Utekatt plötsligt försvunnen, någon som har tips eller några lugnande ord?

Permalänk
Medlem

Utekatt plötsligt försvunnen, någon som har tips eller några lugnande ord?

Katten är en 7 åring kastrerad hane. Som varit utekatt hela sitt liv i ett villaområde.

han brukar oftast vara ute mestadels av dagen förutom på vintern när det är kallt.
Och ofta är det bara 1-2 timmar om gången innan han kommer in och äter eller sova lite.

Men i för cirka 48 timmar sedan släppte jag ut honom 01.00 på natten. Brukar inte kunna sova förens han kommit in så ropade på honom ända tills 06.00 innan jag la mig. Kände redan då att det var konstigt och nu har det alltså gått 48 timmar utan att han kommit hem.

har gått runt och kikat runt alla vägar där vi bor och han verkar inte ha blivit påkörd. Känns konstigt om han blivit instängd då han gick ut 01.00 och inte kom in på hela natten. Då det inte bör vara någon männsklig aktivitet vid den tiden som skulle kunnat råka stänga in honom. Tror inte heller räven kunnat ta honom då han är en frisk hane på 6 kilo.

Någon som har några tips eller lugnande ord? Han har försvunnit 2-3 gånger tidigare men det har varit max 12-16 timmar. Nu har det alltså gått 48.

Någon som har några egna erfarenheter där katten sprungit iväg och plötsligt bara kommit tillbaka?

har gått runt och ropat på honom och letat utan resultat. Är lite svårt också att leta eftersom det är grymt mycket snö där vi bor.

Tack på förhand.

Permalänk

Fixa lappar och sätt upp samt dela i lokala grupper på facebook etc
Kolla med katthem och veterinärer i närheten också, om de fått in någon där

Finns inga hyreshus i närheten? Tänkte på tidningsbud som kanske släppt in någon katt i ett sånt hus?

Hankatter har en tendens att få för sig att vandra tyvärr, vi hade en som var kastrerad och försvann i dryga 2 månader på våren helt out of the blue, max 2-3 dagar hade han varit borta tidigare

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att han gått vilse i och med snön? Ett tips jag läst är att ställa kattsandlådan utomhus i hopp om att katten som gått vilse fångar upp lukten och hittar hem.

Hoppas att han kommer hem snart!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag kan ge lugnande ord åtminstone. Jag hade en katt som försvann i 7 veckor och kom tillbaka. undernärd och full av fästingar, men han kom tillbaka.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag kan ge lugnande ord åtminstone. Jag hade en katt som försvann i 7 veckor och kom tillbaka. undernärd och full av fästingar, men han kom tillbaka.

Var denna katt kastrerad? Våran katt är nämligen kastrerad hane och då ska dom tydligen inte gå så långt men det händer ibland har jag läst.

Permalänk

Jag är med i en lite facebooksida för en liten byhåla, typ 50% av alla inlägg där handlar om en katt som har varit borta en kort stund och folk vill hjälpa till och leta.
Om du bor i en byhåla så är det säkert likadant på denna sida större samhällen så har de olika sidor för sånt.

Angående katter så gör de som de vill, det är inget speciellt med att de är borta över en vecka. Det som dock är tråkigt just nu är att det fortfarande är kallt och svårt att fixa mat.

Jag har själv katter som kan försvinna en kort stund, det är tråkigt men jag vet inget bra alternativ. Jag har en kattgps, men den är för klumpig. Jag skulle aldrig någonsin hindra dem gå ut i det fria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Katten är en 7 åring kastrerad hane. Som varit utekatt hela sitt liv i ett villaområde.

Kan inte säga så mycket mera än att jag hoppas han kommer tillbaka och att inget har händ. Vet känslan av oro som uppstår när man ventar på sin katt, som oftast dyker dom upp.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Familjens katt (hona på 15 år) är mestadels en innekatt men kan vara ute nån timme eller så på sommaren, sällsynt att hon vill gå ut på vintern. Hon är dessutom ganska rädd och försiktig av sig så hon brukar alltid hålla sig nära huset när hon väl går ut. Nu i januari försvann hon helt plötsligt och hon har aldrig varit borta innan. Vi var ute och letade efter henne runtomkring gatorna och skogarna i närheten men inte ett spår. Det var ingen som hade släppt ut henne så hur hon kom ut har vi ingen aning om. Hon var borta i 2-3 veckor men helt plötsligt satt hon utanför dörren en dag.

