Apple utvärderar reparationsmöjligheterna för Iphone och Macbook

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Bytte batteri själv på 7an , det var inte alls svårt. Men vattentätheten orkade jag inte återställa, men det går om man vill. Jag badar aldrig med telefonen så jag orkade inte bry mig. Fördelen med 7an är att den inte gnäller på att batteriet inte är original vilket den gör på nyare versioner.

Hur ter sig detta pluppar det meddelade i tid och otid, eller står det bara i en meny att det ej är original?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A11ium:

Ett tips är kolla på när t.ex. Louis Rossmann lagar en apple produkt.
Det verkar som om apple har kämpat för att det inte ska lagas utan köpas nytt istället.
Stänger ner och stämmer de som vill eller kan laga.

Precis, Apple gör allt för att folk ska köpa nytt. Saknar den gamla tiden där det fanns riktiga reparatörer som bytte ut komponenter på kretskort jämfört med idag hela kretskort som inte behöver kompetens whatsoever! Och vart fan är MP? Sysslar med plastpåsar och kemikalieskatt istället helt sjukt!

Permalänk
Medlem

Svårighet att byta komponenter i all ära. Folk köper inte nya lurar för att deras gamla gått sönder, de köper (tar ett snordyrt abonnemang som kostar de mer pengar i längden) för att de måste ha det senaste. Tror den minskade påverkan som reparerarvänliga lurar hade haft är ganska låg tyvärr. Man måste vända på tänket för många där ute, sluta köp nytt när det du har fungerar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddox:

Ja för Apple ljuger ju inte om hur lätta deras produkter är att laga när allt är ihop limmat och slutar funka om man inte syncar komponenter genom mjukvara som bara Apple får ha.

Blir dock svårare att ljuga om det är lagen som styr. Visst, de kan fuska till sig högre poäng genom att hitta det allra lättaste sättet att få högre poäng, men det är väl ganska enkelt för nån reparationsfirma att kontrollera Apples påstådda poäng och anmäla för fusk om det inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A11ium:

Ett tips är kolla på när t.ex. Louis Rossmann lagar en apple produkt.
Det verkar som om apple har kämpat för att det inte ska lagas utan köpas nytt istället.
Stänger ner och stämmer de som vill eller kan laga.

Jepp apple vill inte att du ska laga nåt eller 3:e part heller, slänga och konsumera nytt.
Apples version av återvinning är att mala ner skiten istället vilket är det absolut sista man bör göra.

Skrivet av anon301768:

Kolla på YouTube och på iPad Rehab, dom lagar allt från Apple utan problem oavsett vad de är för fel, dom får hela tiden in produkter som Apple säger att de inte går att laga som dom fixar, ganska kul att se hur Apple lurar sina kunder att hela tiden köpa nytt istället för att laga.

https://www.youtube.com/channel/UCPjp41qeXe1o_lp1US9TpWA

Jo Apple har ju satt det i system att antigen byta ut så mycket som möjligt för att maximera vinsten eller helt enkelt påstå att massa saker måste bytas för mer pengar än enheten är värd för att lura på dig en ny.
APple körde ju en scam desutom där dom istället för att stå för garantin på ett känt fel lät folk "köpa" en lagad för rabaterat pris, sedan lagade apple upp deras och återsålde. Dom åkte dit på nationel nivå för det i Australien vill jag minnas, apple är rena scamers och miljöbovar uppe på det.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Undrar om det var swec som länkade till en youtube film för ett tag sedan dör en kille köper 2 identiska nya iphone modeller och testar att byta ut delar...det gick inte då delarna var kodade till just den telefonen. Så även om du hittar en orginal del, gäller även batteriet. Så kommer det inte fungera.
Telefonerna startade i de flesta fall men med error medellande och avslagna funktioner som följd. Tex kameran fungerade inte fullt ut och batteriet kunde inte se sin ladd status mm.
Gillar själv att försöka laga trasiga saker men går det åt det här hållet blir det omöjligt.

