Bahnhof går till attack mot PTS efter läckt mailkonversation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Återigen, var är de konkreta bevisen? En enda person som fått sin data överlämnad av Bahnhof är allt jag begär. En enda. Jag väntar... Att de samarbetar med polisen när det gäller grova brottslingar är inte sanna sak dom att de lämnar ut allt vind för våg. Det är skillnad på brott och brott. Att skydda folks åsikter, kulturvanor med mera är lite annat än att skydda mördare och det vet du mycket väl. Folk hyllar Bahnhof för att de inte lämnat ut uppgifter om fildelare och andra som sysslar med brott utan offer, ingen har väl någonsin påstått eller applåderar att de skulle skydda mördare och andra brottslingar av den kalibern.

Jag är osäker på om det går över huvudet på dig eller att du medvetet väljer att strunta i att ett brott är fortfarande ett brott, oavsett påföljd. Vilket är det?

Att Bahnhof ger fingret till allehanda suspekta "advokatfirmor" som livnär sig på att skicka blufffakturor är bra, ingen har någonsin sagt något annat men att inbilla sig att Bahnhof står över Svensk lag är lika enfaldigt som det är skrattretande och tillåt mig påminna Mikael Damberg hotade redan 2019 att dra in tillståndet för Bahnhof.

Om Bahnhof vill fortsätta bedriva näringsverksamhet i det här landet så är de tvungna att följa Svensk lag, där ge uppgifter om användare till rättsväsendet ingår, oavsett misstankegrad. Googla gärna ordet 'rättsväsendet' om du är osäker på dess innebörd.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@Solaris
Lägg ner din personliga vendetta nu, du börjar luta dej mot de löjligas sköra staket.

Vad pratar du om? Jag må ha ett par kritiska synpunkter om Bahnhof men jag hoppas innerligt att de kränker inte era känslor till den grad att ni kräver att få mina uppgifter från min ISP.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag är osäker på om det går över huvudet på dig eller att du medvetet väljer att strunta i att ett brott är fortfarande ett brott, oavsett påföljd. Vilket är det?

Att Bahnhof ger fingret till allehanda suspekta "advokatfirmor" som livnär sig på att skicka blufffakturor är bra, ingen har någonsin sagt något annat men att inbilla sig att Bahnhof står över Svensk lag är lika enfaldigt som det är skrattretande och tillåt mig påminna Mikael Damberg hotade redan 2019 att dra in tillståndet för Bahnhof.

Om Bahnhof vill fortsätta bedriva näringsverksamhet i det här landet så är de tvungna att följa Svensk lag, där ge uppgifter om användare till rättsväsendet ingår, oavsett misstankegrad. Googla gärna ordet 'rättsväsendet' om du är osäker på dess innebörd.

Ytterligare ett inlägg med svepande termer utan minsta tillstymmelse till ett enda konkret fall där någon fått sin data utlämnad. Som jag skrivit många gånger tidigare så bygger mycket av deras verksamhet på att de håller huvudet högt i integritetsfrågor, och skulle det bevisas att så inte är fallet skulle hela deras marknadsföring haverera. Vore det så enkelt att rättighetshavarna bara behöver gå till domstol, få ett beslut emot Bahnhof och sedan få ut uppgifterna så förefaller det självklart att de skulle göra det då Bahnhofs höga svansföring I frågan retar dem, och skulle de kunna visa att man inte är säker som fildelare bara för att man har Bahnhof så vore det en viktig symbolisk seger för dem. Men det har inte hänt, för att de inte kan. Så jag fortsätter glatt att dricka deras kool-aid tills jag fått konkreta, verkliga, obestridliga bevis på att den är giftig. Än sålänge är den välsmakande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett inlägg med svepande termer utan minsta tillstymmelse till ett enda konkret fall där någon fått sin data utlämnad.

Du har verkligen hakat upp dig på det där. Men låt oss komma överens om en sak, för jag är lika övertygad som du att Bahnhof kommer aldrig vara särskilt transparenta om dom har lämnat ut uppgifter eller inte eftersom det skulle enbart skada deras affärsmodell. Inte sant?

Skrivet av Ozzed:

Som jag skrivit många gånger tidigare så bygger mycket av deras verksamhet på att de håller huvudet högt i integritetsfrågor, och skulle det bevisas att så inte är fallet skulle hela deras marknadsföring haverera. Vore det så enkelt att rättighetshavarna bara behöver gå till domstol, få ett beslut emot Bahnhof och sedan få ut uppgifterna så förefaller det självklart att de skulle göra det då Bahnhofs höga svansföring I frågan retar dem, och skulle de kunna visa att man inte är säker som fildelare bara för att man har Bahnhof så vore det en viktig symbolisk seger för dem. Men det har inte hänt, för att de inte kan. Så jag fortsätter glatt att dricka deras kool-aid tills jag fått konkreta, verkliga, obestridliga bevis på att den är giftig. Än sålänge är den välsmakande.

Eftersom allt är egentligen bara en tidsfråga och eftersom du tröstar så innerligt på bevis så föreslår jag att du inte dricker för mycket av det där bara. För det innehåller AZO-färgämnen som kan ha negativ effekt på barns beteende och koncentration.

https://www.cooperscandy.com/kool-aid-jordgubb

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Du har verkligen hakat upp dig på det där. Men låt oss komma överens om en sak, för jag är lika övertygad som du att Bahnhof kommer aldrig vara särskilt transparenta om dom har lämnat ut uppgifter eller inte eftersom det skulle enbart skada deras affärsmodell. Inte sant?

Eftersom allt är egentligen bara en tidsfråga och eftersom du tröstar så innerligt på bevis så föreslår jag att du inte dricker för mycket av det där bara. För det innehåller AZO-färgämnen som kan ha negativ effekt på barns beteende och koncentration.

https://www.cooperscandy.com/kool-aid-jordgubb

Och så ännu mera trams från dig. Det fattar väl vilken idiot som helst att om Bahnhof är hycklare och faktiskt lämnar ut uppgifter så skulle de knappast medge det själva. Jag syftar såklart på scenarior där besvikna användare outar Bahnhof för att de fått sina uppgifter utlämnade. Det är väldigt lätt att hitta exempel från Com Hem, Telia med mera men det finns inte för Bahnhof. Så vad beror det på om det inte är för att de faktiskt inte lämnar ut uppgifter? Jag kan i alla fall inte komma på någon rimlig anledning att det inte rapporterats ett enda fall av det sedan LEK och IPRED infördes. Så jag vidhåller att det är jag som baserar mitt ställningstagande på fakta och du som greppar efter hypotetiska halmstrån på lösa grunder de här lagarna som de tydligen måste följa för att få fortsätta bedriva sin verksamhet stiftades inte direkt igår.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och så ännu mera trams från dig. Det fattar väl vilken idiot som helst att om Bahnhof är hycklare och faktiskt lämnar ut uppgifter så skulle de knappast medge det själva.

Så du erkänner att Bahnhof är hycklare. Dåså. Case closed. Vad bråkar vi om?

Skrivet av Ozzed:

Jag syftar såklart på scenarior där besvikna användare outar Bahnhof för att de fått sina uppgifter utlämnade. Det är väldigt lätt att hitta exempel från Com Hem, Telia med mera men det finns inte för Bahnhof. Så vad beror det på om det inte är för att de faktiskt inte lämnar ut uppgifter? Jag kan i alla fall inte komma på någon rimlig anledning att det inte rapporterats ett enda fall av det sedan LEK och IPRED infördes. Så jag vidhåller att det är jag som baserar mitt ställningstagande på fakta och du som greppar efter hypotetiska halmstrån på lösa grunder de här lagarna som de tydligen måste följa för att få fortsätta bedriva sin verksamhet stiftades inte direkt igår.

Jag har dock svårt för att tänka mig något scenario att polisen skulle ta in en fildelare, se dem strängt i ögonen och tala om för dem att Bahnhof är skälet för att de blev tagna.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad Sweclockers verkar ha missat är att för två dagar sedan så gick PTS ut med ett föreläggande om att Bahnhof skall lämna in fullständiga uppgifter till dem annars så kommer ett vite på en miljon.

Så Banhof kommer att krypa till korset och lämna ut uppgifterna, för de har inte råd med ett vite på en miljon, precis som det inte har råd att gå till domstol, men de har råd att göra fåniga saker som det här.

Det är på samma nivå som när de blockerade Elsevier, efter att de blev tvingade att blockera fildeldningsajter för vetenskapliga artiklar, där de som vanligt, inte valde att inte gå till domstol. Något som Telia gjorde och har gjort i andra fall.

Men en dag så kanske Banhof också växer upp...

Förstår inte riktigt din poäng, du är irriterad på Bahnhof över att de blivit tvingad av myndigheter att göra något de inte vill pga ett domstolsbeslut? Borde du inte rimligtvis vara irriterad på myndigheterna som tvingar dom till det?

Du säger att dom har varken råd att betala vite hela tiden samt att dom inte har råd att dra det inför domstol.
Vad tycker du dom ska göra då? Ignorera domstolsbeslutet och gå i konkurs eller bli tvingad att stänga ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Så du erkänner att Bahnhof är hycklare. Dåså. Case closed. Vad bråkar vi om?

Jag har dock svårt för att tänka mig något scenario att polisen skulle ta in en fildelare, se dem strängt i ögonen och tala om för dem att Bahnhof är skälet för att de blev tagna.

Och ytterligare lite mer trams från din sida. Jag sa att OM de är hycklare så skulle det såklart avslöjas av abonnenter och inte av Bahnhof själva, som med alla företag. Det finns inga bevis för att de lämnar ut några uppgifter och sålänge det inte gör det kommer jag heller inte anta att de gör det. Du vet mycket väl att det var då jag menade och det är pinsamt uppenbart att du bara larvar därför att du inte har minsta bevis för det du anklagar Bahnhof för. Om man fildelar, och har valt Bahnhof för deras marknadsföring och sedan åker dit ändå så är man väl inte dummare än att man begriper att de brutit sitt löfte, och upprörd som man då skulle veta är det ju logiskt att man kontaktar lämplig publikation och berättar att trots att man har Bahnhof så fick man kravbrev, blev stämd, åtalad eller vad det nu kan vara. Men det har aldrig hänt, därför att de inte lämnar ut uppgifter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och ytterligare lite mer trams från din sida. Jag sa att OM de är hycklare så skulle det såklart avslöjas av abonnenter och inte av Bahnhof själva, som med alla företag.

Har du några konkreta bevis på att Svenska företag har blivit AVSLÖJADE efter deras kunder ha åkt dit för brottsliga handlingar? Jag väntar så gärna. ♪ ♫ ♪ ♫

Skrivet av Ozzed:

Det finns inga bevis för att de lämnar ut några uppgifter och sålänge det inte gör det kommer jag heller inte anta att de gör det.

Ah, som kanariefågeln i kolgruvan då.

Skrivet av Ozzed:

Du vet mycket väl att det var då jag menade och det är pinsamt uppenbart att du bara larvar därför att du inte har minsta bevis för det du anklagar Bahnhof för.

Nä, jag köper bara inte deras PR spinn och jag tycker det är jävligt ironiskt att de läcker en konversation när de värnar så mycket om det där med integritet, det är ett skolexempel på hyckleri.

Skrivet av Ozzed:

Om man fildelar, och har valt Bahnhof för deras marknadsföring och sedan åker dit ändå så är man väl inte dummare än att man begriper att de brutit sitt löfte, och upprörd som man då skulle veta är det ju logiskt att man kontaktar lämplig publikation och berättar att trots att man har Bahnhof så fick man kravbrev, blev stämd, åtalad eller vad det nu kan vara. Men det har aldrig hänt, därför att de inte lämnar ut uppgifter.

Snarare för ingen seriös media organisation hade brytt sig, att någon tönt åker dit för fildelning och det var Bahnhof som förseglade dennes öde har noll nyhetsvärde. Absolut noll. Förutom på Sweclockers då, kanske.

PM:a mig om du vill fortsätta, annars tänkte jag sätta mig och mörda lite ondingar i Ghosts ‘n Goblins Resurrection.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

det fanns förut en tråd på flashback att det är säpo som ligger bakom bahnhof och det snackades väldigt mycket om det, om man tänker efter så stämmer det säkert, men det spelar ingen roll endå för alla ips måste lämna ifrån sig data vad sina användare gör på nätet vare sig med vpn eller inte, och har du vpn kanske dom tittar ännu mer noggrant på dig. Just saying

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag längtar lite efter mail 2.0. End to end kryptering, signering. Hade ju inte hjälpt här men mail är ju så sjukt undermåligt på säkerhet.

Finns inget som hindrar dig från att kryptera mail E2E idag. Har gått att göra i över 30 år. "Problemet" är ju dock att se till att alla har nycklar osv, men det är ju inte precis svårt att göra automatiskt internt i ett företag.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Tuulikk:

Kan fler omgångar bötesbelopp krävas om uppgifter "fortfarande" inte lämnas ut, eller har gällande företag bara en omgång belopp att förhålla sig till?

