Permalänk
Medlem

Brysselkål - Någon som äter?

Vi har börjat äta brysselkål. Känner dock att jag vill "piffa" till dom lite. Någon som har några tips på hur man kan göra dom riktigt goda?

Kokat i vatten med lite salt och steka i smör är det jag provat än så länge. Ugnen näst på tur.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Stek i olja med vitlök, lägg i en form och riv över parmesan. Sedan grattinera i ugnen

Permalänk
Medlem

Brysselkål är bra, behöver mer energi att brytas ner än vad de ger.

Enkelt rätt: köttbullar med brunsås och brysselkål.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Stek i olja ihop på en panna med läx, championen (svampar) krydda med salt o peppar. Låt stå på svag värme i 20 minuter med glas lock.

Permalänk
Medlem

"Bubbel & Gnissel", fräs med lök, hackat bacon eller sidfläsk, potatis och krydda med salt & peppar.
Lite som pytt-i-panna...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vi har börjat äta brysselkål. Känner dock att jag vill "piffa" till dom lite. Någon som har några tips på hur man kan göra dom riktigt goda?

Kokat i vatten med lite salt och steka i smör är det jag provat än så länge. Ugnen näst på tur.

Grymt!
Gillar också brysselkål.
Min favorit är att rensa, halvera och steka i en liten bit, riktigt smör - inget j*vla margarin

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Är också nybörjarätare av brysselkål. Gillar att steka tillsammans med paprika och lök. Annars är spetskål den stora favoriten

Permalänk
Medlem

Bacon som nämnts är en väldigt bra kompanjon till brysselkål och då gärna knaperstekt och smulad över.
Många som ogillar brysselkål gör det på grund av beskan men det är först om man kokar för länge som brysselkål blir beskt.

Permalänk
Medlem

Bäst tycker jag det blir om man tillagar dem riktigt varmt, exempelvis med olja och parmesanost under grillvärme i ugnen. Kan också rekommendera att fritera dem och sen salta och peppra. Blir ett riktigt bra alternativ till pommes frites.

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat brysselkol, och äter det rätt ofta hemma, men är rätt usel på att tillaga det på egen hand

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Goes without saying, men det absolut viktigaste att inte tillaga för länge. Finns få värre saker än slemmig brysselkål Ska ha ordentligt med tuggmotstånd kvar.

Har inte testat så mycket men personlig favorit är halverad, lätt stekt i kokosolja på hög värme (för extra nötig smak), örtsalt och en smörklick som får smälta över på tallriken. Enkelt och ljuvligt gott.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Psy_Lover:

Stek i olja med vitlök, lägg i en form och riv över parmesan. Sedan grattinera i ugnen

Gärna lite söndersmulad hårdstekt bacon. Inte så mycket, bara smul så att det blir mer som en krydda snarare än en "brysselkål och bacon"-maträtt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Koka dem nästan klara, stek sedan i smör och ringla på lite ljus sirap under stekningen. Blir som godis.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Smörslungade med havssalt, det fungerar till flesta kötträtter, faan jag bara älskar gröna bollar. Potatisgratäng med fläskfile i lördags med gröna bollar till, det va grejer det.

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Medlem

Brysselkål är mums!

Mitt tips: Halvera och ånga, till exempel tillsammans med broccoli och blomkål. Använd en bambukorg, alltså typ en sån här: https://www.clasohlson.com/se/%C3%85ngkokare-bambu%2C-20-cm/p...

Bara att putta lite vatten i en stekpanna och bambukorgen i. Bara några minuter, typ 3-5 minuter max. När de är klara så saltar du lätt, drar över lite citronzest och sen så klämmer du ur saften. Det blir riktigt fräscht och gott!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Nu blir det brysselfest

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

Baserat på den här tråden kanske det kan vara värt att testa någon gång. Tror att jag smakat en gång och minns det mest som träigt och ganska röv, men ni får det ju att låta gott

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Baserat på den här tråden kanske det kan vara värt att testa någon gång. Tror att jag smakat en gång och minns det mest som träigt och ganska röv, men ni får det ju att låta gott

Som så många andra grönsaker så är kontrasterna mellan tillagat på rätt sätt och sönderkokt/halvrått väldigt stora. Återupptäckte själv en massa grönsaker en period som jag mer eller mindre undvikit sen barndomen då jag var van vid sönderkokta grönsaker i yngre år. Förutom brysselkål är väl broccoli ett klassiskt exempel. Så kan absolut vara värt att testa igen, men hatar man kålsmak är det ingen hit oavsett

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av vargeEEEEn:

Baserat på den här tråden kanske det kan vara värt att testa någon gång. Tror att jag smakat en gång och minns det mest som träigt och ganska röv, men ni får det ju att låta gott

Jo jag tänkte också att brysselkål är väl sånt man plågar dagisbarn med och påstår att vuxna tycker det är gott fast än alla hatar det.
Men i själva verket är det supermums.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ni som steker dom i stekpannan. Hur länge stekar ni och vilken värme är att rekommendera?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ni som steker dom i stekpannan. Hur länge stekar ni och vilken värme är att rekommendera?

Har aldrig tagit tiden, men två-tre minuter kanske? Halverade då och steks på snittytan. Hög värme så att de får lite färg och nötighet. Precis så länge att de börjar mjukna men fortfarande är ordentligt "al dente", går att sticka med potatissticka/gaffel om man är osäker. Ska inte vara helt råa i mitten. Brukar också skära bort "stammen" då den inte hinner mjukna så mycket.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Ingredienser:
Brysselkål x så många du vill äta
smöööööör (Har du margarin i kylen kommer jag och snor din bärs!)
himalayasalt
vitlök x så mycket du tål

Tidsåtgång: tills det är klart, mat får ta sin tid

Tillagning:
Värm upp en lagom stor panna på en lagom stor platta på 4/6 streck på ratten (Jag har en vanlig sån uggabuggaspis från forntiden med metallplattor som blir varma, så ni får anpassa för era hightech induktionsbotacancerochlösaallavärldensproblem-spisar)
smält rikligt med smör
Tvätta och halvera brysselbollarna (jag kör längs med men gör vad ni vill, jag är inte eran chef)
Släng i kålen med snittytan ner. Låt ligga tills de får lite göttig stekyta. Här kan man om man vill och har spenderbyxorna på efter löning slänga på lite mer smör under tiden. Salta efter behag
Sänk värmen till hälften ungefär, låt svalna, kasta runt så utsidan får lite crisp också
När värmen gått ner från "smälta stål" till "smälta stearin"-varmt kastar man i en massa vitlök. Riven, hackad, pressad, du bestämmer. Det viktiga är att det hunnit svalna lite så vitlöken inte blir bränd och uschig.
Stek tills vitlöken mjuknat och det luktar vitlök i hela hemmet
...
Ät, njut och sätt en stjärna i dagboken för att ni varit hälsosamma och ätit grönsaker idag.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Brysselkål med asiatiskt touch, rosta halverade brysselkål i ugn så de får ordentligt med färg slå på en blandning av soja och sesamolja och sedan på med rostade sesamfrön.
Servera med japansk majonäs.

Pasta med brysselkål.
Skiva brysselkål i tunna skivor som sedan steks med vitlök och lök, blanda ner i nykokta pasta med massor av riven parmensan. Vill man så kan man också tillätta en äggula för lite carbonara style.

Brysselkål är gott!

Edit: Också tacksamma att odla då kolfjäril inte verkade speciellt intresserad av dem, synd bara att inte rådjuren skötte sig på samma sätt.

Visa signatur

/havoc