Yepp nya iPhone 12 är mindre reparerbar än tidigare modeller ändå ger Apple den en högre Score.
Louise Rossman har redan gjort hål på hela denna nya franska lagen och systemet.

Politiker är korkade idioter för det mesta och nä'r dom är smarta så gör dom det för att tjäna pengar själva genom att gynna företag.

Apple är inte opartiska, dom kommer ge sina nya enheter dom bästa betygen för att "apple" kan laga dom. Apple kan dessutom bara välja att släppa lite reprationsmanualer mm för att uppfylla några krav som Louise säger med, en manual för att byta batteri eller skärm är inte så användbart när apple ändå inte säljer delarna, och dom beslagtar allt i tullen som råkar vara apple brandat och när man dessutom inte kan ta en del från en telefon till en annan (iphone 12) för att även orginaldelarna är chipade och serialiserade.

Och som han säger, Apple vill framstå som miljövänliga, klart dom kommer ge sig bra betyg, att 12:an är svårare att laga än 11:an spelar igen roll, apple sätter högre betyg på12 så nu fungerar lagen för dom, kunden ska fan inte köpa en 11, köp en 12 och må bra för den är mer miljövänlig säger apple som inte alls är partisk...

Säger väl för fan sig självt att enbart OBEROENDE myndighet som testar produkters repeterbarhet både utifrån kundens perspektiv, 3:e part reprationsfirmor och apple, tillgänglighet på delar, om saker är chipat och parat eller inte.

Hela denna lag är fail, företag kommer ge sig själv dom bästa betygen och nyttja lagen för att göra sina gammla produkter mindre eftertraktade.

En lag där företagen betygsätter sig själva kommer aldrig fungera, hur svårt är det att fatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Även iPhone 7 och 8 har en limmförsegling runt skärmen för vattentätheten.

Relativt sett så är det mycket billigare att byta batteri på en iPhone 12 pro än en iPhone 7

Dyrare på Apple butiken mellan 7an och 12an.
Dyrare på de icke Apple-butiker med.
50% skillnad närmare om man tex jämför ett skärmbyte mellan en 7s & 12.
Att byta själv är troligen mycket enklare på 7an också (var det mellan de föregående versioner iafall).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Jepp apple vill inte att du ska laga nåt eller 3:e part heller, slänga och konsumera nytt.
Apples version av återvinning är att mala ner skiten istället vilket är det absolut sista man bör göra.

Jo Apple har ju satt det i system att antigen byta ut så mycket som möjligt för att maximera vinsten eller helt enkelt påstå att massa saker måste bytas för mer pengar än enheten är värd för att lura på dig en ny.
APple körde ju en scam desutom där dom istället för att stå för garantin på ett känt fel lät folk "köpa" en lagad för rabaterat pris, sedan lagade apple upp deras och återsålde. Dom åkte dit på nationel nivå för det i Australien vill jag minnas, apple är rena scamers och miljöbovar uppe på det.

Yepp nya iPhone 12 är mindre reparerbar än tidigare modeller ändå ger Apple den en högre Score.
Louise Rossman har redan gjort hål på hela denna nya franska lagen och systemet.

Politiker är korkade idioter för det mesta och nä'r dom är smarta så gör dom det för att tjäna pengar själva genom att gynna företag.

Apple är inte opartiska, dom kommer ge sina nya enheter dom bästa betygen för att "apple" kan laga dom. Apple kan dessutom bara välja att släppa lite reprationsmanualer mm för att uppfylla några krav som Louise säger med, en manual för att byta batteri eller skärm är inte så användbart när apple ändå inte säljer delarna, och dom beslagtar allt i tullen som råkar vara apple brandat och när man dessutom inte kan ta en del från en telefon till en annan (iphone 12) för att även orginaldelarna är chipade och serialiserade.

Och som han säger, Apple vill framstå som miljövänliga, klart dom kommer ge sig bra betyg, att 12:an är svårare att laga än 11:an spelar igen roll, apple sätter högre betyg på12 så nu fungerar lagen för dom, kunden ska fan inte köpa en 11, köp en 12 och må bra för den är mer miljövänlig säger apple som inte alls är partisk...

Säger väl för fan sig självt att enbart OBEROENDE myndighet som testar produkters repeterbarhet både utifrån kundens perspektiv, 3:e part reprationsfirmor och apple, tillgänglighet på delar, om saker är chipat och parat eller inte.

Hela denna lag är fail, företag kommer ge sig själv dom bästa betygen och nyttja lagen för att göra sina gammla produkter mindre eftertraktade.

En lag där företagen betygsätter sig själva kommer aldrig fungera, hur svårt är det att fatta?

Håller med dig till fullo. Att företagen själva kan sätta poäng är helt fel.
Har jobbat på tre olika företag som säljare och när produktcheferna ska jämföra egna produkter mot konkurrenternas så kan ni gissa vilka som är bäst. I dessa fall är det givetvis också tillverkare som väljer vad de ska jämföra.
Allt blir bara lite löjligt. Som att volvo bestämde att jämföra sin senaste V90 med en Opel Vectra -10 och se vilken bil som är bäst på deras jämförelsepunkter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Dyrare på Apple butiken mellan 7an och 12an.
Dyrare på de icke Apple-butiker med.
50% skillnad närmare om man tex jämför ett skärmbyte mellan en 7s & 12.
Att byta själv är troligen mycket enklare på 7an också (var det mellan de föregående versioner iafall).

Ja men jag skrev relativt.

I och med att iPhone 12 är dyrare så är batteribytet relativt billigare på 12an än 7an.

Nu tar jag siffror som inte stämmer men som är på ett ungefär. Iphone 7 kostade cirka 6000 kronor när den var aktuell. 12an kostar cirka 10000 kr. Ändå kostar ett batteribyte för 12an typ 850 och för 7an kostar det cirka 600. Då är det relativt billigare på tolvan än sjuan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja men jag skrev relativt.

I och med att iPhone 12 är dyrare så är batteribytet relativt billigare på 12an än 7an.

Nu tar jag siffror som inte stämmer men som är på ett ungefär. Iphone 7 kostade cirka 6000 kronor när den var aktuell. 12an kostar cirka 10000 kr. Ändå kostar ett batteribyte för 12an typ 850 och för 7an kostar det cirka 600. Då är det relativt billigare på tolvan än sjuan.

Fick batteriet bytt på min 7:a i en lokal 3:e part butik för 400Kr, gör det själv är ca 300Kr men 100Kr mellanskillnad bryr jag mig inte mö om och dessutom kostar bitsattsen mer än 100Kr mellanskillnaden.

Har skit iPhone själv men primära orsaken är att jag i bland får gamla telefoner när jag hjälper folk och just nu har jag en iPhone 7 med nytt batteri för 400Kr som håller i flera dagar på en laddning, tror jag laddar 2 gånger i veckan ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur ter sig detta pluppar det meddelade i tid och otid, eller står det bara i en meny att det ej är original?

Tror den bara säger till en gång. (eller vid full omstart) sen står det under batterinställningar någonting om det. Sen funkar inte batteri % och batterihälsa.

Någon får gärna korrigera mig ang. detaljerna.
På 7an funkar dock allt precis som med originalbattriet, iaf för mig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Fick batteriet bytt på min 7:a i en lokal 3:e part butik för 400Kr, gör det själv är ca 300Kr men 100Kr mellanskillnad bryr jag mig inte mö om och dessutom kostar bitsattsen mer än 100Kr mellanskillnaden.

Har skit iPhone själv men primära orsaken är att jag i bland får gamla telefoner när jag hjälper folk och just nu har jag en iPhone 7 med nytt batteri för 400Kr som håller i flera dagar på en laddning, tror jag laddar 2 gånger i veckan ungefär.

Ja absolut. Jag böt också batteri på min iphone 7 själv. Lätt som en plätt och billigt

Priserna jag refererade till var apples officiella. Både iphone 7 och 12 är billigare om man gör det själv och använder piratdelar.

Dock. Piratdelar eller ej så är 12an billigare relativt sett att byta batteri på.

Permalänk
Medlem

6/10, betyder det att jag kan köpa en skärm och ett batteri av Apple och byta själv? Nu kan jag inte franska så kan inte läsa tabellen, men som jag förstått det driver den inte riktigt på tillverkarna så hårt som lagen borde göra. Den borde haft mer kriterier.

Permalänk
Medlem

6/10???
Var det inte 12.an som inte ens gick att byta delar mellan två identiska telefoner??
Nja, denna bedömning skulle ju helt klart göras av oberoende instans som någon redan påpekat.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

T2 != 6/10

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Helt jäkla otroligt hur illa de är.......
Apple gör medvetet de så man inte kan laga en produkt.

https://youtu.be/Apny-yVrZJI

Gudars.. Vilket vansinne. De borde automatiskt få 0 poäng om det inte ens går att laga själv...

Permalänk
Medlem

Som om detta skulle vara något specifik till Apple?
Var dum nog och köpte mig en Android innan Jul "aldrig igen" det blev en Xperia 5 II och Sony har knappt någon information alls angående reparationer eller batteribyten, istället vill dom att du ringer något sketchy företag som arbetar åt dom.

Hos Apple byter du ett batteri på 2-3 dagar och du får ett pris direkt och du vet att du får original grejer.

EU borde pressa mobiljättarna att ta ansvar för reparationer och batteribyten samt att priserna på dessa tjänster är rimliga.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Detta är väl en bra plats att posta RossmannRepairGroups kanal också. Han har lite starka ord om vad han tycker om Apples hållbarhet och reparerbarhet. Även om annat men det hör inte riktigt till ämnet i denna tråd.
https://www.youtube.com/channel/UCl2mFZoRqjw_ELax4Yisf6w
Finns även på odysee om man förerdrar utan reklam.
https://odysee.com/@rossmanngroup:a

Autokorrekt
Permalänk
Avstängd

Hur enkelt är det att byta skärm och krossat glas? Är några komponenter seriekodade eller kan man köpa vilken tredjepart som helst utan att någon mjukvara blockerar en från att byta. Exempel kameran, batteri.....???

Samsung har börjat seriekoda komponenter.

Apple har med sina bärbara datorer för några år sedan via Macos krävde officiella skärmar även om tredjepart var identiska förutom en bit mjukvara i skärmen. IDENTISK! Men Apple igen saboterar för sina kunder.

Hur är det att reparera en Mac M1 som verkar äta sönder SSD-disken? Kan SSD-disken enkelt bytas ut?

Vi kan hoppas Apple med nya datorerna som kommer märkas med Pro kommer snart igen ha möjlighet för att kunna uppgradera/reparera en kass SSD, kass ram och möjligen andra komponenter. Separat kretskort för alla portar så om en port går sönder kan man öppna datorn och byta ut kretskortet för portarna istället för att byta hela moderkortet i datorn.

Hur är det också med att kunna byta ut tangentbordet för den mycket vanliga vattenskandan? Är dom på nya Mac fastsskruvade eller sitter dom fast med nitar? Hur enkelt är det att reparera? Hur är det också om man råkar spilla på datorn. Kan man fortfarande starta den med att powerknappen är separat kopplad till moderkortet eller är den i samma krets som resten av tangentbordet så datorn inte kan startas om man spiller ett par droppar på tangenten F?

Hur är det om skärmen på en bärbar går sönder? Kan man enkelt byta ut den med ett par skruv? Är skärmen i en del eller i flera delar?

Det finns många områden Apple kan förbättra sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

6/10???
Var det inte 12.an som inte ens gick att byta delar mellan två identiska telefoner??
Nja, denna bedömning skulle ju helt klart göras av oberoende instans som någon redan påpekat.

Tror inte de räknar in om delarna går att bytas av 3epart eller inte, utan bara faktum att det går att byta och reparera. Du kan ju byta i princip allt hos en autoriserad apple-verkstad som kan para ihop hårdvarokoderna igen. Säger inte att det är bra, men jag förstår hur dem tänker. Detta är främst en miljösatsning. Jag hoppas dock att apple (och även andra leverantörer som t.ex. Samsung) ska släppa på dessa restriktioner, pågår debatter om det även i USA.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

6/10???
Var det inte 12.an som inte ens gick att byta delar mellan två identiska telefoner??
Nja, denna bedömning skulle ju helt klart göras av oberoende instans som någon redan påpekat.

Beror ju på hur frågan är ställd. Gäller det bara reparation så ljuger ju tyvärr inte Apple, men när det kommer till reparation utförd av konsumenten så blir det svårt. Jag gissar på att formuläret enbart kollar på om telefonen kan repareras, inte huruvida vem som kan utföra reparationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

IP-klassningar för vattenskydd och att telefonerna ska vara så små, lätta och kompakta som möjligt tvingar företagen till mer avancerade lösningar etc.

Vattenskydd kan ju vara lite knepigt med en enkelt öppningsbar telefon, men å andra sidan fixar ju min Samsung S5 det och den är otroligt enkel att öppna, och byta batteri på. Den är även liten (jämfört med dagens gigantiska as), lätt och kompakt.

Som jag ser det har utvecklingen bara gått bakåt sedan dess, med korkade materialval (metall/glas), fastlimmade batterier och snudd på omöjligt att öppna fanskapen utan att riva sönder något.

Skulle jag vara tvungen byta telefon nu så blev det en Fairphone 3+, ingen tvekan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jepp apple vill inte att du ska laga nåt eller 3:e part heller, slänga och konsumera nytt.
Apples version av återvinning är att mala ner skiten istället vilket är det absolut sista man bör göra.

Jo Apple har ju satt det i system att antigen byta ut så mycket som möjligt för att maximera vinsten eller helt enkelt påstå att massa saker måste bytas för mer pengar än enheten är värd för att lura på dig en ny.
APple körde ju en scam desutom där dom istället för att stå för garantin på ett känt fel lät folk "köpa" en lagad för rabaterat pris, sedan lagade apple upp deras och återsålde. Dom åkte dit på nationel nivå för det i Australien vill jag minnas, apple är rena scamers och miljöbovar uppe på det.

Yepp nya iPhone 12 är mindre reparerbar än tidigare modeller ändå ger Apple den en högre Score.
Louise Rossman har redan gjort hål på hela denna nya franska lagen och systemet.

Politiker är korkade idioter för det mesta och nä'r dom är smarta så gör dom det för att tjäna pengar själva genom att gynna företag.

Apple är inte opartiska, dom kommer ge sina nya enheter dom bästa betygen för att "apple" kan laga dom. Apple kan dessutom bara välja att släppa lite reprationsmanualer mm för att uppfylla några krav som Louise säger med, en manual för att byta batteri eller skärm är inte så användbart när apple ändå inte säljer delarna, och dom beslagtar allt i tullen som råkar vara apple brandat och när man dessutom inte kan ta en del från en telefon till en annan (iphone 12) för att även orginaldelarna är chipade och serialiserade.

Och som han säger, Apple vill framstå som miljövänliga, klart dom kommer ge sig bra betyg, att 12:an är svårare att laga än 11:an spelar igen roll, apple sätter högre betyg på12 så nu fungerar lagen för dom, kunden ska fan inte köpa en 11, köp en 12 och må bra för den är mer miljövänlig säger apple som inte alls är partisk...

Säger väl för fan sig självt att enbart OBEROENDE myndighet som testar produkters repeterbarhet både utifrån kundens perspektiv, 3:e part reprationsfirmor och apple, tillgänglighet på delar, om saker är chipat och parat eller inte.

Hela denna lag är fail, företag kommer ge sig själv dom bästa betygen och nyttja lagen för att göra sina gammla produkter mindre eftertraktade.

En lag där företagen betygsätter sig själva kommer aldrig fungera, hur svårt är det att fatta?

Finns väll ett par stater i USA som kämpar på lite om rätten att kunna laga sin egen sak?

Bland bilar har detta gått ganska långt i dags läget. ofta kan du byta delen men du måste har rätt koder för att säga till systemet att den är bytt. Glömmer aldrig en kompis som böt ut sina ABS givare på fram hjulen då dom gått sönder. han fick trots en OK felkods läsare åka till VW för att dom skulle nollställa koden för 900kr. han klantade sig dock och en kontakt lossnade så han fick åka dit igen nästa vecka för ytterligare 900 kr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det handlar ju inte om att bada, utan att t ex kunna gå med telefonen i regn eller att den blir liggande på ett bord utomhus under ett regnväder. Då vill i alla fall jag ha minst IPx7, helst 8 för att känna mig lugn.

Touchen har ändå inte fungerat på mina telefoner så fort det börjat komma regndroppar. Pratar man i telefon i skyfall kan man väl ha ett paraply eller ställa sig i skydd.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Touchen har ändå inte fungerat på mina telefoner så fort det börjat komma regndroppar. Pratar man i telefon i skyfall kan man väl ha ett paraply eller ställa sig i skydd.

Det är fritt fram att begränsa sig om man vill. Jag tycker dock att alla mobiler, surfplattor och annan mobil elektronik ska vara IPx7/8-klassad, och kommer inte köpa en ny mobil utan sån klassning.

Regndroppar är inget bekymmer om man pratar i telefon. Knappra gör jag sällan i regn, även om det oftast funkar fint i lättare regn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Blir dock svårare att ljuga om det är lagen som styr. Visst, de kan fuska till sig högre poäng genom att hitta det allra lättaste sättet att få högre poäng, men det är väl ganska enkelt för nån reparationsfirma att kontrollera Apples påstådda poäng och anmäla för fusk om det inte stämmer.

Nu verkar inte lagen hindra Apple från att koda komponenter eller vägra att sälja reservdelar så de behöver inte ljuga. Det är nog mer här skon klämmer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns väll ett par stater i USA som kämpar på lite om rätten att kunna laga sin egen sak?

Bland bilar har detta gått ganska långt i dags läget. ofta kan du byta delen men du måste har rätt koder för att säga till systemet att den är bytt. Glömmer aldrig en kompis som böt ut sina ABS givare på fram hjulen då dom gått sönder. han fick trots en OK felkods läsare åka till VW för att dom skulle nollställa koden för 900kr. han klantade sig dock och en kontakt lossnade så han fick åka dit igen nästa vecka för ytterligare 900 kr.

Bilbranschen var väl i princip pionjärer i detta och inte bilbranschen så som apple.
Äger inte nån bil själv men dom ajg talat med säger att deras nyare Volvos kräver att du åker och uppdaterar mjukvaran varje gång du byter bromsar, rutorna har tydligen chip också så även om vi har lokala företag som byter rutor, haft med dom å göra då jag svetsat upp gamla bilar åt folk, plåt som plåt, I varje fall som helst så är tydligen rutorna chipade i dag med vad det gäller värme slingor och annat för att förhindra andra än Volvo att byta dessa tex.

Dock för dåligt insatt i bilar men att dom var i princip först och att ALLT i princip är chipat förutom kanske kaffehållaren för att tvinga dig in i ett monopol där enbart tillverkaren kan repparera produkten.