Det kan förstås komma fler omgångar med bötesbelopp. Detta är något som företagen måste ta hänsyn till när de väljer vilken lag de vill följa. Jag tänker mig dock att det inte bara är i USA det kan komma flera omgångar med bötesbelopp. I artikel 32 av GDPR står det att man ska hantera uppgifterna på ett tillräckligt säkert sätt så att ingen obehörig kommer åt uppgifterna. Myndigheterna i EU kanske skulle kunna dela ut flera omgångar med bötesbelopp för att företagen "fortfarande" inte fixat säkerhetshålet som gör att personuppgifter kan lämnas ut till amerikanska staten under Cloud Act.

Skrivet av philipborg:

Detta var vad jag syftade på att det är en röra mellan USA och EU.

Aha. Du pratade om direktiv, så jag trodde att du syftade på något annat. Vissa av EU:s lagar är direktiv medan andra är förordningar och GDPR är en förordning, inte ett direktiv.

Skrivet av philipborg:

(Sedan hade jag inte stenkoll på det, men visste att det var ungefär såhär.) Det jag hänvisade rörande önskan till EU direktiv är att istället för att reaktivt hantera det ifall det kommer fram att något företag lämnat ut data så hänvisar man proaktivt att inte sätta känslig data under varken Cloud Act eller National Intelligence Law tjänster. Incitamenten blir ju helt fel för alla parterna inblandade annars.

Finns det inte redan en sådan regel i form av artikel 32 i GDPR som säger att man ska hantera personuppgifterna tillräckligt säkert så att man inte riskerar att någon obehörig kommer åt dem? T.ex. är amerikanska staten obehörig om uppgifterna begärs ut under Cloud Act.

Skrivet av philipborg:

Många datautlämningar har ju till och med sekretessklausuler som gör att den service providern inte ens får säga det.

Samtidigt finns artikel 33 i GDPR som säger att den som hanterar personuppgifterna ska meddela Datainspektionen inom 72 timmar efter det att en dataläcka upptäcks. Utlämning till amerikanska staten under Cloud Act måste förstås vara en dataläcka enligt GDPR. Enligt artikel 34 i GDPR ska även den vars personuppgifter utlämnats informeras i vissa fall. Här är det potentiellt en till konflikt mellan EU:s lagstiftning och andra länders lagstiftning.

Skulle företagen kunna komma undan med att det inte är det amerikanska moderbolaget utan det helägda svenska dotterbolaget som hanterar personuppgifterna och att det amerikanska moderbolaget inte har full kontroll över dotterbolaget? På årsstämman utser aktieägaren (det amerikanska moderbolaget) styrelsen i det svenska dotterbolaget. Moderbolaget och styrelsen skulle kunna snacka ihop sig i fikarummet (självklart utan att det skrivs ner några dokument om detta) om att styrelsen ska göra allt i sin makt för att hindra utlämning under Cloud Act. Sedan kanske inte det amerikanska moderbolaget kan straffas för att dotterbolagets styrelse inte följer direktiv uppifrån från det amerikanska moderbolaget. Dotterbolagets anställda (inklusive vd) är för övrigt underordnade styrelsen, inte aktieägaren. De anställda följer alltså styrelsens instruktioner om styrelsen och moderbolaget skulle säga olika saker. Moderbolaget skulle kunna kräva att det hålls en extra bolagsstämma, men vägrar styrelsen att anordna en måste moderbolaget gå till myndigheterna och begära att en bolagsstämma hålls. Då tar det flera veckor innan det blir någon bolagsstämma och sedan skickar moderbolaget dit en svensk jurist för att rösta på stämman och juristen råkar av en slump rösta på "fel" förslag. Det finns mycket man skulle kunna göra.

Skrivet av sweisdapro:

Den datalagring och integritetsfråga som Bahnhof just nu är mest vokabulära om är istället den som faller under IPRED, vilket i princip är "all annan data som lagras än den som lagras åt polisen", detta är alltså den data som på domstolsbegäran kan fås ut av advokatbyråer för att sedan skicka kravbrev till privatpersoner.

Är det tillåtet att öronmärka lagrade data så att de endast kan lämnas ut till polisen eller kan advokater begära ut dessa data med hänvisning till IPRED?

