lite.

ibalnd undrar man om vissa personer på Swec nånsin har jobbat en dag i sitt liv

vet inte om man ska skratta eller gråta åt ditt inlägg!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

jag fattar noll i hur apple kan tvinga valve till en sånhär sak, dem e juh inte med i målet på ens ett lillfinger-plan, samt som valve själva påpekat att apple är ett fucking mobil-spel-säljar-ställe och valve är typ 100% PC och absolut inga mobilspel or whatever.
hoppas oxå epic går segrande

Permalänk
Medlem

Vad tycker företagen vars speltitlar Apple begär ut data för om detta? Har de möjlighet att protestera? Skulle de potentiellt kunna stämma Valve om datan lämnas ut? Och framför allt skulle inte detta kunna vara ett misstag för Apple om Epic helt enkelt skulle kunna visa att de kan sälja samma spel, fortfarande gå med vinst på det och ta ut en lägre ersättning än Valve? Dvs om Epic visar att Valves (och därmed Apples) 30% inte är nödvändiga för att kunna driva en digital store med "rimlig" vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Vad tycker företagen vars speltitlar Apple begär ut data för om detta? Har de möjlighet att protestera? Skulle de potentiellt kunna stämma Valve om datan lämnas ut? Och framför allt skulle inte detta kunna vara ett misstag för Apple om Epic helt enkelt skulle kunna visa att de kan sälja samma spel, fortfarande gå med vinst på det och ta ut en lägre ersättning än Valve? Dvs om Epic visar att Valves (och därmed Apples) 30% inte är nödvändiga för att kunna driva en digital store med "rimlig" vinst.

Företagen borde kunna stämma Apple för att de tvingat Valve att lämna ut datan. Det hade varit kul att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Vad tycker företagen vars speltitlar Apple begär ut data för om detta? Har de möjlighet att protestera? Skulle de potentiellt kunna stämma Valve om datan lämnas ut? Och framför allt skulle inte detta kunna vara ett misstag för Apple om Epic helt enkelt skulle kunna visa att de kan sälja samma spel, fortfarande gå med vinst på det och ta ut en lägre ersättning än Valve? Dvs om Epic visar att Valves (och därmed Apples) 30% inte är nödvändiga för att kunna driva en digital store med "rimlig" vinst.

Företag har inget val. Det är en domare som tvingar Valve lämna ut data

Permalänk
Medlem
Skrivet av five70five:

mycket arbete?
bara att öppna excel-filen som heter sales-numbers-xxxxårtal.xlsx och copy pasta lite.

ibalnd undrar man om vissa personer på Swec nånsin har jobbat en dag i sitt liv

Man kan nog utgå från att Valve inte har ljugit domaren rätt upp i ansiktet och att de faktiskt behöver göra en sammanställning ur fyra olika databaser för att få fram de siffror Apple begär. Men domaren verkar hålla med om att det inte är speciellt jobbigt och det har han nog rätt i.

Vad gäller ämnet i allmänhet: Amerikanska domares bevekelsegrund är att alltid försöka ta beslut där överklagande inte får något annat resultat än deras eget beslut. Det är nämligen inte bra för karriären. Vilket får till följd att besluten ofta följer lagen ganska väl. Om man tycker att detta var ett konstigt beslut så får man helt enkelt skylla på lagstiftaren, eller hoppas på att ett eventuellt överklagande går igenom, men räkna inte med det sistnämnda. Notera att Valve aldrig argumenterade för att det skulle saknas laglig grund att tvinga dem lämna ut uppgifterna.

Hade domaren tagit ett annat beslut i den här frågan hade han redan nu behövt ta ett de-facto-beslut i en av sakfrågorna, nämligen vad gäller hur stor marknaden som Apple har ett monopol på är. Han hade blivit tvungen att göra det utan att ge Apple en chans att bevisa vad de nu vill bevisa, vilket hade gjort hans beslut sårbart för överklagande, vilket han alltså vill undvika.

Min gissning om utfallet av hela målet är att marknaden kommer bestämmas till möjligheten att distribuera mobilspel och att den marknaden i praktiken är begränsad till Apples och Googles butiker, även om det finns andra, mindre butiker (Kina är inte relevant). Jag tvivlar därför på att Epic kan vinna detta eftersom Apple har en marknadsandel som inte kan anses dominerande (ens vad gäller dollar-värde). Men jag blir inte ledsen om jag har fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av five70five:

gött. f-off till epic

F-off Apple snarare! Äckligare företag får man leta efter med sin sektliknande affärside!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Undrar hur det blir när Apple hamnar i samma sits?

Är det inte Epic som stämt Apple?

Edit: Jaha. De har stämt varandra. Men Epic kastade första stenen. Vilket kaos.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Apple kommer inte att få se någon av den data som Valve lämnar ifrån sig. Endast deras advokater.
Sånt här är inte alls ovanligt i civilmål mellan företag i USA.

Permalänk
Medlem

Ungefär detsamma som om jag skulle be alla här lämna ut sin bank och inloggning för det "skulle kunna" förbättra min ekonomiska situation...så förbaskat löjligt att det ens är möjligt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av folzar:

Ungefär detsamma som om jag skulle be alla här lämna ut sin bank och inloggning för det "skulle kunna" förbättra min ekonomiska situation...så förbaskat löjligt att det ens är möjligt.

Kan du utveckla det där?