Varför inte auktion på X% av grafikkorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

3080 Eagle såldes på Inet för 7800kr och idag har de höjt den till 10 000 kr! Är inte detta beteende EXAKT det som du tycker är så omoraliskt med scalpers?

Nej, det var för att (vissa) 3080 såldes till ett intropris under en viss tid, den prishöjningen har hela tiden varit uttalad

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Att priserna går upp i butik går ju lite hand i hand med skalparna. Tyvärr finns det ju inget tak för vad de vill ha för sina kort. För varje tusenlapp butiken höjer så gör ju skalpare likadant.

Men det har ju påverkat andrahandsmarknaden också. 980ti går ju för 2500+ nu och nära 6k för 1080ti

Det finns väl ett tak där priset är så högt att det blir svårt att sälja korten även om de finns tillgängliga. Men ja, fram till den gränsen så håller jag helt med dig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag får känslan att den egentliga skillnaden skulle bli att butiken tjänar mer pengar så länge bristen varar. Det skulle ju iaf inte uppstå fler kort.
Trevligt för butiken förstås, men löser inte riktigt problemet...

Ur kundperspektiv skulle ju allting fortfarande vara slut hela tiden, men i snitt vara dyrare*.
Sedan vet jag inte hur ett auktionsupplägg skulle påverka relationer till både kunder och leverantörer, det blir väl också en fråga.

*) Jag vet inte hur korten marknadsförts och hur fritt det är för butikerna att sätta högre priser, någonting gör ju att de vanliga priserna trots allt inte ökar ännu mer.
Det hade väl annars varit mindre kontroversiellt att bara öka priserna istället för att helt ändra hur korten säljs.

Många bra poänger. Bristen är ju såklart inkomstkällan, och det är kanske smidigare att enbart höja priserna, vilket de dessutom har gjort!

Så de vanliga priserna har ökat väldigt mycket, 3060 12GB går för 2tkr mindre än vad 3080 såldes för när det kom ut. Men det är fortfarande inte lika högt som andrahandsvärdet.

Och en fördel som du inte nämnde är också att då sker alla transkationer mellan återförsäljare och kunder. Vilket känns rimligare än mellanhands affärer då de är mindre säkra.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Nej, det var för att (vissa) 3080 såldes till ett intropris under en viss tid, den prishöjningen har hela tiden varit uttalad

Nej det har den väl inte. Jag kom ihåg att jag såg lanceringsstreamen i slutet på augusti/början av september. Där nämnde de inte någonting om att priserna skulle höjas, inte heller på de officiella kommunikationskanalerna från Nvidia. Många misstänkte dock att det var deras marknadsstrategi, och det skapades många trådar om det. Möjligtvis är det så att Inet hade uttalat sig om detta? Det har jag inte heller sett isåfall, och prishöjningarna har ju också skett stegvis så det har ju inte varit helt planerat åtminstone. Om du har en källa där Nvidia eller Inet uttalar sig om detta hade jag gärna sett den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Många bra poänger. Bristen är ju såklart inkomstkällan, och det är kanske smidigare att enbart höja priserna, vilket de dessutom har gjort!

Så de vanliga priserna har ökat väldigt mycket, 3060 12GB går för 2tkr mindre än vad 3080 såldes för när det kom ut. Men det är fortfarande inte lika högt som andrahandsvärdet.

Och en fördel som du inte nämnde är också att då sker alla transkationer mellan återförsäljare och kunder. Vilket känns rimligare än mellanhands affärer då de är mindre säkra.

Det bästa vore ju att bara inte köpa av scalpers, de kan sitta där med sina kort, men sån disciplin har inte folk.

Vad gäller 3080 så vet jag inte om du menar priserna i allmänhet eller specifikt introduktionspriserna på utvalda modeller? (Och FE då, som av oklar anledning inte säljs här längre)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Fast nu är det väl snarare så att de fortfarande hade haft dig och inets auktion att välja på, utöver sedvanlig kö då?

