EU kan tvinga mobiltillverkare uppdatera sina telefoner längre

Permalänk
Melding Plague

EU kan tvinga mobiltillverkare uppdatera sina telefoner längre

Problemet med påtvingade hårdvaruuppgraderingar till följd av uteblivna mjukvaruuppdateringar kan bli ett mindre problem framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eurokraterna ska bara ha lite makt till, den här gången också.

Men kul med fler iPhone-ägare i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eurokraterna ska bara ha lite makt till, den här gången också.

Men kul med fler iPhone-ägare i framtiden.

Tivlar på att personer som köper och har kvar mobiler med Android 5 skulle gå och köpa en Iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tivlar på att personer som köper och har kvar mobiler med Android 5 skulle gå och köpa en Iphone.

Se det som en hyperbol, min poäng är att telefonhårdvaran kommer bli dyrare i framtiden -- för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Se det som en hyperbol, min poäng är att telefonhårdvaran kommer bli dyrare i framtiden -- för alla.

Kan det inte bli tvärtom eftersom vi kan använda våra befintliga telefoner längre så behöver priserna sänkas för att man ska köpa en ny telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Se det som en hyperbol, min poäng är att telefonhårdvaran kommer bli dyrare i framtiden -- för alla.

Can't stop crazy!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Se det som en hyperbol, min poäng är att telefonhårdvaran kommer bli dyrare i framtiden -- för alla.

Men man kan få avsevärt längre användning av telefonen istället, så kronor per år användning lär gå ner.

stavningsfix pga telefons felaktiga autocorrect.
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Populism i ett nötskal. Folk klagar på att deras mobiler ej får senaste uppdateringar, politiker skapar lagar som i praktiken ej gör något. Om man har en mobil med Android äldre än version 5 från runt 2013, ja då bör nog den bytas ut trots att bankid skulle fungera.
Samma sak på iPhone sidan, én iPhone 5 är inte mycket att hänga i granen idag.

Även iPhone har detta problem kompilatets roblem. En någon år gammal artikel, men där de skrev att de som har iPhone 4s får problem med bankid och swicth.
https://nyheter24.se/nyheter/teknik/902986-bankid-och-swish-k...

*edit*
Tvinga företag uppdatera är en flummig formulering, där uppdatera kan byta att endast inkrementera ett versionsnummer i mjukvaran. Tvinga tillverkare att uppgradera till det senaste, ja varför bara mobiler och inte ha det överallt? Kanske för att det skulle haverera marknaden om tillverkarna ej skulle kunna fortsätta utveckla nya produkter när de ska lägga ner så mycket tid på gammalt.

Permalänk
Medlem

Företagen kommer kringgå det genom att lägga in en kod som gör gamla telefoner långsammare så att folk känner att dom behöver uppgradera.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra, på tiden. Glädjande att man pushar för detta då telefonerna idag är kraftfulla nog att leva i många år.
Om det innebär dyrare telefoner eller att man får betala för uppdateringar, so be it...men det är ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Jag stötte på problemet att min mobil inte kunde använda BankID ett tag bak så var tvungen att skaffa ny. Det är många som inte använder mobilen till speciellt mycket utöver typ ringa, sms och saker som kräver det som exempelvis bankid så varför ska de tvingas köpa ny om de inte behöver det?

Ser det som väldigt positivt då det är mindre mobiler som kommer kastas innan det faktiskt behövs, sen om de känner att de kommer hålla tillbaks utveckling av nya funktioner så får de väl börja gate'a nya funktioner bakom nya modellerna eller nått (tänk Microsoft och DirectX) om de inte kan se det som acceptabelt att bara hålla saker uppdaterade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Företagen kommer kringgå det genom att lägga in en kod som gör gamla telefoner långsammare så att folk känner att dom behöver uppgradera.

Inte så säker på det.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30906-eu-drar-apple-infor-r...

Permalänk
Medlem

Det är rätt pinsamt att två års uppdateringar i princip är standard för telefoner med Google Android. Fyra år borde vara minimum. När jag bytte nyligen var min gamla telefon 3,5 år varav över ett år utan uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Kan det inte bli tvärtom eftersom vi kan använda våra befintliga telefoner längre så behöver priserna sänkas för att man ska köpa en ny telefon?

På kort sikt eventuellt, men det var bara ett par decennier sedan mobiltelefoner kostade tiotusentals kronor som ett resultat av låga försäljningsvolymer. Att priserna kommer ökas av att folk köper färre telefoner kommer dock antagligen mest att drabba budgetsegmenten, eftersom de säljer på volym snarare än goda marginaler.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danne215:

Kan det inte bli tvärtom eftersom vi kan använda våra befintliga telefoner längre så behöver priserna sänkas för att man ska köpa en ny telefon?

Nog för att priserna kan sänkas framöver.

Men jag har svårt att se att detta skulle vara orsaken. Tvång på längre underhåll av mjukvaran innebär ökade driftskostnader per mobil. Alltså ökade utgifter för tillverkarna. Dessutom minskar behovet att köpa mobil lika ofta om lurarna underhålls längre vilket också drar ner försäljningsvolymerna för mobiler. Mindre intäkter för tillverkarna.

Rimligen kommer tillverkarna försöka täcka de förlorade intäkterna med... högre snarare än lägre priser.

Men - vi kan ändå röra oss mot billigare telefoner. Är det så att folk tappar intresset för mobilmarknadens försök att frälsa oss med sina senaste flaggskeppstelefoner så kan det bli svårare att ha prissegment med dyrare lurar. Kanske behöver man skära i kvalité på andra områden då. Time will tell.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Populism i ett nötskal. Folk klagar på att deras mobiler ej får senaste uppdateringar, politiker skapar lagar som i praktiken ej gör något. Om man har en mobil med Android äldre än version 5 från runt 2013, ja då bör nog den bytas ut trots att bankid skulle fungera.
Samma sak på iPhone sidan, én iPhone 5 är inte mycket att hänga i granen idag.

Fast nu läser du lite fel. BankId slutar stödja Android 5, mycket riktigt. Men som sagt är industrins uppdatteringsperiod 3 år just nu så det är telefoner från 2018, inte 2013, som nu under 2021 slutar få uppdateringar. Det är snarare BankId som stödjer mycket äldre mjukvara än de borde behöva iom att inga telefoner får uppdateringar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Låter fantastiskt bra. Är fortfarande förbannad över att min dyra ROG Phone 1 bara fick en enda OS updatering från 8 till 9.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag är absolut för att enheter får åtminstone säkerhetsuppdateringar längre. Men jag vet inte hur det ska finansieras...mobilerna är redan rätt dyra och gemene man bryr sig inte ändå.

Varför kan inte google börja distribuera säkerhetsuppdateringar via Google play t ex?

Sen att bankid kommer att upphöra på telefoner med 7 år gammalt OS tycket jag inte är särskilt konstigt.

Permalänk
Medlem

Den negativa konsekvens som jag förutser om detta förslag går igenom är att företag kommer reducera antalet olika modeller till EU-marknaden.
Jag tror inte att det blir någon jätte skillnad, men att de går från kanske 5 modeller med ganska små skillnader till 2-3 med något större skillnader.

Jag tror inte att en normal konsument skulle märka nån större skillnad.
Jag vet att senaste gången som jag skaffade en ny telefon så hade jag flera modeller att välja mellan där ingen hade skillnader som jag brydde mig om.

Jag tror inte att priserna kommer att påverkas särskilt mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag är absolut för att enheter får åtminstone säkerhetsuppdateringar längre. Men jag vet inte hur det ska finansieras...mobilerna är redan rätt dyra och gemene man bryr sig inte ändå.

Det behöver inte bli dyrare, det kan rent av bli billigare.
Om tillverkarna inte modifierar OSet så mycket eller gör mer långsiktiga planer på hur det ska fungera framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Populism i ett nötskal. Folk klagar på att deras mobiler ej får senaste uppdateringar, politiker skapar lagar som i praktiken ej gör något. Om man har en mobil med Android äldre än version 5 från runt 2013, ja då bör nog den bytas ut trots att bankid skulle fungera.
Samma sak på iPhone sidan, én iPhone 5 är inte mycket att hänga i granen idag.

