Spotify tillkännager Hifi – musik i CD-kvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

bluetooth 5.0 stöder inte högkvalitets ljud i dag kanske när bluetooth 6.0 kommer men många produkter söder inte ens bluetooth 5.0
utan äldre versioner får vänta enda tills bluetooth 6.0 kommer vilket kommer att dröja läge för förs blir det små uppdateringar innan det går helavägen till bluetooth 6.0

Om någon letar ny portabel DAC med LDAC-stöd, spana in Fiios BTR3K.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

tänk om de sedan kunde göra om Spotify appen så att den var riktad mot människor oxo!

Det finns 1 program som varit sämre än Spotify gällande intuitivt UI och det var iTunes - o det är som tur är nedlagt!

// LZ

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av dakke:

behåll dina flac filer, lita aldrig på streamingtjänster och deras utbud. self hosted är kung @ allt

Yes, jag köper film också, känner mig som en stofil ibland men man vet att man äger det man äger då

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Spotift har precis tappat ett otal K-Pop-artister nu. Undrar hur det löser sig eller vad som kommer härnäst?
https://mobile.twitter.com/lemonphobic/status/136604880822063...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Under_Specat_Nätagg:

"Att Spotify Hifi tar klivet upp till FLAC kommer sannolikt inte vara en "aha"-upplevelse för majoriteten av musikkonsumenter."

Det kommer inte vara det för någon, förutom dom som tror att dom kan höra en skillnad.

* bort mod *

Det beror väl helt och hållet på vilken typ av anläggning/utrustning man lyssnar med. I alla fall om man har någorlunda normal hörsel.

Permalänk
Medlem

Trevlig, även om jag inte kommer gå tillbaks till Spotify igen.
Ang. den eviga debatten om mp3 mot FLAC osv. Det blir ju aldrig bättre än källmaterialet såklart, men att strömma musiken i FLAC (CD-kvalitet) garanterar iaf. att ljudet inte har förvanskats från källmaterialet, sen om källmaterialet är mastrat som skit så låter det skit ändå. Men samma skit som om jag hade köpt den på CD.

Köper väldigt mycket musik i FLAC nu för tiden från t.ex. Bandcamp samt LP-skivor, LP mest för att jag vill ge mitt stöd till artisten och det är roligt att samla på.

Det viktigaste till sist är ju vad som du själv tycker låter bra eller dåligt, det är det enda som spelar roll. Ingen annan kan komma och berätta för dig vad som låter bäst i dina öron

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Finns det nåt högkvalitetsläge på Spotify då?

Permalänk
Medlem

Jag vill hävda att folk som inte hör skillnad antingen kan ha för enkel utrustning (jag har inte jättedyr sådan) eller dåliga öron. Men troligare, inte aktivt lyssnar på musiken ifråga. Idag är musik så lättillgängligt att det mest är på hela tiden när folk gör annat. Vilket är skitbra på många sätt. Men hur ofta sätter folk i gemen sig ned med ett par "bra" hörlurar eller bättre högtalare och aktivt avnjuter musik utan andra saker som stör. Troligen bara stofiler som bryr sig om sin utrustning och sitt källmaterial alternativt folk som inte hört alternativet.

Helt grundat på anekdoter och "killgissningar". Med ok utrustning och aktivt lyssnande hör iaf jag skillnad på vad Spotify kunde uppbringa för detaljer gentemot Tidal eller lossless. Jag upptäckte omgående nya detaljer i låtarna ifråga, något jag kunde höra delar eller spår av i lyssningar på Spotify efteråt men som jag aldrig hade upptäckt där.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag vill hävda att folk som inte hör skillnad antingen kan ha för enkel utrustning (jag har inte jättedyr sådan) eller dåliga öron. Men troligare, inte aktivt lyssnar på musiken ifråga. Idag är musik så lättillgängligt att det mest är på hela tiden när folk gör annat. Vilket är skitbra på många sätt. Men hur ofta sätter folk i gemen sig ned med ett par "bra" hörlurar eller bättre högtalare och aktivt avnjuter musik utan andra saker som stör. Troligen bara stofiler som bryr sig om sin utrustning och sitt källmaterial alternativt folk som inte hört alternativet.

Helt grundat på anekdoter och "killgissningar". Med ok utrustning och aktivt lyssnande hör iaf jag skillnad på vad Spotify kunde uppbringa för detaljer gentemot Tidal eller lossless. Jag upptäckte omgående nya detaljer i låtarna ifråga, något jag kunde höra delar eller spår av i lyssningar på Spotify efteråt men som jag aldrig hade upptäckt där.

Det är ju faktiskt så att vi har långt bättre information än både anekdoter och killgissningar. Ljudkompression har varit ett aktivt område i över ett halvt sekel, digital sådan i tre, fyra decennier. Det finns en massa publicerade artiklar av folk som eftersträvar maximal kompression för olika applikationer. Eftersom man använder sig av psykoakustisk kodning måste man utvärdera med ABX-testnig av hög kvalitet, både utrustningsmässigt och framför allt statistiskt.

Jag förstår att gemene man inte är intresserad nog för att faktiskt söka upp källdata. Men det innebär inte att det inte är tillgängligt, och ganska enkelt nu för tiden, man behöver inte längre ta sig till universitetsbibliotek och läsa Journal of the Audio Engineering Society.

Det är omöjligt att "prove a negative". Kanske finns det någon, någonstans, med extremt olinjär utrustning, som kan hitta detekterbara skillnader i någon testsignal. Eller också inte.

Om man nu inte bryr sig om vetenskapliga undersökningar, utan anser att man själv har långt bättre öron än de människor som arbetar med det här och deras testpaneler, så kan man utföra sina egna ABX-tester (det finns varianter) ganska enkelt, det finns till och med resurser på nätet som jag har länkat till förr. Om du konsistent lyckas med statistisk signifikans detektera skillnader som andra inte lyckas med, rekommenderar jag dig att ta kontakt med t.ex. Fraunhofer institutet, så att de kan använda sig av dig vid undersökningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är ju faktiskt så att vi har långt bättre information än både anekdoter och killgissningar. Ljudkompression har varit ett aktivt område i över ett halvt sekel, digital sådan i tre, fyra decennier. Det finns en massa publicerade artiklar av folk som eftersträvar maximal kompression för olika applikationer. Eftersom man använder sig av psykoakustisk kodning måste man utvärdera med ABX-testnig av hög kvalitet, både utrustningsmässigt och framför allt statistiskt.

Jag förstår att gemene man inte är intresserad nog för att faktiskt söka upp källdata. Men det innebär inte att det inte är tillgängligt, och ganska enkelt nu för tiden, man behöver inte längre ta sig till universitetsbibliotek och läsa Journal of the Audio Engineering Society.

Det är omöjligt att "prove a negative". Kanske finns det någon, någonstans, med extremt olinjär utrustning, som kan hitta detekterbara skillnader i någon testsignal. Eller också inte.

Om man nu inte bryr sig om vetenskapliga undersökningar, utan anser att man själv har långt bättre öron än de människor som arbetar med det här och deras testpaneler, så kan man utföra sina egna ABX-tester (det finns varianter) ganska enkelt, det finns till och med resurser på nätet som jag har länkat till förr. Om du konsistent lyckas med statistisk signifikans detektera skillnader som andra inte lyckas med, rekommenderar jag dig att ta kontakt med t.ex. Fraunhofer institutet, så att de kan använda sig av dig vid undersökningar.

