Ps3 vill inte uppdatera firmware.

Permalänk

Ps3 vill inte uppdatera firmware.

Hej.

Jag har en ps3 som gör mig mycket frustrerad. För något år sedan skulle min far som hade denna konsolen hos sig spela något spel och då promtade ps3an om att den ville göra en uppdatering, han gjorde detta men sedan ville inte ps3an starta.

När man återställer systemet så vill den reboota för att färdigställa detta men då hänger den sig och vägrar reboota. Skärmen blir svart och power leden lyser grönt och sen händer det inget mer. Jag har lämnat den i detta läge i ett par dagar (jag glömde bort att jag höll på med detta) utan att den startar om. Det går inte heller att starta om den manuellt med power knappen när den har låst sig, det enda sättet att starta om den då är att dra ur strömkabeln. Jag har ett par gånger lyckats komma så långt med att installera om systemet så att den verkar starta normalt efter att jag har dragit ur strömkabeln, sen kommer det upp en blå skärm som säger att filsystemet är korrupt. När den hänger sig så blir den också varm, så det verkar ju som att den håller på att jobba med något som helt enkelt misslyckas.

Jag har felsökt och provat allt möjligt men den vill ändå inte fungera. Jag har letat överallt (känns som det i alla fall) på nätet efter någon med samma problem eller en lösning på detta utan framgång.

Jag har provat alla alternativ i safe start menyn, provat att installera flera olika versioner av firmwaren, plockat isär den och gjort rent den från den lilla mängden damm som var där, bytt ut kylpastan på processorn och gpun, provat med flera olika hårddiskar och provat att formatera hårddiskarna i min dator innan jag provade dom i ps3an.

Det är inte livsviktigt att få igång denna konsolen då jag fixade en annan åt farsan. Men det gör mig frustrerad att inte kunna lösa problemet. Så om det är någon som har någon ide eller vet om ett forum där frågan gör sig bättre så blir jag glad.

Det är en Slim CECH-2503B

Mvh// Mattias

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jo det var den menyn som jag av någon anledning kallade safe start menyn. Jag har provat alla val i recovery mode. Den fastnar ändå när den ska reboota.

Permalänk
Medlem

En ide tagen helt ur luften utan någon grund på att det skulle fungera.
Då du värkar tästat allt inom mjukvaru väg, så kan det kanse vara hårdvaran och då någon lödning som gått sönder. Och då kanske baka moderkortet skulle hjälpa.
Men jag hade tagit detta som absolut sista alternativ!