Skrivet av sweisdapro:

Absolut, men de kan bara göra det för data som rör ärendet de åberopar, och då måste det göras inom 24 timmar från att de har hittat sina IP-adresser (alltså, inom 24 timmar ska någon fildela en fil de bevakar, de ska få ut IP-adresser, lämna dessa till tingsrätten och ett beslut fattas i ärendet)

På 24 timmar är det inte säkert att advokaterna hinner ta det till domstolen. Tänk dig att någon fildelar idag (lördagkväll). Advokatbyrån måste nu ta det till domstol, men domstolen har stängt och öppnar inte förrän på måndag morgon och då har det redan gått 24 timmar och då är det alltså för sent. Även om det kommer in till domstolen inom 24 timmar kanske inte Bahnhofs advokater hinner se det med en gång utan här kanske det går bort några timmar. Sedan dröjer det innan advokaterna hinner kontakta tekniker som kan stoppa den automatiska raderingen och här går det bort några timmar till. Då kanske det redan gått 24 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Har du några konkreta bevis på att Svenska företag har blivit AVSLÖJADE efter deras kunder ha åkt dit för brottsliga handlingar? Jag väntar så gärna. ♪ ♫ ♪ ♫

Ah, som kanariefågeln i kolgruvan då.

Nä, jag köper bara inte deras PR spinn och jag tycker det är jävligt ironiskt att de läcker en konversation när de värnar så mycket om det där med integritet, det är ett skolexempel på hyckleri.

Snarare för ingen seriös media organisation hade brytt sig, att någon tönt åker dit för fildelning och det var Bahnhof som förseglade dennes öde har noll nyhetsvärde. Absolut noll. Förutom på Sweclockers då, kanske.

PM:a mig om du vill fortsätta, annars tänkte jag sätta mig och mörda lite ondingar i Ghosts ‘n Goblins Resurrection.

Nej, finns ingen anledning att fortsätta diskussionen. Men har du rätt kan man i alla fall konstatera att om Bahnhof agerar precis som andra ISP's och ingen bryr sig ifall de blåljuger så har alla andra ISP's missat väldigt lågt hängande frukt vad gäller marknadsföring. För visst, man kan inbilla sig att Bahnhof snackar utan att leverera, man kan tycka att Jon Karlung är en pajas och allt vad folk tycker, men man kan inte hävda att deras marknadsföring inte fungerar väldigt väl. Och sålänge ingen kan bevisa att de ljuger kommer folk som har Bahnhof och aldrig åker dit för något tro att de talar sanning. Så enkelt är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det tillåtet att öronmärka lagrade data så att de endast kan lämnas ut till polisen eller kan advokater begära ut dessa data med hänvisning till IPRED?

Yes, det är det, den data som ska lagras för LEK är lagstadgad vad och hur länge den ska lagras och denna data får inte lämnas ut till annat än brottsbekämpande myndigheter.
Upphovsrättsinnehavare och deras advokatfirmor är hänvisade till "alla annan data som operatören lagrar", tar en bit från wikipedia om IPRED-lagen som jag hänvisat till i en tidigare tråd om nästan samma sak

Citat:

"Operatörer är skyldiga att lagra uppgifter om t.ex. IP-adresser enligt lagen om elektronisk kommunikation för att uppgifterna ska kunna användas av myndigheter för brottsbekämpande ändamål. Dessa uppgifter kan inte begäras ut med hänvisning till IPRED, utan rättighetsägare är hänvisade till andra uppgifter som kan finnas i operatörers loggar eller databaser som används av operatören själv. Vissa operatörer har valt att minimera behovet av lagring av IP-adresser, genom att radera den informationen så fort de anser sig inte längre behöva den, till exempel Bahnhof."

Skrivet av Kommenterande 2:

På 24 timmar är det inte säkert att advokaterna hinner ta det till domstolen. Tänk dig att någon fildelar idag (lördagkväll). Advokatbyrån måste nu ta det till domstol, men domstolen har stängt och öppnar inte förrän på måndag morgon och då har det redan gått 24 timmar och då är det alltså för sent. Även om det kommer in till domstolen inom 24 timmar kanske inte Bahnhofs advokater hinner se det med en gång utan här kanske det går bort några timmar. Sedan dröjer det innan advokaterna hinner kontakta tekniker som kan stoppa den automatiska raderingen och här går det bort några timmar till. Då kanske det redan gått 24 timmar.

Nej, det var lite det som var min poäng, för att ha chans att komma åt bahnhofs data så måste föreläggandet komma innan bahnhof raderar den.
Bahnhof kan ju inte hållas ansvariga för att de raderar data som det inte finns något föreläggande om.
Det faktum att ingen av dessa advokatfirmor har dragit bahnhof till rätten angående detta tycker jag talar sitt tydliga språk

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av M_X_E_Q:

Har ju hänt en del sen 2014-06-27 på denna fronten.
Läs mer här https://utpressningskollen.se/

Med tanke på att det är Bahnhof själva som publicerar denna sida bör en vara mer kritisk till innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

ok du har fel!

