Permalänk
Medlem

Ny router när man flyttar hemifrån

Halloj! Det börjar bli dags o flytta hemifrån och då behövs ju en ny router. Hemma har vi haft 2 st D-Link Wireless AC750 som fungerar helt okej. I lägenheten jag ska flytta till skulle det vara trevligt med en bra router, men som ändå inte kostar mer än runt 1000:- och det får gärna ingå Wi-Fi 6. Där har jag hittat TP-Link Archer AX50 Vad säger ni? Har ni några andra förslag, måste inte ha Wi-Fi 6, men skulle vara trevligt med det. Kjell har rea på det nu med 37% så den kostar 999:- fram tills den 8:e mars

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus RT-AC58U V2. Den kostar 799kr på Inet. Den fungerar för mig iaf. Jag har dock endast mobilen på wifi, resten kör jag trådat till den. Men den har 4st antenner och täcker min 2'a på 63kvm utan problem.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Halloj! Det börjar bli dags o flytta hemifrån och då behövs ju en ny router. Hemma har vi haft 2 st D-Link Wireless AC750 som fungerar helt okej. I lägenheten jag ska flytta till skulle det vara trevligt med en bra router, men som ändå inte kostar mer än runt 1000:- och det får gärna ingå Wi-Fi 6. Där har jag hittat TP-Link Archer AX50 Vad säger ni? Har ni några andra förslag, måste inte ha Wi-Fi 6, men skulle vara trevligt med det. Kjell har rea på det nu med 37% så den kostar 999:- fram tills den 8:e mars

Jag skulle rekommendera en edgerouter X samt en unifi AP lite. Kostar runt 1600 kr. Kräver liiite förkunskap, att du kan läsa instruktioner och göra som det står Dvs logga in på erx och uppdatera, köra en wizard, och sedan ladda ner en app på mobilen, scvanna en QR och skriva in ssid/lösenord. Så har du ett stabilt och bra nät. Wifi 6 har du ingen nytta av om du bor ensam i en lägenhet. Visst kul med det nyaste men..

Finns bra guidar på tuben för att konfa ERx. Du behöver inte göra nått med det sen det bara fungerar. Och ERx klarar av at routa 1gigabit/FDX

edit: Stavfel. Kom på en sak till dock som jag missade, beroende på antalet enheter du ska ha hemma så kan du behöva en switch. Så det tillkommer ca 4-500 kr.

Edit2: Annars verkar många rekommendera Asus RT-ACxx -serien här på forumet. Om du vill ha allt i ett.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en sådan som AP, det fungerar som det ska. Ska du ha den som router så stäng av ping delen i routern. Det var på som standard på min AX50 iallafall.

Märk bara att den inte har wpa3, verkar inte få det heller.. Så ta en annan router där wpa3 finns.

Permalänk
Medlem

Edgerouter lite samt en AP.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har själv en sådan router (AX50) och duger fint om man inte har några speciella krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jag har en sådan som AP, det fungerar som det ska. Ska du ha den som router så stäng av ping delen i routern. Det var på som standard på min AX50 iallafall.

Märk bara att den inte har wpa3, verkar inte få det heller.. Så ta en annan router där wpa3 finns.

Hmm, har den fortfarande inte wpa3? Jag läste på PC för Alla:s hemsida följande "TP-link uppgav vid vårt test att ett par intressanta funktioner är på väg till AX50 med firmwareuppdatering senare i vår, wpa3-säkerhet samt möjlighet att använda routern i ett mesh-nätverk." och den är från förra våren. Märkligt nog har AX10 och AX1500 modellen wpa3 vad jag kunnat se på TP-Links hemsida. Vad är ping delen?

Edit: Man kanske får köra på ett säkert val med någon Asus router ändå

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Hmm, har den fortfarande inte wpa3? Jag läste på PC för Alla:s hemsida följande "TP-link uppgav vid vårt test att ett par intressanta funktioner är på väg till AX50 med firmwareuppdatering senare i vår, wpa3-säkerhet samt möjlighet att använda routern i ett mesh-nätverk." och den är från förra våren. Märkligt nog har AX10 och AX1500 modellen wpa3 vad jag kunnat se på TP-Links hemsida. Vad är ping delen?

Edit: Man kanske får köra på ett säkert val med någon Asus router ändå

Nej ingen wpa3. Så gå på ax10 eller ta en Asus.
Ping delen var att det var "på" WAN att svara på ping requests, sådant brukar inte ens vara valbart på routers. Fast det kanske har funktion för TP-Links AP enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Nej ingen wpa3. Så gå på ax10 eller ta en Asus.
Ping delen var att det var "på" WAN att svara på ping requests, sådant brukar inte ens vara valbart på routers. Fast det kanske har funktion för TP-Links AP enheter.

Vet inte hur det är med Asus AC58u som jag tittat på. Hur står sig TP-Link jämfört med Asus som verkar vara go to router tillverkaren här på forumet?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det blev ett köp på Asus AC58u

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Asus rekommenderas på goda själ, så inget fel att köpa en sådan. De är enkla att få igång också, krävs inte mycket kunskap för det.
Själv kör jag en apu med OpnSense och en Unifi AP. Fast det är smått overkill i lägenhet på 60kvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Asus rekommenderas på goda själ, så inget fel att köpa en sådan. De är enkla att få igång också, krävs inte mycket kunskap för det.
Själv kör jag en apu med OpnSense och en Unifi AP. Fast det är smått overkill i lägenhet på 60kvm

Och ännu mer overkill i en lägenhet på 32 kvm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Se till att ha senaste firmware installerat på routern bara, Asus har haft en del säkerhetsbrister...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Se till att ha senaste firmware installerat på routern bara, Asus har haft en del säkerhetsbrister...

Hade tänkt att installera den enda uppdatering/firmware som finns på Asus hemsida, som kom ut i slutet av förra året

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig