Permalänk
Medlem

Datorn kraschar

Datorn kraschar slumpvis när jag spelar, när det händer så kan jag inte göra något alls. Blir tvungen att hålla in startknappen tills systemet stängs av. Resetknappen fungerar inte alls när detta händer.
Gjorde en ny installation av windows igår och det hjälpte inte ☹️
Där det händer mycket just nu är division 2.
Cod cold war kan jag spela 1 - 5 matcher där det händer med olika intervaller.
Valheim går utan problem hittils🤔

Kollade temp på cpu under load: 67grader
Gpu 70grader.

System
Psu: corsair 850w ca 8år gamalt (kan det vara boven?)
Asus hero viii
16gb ram
6700k stock
Gigabyte 1070
2st intel ssd i raid för os
1st samsung 500gb ssd för spel

Permalänk
Medlem

Börja med att titta i loggboken för att se vilka fel som finns angivna där. Det kan ge en bra indikation på vad det är som är fel. I windows 10, skriv "loggbok" i windows-start menyn, kör appen som administratör, så står det under "Loggboken (lokal)" och "Sammanfattning av administrativa händelser".

Permalänk
Medlem

Kör du någon OC på CPU eller GPU? Har du XMP aktiverat på dina minnen?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Kör du någon OC på CPU eller GPU? Har du XMP aktiverat på dina minnen?

Processorn körs i stock, gpun är inte klockad och xmp är inte aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Börja med att titta i loggboken för att se vilka fel som finns angivna där. Det kan ge en bra indikation på vad det är som är fel. I windows 10, skriv "loggbok" i windows-start menyn, kör appen som administratör, så står det under "Loggboken (lokal)" och "Sammanfattning av administrativa händelser".

Har 2st kritiska. "kernel-power Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts." Men hade strömavbrott tidigare idag så antar att det är felet.

Har även 130st fel.
Kernel-EventTracing
Kernel-EventTracing
AppReadinesss
WMI
AppModel-Runtime
NTFS (Microsoft-Windows-Ntfs)
Client-Licensing
AppReadinesss
PrintService
CAPI2
PrintService
AppReadinesss
Application Error
User Profile Service
EventLog
Service Control Manager
DistributedCOM

194st varningar
Kernel-EventTracing
Steam Client Service
Kernel-EventTracing
WMI
DeviceSetupManager
DeviceSetupManager
DeviceSetupManager
DeviceSetupManager
User Device Registration
ESENT
ESENT
ESENT
ESENT
ESENT
Search
DNS Client Events
User Profile Service
System-Restore
DistributedCOM
Bits-Client

Vet inte om det hjälper något men det är allt som finns under fel och varningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

Har 2st kritiska. "kernel-power Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts." Men hade strömavbrott tidigare idag så antar att det är felet.

Har även 130st fel.
Kernel-EventTracing
Kernel-EventTracing
AppReadinesss
WMI
AppModel-Runtime
NTFS (Microsoft-Windows-Ntfs)
Client-Licensing
AppReadinesss
PrintService
CAPI2
PrintService
AppReadinesss
Application Error
User Profile Service
EventLog
Service Control Manager
DistributedCOM

194st varningar
Kernel-EventTracing
Steam Client Service
Kernel-EventTracing
WMI
DeviceSetupManager
DeviceSetupManager
DeviceSetupManager
DeviceSetupManager
User Device Registration
ESENT
ESENT
ESENT
ESENT
ESENT
Search
DNS Client Events
User Profile Service
System-Restore
DistributedCOM
Bits-Client

Vet inte om det hjälper något men det är allt som finns under fel och varningar.

Försök kom ihåg när senaste krashen var, vilken tidpunkt (sannolikt borde det vara samma tid som dina senaste kritiska fel då det låter som om de loggade felaktiga avstängningar). Sedan dubbelklicka dig igenom varje fel du har, och se om de överensstämmer med tiden för din krash. Om du har ett fel kl. 21.00, och datorn krashade kl 22.00 då vet du att felet kl. 21.00 inte var källan. En dator fungerar ju sällan felfritt, så det är "normalt" att det finns varningar och fel i loggen. En hel del kan vara kopplat till ditt windows-register som kanske behöver rensas upp. Men vad du är ute efter är att försöka titta på vilka fel som loggas i samband med krashen. När du klickar dig igenom felen kan det ibland stå specifika program eller filer som nåt fel uppstod med. Du verkar i varje fall inte ha några "WHEA-Logger" fel, vilket brukar vara kopplat till hårdvarufel. Om det hade varit fel med, ex. moderkort, processor, ram, nätaggregat så borde det dyka upp i en WHEA-Logger fel.