Nja, han har rätt.
Tele2 och Comhem lyfte faktiskt stridsyxan i EU nivå, Bahnhof kör bara sin PR bland fanboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nja, han har rätt.
Tele2 och Comhem lyfte faktiskt stridsyxan i EU nivå, Bahnhof kör bara sin PR bland fanboys.

Men de (ComHem och tele2) lagrar fortfarande data som måste lämnas ut enligt IPRED
Vilket inte Bahnhof gör

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Men de (ComHem och tele2) lagrar fortfarande data som måste lämnas ut enligt IPRED
Vilket inte Bahnhof gör

Exakt. Och sålänge de som har Bahnhof upplever att de får ha sin data ifred så är det väl skit samma om vissa tycker de är barnsliga? Sedan IPRED infördes har jag säkert förmått ett 30-tal personer att byta till Bahnhof och sagt att de får slå mig om de åker dit för fildelning. Många av dem håller på med fildelning och är rätt oförsiktigs på nätet överlag och än har jag inte fått stryk. Så jag tänker i alla fall fortsätta lita på Bahnhof och tvärvägrar se mig motbevisa tills någon kan ge äkta bevis att de faktiskt åkt fast. Det handlar inte om att Bahnhof ska skydda mördare, pedofiler, terrorister etc. Där inser nog de flesta att de med all rätt samarbetar med polisen. Men sådant de lovat att skydda mot så kommer ingen åka dit. Så högt som de klättrat på den stegen kan de lika gärna lägga ner sin verksamhet om de skulle börja ge ut uppgifter till rättighetshavare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, finns ingen anledning att fortsätta diskussionen. Men har du rätt kan man i alla fall konstatera att om Bahnhof agerar precis som andra ISP's och ingen bryr sig ifall de blåljuger så har alla andra ISP's missat väldigt lågt hängande frukt vad gäller marknadsföring. För visst, man kan inbilla sig att Bahnhof snackar utan att leverera, man kan tycka att Jon Karlung är en pajas och allt vad folk tycker, men man kan inte hävda att deras marknadsföring inte fungerar väldigt väl. Och sålänge ingen kan bevisa att de ljuger kommer folk som har Bahnhof och aldrig åker dit för något tro att de talar sanning. Så enkelt är det.

Jag vill först tillägga att jag var emot IPRED och FRA då som jag är än idag, då jag är av åsikten att integritet och anonymitet är väsentlig rättighet för alla människor, något jag tror för övrigt att vi båda nog delar åsikten om. Men jag är också av åsikten att Bahnhof knappast drivs av altruism i den här frågan, utan de vill så klart tjäna så mycket pengar på det här som det bara går och eftersom pengar står på spel så känns inte heller deras position särskilt trovärdig.

Med andra ord, Karlung fortsätter sitt gormande i media så länge som han tjänar pengar på det för jag kan inte minnas mig att ha någonsin sett eller läst om Karlung som en politiskt engagerad person som vill driva IPRED och FRA upp i riksdagen där det faktiskt behövs, för då riskerar han att förlora pengar. Och tja, eftersom Bahnhof är ett börsnoterat företag så är inte hans ansvar att skydda din integritet utan att det är att dra in pengar till sina investare. Tyvärr.

Du har rätt att deras marknadsföring är effektiv, i en post-9/11 post-Snowden värld där vår regering, oavsett vem som leder, viker sig för det minsta påtryck från inifrån och utifrån samtidigt som allt fler i det politiska etablissemanget framstår som teknofobisk så är det rätt solklart att Bahnhof kommer göra allt för att framstå som det enda rätt valet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag vill först tillägga att jag var emot IPRED och FRA då som jag är än idag, då jag är av åsikten att integritet och anonymitet är väsentlig rättighet för alla människor, något jag tror för övrigt att vi båda nog delar åsikten om. Men jag är också av åsikten att Bahnhof knappast drivs av altruism i den här frågan, utan de vill så klart tjäna så mycket pengar på det här som det bara går och eftersom pengar står på spel så känns inte heller deras position särskilt trovärdig.

Med andra ord, Karlung fortsätter sitt gormande i media så länge som han tjänar pengar på det för jag kan inte minnas mig att ha någonsin sett eller läst om Karlung som en politiskt engagerad person som vill driva IPRED och FRA upp i riksdagen där det faktiskt behövs, för då riskerar han att förlora pengar. Och tja, eftersom Bahnhof är ett börsnoterat företag så är inte hans ansvar att skydda din integritet utan att det är att dra in pengar till sina investare. Tyvärr.