När hon väl hade lyckats ta sig ut så tror vi det var en grann/hemlös katt som är ganska ilsken av sig som jagat iväg henne och sen vågade hon säkert inte komma tillbaka på ett tag. Vi trodde det var helt kört, men till slut dök hon som sagt upp igen.
Tråkigt när ens djur försvinner helt plötsligt, men ge inte upp hoppet än han kan komma tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Katten är en 7 åring kastrerad hane. Som varit utekatt hela sitt liv i ett villaområde.

han brukar oftast vara ute mestadels av dagen förutom på vintern när det är kallt.
Och ofta är det bara 1-2 timmar om gången innan han kommer in och äter eller sova lite.

Men i för cirka 48 timmar sedan släppte jag ut honom 01.00 på natten. Brukar inte kunna sova förens han kommit in så ropade på honom ända tills 06.00 innan jag la mig. Kände redan då att det var konstigt och nu har det alltså gått 48 timmar utan att han kommit hem.

har gått runt och kikat runt alla vägar där vi bor och han verkar inte ha blivit påkörd. Känns konstigt om han blivit instängd då han gick ut 01.00 och inte kom in på hela natten. Då det inte bör vara någon männsklig aktivitet vid den tiden som skulle kunnat råka stänga in honom. Tror inte heller räven kunnat ta honom då han är en frisk hane på 6 kilo.

Någon som har några tips eller lugnande ord? Han har försvunnit 2-3 gånger tidigare men det har varit max 12-16 timmar. Nu har det alltså gått 48.

Någon som har några egna erfarenheter där katten sprungit iväg och plötsligt bara kommit tillbaka?

har gått runt och ropat på honom och letat utan resultat. Är lite svårt också att leta eftersom det är grymt mycket snö där vi bor.

Tack på förhand.

Jag förstår din oro vi har tre katter men bara en som går fritt ute, dom andra två nöjer sig med att sitta på balkongen och titta ut "Vi bor på bottenvåningen" medans "Bengt" gillar att gå fritt, när det är vinter och kallt är han fullt nöjd med att vara ute max 30 minuter. Men är det sommar så kan det gå 6 timmar även om det är ovanligt.

För ca 3 år sedan så var Bengt borta i ca 12 veckor, vi tog för givet att han troligen hade blivit påkörd eller att något rovdjur hade tagit honom... Men efter lite drygt tre månader så kommer Bengt och lägger sig på soffan i balkongen och han skyndar sig in när jag öppnar balkongdörren... Han såg inte speciellt sliten ut, kanske lite magrare, bra längd på klorna och inga skador vad vi kunde se.

Vi misstänker att han kanske hade gått in i ett släp/flyttbil då det var många som flyttade som flyttade från vårat område vid den tidpunkten.

Efter det så är han sällan borta mer än 3-5 timmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Var denna katt kastrerad? Våran katt är nämligen kastrerad hane och då ska dom tydligen inte gå så långt men det händer ibland har jag läst.

Han va kastrerad.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Katten måste ha blivit inlåst någonstans

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Lycka till mannen, följer.

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem

Underskatta inte mängden "snälla" människor som matar katter och efter ett tag tycker att katten är deras.

Permalänk
Medlem

Vår katt har försvunnit över dagar många många gånger. Kastrerad hankatt, 12 år idag.

Oftast är det pga att han har blivit inlåst i något förråd eller blivit skrämd och då kan han gömma sig länge.

Efter en flytt försvann han och var borta fyra månader, satte upp lappar överallt, facebook osv. Id-katt etc etc. Gjorde allt. ID-hund tom, letade 4-5 gånger.

Sen en dag såg en tjej vår lapp på ICA och tro fan de matat katten under flera månader utomhus. Fick tillbaks en vacker och välnärd katt, inte en fästing och tyckte nästan han såg lite rundare ut än när han försvann.

Så ta det lugnt, han kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag ansluter mig till skaran som haft katt som varit borta i flera veckor/månader, men kommit hem välbehållen. Varför det sker kan jag inte svara på, men visst är man orolig under tiden.

En grej jag gjorde vid ett av tillfällena ena katten var borta var att knata runt i området och ruska på torrfoderspåsen. Det brukade funka för att ”kalla hem” katten innan denne försvann. Hade dock ingen effekt då den var borta. Rätt som det var dök den helt enkelt upp 🤷‍♂️ Hände flera gånger och med flera katter

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vi hade flyttat in i nytt hus och ena honkatten försvann (en hon o en han katt kvar) efter 3-4 mån.
Alla katter var ute mycket vid förra huset och man kunde se dom 3-5km hemifrån då o då så dom vandrade runt rätt bra.