Blir du provocerad av att jag har en annan uppfattning än du, tonen var nämligen lite unken och överlägsen? Jag har läst tillräckligt mycket om ämnet för att konstatera att jag inte bryr mig då jag bryr mig mer om min upplevelse än vad vetenskapen säger att jag ska uppleva. Pöbeln är nöjd med vad öronen säger honom och är fine med att betala lite extra för att fortsätta göra det.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Blir du provocerad av att jag har en annan uppfattning än du, tonen var nämligen lite unken och överlägsen? Jag har läst tillräckligt mycket om ämnet för att konstatera att jag inte bryr mig då jag bryr mig mer om min upplevelse än vad vetenskapen säger att jag ska uppleva. Pöbeln är nöjd med vad öronen säger honom och är fine med att betala lite extra för att fortsätta göra det.

Ja, jag blir provocerad av människor som inte vill låtsas om att det finns bra undersökningsdata om ljud och ljudperception.
Med åren blir det väldigt, väldigt tjatigt med människor som helt enkelt inte vill lära sig om ett område som de säger sig vara intresserade av, utan föredrar att tycka saker offentligt.
Som du säger om dig själv - du bryr dig inte om vetenskapen utan bryr dig mer om din egen upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ja, jag blir provocerad av människor som inte vill låtsas om att det finns bra undersökningsdata om ljud och ljudperception.
Med åren blir det väldigt, väldigt tjatigt med människor som helt enkelt inte vill lära sig om ett område som de säger sig vara intresserade av, utan föredrar att tycka saker offentligt.
Som du säger om dig själv - du bryr dig inte om vetenskapen utan bryr dig mer om din egen upplevelse.

Då tycker jag att du borde tagga ned lite och lyssna lite mer på musik istället för att läsa om hur den teoretiskt sätt effektivast avnjuts, gör det på sätt du finner lämpligast.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Helt grundat på anekdoter och "killgissningar". Med ok utrustning och aktivt lyssnande hör iaf jag skillnad på vad Spotify kunde uppbringa för detaljer gentemot Tidal eller lossless. Jag upptäckte omgående nya detaljer i låtarna ifråga, något jag kunde höra delar eller spår av i lyssningar på Spotify efteråt men som jag aldrig hade upptäckt där.

vad för sorts detaljer? och på vilken låt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Då tycker jag att du borde tagga ned lite och lyssna lite mer på musik istället för att läsa om hur den teoretiskt sätt effektivast avnjuts, gör det på sätt du finner lämpligast.

Det skulle vara efter kvällens inbrott, med ett par stearinljus och rörförstärkarens svaga glöd, tillbakalutad med STAX:arna i mysfåtöljen med någonting ovanligt gott i glaset.😀

Fan vad bra det låter.
Oavsett kompression.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det skulle vara efter kvällens inbrott, med ett par stearinljus och rörförstärkarens svaga glöd, tillbakalutad med STAX:arna i mysfåtöljen med någonting ovanligt gott i glaset.😀

Fan vad bra det låter.
Oavsett kompression.

Vart ska du bryta dig in som har så fin utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vart ska du bryta dig in som har så fin utrustning?

Äh, jag har ett långtida intresse, varit nyfiken och inte alltid så finansiellt ansvarstagande (*host*) när min ekonomi varit god. Eftersom jag har handlat prylar som av någon anledning varit intressanta har jag behållt rätt mycket. Högtalare gjorde jag för länge sedan ett vansinnesköp som å andra sidan sedan har gjort jobbet sedan dess.

Det går att få väldigt bra ljud idag för måttliga pengar.

Ljud på forum handlar väldigt mycket om shopping och nya prylar, när kanske det roligaste/intressantaste bortom musiken är inspelning och återskapande (och därmed hur vårt sinne fungerar). Försöker uppmuntra människor att göra egna experiment, bygga en egen erfarenhetsbas. Men experiment inom något så subjektivt som ljuduppfattning måste vara någorlunda välkontrollerade (nivåer osv) blindtest. Också det är något jag tror man måste uppleva själv - hur uppenbara och självklara skillnader kan lösas upp i intet när man prövar på riktigt. Hur lätt det är att vilseledas av confirmation bias och annat.

Å andra sidan kan man ju manipulera sinnet på ett positivt sätt. Jag är en sucker för stora, tunga väldämpade volymkontroller, och vippor som har lagom motstånd innan de scchhtunk! slår över i andra läget. Och en måttlig dos alkohol är kanske den bästa ljudmässiga investeringen man kan göra. Jämte en öronvaxrensning.

Det som diskuterades i tråden här, komprimeringseffekter låter sig utmärkt testas till exempel här. Finns ingen anledning att tro saker när man kan prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Då tycker jag att du borde tagga ned lite och lyssna lite mer på musik istället för att läsa om hur den teoretiskt sätt effektivast avnjuts, gör det på sätt du finner lämpligast.

Det både han o jag finner det ganska frustrerande är när folk ska fortsätta sprida myter när det inte finns några vetenskapliga belägg som stödjer dom. Just hifi-världen är tyvärr alldeles för knökfull av dessa myter som sprids av folk utan nån vidare teknisk kunskap och av företag bestående av samma människor, alternativt människor som har bättre koll men som istället utnyttjar dessa myter för att sälja sina dyra produkter som ingen egentligen behöver. Alla dessa hifi-abb är ett bra exempel på det, med MQA som bl a Tidal använder i spetsen. Eller för att dra det till sin extrem så är Nordost och deras högtalarkablar för sexsiffriga belopp är ett extremt bra exempel. Tröttsamt som fan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Det både han o jag finner det ganska frustrerande är när folk ska fortsätta sprida myter när det inte finns några vetenskapliga belägg som stödjer dom. Just hifi-världen är tyvärr alldeles för knökfull av dessa myter som sprids av folk utan nån vidare teknisk kunskap och av företag bestående av samma människor, alternativt människor som har bättre koll men som istället utnyttjar dessa myter för att sälja sina dyra produkter som ingen egentligen behöver. Alla dessa hifi-abb är ett bra exempel på det, med MQA som bl a Tidal använder i spetsen. Eller för att dra det till sin extrem så är Nordost och deras högtalarkablar för sexsiffriga belopp är ett extremt bra exempel. Tröttsamt som fan!

Det är rena myter hifi och MQA musikljud har alltid varigt bra fram till 2000 talet men filmljud har alltid varigt bra . mp3 ljud uppfanns när lagringsutrymme var dyrt och all sprang runt med mp3 spelare. dyra högtalarkablar är också en myt.

Permalänk
Medlem

Så då har Apple gått ut med att Apple Music får hifi utan ökad kostnad, Amazon Music matchar erbjudandet.
Var är Spotify och kommer de försöka ta betalt?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ipac:

"med dedikerade system för musiklyssning"

Förr sa vi "stereo". Som i, "schysst stereo, Berra!"

Eller om vi ville vara riktigt fina, "hifi-anläggning".

Vad är det för fel på ordet "Radiogrammofon"?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad är det för fel på ordet "Radiogrammofon"?

Det är ett jättebra ord om det är en radiogrammofon du avser, de är däremot lite ovanliga idag och de har knappt tillverkats sedan -70 talet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Det är ett jättebra ord om det är en radiogrammofon du avser, de är däremot lite ovanliga idag och de har knappt tillverkats sedan -70 talet.

Jag var ironisk, kompletterat med en smiley.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Jag som inte är särskilt kunnig inom HiFi blev klart förvånad när tjejen drog igång en låt på Spotify, följt av samma låt på vinylspelaren...och det lät fantastiskt mycket bättre på vinyl. Som sagt, jag är inte särskilt musikalisk, men det var väldigt uppenbart vad man missade i Spotifys komprimering.

vinyl är bra sämre "kvalite" än vad nuvarande spotify är.
sen att det låter mycket trevligare och goare (smaksak givetvis) det är en annan sak