Börja att gå igenom loggarna de senaste 24 timmarna om det är så att du inte har någon krash den senaste timmen, och försök se om det är några särskilda loggar som alltid verkar dyka upp i samband med när datorn krashar. Som nämnt ovan, att det finns fel och varningar i loggboken är "normalt", så oroa dig inte över det, utan titta på vad som kan relatera till krasharna.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem, vet inte problemet i sig var unikt för mig men fick randomly BSOD och efter att windows jobbat klart med allt så hände inget ändå, så var tvungen att hard-resetta. Ibland blev skärmen bara svart som om den gått i sleepmode men gick inte att väcka och ibland ba dog den. Provade allt jag kunde på hela internet. Visade sig att trots att jag kollat hälsan på den så var min SSD helt slut, installerade windows på hhdn och sen fungerade allt helt utan problem. Jag skulle säga prova kolla om du har samma problem som mig om inget annat ger hopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Försök kom ihåg när senaste krashen var, vilken tidpunkt (sannolikt borde det vara samma tid som dina senaste kritiska fel då det låter som om de loggade felaktiga avstängningar). Sedan dubbelklicka dig igenom varje fel du har, och se om de överensstämmer med tiden för din krash. Om du har ett fel kl. 21.00, och datorn krashade kl 22.00 då vet du att felet kl. 21.00 inte var källan. En dator fungerar ju sällan felfritt, så det är "normalt" att det finns varningar och fel i loggen. En hel del kan vara kopplat till ditt windows-register som kanske behöver rensas upp. Men vad du är ute efter är att försöka titta på vilka fel som loggas i samband med krashen. När du klickar dig igenom felen kan det ibland stå specifika program eller filer som nåt fel uppstod med. Du verkar i varje fall inte ha några "WHEA-Logger" fel, vilket brukar vara kopplat till hårdvarufel. Om det hade varit fel med, ex. moderkort, processor, ram, nätaggregat så borde det dyka upp i en WHEA-Logger fel.

Börja att gå igenom loggarna de senaste 24 timmarna om det är så att du inte har någon krash den senaste timmen, och försök se om det är några särskilda loggar som alltid verkar dyka upp i samband med när datorn krashar. Som nämnt ovan, att det finns fel och varningar i loggboken är "normalt", så oroa dig inte över det, utan titta på vad som kan relatera till krasharna.

Testar spela lite ikväll och hoppas på krash =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Jag hade exakt samma problem, vet inte problemet i sig var unikt för mig men fick randomly BSOD och efter att windows jobbat klart med allt så hände inget ändå, så var tvungen att hard-resetta. Ibland blev skärmen bara svart som om den gått i sleepmode men gick inte att väcka och ibland ba dog den. Provade allt jag kunde på hela internet. Visade sig att trots att jag kollat hälsan på den så var min SSD helt slut, installerade windows på hhdn och sen fungerade allt helt utan problem. Jag skulle säga prova kolla om du har samma problem som mig om inget annat ger hopp

okej, får kolla hälsan på mina systemdiskar, de har ju några år på nacken. tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

okej, får kolla hälsan på mina systemdiskar, de har ju några år på nacken. tack för tipset!

Gör så, hoppas du får en lösning!
Jag gjorde också div hälsokollar och fick inga utslag på något alls, enligt hälsochecksen skulle allt vara frid och fröjd men så var ju inte fallet, har bytt SSD och har inte haft något problem alls sedan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

Testar spela lite ikväll och hoppas på krash =P

nu krashade datorn igen. Vad jag kan hitta så är det event 4101 som är problemet. "Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts."

Testar installera om drivrutinerna efter DDU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

nu krashade datorn igen. Vad jag kan hitta så är det event 4101 som är problemet. "Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts."

Testar installera om drivrutinerna efter DDU

Testa att installera om drivrutinerna och se om det fungerar. Fungerar det inte kolla om BIOS behöver uppdateras, då det ibland kan förbättra stabiliteten. Om det inte fungerar, testa att köra med ett ram-minne och byt mot det andra vid krash, för att utesluta att det är något av dem som börjar bli kassa.

När jag googlar på nvlddmkm och krasher finns det många forum-inlägg om andra som har problem med den. Värt att kolla hur de löst det och se om det går att tillämpa för din del.