Sen flyttade vi ca 1,5mil till annat hus och dom båda honkatterna var försiktiga i början och var nära huset och sakta utforskade längre o längre ifrån, han katten såg vi 3km ifrån huset efter 2-3 dagar.
Sen efter 1-2mån så såg vi hon katterna ca 1km bort 2-3 gånger.

Och sen 3-4 mån efter flytten så försvann ena honan.
Sedan efter nästan exakt (nån/några dagar) 1 år (vinter och en del snö båda åren) så vaknade jag av billjus in i mitt rum vid 3 tiden på natten när morsan körde ut tidningar på natten och hon hade rutten som gick förbi vårat hus.
Hände ju nån gång ibland att hon stannade till för toa/dricka vatten/etc vet inte riktigt varför jag tittade ut/ner då jag trodde det var ett kort stopp för toa/etc men såg då hon katten sitta på instrumentbrädan i tidningsbilen.

Så gick ner å mötte morsan i dörren och en helt galen hon katt som var skitglad för o vara hemma igen.
Morsan hade sett en snabb glimt av en katt springa över vägen ganska exakt 2,5km bort och då hon ändå skulle vända i den korsningen så öppnade hon dörren och ropade efter Doris (kattens namn).
Hon såg en skugga springandes på gärdet när hon öppnade dörren men inte alls om det ens var samma färger heller så.
Men varför inte prova med ett rop tänkte hon och vid halva namnet så vart det en klar tvärvändning av skuggan och 5sek av springandes mot bilen följt av ett jätte hop in i bilen i absolut full katthastighet.

Så blev en kort tripp hem för avdumpande av katt!

Det gick inte direkt bra o sova efteråt då katten väckte mig och två systrar hela tiden då hon gick till en av oss o ville kela i 5min sen till nästa/o nästa/o nästa/o nästa, dvs väckte oss hela tiden
2 första dagarna så gick hon inte ens ut på trappen, efter 2-3veckor så började hon gå ut inom nån meter från trappen, tog sedan 2-3 mån innan hon till slut använde i stort sett hela tomten men längre än så gick hon aldrig mer och det var i ca 2år innan hon gick bort ca 16 år gammal.
I övrigt så var hon samma katt.

Nån dag senare så stannade morsan till vid bondgården där hon vänder varje natt på sin rutt och där kattan hittades.
Det visade sig att ja dom hade sett henne men dom hade aldrig kunnat närma sig henne direkt och hon hade i början sett ganska tilltufsad ut, dom hade en hel del katter som matades/levde i ladugården.
Som många bönder har för att hålla nere antalet råttor/möss.

Mellan gården och vårat hus så var det bara skog och åt tre andra håll gärden, och förra huset hade bara gärden runt omkring.
Och vi såg bara katterna åt "gärdeshållen" väldigt sällan dom ens gick in en meter i skogen.

Vi gissar att hon antagligen blev jagad och lite skadad och helt enkelt tappade bort sig, heller kanske utforskade lite åt det hållet och blev överkörd inte av däcken men så hon kanske slog i huvudet och tappade bort sig.
Tror mer på överkörd/slog i huvudet för hon var ju rätt van med lite längre rutter, så om hon blev jagad så tror jag att hon hade hittat tillbaks.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

HAN ÄR HEMMA!!!! PRISA GUD ❤️❤️❤️❤️
Detta trodde jag aldrig. 4 dagar senare så kommer han hem. Alleldes svart och sotig. Luktar motorolja. Så han har säkert blivit instängd i ett garage. Då har jag ändå läst at dom klarar sig 2-3 dagar utan vatten. Gud vad glad jag och familjen är nu ❤️❤️

Tack alla för råd och era lugnande historier ❤️

Permalänk
Medlem

Fan så skönt att höra!

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Fasen va härligt att höra! Bjud på tonfisk ❤️

Kanske dags att köpa en tractive (gps puck för katt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Fasen va härligt att höra! Bjud på tonfisk ❤️

Kanske dags att köpa en tractive (gps puck för katt)

Har funderat på något sånt men han har aldrig haft halsband på sig så känns hemskt att ta på honom ett sådant sen en kanske stor gps på det

Permalänk
Medlem

Skönt att katten kom tillbaka välbehållen. 👍

Har själv två innekatter. Jag skulle aldrig klara av att ha utekatter. Skulle bli ett nervvrak om någon av dem försvann ute. Värsta mardrömmen. Jag är en alldeles för orolig själ för att ha utekatter.

