KTH bygger Sveriges snabbaste superdator

Permalänk
Melding Plague

KTH bygger Sveriges snabbaste superdator

Superdatorn Dardel byggs i två faser med färdigställandedatum i januari 2022 – med beräkningskapacitet om drygt tio petaflops.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klassiska frågan om den pallar Crysis

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Vilken typ av CPU respektive GPU kretsar kommer den använda? AMD, Intel, Nvidia eller något annat?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Stabil miningrig.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vilken typ av CPU respektive GPU kretsar kommer den använda? AMD, Intel, Nvidia eller något annat?

Nuvarande HPE Cray EX använder AMD Epyc CPUer verkar det som, men gällande GPU är det lite tunt med detaljer. Men det är ju nästan säkert NVIDIA som gäller för det, det finns inte så många andra alternativ i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Är det till denna alla gpuer har gått de senaste månaderna 😂

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nuvarande HPE Cray EX använder AMD Epyc CPUer verkar det som, men gällande GPU är det lite tunt med detaljer. Men det är ju nästan säkert NVIDIA som gäller för det, det finns inte så många andra alternativ i dagsläget.

FEL! Det står på HPE hemsida att det är AMD Epyc CPU och AMD Instinct GPU i Dardel

Ren AMD alltså!

"The HPE Cray EX supercomputer will include HPE Slingshot for purpose-built HPC networking to address demands for higher speed and congestion control for data-intensive workloads. It will also feature next generation AMD EPYC™ processors and AMD Instinct™ GPU accelerators to improve efficiency and achieve the performance required to process and harness insights from computationally complex data."

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vore det inte intressant med lite mer info om hårdvaran

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Är det till denna alla gpuer har gått de senaste månaderna 😂

Inga Nvidia kort i alla fall, det står på HPE hemsida att den använder Radeon Instinct

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

FEL! Det står på HPE hemsida att det är AMD Epyc CPU och AMD Instinct GPU i Dardel

Ren AMD alltså!

"The HPE Cray EX supercomputer will include HPE Slingshot for purpose-built HPC networking to address demands for higher speed and congestion control for data-intensive workloads. It will also feature next generation AMD EPYC™ processors and AMD Instinct™ GPU accelerators to improve efficiency and achieve the performance required to process and harness insights from computationally complex data."

Tyckte det var lite udda att någon visade sådan ren glädje av att rätta någon i detta, men sen såg jag din avatar och det blev plötsligt lite klarare för mig 😄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Ok, men kan den köra Cyberpunk?

Permalänk
Medlem

Taskigt läge att behöva uppgradera sina superdatorer, men hoppas de fick ett bra pris i alla fall.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tyckte det var lite udda att någon visade sådan ren glädje av att rätta någon i detta, men sen såg jag din avatar och det blev plötsligt lite klarare för mig 😄

Är det? Har inte ett enda AMD grafikkort. Blev du förvirrad nu?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mer info här:

https://www.pdc.kth.se/hpc-services/computing-systems

Ser ut som att dom rena cpu noderna kör 2x64c epyc rome, och gpu noderna 1x64c epyc milan* och 4x”AMD Instinct™ GPUs (which are currently being developed)”. Vilket är lite märkligt, jag hade ju gissat på MI100, men kanske är någon mer cdna krets på g för den är väl redan släppt?

* Känns väl troligare än Genoa om det ska byggas i år

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dlq84:

Ok, men kan den köra Cyberpunk?

Precis min tanke.
Om man pillar lite med inställningarna så kan det flyta rätt OK sägs det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Mer info här:

https://www.pdc.kth.se/hpc-services/computing-systems

Ser ut som att dom rena cpu noderna kör 2x64c epyc rome, och gpu noderna 1x64c epyc milan och 4x”AMD Instinct™ GPUs (which are currently being developed)”. Vilket är lite märkligt, jag hade ju gissat på MI100, men kanske är någon mer cdna krets på g?

CDNA2 kommer i slutet av 2021.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

FEL! Det står på HPE hemsida att det är AMD Epyc CPU och AMD Instinct GPU i Dardel

Med den informationen hittade jag denna KTH-sida som går in i mycket mer detalj gällande hårdvaran som kommer användas, och mycket riktigt kommer de använda en ännu ej färdigutvecklad AMD Instinct GPU. Intressant val, AMD har ju hårdvaran men deras mjukvara för GPGPU ligger ju inte riktigt på samma nivå som NVIDIA. Men AMD GPUerna kanske är så mycket billigare att det är värt det ändå.

Permalänk
Medlem

Är detta EN dator, eller är det ett serverkluster, eller hur är det ihopsatt?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

CDNA2 kommer i slutet av 2021.

Ja kanske, men jag hade för mig att cdna2 kommer kombineras med Genoa som deras next gen plattform, med tanke på att Milan fortfarande inte letat ut sig på marknaden så känns det tight att det skulle vara redo för installation till hösten? El Capitan t ex ska ju inte stå färdig förrens 2023 (kan såklart vara en fråga om volym och installation snarare än hw leverans).

Skrivet av perost:

Med den informationen hittade jag denna KTH-sida som går in i mycket mer detalj gällande hårdvaran som kommer användas, och mycket riktigt kommer de använda en ännu ej färdigutvecklad AMD Instinct GPU. Intressant val, AMD har ju hårdvaran men deras mjukvara för GPGPU ligger ju inte riktigt på samma nivå som NVIDIA. Men AMD GPUerna kanske är så mycket billigare att det är värt det ändå.

Mitt intryck är att det i första hand är ett system med cpu-prestanda, oklart hur stor den där gpu-installation blir.

Obsolut är pris med i gpu-valet, eller ja iaf en fråga om tillgång där man säkert får lite räkmacka på tillgången av epyc när man går all in på detta ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Är detta EN dator, eller är det ett serverkluster, eller hur är det ihopsatt?

Den kommer bestå av 554 noder med två 64-kärniga Epyc-processorer i varje nod, och noderna är sedan sammankopplade med 100 Gb/s-nätverk (som ska uppgraderas till 200 Gb/s i framtiden). Så ett kluster, men lite mer avancerat än bara en hög med datorer som är kopplade till samma nätverk.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om hur man bygger en superdator. Är i princip serie bygger en massa i9 processorer och sli kopplar gpus? Eller är det på ett helt unikt sätt?

Permalänk

Nyfiken på prislappen på detta, någon som vet?

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har ingen aning om hur man bygger en superdator. Är i princip serie bygger en massa i9 processorer och sli kopplar gpus? Eller är det på ett helt unikt sätt?

Snarare en bunt med "nästan vanliga" rackservrar och ett snabbt nätverk mellan dem.

Permalänk
Medlem

Borde ju sätta deras maskiner på att mina ethereum på halvtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde ju sätta deras maskiner på att mina ethereum på halvtid

Sånt har hänt förr: https://www.techradar.com/news/hackers-turn-supercomputers-in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har ingen aning om hur man bygger en superdator. Är i princip serie bygger en massa i9 processorer och sli kopplar gpus? Eller är det på ett helt unikt sätt?

Denna typ av maskiner är helt enkelt massivt parallella maskiner, som alltså kräver rätt speciell programmering för att utnyttja dem fullt ut. Ett sätt att kanske fatta lite mer är att titta på mjukvarubeskrivningarna vid Nationellt Superdatorcentrum:

https://www.nsc.liu.se/software/index.html

Speciellt underavdelningen kring MPI är viktig i detta fall tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har ingen aning om hur man bygger en superdator. Är i princip serie bygger en massa i9 processorer och sli kopplar gpus? Eller är det på ett helt unikt sätt?

I grunden är det inte så långt från sanningen, googles första datacenter byggdes precis så i ett studentrum med pentium2-datorer.

Stora problemet är skalbarhet och hur allt kopplad ihop för att kunna skicka/synka data mellan varandra, internt i varje nod är det i principen som du föreslår, en cpu (kanske fler) med ram och några grafikkort. Processorerna är dock ofta med 64 eller fler kärnor, och grafikkorten är inte vanliga grafikkort utan beräkningskort med ibland större eller flera beräkningskretsar per kort.

Permalänk
Medlem

Jo jag menade mer medvetet som inkomstkälla för universitetet

Permalänk
Medlem

Hur mäter man prestandan på denna nivå? De kör väl inte R20 och Heaven?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Hur mäter man prestandan på denna nivå? De kör väl inte R20 och Heaven?

De förväntar sig ca 2 Petaflops (flops = floating point operations per second) i LINPACK i den första fasen och 13,5 Petaflops i den andra.