Även iPhone har detta problem kompilatets roblem. En någon år gammal artikel, men där de skrev att de som har iPhone 4s får problem med bankid och swicth.
https://nyheter24.se/nyheter/teknik/902986-bankid-och-swish-k...

*edit*
Tvinga företag uppdatera är en flummig formulering, där uppdatera kan byta att endast inkrementera ett versionsnummer i mjukvaran. Tvinga tillverkare att uppgradera till det senaste, ja varför bara mobiler och inte ha det överallt? Kanske för att det skulle haverera marknaden om tillverkarna ej skulle kunna fortsätta utveckla nya produkter när de ska lägga ner så mycket tid på gammalt.

Varför skulle inte iPhone 5 funka för minst typ 50% av användarna?

Permalänk
Medlem

Det är egentligen rätt sjukt att det är såhär. Har själv skaffat ny i princip vartannat år och ska ärligt talat säga att det inte känns så bra längre. Plockade nyligen fram en gammal mobil som jag köpte 2014 och den fungerar hur bra som helst fortfarande men har inte fått någon uppdatering sedan 2017. Det är fan i mig inte rätt att det ska vara så. För de funktioner som jag normalt använder borde den kunna fungera länge till.

Bestämde mig därför att den jag har nu, och som jag haft i 2 1/2 år nu, ska fortsätta användas så länge det bara går. Det är inget som helst fel på den, den presterar precis lika bra som den gjorde i början. Ska bli intressant se hur länge den går använda till allt som den gör idag.

Vi kan verkligen inte fortsätta leva på det här sättet med den slit- och slängmentalitet som råder.

Jag skulle mer än gärna använda min gamla Xperia Pro, jag gillade verkligen det fysiska tangentbordet och storleken, men den inbyggda lagringskapaciteten är sjukt liten och många appar går helt enkelt inte installera för de har blivit så stora. Även om OS'et hade uppdaterats så nya appar hade fungerat så skulle de inte få plats. Med den kapacitet som modernare mobiler har så borde de kunna användas väldigt länge.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det behöver inte bli dyrare, det kan rent av bli billigare.
Om tillverkarna inte modifierar OSet så mycket eller gör mer långsiktiga planer på hur det ska fungera framöver.

Precis, det finns en anledning till att det är Linux som gäller på 10 år+ gammal hårdvara..
Är egentligen bara hårdvarutillverkarna som inte är lika duktiga på att öppna upp sina diverse "drivrutiner" så att dessa kan anpassas med tiden. Om de bara insåg att det skulle vara bra mycket billigare att stötta detta förslag på det viset så vore det guld!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Hur kan folk ens ha så gamla mobiler fortfarande? Jag har mina mobiler tills att jag mot min vilja känner mig tvingad att uppgradera för att den inte längre fungerar bra. Lite över 4 år per mobil har det väl blivit i snitt, och då har jag köpt flaggskepp, bland annat för att just få så lång användning som möjligt av varje telefon. Att försöka få ut mycket mer än så skulle bara vara att försöka mjölka en död ko som dom säger på engelska.

Vet inte hur det är nu och vet inte hur det kommer bli i och med detta, men tycker personligen att 5 år och minst 3 stora OS-uppdateringar fr.o.m release date är rimligt att tvinga tillverkarna till att uppdatera mobiler och tablets. Sen kommer dom ju ändå fortsätta fungera till det allra mesta efter det så länge dom fortfarande är fysiskt kapabla.

Permalänk
Medlem

Kalifornien har en regel om att datorer måste kunna få service i 7 år (alltså inte gratis, men leverantören måste kunna leverera reservdelar osv). Det låter som en bra regel - att det skall finnas rimligt mjukvarustöd så länge, även för telefoner.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

... Om man har en mobil med Android äldre än version 5 från runt 2013, ja då bör nog den bytas ut trots att bankid skulle fungera.

Version 5 var gällande för mindre prioriterade telefoner som såldes en bit in på 2016. Min familj skaffade till exempel några Samsung A3 då, och dessa kom med Android 5 (punkt någonting). Uppgradering till version 6 kom senare och de hann även klämma in 7.0 före sista säkerhetsuppdateringen sommaren 2018.
Baserat på detta kan man misstänka att en del telefoner sålda 2014 inte uppdaterats till Android 6.

Jag tycker det är bra om tillverkarna i samband med släpp av nya modeller som minst tvingas komma med tydliga juridiskt bindande utfästelser för hur länge de tänker supporta modellen med säkerhets- och OS-uppdateringar.
Sätter man sedan en rimlig minimitid om tre år efter att modellen tas bort från marknaden vore det toppen.

Permalänk
Medlem

Enbart positivt. Blir ju lite lätt chockad att EU driver saker i rätt riktning!

Permalänk
Medlem

Men hela grejen med BankID appen luktar bullshit lång väg. Plötsligt så anses inte ios10 säkert längre. Men de redovisar inte om vad det är för säkrhetsbrister de syftar till, och om dessa fanns eller var upptäckte under alla år som de hade stöd för IOS 10 med BankID.

"Vårt viktigaste uppdrag är att säkerställa att BankID är en säker e-identifikation och vi arbetar löpande med säkerhet, underhållsarbete och översyn av våra system. Vi försöker så långt det är möjligt se till att BankID fungerar säkert på de mobiler och surfplattor som våra användare har, men tyvärr måste vi ibland sluta stödja gamla enheter och operativsystem när de inte längre motsvarar de högt ställda säkerhetskrav vi måste tillämpa. Därför kommer användare med Android 5 samt iOS 10 och iOS 11, inte att kunna använda BankID på sin telefon eller surfplatta efter juni 2021."

Jag skulle snarare säga att det var ekonomiska skäl som gjorde att de inte ville supportera IOS10 och 32bitars enheter som Iphone 5.

Men håller med politikerna att det är helt get hur dåligt enheter supporteras av tillverkarna. Gäller allt från telefoner till Smart TV och Bilar. Helt fungerande produkter som efter något år inte har full funktionalitet enbart på grund av mjukvara.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det kanske är läge för den stora massan att börja betala för mjukvara, folk förutsätter att uppdateringar ska vara gratis och pågå i all evighet. Ta en hundring för varje större uppgradering. Då kommer behovet för appar som BankID att behöva supportera gamla osäkra OS försvinna. Då kan man peka på att man måste uppdatera sitt OS.
En hundring vs att behöva köpa en ny mobil är nog ett lätt val för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Men hela grejen med BankID appen luktar bullshit lång väg. Plötsligt så anses inte ios10 säkert längre. Men de redovisar inte om vad det är för säkrhetsbrister de syftar till, och om dessa fanns eller var upptäckte under alla år som de hade stöd för IOS 10 med BankID.

"Vårt viktigaste uppdrag är att säkerställa att BankID är en säker e-identifikation och vi arbetar löpande med säkerhet, underhållsarbete och översyn av våra system.

Vi försöker så långt det är möjligt se till att BankID fungerar säkert på de mobiler och surfplattor som våra användare har, men tyvärr måste vi ibland sluta stödja gamla enheter och operativsystem när de inte längre motsvarar de högt ställda säkerhetskrav vi måste tillämpa.

Därför kommer användare med Android 5 samt iOS 10 och iOS 11, inte att kunna använda BankID på sin telefon eller surfplatta efter juni 2021.

"

Jag skulle snarare säga att det var ekonomiska skäl som gjorde att de inte ville supportera IOS10 och 32bitars enheter som Iphone 5.

Men håller med politikerna att det är helt get hur dåligt enheter supporteras av tillverkarna. Gäller allt från telefoner till Smart TV och Bilar. Helt fungerande produkter som efter något år inte har full funktionalitet enbart på grund av mjukvara.

Ta en titt på alla buggar/CVE's som rättats på varje OS version (och som även tillkommit).
https://www.cvedetails.com/product/15556/Apple-Iphone-Os.html...