Acer e5-771 fungerar att sätta på men ingen skärm

Permalänk
Medlem

Acer e5-771 fungerar att sätta på men ingen skärm

Hejsan mina sweclockers vänner!

Det är nämligen så att jag har problem med min laptop där helt plötsligt idag (Ej använt idag förens nu) bara slutar visa någon skärm. Det börjar med att jag trycker på power knappen. Totalt svart skärm men jag hör att det startas samt att det lyser blått (Som att det är igång).

Jakt på att googla lite runt där jag främst sökte efter acer e5-771 black screen but power on och det var massa tutorials som jag har följt. Bland annat som https://recoverit.wondershare.com/computer-problems/acer-lapt..., https://www.youtube.com/watch?v=NWVMMGfUKno.

Testat så mycket så som att ta isär alla delar, tagit bort batteriet och kört endast AC, testat koppla via HDMI, bytt CMOS batteri, bytt ram, tagit bort hårddisken m.m. men ingetnting.

Det som händer är att när jag klickar så lyser det en blå lampa som det vore igång. Jag ser fläkten snurrar i 1-2 sec och sedan slutar den. Det känns som den är i någonsorts död läge för såfort jag klickar på power knappen igen så stängs den av väldigt fort. Har testat olika "hard reset" men det vägrar att ge mig någon bild varken via HDMI till extern dator eller skärmen itself.

Jag skulle uppskatta all sorts hjälp!

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte råkat flytta nån av skärmens kablar när du varit inne och skruvat i den.
Själv återupplivade jag min Lenovo bl.a. genom att ta ur batteriet och hålla in startknappen en stund och då gick den igång igen efter att batteriet satts tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Kolla så du inte råkat flytta nån av skärmens kablar när du varit inne och skruvat i den.
Själv återupplivade jag min Lenovo bl.a. genom att ta ur batteriet och hålla in startknappen en stund och då gick den igång igen efter att batteriet satts tillbaka.

Det fungerade inte heller innan jag pillade såklart :'( Jag tänker ge den natten men jag vet att något är verkligen fel. Den är trots allt 6 år gammal idag (tror jag?) så kanske är det dags för nytt? Tycker inte den var illa nog heller och fungerade hyfsat men för mig känns det som den integrated gpu som har gått snett

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Korrupt BIOS kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Korrupt BIOS kanske?

Kan det ske automatiskt över en natt? Tänker mer att laptopen har inte installerat någonting, såvida det är ingen dold uppdatering i bakgrunden.

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Kan det ske automatiskt över en natt? Tänker mer att laptopen har inte installerat någonting, såvida det är ingen dold uppdatering i bakgrunden.

Det verkar ju inte vara någonting unikt iaf. Men eftersom den bara lade av knall och fall kan vi ju även misstänka någon form av ordentligt hårdvarufel. Känns bara som att något fått den att fastna väldigt tidigt under uppstartsfasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det verkar ju inte vara någonting unikt iaf. Men eftersom den bara lade av knall och fall kan vi ju även misstänka någon form av ordentligt hårdvarufel. Känns bara som att något fått den att fastna väldigt tidigt under uppstartsfasen.

Misstänker själv det kan vara hårdvarufel. Förmodligen integrated gpu som har lagt av?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Misstänker själv det kan vara hårdvarufel. Förmodligen integrated gpu som har lagt av?

Skulle bli väldigt förvånad om det är processorn som tagit skada. Vad händer om du försöker starta upp den utan några minnen i? Det första som ska ske är nämligen ett test på en väldigt låg nivå hårdvarumässigt och om minne saknas borde den (eventuellt) ge någon form av felkod genom korta pip. Så om inte ens det fungerar kan det ju handla om något med startsekvensen som går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Skulle bli väldigt förvånad om det är processorn som tagit skada. Vad händer om du försöker starta upp den utan några minnen i? Det första som ska ske är nämligen ett test på en väldigt låg nivå hårdvarumässigt och om minne saknas borde den (eventuellt) ge någon form av felkod genom korta pip. Så om inte ens det fungerar kan det ju handla om något med startsekvensen som går fel.

Har provat det. Jag kan se som sagt att fläkten kör igång i 1-2 sekunder sen dör det. Jag känner hur allting liksom vibrerar när jag väl håller datorn men sen dör det ut. Under den tiden jag startar så är det totalt svart skärm även med extern skärm via HDMI. Så det går inte heller att det. Det lyser att den är igång men som jag nämnde, efter ett par sekunder så känner jag hur allting liksom dör trots att datorn är igång liksom? Om det make any sense

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI