Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbic:

Ah, hade ingen aning om dom dioderna.

Men mina lyser inte alls under start men blinkar till rött precis när datorn stänger av sig.

Det ända jag kan tänka på är att testa kortet i någon annans dator eller få testat med ett annat kort i din dator.

Vad körde du för miner?

Okej. Läste i manualen om detta. Visste inte själv heller. Tack för infon.
Ska försöka se om någon är villig till det. Bor i Norge så känner inte många här.

Körde NiceHash Miner. Skulle göra en "benchmark" på olika miner plugin för att se viken som minar bäst. Datorn blev svart direkt jag tryckte igång testet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Ska försöka få tag i någon. Har flyttat till Norge så har inte många kontakter 😅

Lämna in den till dator service då, lär väll finnas något i varje stad där, de har säkert ngn gpu som de kan utesluta med
Sitter lite i samma sits som dig, precis fått lämna in min dator till inet, vet att de är gpun som felar men vill att de kan utesluta det så jag får en ersättare.
Sjukt drygt att det händer bara nu när de knappt finns några kort på marknaden.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Lämna in den till dator service då, lär väll finnas något i varje stad där, de har säkert ngn gpu som de kan utesluta med

Jo tänkte det med. Blir att göra det imorgon. Försöker se om det gick att få det bekräftat idag på egen hand 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Jo tänkte det med. Blir att göra det imorgon. Försöker se om det gick att få det bekräftat idag på egen hand 😊

hade du kollat cpun? Alltså att pinsen är raka.
Olika delar av cpun ger ju instruktioner till datorn, kan vara så att den delen som ger till gpun är böjd kanske.
För att förtydliga, böjda pins kanske inte skapar problem direkt utan kommer med tiden.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

hade du kollat cpun? Alltså att pinsen är raka.
Olika delar av cpun ger ju instruktioner till datorn, kan vara så att den delen som ger till gpun är böjd kanske.
För att förtydliga, böjda pins kanske inte skapar problem direkt utan kommer med tiden.

Ja den är kollad. Inget fel där 😕

Permalänk
Medlem

Kolla 24 pins kontakten och 4/8 pins till CPU, var med om att de var dålig kontakt i 24 pins kontakten så datorn dog vid belastning. jag tog en liten skruvmejsel och försiktigt bände lite i kontakten så hylsan nöp hårdare runt stiftet på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Kolla 24 pins kontakten och 4/8 pins till CPU, var med om att de var dålig kontakt i 24 pins kontakten så datorn dog vid belastning. jag tog en liten skruvmejsel och försiktigt bände lite i kontakten så hylsan nöp hårdare runt stiftet på moderkortet.

Tittat på det och de ser bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Ska försöka få tag i någon. Har flyttat till Norge så har inte många kontakter 😅

Jag tänkte på det för min egen del, om något pajat så jag behövde få tag i något annat för att utesluta. Har du/inte medlem i någon FB-grupp typ där du bor med omnejd och fråga om någon kan vara schysst och låna ut ett pci-e kort en kort stund? Det hade jag gjort. Eller bara åka till en återförsäljare och köpa något billigt skräp.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Ett långskott kanske, men har du testat en annan pci-e slott? Testat DP istället för hdmi? Testat med endast en ram-sticka?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

UPPDATERING!

Jag fick tag i ett Asus GTX 1070 och har kommit in i bios!

Visst nu kanske det låter självklart att mitt kort är död, men vafan...
Jag testade att sätta in mitt kort i den datorn som personen hade sitt 1070 i. Fick ingen bild, men windows ljud hörde vi! Alltså vi kom in i windows utan bild.

Jag funderade på om det är drivrutiner eller liknande den personen saknade på sin dator. Också så hade han en väldigt gammal hdmi sladd (svår signal mellan skärm och kort??).

Vad betyder detta!? Är mitt kort egentligen trasigt?

Edit; Avinstallerade allt och stängde av datorn, satt i mitt kort. Men fortsatt samma fel 😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

UPPDATERING!

Jag fick tag i ett Asus GTX 1070 och har kommit in i bios!

Visst nu kanske det låter självklart att mitt kort är död, men vafan...
Jag testade att sätta in mitt kort i den datorn som personen hade sitt 1070 i. Fick ingen bild, men windows ljud hörde vi! Alltså vi kom in i windows utan bild.

Jag funderade på om det är drivrutiner eller liknande den personen saknade på sin dator. Också så hade han en väldigt gammal hdmi sladd (svår signal mellan skärm och kort??).

Vad betyder detta!? Är mitt kort egentligen trasigt?

Edit; Avinstallerade allt och stängde av datorn, satt i mitt kort. Men fortsatt samma fel 😑

När datorn bootar (innan windows) så använder den inte sig av drivrutinerna som är installerade, du bör alltså se en bootscreen ändå. Ditt kort låter tyvärr tvärdött. Det är ju såklart extra trist i och med att det inte finns några nya kort att få tag på så jag antar att det kommer dröja ett tag att få kortet utbytt :/

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@Empeboy

Jag har nog exakt samma problem som du, sedan ca 10 dagar. Jag hade datorn på och minade, satt titta på tv och plötsligt ser jag datorn stängas av. Kunde inte starta upp den igen, öppnar upp chassit och samma vita lampa på VGA lyser vit. Passerar DRAM, passerar CPU, och fastnar på VGA innan BOOT lampan. Jag får även Q-Code 90 på moderkortet, vilket enligt manualen säger "Boot Device Selection (BDS) phase is started "

Det första jag gjorde var åka iväg med GPUn och testa i annan datorn, och den fungerade i annan dator.