Just i USA är det ett enormt problem för bönder och deras maskiner då allt är chipat, hyperventilera osv, har man sysslat med reparationer på industriell skala någon gång så inser man att det går inte att vara beroende av en tillverkare av maskinen och deras shema, priser och leveranstider.
När en traktor går sönder ska den transporteras från fältet till verkstad på lastbil, det kostar en mindre förmögenhet, allt för att kanske en ventil är paj och den måste paras med datorn utan nån vettig orsak annat än att se till att alla reprationer görs av tillverkaren med deras monopolpriser.

Värdelöst för kunden som förlorar massa inkomst, kanske skörden tom, värdelöst för miljön att frakta runt enorma fordon istället för en liten komponent boden kunde bytt själv i fälltet, värdelöst för fria marknaden då reparationer numera är ett monopol, ett legalt sådant för i dagsläget verkar monopol inte innefatta reparationer och företagen är inte dumma, dom vet att dom har ett legalt monopol och kommer skydda det in i det sista.

Men vi kanske skulle låta folk svälta istället, svält politikerna, svält folket när bönderna inte kan ploga och harva och sköra och se hur poppis det blir....

I dagsläget bryr sig inga politiker om fri marknad på något plan eller miljön för den delen då allt mer konsumtion för att stärka ekonomin istället för att reparera och sisst återvinna går direkt emot en framtid med bättre miljötänkande.
Politiker bryr sig bara om vem som ger dom en blank check för att rösta på företagens vägnar. Detta är vad ett elitiskt kapitalistiskt samhälle givit oss, alla kommer få betala notan i slutändan, bara enprocentarna som tjänar på detta, ingen annan.

Och ja i USA var det ju en politiker som hånade sina väljare, när väl en bonde som är Pro rigth to repair blev invald så sparkade han henne bums XD Det är fan Karma!

Det finns undersökningar med som visar att vi människor mår bättre ju mer saker vi gör som vi TROR är bra för miljön.
Tex testade man hur bra folk mår som sorterar sopor i fler kategorier, så helt enkelt fler tunnor med fler färger.

Dom som hade flest och sorterade mest mådde bäst, problemet var bara att energislöseriet med att sortera, hämta olika saker, tvätta sopor osv gjorde visserligen att vi mådde bra men det var sämre för miljön, så slutsumman av det hela är att det vi ofta gör "för" miljön som vi tror är bra får bara oss att må bra.
Mina päron tex tvättar all plast, 80% av all plast i sverige som skickas in via återvinning bränns för lagren är överfulla med plast som igen vet vad vi ska göra med.
Det går åt sjukt mycket energi att tvätta och sortera plast i hemmet då vatten tar extremt mycket energi att värma upp, skulle säga att vi slösar mer energi på det än vi får ut när 80% av plasten sedan bränns i värmeverken ändå.

Lite offtopic kanske men samma sak kommer ett system där hur "reparerbar" nåt är som tillverkaren sätter för att upplysa kunden om att vara miljömedveten, välj den mest reparerbara.

Om nu iPhone 11 har 4.8 av 10 och iPhone 12 har 6/10, när iPhone 13 kommer ut så får säker iPhone 12 sänkt betyg till tex 5.3 och nya iPhone 13 får 6.5, spelar igen roll om iPhone 13 inte kan lagas i praktiken, bara i teorin, det viktiga är att apple sätter grillspettet i huvudet på dig, välj 13 eller var en miljöbov med 12! Spelar igen roll om 13 är sämre fgör miljön, det faktum att du blir tillsagt att 13 är bäst för miljön kommer leda till mer köp av den och mer "feel good" från folket.
För det finns redan forskning som säger att vi är funtade såhär rent psykologiskt.

Permalänk
Inaktiv

Tur att man lämnat Apple träsket för gott.