Du har rätt att deras marknadsföring är effektiv, i en post-9/11 post-Snowden värld där vår regering, oavsett vem som leder, viker sig för det minsta påtryck från inifrån och utifrån samtidigt som allt fler i det politiska etablissemanget framstår som teknofobisk så är det rätt solklart att Bahnhof kommer göra allt för att framstå som det enda rätt valet.

Självklart drivs de av pengar. Det gör alla företag. Men om de kan tjäna pengar på något som gagnar deras kunder väljer jag hellre ett sådant företag än ett företag som bara ser sina kunder som objekt som ska hålla käften och generera inkomster. Man behöver inte kasta sina kunder under bussen för att gå med bra vinst, även om många företag verkar se det så. Om Bahnhof gjort bedömningen att de tjänar mer pengar på att inte lämna ut data om sina kunder till rättighetshavare så är det mer än OK för min del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förtroendet för PTS?
Problemet är väl att PTS är en myndighet som jag i egenskap av svensk medborgare bosatt i Sverige inte har möjlighet att ignorera. Jag tror varken de är bättre eller sämre än andra myndigheter när det gäller att hantera data med sekretess...

Skrivet av jocke92:

... Troligen används Skype for business. Vilket de troligen har en intern server för, annars borde de gått över till teams. ...

Där jag jobbar har vi nyss bytt från Office (inklusive Skype for Business) med egen lagring till Office 365 med Teams och molnlagring, vilket milt sagt ställer till det ur sekretessynpunkt...

Skrivet av backfeed:

Jo, så vitt jag vet klassas det som dataintrång att läsa andras e-post, ...

Jag har upprepade gånger fått lära mig att e-post har samma sekretess som vykort.
Möjligt att det är dataintrång att ta sig in på någons epostkonto, men avlyssning av trafiken där enstaka meddelanden snappas upp räknas nog som mindre allvarligt.

Skrivet av Kommenterande 2:

... Således tvingas bolaget titta på saker som vilket land som utdelar högst böter och vilket land som med störst sannolikhet upptäcker att något lämnas ut eller inte lämnas ut. Det betyder att företagen kanske lämnar ut en del saker men låtsas om att de inte känner till andra saker.

Inte sällan åtföljs dessutom domstolens utlämningsbeslut av ett förbud för företaget att meddela kunden om utlämningen.
Vad har jag som kund i praktiken för möjligheter att övervaka mina data när de lagras hos tredje part? Inga!

Skrivet av Zidichy:

Jo det hade hjälpt om PTS gjort rätt, T.ex. använt PGP + Encrypto.

... under förutsättning att mottagaren också nyttjar dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har upprepade gånger fått lära mig att e-post har samma sekretess som vykort.
Möjligt att det är dataintrång att ta sig in på någons epostkonto, men avlyssning av trafiken där enstaka meddelanden snappas upp räknas nog som mindre allvarligt.

Jo, i praktiken är (vanlig okrypterad) e-post att betrakta som vykort, men lagmässigt tror jag inte det riktigt är så, åtminstone inte som jag förstått det.

Men som du säger är sniffande av andras e-posttrafik säkerligen väldigt lågt prioritetat av polisen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Men de (ComHem och tele2) lagrar fortfarande data som måste lämnas ut enligt IPRED
Vilket inte Bahnhof gör

De gör de visst, de har själva gått ut med de och de lagras i 10 månader. Du lever kvar i hypetåget från 2009 då Bahnhof växte.

Det var Tele2 som tog de till domstol och såg till att filmbolag inte kunde begära uppgifter från leverantörerna, de måste finnas bevis och domstolsbeslut för att de ens ska få begära de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De gör de visst, de har själva gått ut med de och de lagras i 10 månader. Du lever kvar i hypetåget från 2009 då Bahnhof växte.

Det var Tele2 som tog de till domstol och såg till att filmbolag inte kunde begära uppgifter från leverantörerna, de måste finnas bevis och domstolsbeslut för att de ens ska få begära de.

Du blandar ihop grejer här; Bahnhof lagrar bara data till lek under längre tid (eftersom de är tvingade enligt lag), denna data kan bara begäras ut av brottsbekämpande myndigheter.

All övrig data raderar Bahnhof efter 24 timmar, det är denna data advokatbyråer kan begära ut enligt IPRED

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Kan du länka nån sån system? Genuint intresserad/nyfiken! Hittade inget när jag googla lite snabbt.

SecureMailbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du blandar ihop grejer här; Bahnhof lagrar bara data till lek under längre tid (eftersom de är tvingade enligt lag), denna data kan bara begäras ut av brottsbekämpande myndigheter.

All övrig data raderar Bahnhof efter 24 timmar, det är denna data advokatbyråer kan begära ut enligt IPRED

Fake marketing.

De måste ske domstolsbeslut för att begära ut data oavsett. Och de skriver själva att de lagrar i 10 månader. Deras PR funkar mot fanboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Fake marketing.

De måste ske domstolsbeslut för att begära ut data oavsett. Och de skriver själva att de lagrar i 10 månader. Deras PR funkar mot fanboys.

Har du ens läst vad det är du själv sitter och citerar?
Bahnhof inför datalagring, men endast i ”kassaskåpet” som inte är avsedd för upphovsrättsmaffian
Där skriver de ju exakt samma sak som jag skrev; Bahnhof lagrar data för LEK i 10 månader, men ingen annan data (för IPRED).

Hur svårt ska det vara att fatta att advokatfirmormorna INTE under några omständigheter får tillgång till LEK-datan? Ja, advokatbyråerna måste ha ett domslut för att få tillgång till den övriga datan som de andra operatörerna lagrar (än en gång, inte Bahnhof), men det är uppenbarligen ingen svår process med tanke på hur ofta det skett

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har du ens läst vad det är du själv sitter och citerar?
Bahnhof inför datalagring, men endast i ”kassaskåpet” som inte är avsedd för upphovsrättsmaffian
Där skriver de ju exakt samma sak som jag skrev; Bahnhof lagrar data för LEK i 10 månader, men ingen annan data (för IPRED).

Hur svårt ska det vara att fatta att advokatfirmormorna INTE under några omständigheter får tillgång till LEK-datan? Ja, advokatbyråerna måste ha ett domslut för att få tillgång till den övriga datan som de andra operatörerna lagrar (än en gång, inte Bahnhof), men det är uppenbarligen ingen svår process med tanke på hur ofta det skett

Njaa de en svår process.
Problemet är att när folk betalar kravbreven från Njord så ger du domstolen skäl att godkänna begärandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Alltid kul när någon ska in och läxa om något de inte har insyn i

Statliga myndigheter använder lokal krypterad Skype. Nivå upp till Begränsat Hemlig får diskuteras inom lokal Skype om jag minns rätt. Mot extern part gäller inte detta (finns undantag).

Jag tror SÄPO och MUST vet och kan mer än du tror

Har jag nämnt Säpo / Must? Artikeln handlade om PTS.
Om du syftar på detta "Men det är inte bara PTS...."
Så kanske du borde tänka efter lite innan du citerar mig,
Under 2017 så klantade sig Försäkringskassan så dom var tvungen och stänga ner "Mina sidor"
Samma år så klantade sig Transportstyrelsen då dom gav tillgång till deras db till obehöriga utanför sverige.
Dom båda är statliga myndigheter, dessutom det finns fler incidenter som inträffat men du kan leta själv.

Skrivet av toe_cutter:

Tyvärr, libmacgpg-free har ingen version för GPG Suite 2020.2 vilket är den version som har fullt stöd för Big Sur.
https://github.com/Free-GPGMail/Free-GPGMail verkar dock lovande, relativt aktiv och har för GPG Mail v5 vilket är den version som körs i Big Surs Mail.app.

Jag tröttnade på att leta och betalade, håller tummarna att GPG Suite inte hittar på en ny major version på ett tag vilket är då de tar betalt för att uppgradera.

Jo jag såg att den fanns oxå, bnavigator länkade den via Issues i [INFO] 2020.1 released
via https://github.com/macgpg/libmacgpg-free/issues/8

Skrivet av Olle P:

... under förutsättning att mottagaren också nyttjar dessa.

Vilket borde vara standard.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Har jag nämnt Säpo / Must? Artikeln handlade om PTS.
Om du syftar på detta "Men det är inte bara PTS...."
Så kanske du borde tänka efter lite innan du citerar mig,
Under 2017 så klantade sig Försäkringskassan så dom var tvungen och stänga ner "Mina sidor"
Samma år så klantade sig Transportstyrelsen då dom gav tillgång till deras db till obehöriga utanför sverige.
Dom båda är statliga myndigheter, dessutom det finns fler incidenter som inträffat men du kan leta själv.

Jo jag såg att den fanns oxå, bnavigator länkade den via Issues i [INFO] 2020.1 released
via https://github.com/macgpg/libmacgpg-free/issues/8

Vilket borde vara standard.

PTS handhar sekretess och SÄPO och FM/MUST är högst inblandade.