Skäm bort katten ordentligt nu. 😁😁😁

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag var liten att vår katt kunde vara borta 1-2 veckor i stöten nån gång vartannat år så där. Sen kom hon tillbaka och betedde sig som om inget hade hänt. Vi var flera gånger övertygade om att hon hade dött, men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Har funderat på något sånt men han har aldrig haft halsband på sig så känns hemskt att ta på honom ett sådant sen en kanske stor gps på det

Utekatt utan halsband?
Inte undra på att hxn "flyttar in" hos andra då.
På med halsband bums så att dom andra "ägarna" åtminstone har en chans att se om katten hör hemma någon annan stans.
Inte så många har ju utrustning så dom kan läsa chippet, för den är väl chippad iaf.?

Permalänk
Medlem

Min salige katt (som idag är en kattängel), var borta extremt mycket en sommar, trots att han alltid höll sig mest på gatan eller i närområdet där grannarna hade koll på han. Han var alltid väldigt kelig och supersnäll mot människor...trots att han var en extremt bra jägare som käkade upp allt från skator och ormar till ekorrar...

Han slet alltid av sig halsbandet så med tiden fick han vara helt utan (inte optimalt, men han var tatuerad i örat), så han såg väl antagligen ut av att vara i behov av leverpastej och mjölk där han strök omkring och letade byten som i stort sett var lika stora som han själv. Tyckte någon snäll tant..
Hur som helst. Den där sommaren.
När han var mer borta än hemma.
En dag kom han hem med ett nytt halsband (!).
Då trillade polletten ner. Han har fått en surrogatmamma
Jag tvingade på han ett riktigt tight halsband med mitt telenummer som satt en dryg vecka, men det verkade räcka för hans adoptivmamma att förstå att han inte var hemlös. Ordningen var återställd. Han sov hemma efter det och återgick till att äta sitt tråkiga torrfoder

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Utekatt utan halsband?
Inte undra på att hxn "flyttar in" hos andra då.
På med halsband bums så att dom andra "ägarna" åtminstone har en chans att se om katten hör hemma någon annan stans.
Inte så många har ju utrustning så dom kan läsa chippet, för den är väl chippad iaf.?

Ja han är chippad. Kan ju säga som så att jag kan inte minnas sist jag såg en utekatt med halsband på sig. Iallafall inte här uppe i norrland. Kanske är mer populärt där du bort ifall det är längre söderut? Och då bor det ändå ganska många katter där jag bor och påväg till jobbet m.m

Permalänk
Medlem

En katt e aldrig försvunnen, den kommer hem precis när den vill.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Utekatt utan halsband?
Inte undra på att hxn "flyttar in" hos andra då.
På med halsband bums så att dom andra "ägarna" åtminstone har en chans att se om katten hör hemma någon annan stans.
Inte så många har ju utrustning så dom kan läsa chippet, för den är väl chippad iaf.?

ja, halsband är bra, även en bjällra i halsbandet om man är lagd åt "rädda fåglar-hållet" Men har en utekatt halsband är det jäkligt lätt att halsbandet fastnar i en gren och antingen inte kommer loss eller stryps tyvärr.

Men har ni (TS) en grannskaps facebook, "bortsprungna djur i xx" eller en "vad händer i xx" så släng ut ett inlägg där.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

En katt e aldrig försvunnen, den kommer hem precis när den vill.

HAha, så är det ju lite

Vår kastrerade gammelkatt(12 år) försvann i 3 veckor när vi flyttade nyligen. Han hade gått 2 gator bort och fått god mat och hängde runt där tills någon skrev på facebook

Det var nog längsta tiden han varit borta men han gillar nog helt enkelt att vandra för han är borta dagar i sträck i normala fall.

Nu har han varit borta i 4 dagar, får se om han hittat någon ny som ger honom mat eller om han bara är ute och utforskar..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Ja han är chippad. Kan ju säga som så att jag kan inte minnas sist jag såg en utekatt med halsband på sig. Iallafall inte här uppe i norrland. Kanske är mer populärt där du bort ifall det är längre söderut? Och då bor det ändå ganska många katter där jag bor och påväg till jobbet m.m

Min katt är chippad men jag har också halsband med vårt telefonnummer skrivet på det. Just in case. Det är inte alla som förstår att kolla efter chip. Bor i norrland.