Det är ju mycket möjligt att det inte hade varit en attraktiv andrahandelsmarknad ifall Inet auktionerade ut, och då hade de ju inte haft mig. Dessutom är det möjligt att jag inte hade fått tag i något kort eftersom färre lottas ut, och det istället går till den som vill betala mest i stället, vilket är det perfekta scenariot i det här fallet, då vi skippar mellanhanden, d.v.s mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Det är ju mycket möjligt att det inte hade varit en attraktiv andrahandelsmarknad ifall Inet auktionerade ut, och då hade de ju inte haft mig. Dessutom är det möjligt att jag inte hade fått tag i något kort eftersom färre lottas ut, och det istället går till den som vill betala mest i stället, vilket är det perfekta scenariot i det här fallet, då vi skippar mellanhanden, d.v.s mig.

Men om 70% fortfarande skulle säljas till normalt pris så skulle ju du botta dig först i kön och sälja av dessa?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag förstår vad du menar men tror du misstolkade det jag skrev. Jag säger inte att man borde höja priser orimligt mycket för att tjäna mer pengar (även om det uppenbarligen funkade för 3060 korten).

Jag menar att återförsäljare vill sälja korten dyrt, kunder vill köpa billigt, och med hänsyn till tillgång och efterfrågan är det "rätta" priset det som den normala kunden är villig att betala.

Med auctioner så är det ju inte den normala användaren som kommer ha råd att köpa.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det bästa vore ju att bara inte köpa av scalpers, de kan sitta där med sina kort, men sån disciplin har inte folk.

Vad gäller 3080 så vet jag inte om du menar priserna i allmänhet eller specifikt introduktionspriserna på utvalda modeller? (Och FE då, som av oklar anledning inte säljs här längre)

Såldes FE någonsin här? Vid launch gick den direkt från förbokning till slut.

Men absolut, det absolut bästa är att inte köpa av scalpers, men då kan man behöva vänta i månader, vilket man kanske inte kan. Exempelvis om man behöver en CPU eller GPU för jobb hemifrån nu.

Dessutom vill jag inte vara en hycklare, och jag har själv beställt ett ps5 från Polen i andrahand eftersom jag inte orkar vänta till hösten/nästa jul för att få spela lite tvspel nu när jag inte har ett grafikkort längre. Så tycker båda sidorna är rimliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Såldes FE någonsin här? Vid launch gick den direkt från förbokning till slut.

Men absolut, det absolut bästa är att inte köpa av scalpers, men då kan man behöva vänta i månader, vilket man kanske inte kan. Exempelvis om man behöver en CPU eller GPU för jobb hemifrån nu.

Dessutom vill jag inte vara en hycklare, och jag har själv beställt ett ps5 från Polen i andrahand eftersom jag inte orkar vänta till hösten/nästa jul för att få spela lite tvspel nu när jag inte har ett grafikkort längre. Så tycker båda sidorna är rimliga.

Ja, FE såldes och kom in i lager i flera omgångar.

Sedan kom något vagt uttalande om att de skulle byta strategi och börja sälja via utvalda återförsäljare i olika regioner, vilket inte hänt här.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Dax:

Med auctioner så är det ju inte den normala användaren som kommer ha råd att köpa.

Jag vet inte om jag håller med. En auktion innebär ju att vi får se vad kunder är villiga att betala för en produkt. Det borde ju vara det normala priset? När tillgången ökar kommer det priset sen graduellt att minska såklart eftersom folk är då inte lika villiga att betala.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ja, FE såldes och kom in i lager i flera omgångar.

Sedan kom något vagt uttalande om att de skulle byta strategi och börja sälja via utvalda återförsäljare i olika regioner, vilket inte hänt här.

Ja okej, tack för informationen.

Permalänk
Medlem

Jag tror det bästa vore att återförsäljarna hade något gemensamt register över vilka som beställt kort.
Så tex max ett RTX3080 per kund, och har du redan beställt från en annan firma blir du nekad att köpa kort ifrån den andra firman.

Skulle ju även bli bra att när marknaden blir normal igen så får inte företaget tillbaka kort på öppet köp, som scalpers inte fick sålda.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Jag tror det bästa vore att återförsäljarna hade något gemensamt register över vilka som beställt kort.
Så tex max ett RTX3080 per kund, och har du redan beställt från en annan firma blir du nekad att köpa kort ifrån den andra firman.

Skulle ju även bli bra att när marknaden blir normal igen så får inte företaget tillbaka kort på öppet köp, som scalpers inte fick sålda.

Låter bra, redan nu kan man ju köpa olika modeller av samma företag.

Men känns som det kan bli mycket fel med ett sådant viktigt register, vad händer exempelvis om jag köper ett 3060 och sen efter två månader vill uppgradera till ett 3080? Känns som det kan bli mycket konflikter där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Att priserna går upp i butik går ju lite hand i hand med skalparna. Tyvärr finns det ju inget tak för vad de vill ha för sina kort. För varje tusenlapp butiken höjer så gör ju skalpare likadant.

Men det har ju påverkat andrahandsmarknaden också. 980ti går ju för 2500+ nu och nära 6k för 1080ti

Snarare att priser stiger i takt med lönsamheten med krypto. Slutar krypto att vara lönsamt så sjunker priserna. Skalping på gpuer är snarare en effekt av krypto.
Bitcoin har iaf senaste dagarna sjunkit i värde https://bitcoinkursen.se/
Har vi tur fortsätter det att sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag vet inte om jag håller med. En auktion innebär ju att vi får se vad kunder är villiga att betala för en produkt. Det borde ju vara det normala priset? När tillgången ökar kommer det priset sen graduellt att minska såklart eftersom folk är då inte lika villiga att betala.

Det beror på vad som menas med "den normala användaren". Vinnaren i en auktion är snarare _en_ "extremanvändare", närmre bestämt den som vill (och kan) betala mest av alla användare.

Fenomenet med scalpers torde försvinna/minska, eftersom det i teorin inte finns någon annan som är beredd att betala mer än den som vann. Så hatar man scalpers är auktioner en rimlig lösning. Har dock svårt att se att den genomsnittlige gamern i större utsträckning kommer att kunna lägga vantarna på kort.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Det beror på vad som menas med "den normala användaren". Vinnaren i en auktion är snarare _en_ "extremanvändare", närmre bestämt den som vill (och kan) betala mest av alla användare.

Fenomenet med scalpers torde försvinna/minska, eftersom det i teorin inte finns någon annan som är beredd att betala mer än den som vann. Så hatar man scalpers är auktioner en rimlig lösning. Har dock svårt att se att den genomsnittlige gamern i större utsträckning kommer att kunna lägga vantarna på kort.

Svårare än i dagsläget för den genomsnittliga gamern? Med tanke på dagens scalpers, om det inte blir någon skillnad för den genomsnittliga gamern så blir det ju bara tryggare för de som kan och vill betala mer som du säger. De kommer få en tryggare affär, och Inet kommer tjäna mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag vet inte om jag håller med. En auktion innebär ju att vi får se vad kunder är villiga att betala för en produkt. Det borde ju vara det normala priset? När tillgången ökar kommer det priset sen graduellt att minska såklart eftersom folk är då inte lika villiga att betala.

Förutsätter att alla har samma ekonomiska förutsättningar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Förutsätter att alla har samma ekonomiska förutsättningar.

Nej det tycker jag verkligen inte det gör.

Oavsett hur många köpare det finns med olika ekonomier så är det ju vad en produkt kan säljas för, oavsett till vilken köpare, som borde vara priset?

Snälla misstolka mig inte nu, jag förstår att om EN person skulle betala mer än alla andra för en produkt som massproduceras så är det inte rimligt. Men det hade det varit om det bara fanns ETT grafikkort. Så exempelvis mulitmiljardärer som betalar för att bli rymdturister är en sådan marknad.

För en produkt som det finns 100 av, borde ju priset ligga på vad de top 100 köparna är villiga att betala. Skulle man kunna tycka.

Priset som var satt från början för grafikkort antar jag var ifall produktionen hade gått som den skulle, då hade priset antagligen passat efterfrågan. Men nu gör den inte det, och därför höjs priset hos återförsäljare, dock inte trillräckligt än.

Permalänk
Medlem

Om utgångspriset på alla kort är 1Kr så är jag med, vill man att en produkt ska "värderas" av kunden så får man ju vara beredd på att värdet kan vara 0 Kr.
Annars så är det ju alltid svårt med en monopol (oligopol?) marknad som konsoler och gpu är, det är ju inte som att jag kan köpa av någon annan än Nvidia eller AMD om jag känner att de utnyttjar sin ställning för att driva upp priser.
Förut verkar det ju varit viktigare att sälja stora volymer än att ha fantastisk marginal på alla försäljningar, men det kanske har ändrats? Sony och MS har väl en lång historia av att sälja konsolerna med förlust, åtminstone initialt.

Det enda vi kunder egentligen kan göra för att påverka situationen är tråkigt nog, att inte handla. Det är egentligen det enda vi kan göra för att åstadkomma någon förändring.....

Själv kommer jag inte att uppgradera något förrän det går sönder eller marknaden ändras, finns inte mycket annat jag kan göra för att påverka situationen...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Om utgångspriset på alla kort är 1Kr så är jag med, vill man att en produkt ska "värderas" av kunden så får man ju vara beredd på att värdet kan vara 0 Kr.
Annars så är det ju alltid svårt med en monopol (oligopol?) marknad som konsoler och gpu är, det är ju inte som att jag kan köpa av någon annan än Nvidia eller AMD om jag känner att de utnyttjar sin ställning för att driva upp priser.
Förut verkar det ju varit viktigare att sälja stora volymer än att ha fantastisk marginal på alla försäljningar, men det kanske har ändrats? Sony och MS har väl en lång historia av att sälja konsolerna med förlust, åtminstone initialt.

Det enda vi kunder egentligen kan göra för att påverka situationen är tråkigt nog, att inte handla. Det är egentligen det enda vi kan göra för att åstadkomma någon förändring.....

Själv kommer jag inte att uppgradera något förrän det går sönder eller marknaden ändras, finns inte mycket annat jag kan göra för att påverka situationen...

Bra skrivet. Och som du säger, om det går sönder måste du köpa en ny ändå. Så det är inte så lätt att hålla sig utanför även om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Svårare än i dagsläget för den genomsnittliga gamern? Med tanke på dagens scalpers, om det inte blir någon skillnad för den genomsnittliga gamern så blir det ju bara tryggare för de som kan och vill betala mer som du säger. De kommer få en tryggare affär, och Inet kommer tjäna mer pengar.

Svårare än i dagsläget för den genomsnittlige gamern?

Tl;dr
Japp.

Utläggning:
I dagsläget har den genomsnittlige gamern samma chans som alla andra att få ett kort (anta 100 kort och alla tilldelas utifrån "slumpen"). En del av korten som fördelas (anta 30%) hamnar i händerna på scalpers som säljer dem till högstbjudande.

Anta i stället att 50% av korten fördelas enligt auktionsförfarande. Scalpers kommer inte att vara intresserade eftersom det inte finns någon arbitragevinst. De som vinner auktionen kommer inte att kunna sälja vidare, eftersom de per definition var de som ville betala mest.
Kvar är 50 kort som fördelas utifrån slumpen. Scalpers kommer att vara intresserade eftersom det finns arbitragemöjligheter. Sannolikheten för den genomsnittlige gamern att få ett kort har halverats. Så, sämre än i dagsläget.

Antaganden: den genomsnittlige gamern är inte den som kommer att vinna auktionen. Gamern med högst betalningsvilja och -förmåga kommer att gynnas jämfört med idag, men inte den genomsnittlige gamern.

Idén i sig är intressant, men det beror helt enkelt på vad man tycker funkar dåligt idag. Att det finns scalpers? I så fall en bra idé. Att den genomsnittlige gamern har låg sannolikhet att få kort. Inte så bra idé.

Det var någon annan diskussion om det här för några dagar sedan här på SweC.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag tror det bästa vore att återförsäljarna hade något gemensamt register över vilka som beställt kort.
Så tex max ett RTX3080 per kund, och har du redan beställt från en annan firma blir du nekad att köpa kort ifrån den andra firman.

Skulle ju även bli bra att när marknaden blir normal igen så får inte företaget tillbaka kort på öppet köp, som scalpers inte fick sålda.

Ett branschregister över privatpersoner, låter funky för att säga det minsta.

Hela tanken att ÅF ska polisa över vad folk får köpa gällande varor som inte är av lag reglerade är absurd i min mening. Det är verkligen inte i ÅF/butikers intresse och jag är skeptisk till att det ens är i kundernas intresse. Däremot kanske man iaf borde behöva ha skattesedel/ÅF/butik eller dylik status för att köpa X(X) antal grafikkort men för att köpa mer än ett?

Man kanske har två barn som man vill skämma bort och ha ett grafikkort själv utöver de två? Nä sorry, det blir inget med det, du har väl inte ens barn (förvisso korrekt ). Ett lite företag som behöver X grafikkort för "något", scalper!!!!!

Här låter det ofta som att grafikkort är i nivå med livsnödvändig medicin.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Ett branschregister över privatpersoner, låter funky för att säga det minsta.

Hela tanken att ÅF ska polisa över vad folk får köpa gällande varor som inte är av lag reglerade är absurd i min mening. Det är verkligen inte i ÅF/butikers intresse och jag är skeptisk till att det ens är i kundernas intresse. Däremot kanske man iaf borde behöva ha skattesedel/ÅF/butik eller dylik status för att köpa X(X) antal grafikkort men för att köpa mer än ett?

Man kanske har två barn som man vill skämma bort och ha ett grafikkort själv utöver de två? Nä sorry, det blir inget med det, du har väl inte ens barn (förvisso korrekt ). Ett lite företag som behöver X grafikkort för "något", scalper!!!!!

Här låter det ofta som att grafikkort är i nivå med livsnödvändig medicin.

Fast begränsat köp på bristvaror är ju inget nytt. Som tex max en vara per kund. Då kanske du inte kan köpa grafikkort till båda barnen fast hade kunnat det ändå om det är slutsålt?
Men däremot är jag emot någon datainsamling eller register. Men begränsa antal varor för just den butiken ser jag inga problem med.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Svårare än i dagsläget för den genomsnittlige gamern?

Tl;dr
Japp.

Utläggning:
I dagsläget har den genomsnittlige gamern samma chans som alla andra att få ett kort (anta 100 kort och alla tilldelas utifrån "slumpen"). En del av korten som fördelas (anta 30%) hamnar i händerna på scalpers som säljer dem till högstbjudande.

Anta i stället att 50% av korten fördelas enligt auktionsförfarande. Scalpers kommer inte att vara intresserade eftersom det inte finns någon arbitragevinst. De som vinner auktionen kommer inte att kunna sälja vidare, eftersom de per definition var de som ville betala mest.
Kvar är 50 kort som fördelas utifrån slumpen. Scalpers kommer att vara intresserade eftersom det finns arbitragemöjligheter. Sannolikheten för den genomsnittlige gamern att få ett kort har halverats. Så, sämre än i dagsläget.

Antaganden: den genomsnittlige gamern är inte den som kommer att vinna auktionen. Gamern med högst betalningsvilja och -förmåga kommer att gynnas jämfört med idag, men inte den genomsnittlige gamern.

Idén i sig är intressant, men det beror helt enkelt på vad man tycker funkar dåligt idag. Att det finns scalpers? I så fall en bra idé. Att den genomsnittlige gamern har låg sannolikhet att få kort. Inte så bra idé.

Det var någon annan diskussion om det här för några dagar sedan här på SweC.

Väldigt fint resonemang, lätt att följa med. Det enda som jag motsätter mig är att du utgår ifrån att scalpers kommer köpa lika många kort, eftersom scalping borde ju bli mindre lukrativt då det redan finns en tjänst som tillhandahåller deras funktion. Vilket innebär att det finns en mindre grupp människor som kan tänka sig handla via scalpers.

Just det, dessutom tror jag att en genomsnittlig gamer kanske har möjlighet att vinna ett par auktioner.

Men som du skrev, man tar effektivt lite sannolikhet från de som enbart vill betala MSRP till de som kan tänkas betala mer. Men med fördelen att det sker utan mellanhänder

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Fast begränsat köp på bristvaror är ju inget nytt. Som tex max en vara per kund. Då kanske du inte kan köpa grafikkort till båda barnen fast hade kunnat det ändå om det är slutsålt?
Men däremot är jag emot någon datainsamling eller register. Men begränsa antal varor för just den butiken ser jag inga problem med.

Jo visst, men då kan man ju effektivt köpa ett kort av varje modell från varje återförsäljare, lätt över 50 kort varje launch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jo visst, men då kan man ju effektivt köpa ett kort av varje modell från varje återförsäljare, lätt över 50 kort varje launch.

Vilket är viktigast då? Vår integritet eller att stoppa scalpers?
Begränsat antal varor per butik kommer redan där att minska effekten hos scalpers men även för miners.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Vilket är viktigast då? Vår integritet eller att stoppa scalpers?
Begränsat antal varor per butik kommer redan där att minska effekten hos scalpers men även för miners.

Jag håller nog med dig om att ifall strategin är att begränsa köpandet så är nog en av varje modell per ÅF, bra för kunder.

Själv föredrar jag dock att det inte finns någon gräns alls och att man har ett auktionssystem för en andel av korten, därav tråden.

Permalänk
Medlem

Om butikerna börjar sälja grafikkort för priser som enbart kan motivera köp av miners så kommer inte butikerna få sälja andra komponenter överhuvudtaget knappt. Inte många bygger en ny dator utan något grafikkort. Framförallt inte förstagångsköpare. Oavsett finns inget ljus i sikte överhuvudtaget. Ethereum kommer förvisso inte vara möjligt att minea jättelänge till men det finns ju goda chanser att andra kryptovalutor som går att GPU-minea också blir lönsamma. Det enda som kan ge en inflation av grafikkort på marknaden är nästa gång bitcoin krashar. Men när det kommer ske är det ingen som vet. Med andra ord finns det ingen rimlig lösning på problemet med hög efterfrågan mot förhållandevis lågt utbud. Ta död på ditt hårdvaruintresse och hitta nåt annat är väl kanske den bästa lösningen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag håller nog med dig om att ifall strategin är att begränsa köpandet så är nog en av varje modell per ÅF, bra för kunder.

Själv föredrar jag dock att det inte finns någon gräns alls och att man har ett auktionssystem för en andel av korten, därav tråden.

Det är enkla alternativa lösningar. Begränsat köp för bristvaror är något butiker har tillämpat historiskt för att göra så många kunder som möjligt nöjda. Auktionssystem tycker jag låter horribelt, effekten kommer troligtvis bli att miners budar upp priserna. Ja det kommer att försvåra för en scalper men det kommer inte direkt förbättra läget för en som inte köper ett grafikkort för att tjäna pengar.