Intel Core i7-11700K anländer hos kunder – veckor innan lansering

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-11700K anländer hos kunder – veckor innan lansering

Den tyska återförsäljaren Mindfactory trampar i klaveret med tidig "Rocket Lake-S"-försäljning, medan hårdvaruforum fylls av bekräftande bilder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fritt fram för recensioner då MAO.

Permalänk

Sounds about right.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

Blir det några påföljder för denna återförsäljare?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Låter ju inte som att det är dålig tillgång på processorerna iaf!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

” Med standardfrekvenser presteras exempelvis 5 749 och 600 poäng i fler- respektive entrådat läge av Cinebench R23”

Det är väl ändå R20 som avses här? Bilderna i artikeln från R23 visar helt andra siffror.

Hur som, ser ut som att 11700k lägger sig precis under 5800X i cinebench, och då kanske en aningen över i heltalsprestanda. Ska bli intressant å se vad det blir för prisskillnad mellan dessa hos svenska åf, men tror att bägge kommer vara för dyra... Hade 11700k kostat 3999 och haft god tillgänglighet så hade det vart en riktigt stark produkt, även om inte prestandan får en att trilla av stolen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Blir det några påföljder för denna återförsäljare?

Förvisso har de sålt innan datumet de fick göra det.

Men för Intel lär de inte vara mer än barnet som fusköppnar sina julklappar lite grann i hörnet, för att tjuvkika vad de fått.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Viral marketing?

Intel tillät detta för marknadsföring?

Permalänk
Medlem

Bra pik till AMD

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Moderator
Testpilot

Misstänker att denna serien kommer sälja bara av det faktum att de går att få tag på.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av sKRUVARN:

” Med standardfrekvenser presteras exempelvis 5 749 och 600 poäng i fler- respektive entrådat läge av Cinebench R23”

Det är väl ändå R20 som avses här? Bilderna i artikeln från R23 visar helt andra siffror.

Hur som, ser ut som att 11700k lägger sig precis under 5800X i cinebench, och då kanske en aningen över i heltalsprestanda. Ska bli intressant å se vad det blir för prisskillnad mellan dessa hos svenska åf, men tror att bägge kommer vara för dyra... Hade 11700k kostat 3999 och haft god tillgänglighet så hade det vart en riktigt stark produkt, även om inte prestandan får en att trilla av stolen direkt.

Japp, det var ett "R23" som av misstag letade sig in i texten, men siffrorna som jämförs är R20. Nu är det korrigerat

Permalänk
Medlem

@UndaC, du som varit i svängen på andra sidan ett tag, har liknande någonsin skett tidigare? Vi helt vanliga butiker att varor skickas ut en månad för tidigt?

Låter helt från vettet! Kul för de som lyckades få tag på en gissar jag

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Mindfactory brukar ses som att de favoriserar AMD så är min gissning att det här är en PR grej från Intel för att bygga hype, och visa att det inte är fråga om en papperslansering. De vet att prestandan är bra och att tillgången är god, så de kan låta produkterna leva på egna meriter och låta dem sälja sig själva helt enkelt. Jag tycker det är ett friskhetstecken att Intel nu slutar skämmas för sina produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju bara bra service

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på att Mindfactory brukar ses som att de favoriserar AMD så är min gissning att det här är en PR grej från Intel för att bygga hype, och visa att det inte är fråga om en papperslansering. De vet att prestandan är bra och att tillgången är god, så de kan låta produkterna leva på egna meriter och låta dem sälja sig själva helt enkelt. Jag tycker det är ett friskhetstecken att Intel nu slutar skämmas för sina produkter.

Mycket mer troligt att någon blandade ihop 10700 med 11700 etc och råkade lägga upp dem. Lager och ordersystem är oftast helautomatiserade och det upptäcktes inte i tid. Inte lika illa som intels, ja du vet de där, vad heter dem nu igen. 11'e generationens core för bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Bra pik till AMD

Hur då? förklara gärna, eller var du bara ironisk?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Tur att det var en processor. Vilken storm det skulle ha blivit om det var ett grafikkort.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Snackade lite snabbt med en tysk gaming polare som har både i9900k och 11900. Hans i i9900k kör han alla cores på 5.4 på luft med bra temps, hans 11900k klockar inte bra alls, så han märker ingen skillnad i games säger han.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av WDac:

Hur då? förklara gärna, eller var du bara ironisk?

AMDs processorer har varit notoriskt svåra att få tag på, så ”piken” kanske är att Intel kan sälja dem innan de ens har släppts.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Så är det säkert, PR grej, för de har en hel del å ta igen. Jag köper de som vid köptillfället har bäst prestanda, och jag kan vara lojal till viss del. men absolut inte fanboy lojal.

Men för min del så har Intel bränt sin bro rätt hårt genom att slacka på utvecklingen och bara putsa sina produkter tillräckligt för att inte kunna bli stämda av kunderna när de släpper ny Generation. Och där med mjölkat kunderna nå ofantligt, Nvidia är inte ett dugg bättre själva. Sen har de gjort några bloopers på sistone absolut, men de tar jag som att de är panik på Intel kontoret. De är dags å sätta fart som sagt och de tror jag absolut är på Intel´s kontor just nu, de jobbar nog häcken av sig med nya modeller för att kunna konkurrera AMD.

Så dessa CPU:er är absolut bra att de kommer, för Intel har slackat länge nu. men det är fortfarande hjärt-lungräddning så länge de ligger kvar på 14nm i mina ögon.

Menar 8 Cores 16 Threads, är absolut inget jag anser är intressant idag.

När Intel kommer ned till 7+nm och har antal kärnor att tala om med respektabel hastighet per core, då är Intel intressanta igen för min del.

Börjar de tönta sig igen om att de har bäst prestanda i det uråldriga spelet CSGO, ja då tappar de mig igen omgående.
jag är inte intresserad av prestanda i ett spel som CSGO.

Idag? absolut inte. De har långt kvar...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

AMDs processorer har varit notoriskt svåra att få tag på, så ”piken” kanske är att Intel kan sälja dem innan de ens har släppts.

ahh tack för förklaringen

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

AMDs processorer har varit notoriskt svåra att få tag på, så ”piken” kanske är att Intel kan sälja dem innan de ens har släppts.

Det stod väl tidigare att dom bara hade 5st I lager?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Snackade lite snabbt med en tysk gaming polare som har både i9900k och 10900. Hans i i9900k kör han alla cores på 5.4 på luft med bra temps, hans 10900k klockar inte bra alls, så han märker ingen skillnad i games säger han.

Vad är kopplingen till en tråd om 11700k?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Snackade lite snabbt med en tysk gaming polare som har både i9900k och 10900. Hans i i9900k kör han alla cores på 5.4 på luft med bra temps, hans 10900k klockar inte bra alls, så han märker ingen skillnad i games säger han.

ok

Permalänk
Medlem

Finns även i lager hos compu-mail.se (vilka dom nu är) om nån vågar testa beställa

https://compu-mail.se/en/p/cpu-core-i7-11700k-3-60ghz-lga1200...

Permalänk
Medlem

PR som är ganska bra timad för så många teknikföretag har problem att leverera i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

AMDs processorer har varit notoriskt svåra att få tag på, så ”piken” kanske är att Intel kan sälja dem innan de ens har släppts.

Intel säljer ett par processorer i förtid och de har god tillgång. Amd sålde 1 miljon av 5000 seien under q4 och de har dålig tillgång.
Right..

Permalänk
Medlem

även 10900K lager

https://compu-mail.se/en/p/intel-cpu-core-i9-i9-10900k-3-7ghz...

edit läste fel trodde det 11900k hahahha

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Intel säljer ett par processorer i förtid och de har god tillgång. Amd sålde 1 miljon av 5000 seien under q4 och de har dålig tillgång.
Right..

Du inser att 1 miljon enheter är i princip ingenting i sammanhanget? Det skeppas hundratals miljoner X86 enheter per år. Visst 1M processorer I retail/entusiast sammanhang är en del (där 5000 serien främst sålts), men det är inte där volymerna finns.