Permalänk
Medlem

BSoD Event 1001 Bugcheck (GTA V)

Hejsan!

Jag installerade GTA V igår via epicgames och testade att spela det, jag körde början av story mode och körde utan problem, och körde sedan online med en kompis i kanske 10 minuter, sen helt random när vi körde en bil så fick jag mitt livs första BSoD.

Jag kollade i event viewer efteråt, och såhär såg felmeddelandet ut:

"The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x00000124 (0x0000000000000000, 0xffffad0140abb028, 0x00000000be000000, 0x000000000100110a). A dump was saved in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Report Id: 6eb24906-5e93-48c5-bdd4-4443ba720559."

Jag har även min dumpfil här, uppladdad på det vis som automoderator i reddit sa att jag skulle göra:

http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=0007722854785156...

De program jag hade aktiva medans jag körde spelet var:
GTA V
Discord
Epicgames launcher
Battlenet launcher
Steelseries Engine
Gifyourgame
Logitech G Hub

Mina specs:

GTX 1070
i7-4770k
16GB RAM
750W nätagg
2st SSDs och en extern HDD

Jag brukar alltid försöka hålla mina drivrutiner uppdaterade så gott det går.

Är det något som saknas här så påminn mig gärna.

Om någon kan hjälpa mig felsöka detta skulle jag vara hemskt tacksam.

Mvh Blurry

Permalänk
Medlem

Har du överklockat processorn och/eller RAM?

0x00000124 kan syfta på:

0x124 = increase/decrease QPI/VTT first, if not increase/decrease vcore

Fast om du inte har överklockat någonting, så låter det lite skumt. Kanske ett tecken på att processorn håller på att degradera?

Har du provat att spela igen efter kraschen? Om det fortsätter krascha (och du får samma felkod) så kan du kolla upp att ändra värdena ovanför, och/eller stresstesta processorn för att se om den är stabil.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Har du överklockat processorn och/eller RAM?

0x00000124 kan syfta på:

0x124 = increase/decrease QPI/VTT first, if not increase/decrease vcore

Fast om du inte har överklockat någonting, så låter det lite skumt. Kanske ett tecken på att processorn håller på att degradera?

Har du provat att spela igen efter kraschen? Om det fortsätter krascha (och du får samma felkod) så kan du kolla upp att ändra värdena ovanför, och/eller stresstesta processorn för att se om den är stabil.

Hej!

Jag minns att jag har aktiverat XMP profilen i bios för ett tag sen, så jag tror inte RAM ligger på default längre. Sedan har jag bara använt QuickCPU och ökat core parking index, turbo boost index och frequency scaling index till 100%. Vet inte om man kan kalla det sista för en överklockning direkt men, ville bara nämna det.

Jag är inne nu i task manager och ser att mitt memory ligger på 1600 MHz, och ja, jag har DDR3 fortfarande LUL. Som sagt så tror jag att 1600 inte är default dock, så det kanske är något jag ska reverta?

Sen har jag ändrat advanced powerplan settings så att process power managements minimum och maximum processor state både ligger på 100%. Jag kör med high performance powerplan om du undrar.

Jag kan inte komma på något mer än så som skulle vara tweaks på varken processor eller RAM.

Och nej, jag har inte testat att köra spelet mer än den gången som spelet kraschade.

Har du några tips här på hur jag ska göra?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av blurry:

Jag är inne nu i task manager och ser att mitt memory ligger på 1600 MHz, och ja, jag har DDR3 fortfarande LUL. Som sagt så tror jag att 1600 inte är default dock, så det kanske är något jag ska reverta?

Och nej, jag har inte testat att köra spelet mer än den gången som spelet kraschade.

Vilka minnen är det?

Sen så kan det bara ha varit en slump om det är den enda BSoD du har fått på 6+ år(?). Prova spela igen för att se om det händer igen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vilka minnen är det?

Sen så kan det bara ha varit en slump om det är den enda BSoD du har fått på 6+ år(?). Prova spela igen för att se om det händer igen.

Dessa är det jag har:

https://www.amazon.se/Corsair-CML16GX3M2A1600C9-RAM-minne-GB-...

Ja, datorn är väl i alla fall köpt 2012 ish, så den har några år på nacken. Tycker du att jag ska ändra tillbaka någonting av det jag skrev innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blurry:

Dessa är det jag har:

Corsair-CML16GX3M2A1600C9

Ja, datorn är väl i alla fall köpt 2012 ish, så den har några år på nacken. Tycker du att jag ska ändra tillbaka någonting av det jag skrev innan?

Minnena bör inte vara orsaken.

Som sagt, kraschen kan ha varit en slump. Prova spela igen för att se om det händer igen, och då kan du prova att återställa inställningar du har ändrat. Du skulle också kunna testa med olika bakgrundsprogram avstängda för att se om de påverkar något.

Det kan också vara bra att veta vilka spänningsnivåer som används: ladda ned HWINFO64 och kör det i bakgrunden så loggar den all sensordata om t.ex temperaturer, spänningar m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Minnena bör inte vara orsaken.

Som sagt, kraschen kan ha varit en slump. Prova spela igen för att se om det händer igen, och då kan du prova att återställa inställningar du har ändrat. Du skulle också kunna testa med olika bakgrundsprogram avstängda för att se om de påverkar något.

Det kan också vara bra att veta vilka spänningsnivåer som används: ladda ned HWINFO64 och kör det i bakgrunden så loggar den all sensordata om t.ex temperaturer, spänningar m.m.

Hejsan!

Jag testade att köra det igår utan att ha battlenet och gifyourgame igång, men de andra programmen var igång som jag hade senast. Körde 2h utan att få något problem då, och CPU gick sällan över 50% i utilization i task manager, och GPU var aldrig över 55 grader. Memory var uppe i max 58%, så det kändes som det inte var några problem med hårdvaran på så sätt.