Sen påbörjades felsökning av resterande komponenter.

Testat annan PCI-e.
Testat bägge Bios på GPUn.
Testat med 1 minnes modul på olika platser.
Testat andra PSU sladdar, i olika uttag på PSUn.
Testat med och utan hårddiskar inkopplade.
Flashat bios.

Absolut ingen skillnad oavsett. Mitt moderkort var knappt 1 månad gammalt.
Den är nu sedan i fredags hos återförsäljaren för undersökning.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

När datorn bootar (innan windows) så använder den inte sig av drivrutinerna som är installerade, du bör alltså se en bootscreen ändå. Ditt kort låter tyvärr tvärdött. Det är ju såklart extra trist i och med att det inte finns några nya kort att få tag på så jag antar att det kommer dröja ett tag att få kortet utbytt :/

Ja, den är nu inlämnad för test i butiken jag köpte den ifrån. Får se vad dom säger. Kunde bara önska att moderkortet var dött istället. Men den klarade av att starta igång med ett 1070 kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

@Empeboy

Jag har nog exakt samma problem som du, sedan ca 10 dagar. Jag hade datorn på och minade, satt titta på tv och plötsligt ser jag datorn stängas av. Kunde inte starta upp den igen, öppnar upp chassit och samma vita lampa på VGA lyser vit. Passerar DRAM, passerar CPU, och fastnar på VGA innan BOOT lampan. Jag får även Q-Code 90 på moderkortet, vilket enligt manualen säger "Boot Device Selection (BDS) phase is started "

Det första jag gjorde var åka iväg med GPUn och testa i annan datorn, och den fungerade i annan dator.

Sen påbörjades felsökning av resterande komponenter.

Testat annan PCI-e.
Testat bägge Bios på GPUn.
Testat med 1 minnes modul på olika platser.
Testat andra PSU sladdar, i olika uttag på PSUn.
Testat med och utan hårddiskar inkopplade.
Flashat bios.

Absolut ingen skillnad oavsett. Mitt moderkort var knappt 1 månad gammalt.
Den är nu sedan i fredags hos återförsäljaren för undersökning.

Det låter väldigt lika. Men enligt dig fungerade ditt kort på en annan dator. Hos min kompis dator hörde vi bara ett windows ljud men ingen bild. Den är lämnad hos återförsäljaren för tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Det låter väldigt lika. Men enligt dig fungerade ditt kort på en annan dator. Hos min kompis dator hörde vi bara ett windows ljud men ingen bild. Den är lämnad hos återförsäljaren för tester.

Kan det vara så att i ditt fall är det både gpu och moderkort som på något sätt pajat?

Väldigt märkligt dock, att för bägge oss kom det i samband med mining.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Det låter väldigt lika. Men enligt dig fungerade ditt kort på en annan dator. Hos min kompis dator hörde vi bara ett windows ljud men ingen bild. Den är lämnad hos återförsäljaren för tester.

Att ni hörde Windows-ljud från din kompis dator med ditt grafikkort betyder inte per automatik att grafikkortet fungerar.

Har din kompis tex en dator med integrerad grafik i CPU:n så kan det vara så enkelt som att UEFI/BIOS automatiskt växlat över till denna och helt enkelt struntat i att det är problem med ditt grafikkort.

Det kan även vara så att din kompis moderkort klarar av att starta upp i "headless mode", dvs, utan något grafikkort alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Kan det vara så att i ditt fall är det både gpu och moderkort som på något sätt pajat?

Väldigt märkligt dock, att för bägge oss kom det i samband med mining.

Tror inte moderkortet pajat då ett 1070 fungerade vid test. Vi får se vad servicen säger efter de testat kortet. Och hoppas de kommer med en snabb lösning 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Att ni hörde Windows-ljud från din kompis dator med ditt grafikkort betyder inte per automatik att grafikkortet fungerar.

Har din kompis tex en dator med integrerad grafik i CPU:n så kan det vara så enkelt som att UEFI/BIOS automatiskt växlat över till denna och helt enkelt struntat i att det är problem med ditt grafikkort.

Det kan även vara så att din kompis moderkort klarar av att starta upp i "headless mode", dvs, utan något grafikkort alls.

Det är sant. Tänkte inte på det. Tror han har en intel cpu.. 🤗

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering!

Butikens service bekräftar att mitt grafikkort inte gav någon signal alls längre, så den dog efter nästan 3 veckor efter användning. Som tur hade de ett exrta kort som inte var listat på deras butikssida, som jag fick. Så väntetiden blev bara 1 dag. Det nya kortet fungerar som det ska. Ett + i kanten är att den har inte lika mycket coil whine som den förra
Väldigt tråkigt att detta kan ske, speciellt när det är brist på kort. Men tur för mig! Och skönt att allt fungerar som det ska igen

Tack alla som har hjälpt mig med idéer osv!