EU kan tvinga mobiltillverkare uppdatera sina telefoner längre

Permalänk
Medlem

Blanda inte in Windows 10 / Linux / mac här då en 15 år gammal dator fortfarande kommer åt banktjänsterna.
Det EU vill komma åt i detta är att förlänga livstiden på telefonens användbara tid som dem kan användas till Multi-factor authentication och banktjänster då detta är en viktig del till vad Mobiltelefoner används till och när dessa tjänster inte längre kan köras på telefonen så tvingas användarna köpa nytt om denna period som en telefon kan användas förlängs så kommer telefoner kunna användas längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Ja, och det är bra att de vill ändra det.

Min poäng är att det är nog inte i konsumentens bästa intresse att ge företagen ännu mer pengar för uppdateringar när de vinstmarginaler de håller bör räcka gott och väl som det är för att finansiera bättre mjukvarustöd för äldre modeller.

Fast det ligger ju i vårt intresse att saker lever längre, både sett ur ett miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv.
Ett vinstdrivande bolag kommer inte ge bort något dom inte behöver. Om vi sedan visar oss villiga att betala en liten summa för att dom uppdaterar våra modeller så är det ju win-win.
Tror alla har råd att betala en hundring per större release där man sannolikt får utökande funktioner till sin mobil som den först inte hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det säger ju ingenting om säkerheten för BankID? Det fungerar ju exakt likadant som i senare versioner via QR-kod +TochID, har dessa exploits som är utbredda i IOS10 och 11? Ios 10 har ju dessutom fortsatt att patchas fram till typ 2019. Jag tror det snarare handlar om att minska kostnader i versionshantering och administration mot app-store.

Om BankID fortsätter att uppdatera appen, garanterar de implicit att den fungerar. De kan aldrig garantera det om OSet inte längre har stöd. Någonstans behöver de minimera sin risk, och det gör de när marknaden av folk med för gamla telefoner blir för liten.

Sen tror jag att problemet på iOS-sidan är minimalt jämfört med Android. Iphone 4s och 5, samt Ipad 2-4, fick sin sista uppdatering i juli 2019. Förutom några eftersläntrande iPhone 5c som verkar ha sålts fram till 2015 någonstans i världen, så är det grejer som slutade säljas senast i mitten av 2014 - där har du dina 5 år som minimum. iPhone 4s kom 2011, och hade alltså stöd i 8 år. iPhone 5s från 2013 fick en uppdatering så sent som i januari i år, och inget tyder på att det är den sista. De telefonerna har inte mycket batteri kvar längre, om man inte bytt, och antagligen mer än en gång. Med en iPad kan det möjligen fungera bättre, eftersom man kan sitta med en iPad 2 i soffan och inpluggad i laddaren hela tiden, men t.o.m de användarna måste väl byta någon gång.

Det var möjligen nyheter att stödet togs bort eftersom dessa modeller var de första som fick säkerhetsuppdateringar i många år efter att det vanliga stödet tog slut. De enkärniga modellerna som kom innan detta fick aldrig det, så min iPhone 4 fick aldrig några mer uppdateringar efter iOS 7.1.2 i mitten av 2014.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicken:

Blanda inte in Windows 10 / Linux / mac här då en 15 år gammal dator fortfarande kommer åt banktjänsterna.
Det EU vill komma åt i detta är att förlänga livstiden på telefonens användbara tid som dem kan användas till Multi-factor authentication och banktjänster då detta är en viktig del till vad Mobiltelefoner används till och när dessa tjänster inte längre kan köras på telefonen så tvingas användarna köpa nytt om denna period som en telefon kan användas förlängs så kommer telefoner kunna användas längre.

Det är en jämförelse. Så länge operativsystemen uppdateras så fungerar program som BankID, när uppdateringarna upphör så avbryts även stödet för programmet. Du kan t.ex. inte köra nya versioner av BankID i Windows 7 längre och äldre versioner slutar fungera när stödet för dem upphör så det är exakt samma sak.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Apple uppdaterar ju i åratal. 5S fick senaste uppdateringen i januari som vsr en uppdateringen av iOS12. 6S ich SE 1st gen har senaste IOS14. Mot android där vissa billiga telefoner inte får en enda uppdatering.

Kör samsung som iaf ger mer än de flesta inom Android men Apple är ändå bäst på det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja det har du rätt i, dock var de ju i kritikstorm när de sänkte processorhastigheten på äldre telefoner i uppdateringar. Så helt rena händer har de ju inte direkt när det kommer till hålla igång äldre hårdvara.

Jo jag hade en av de berörda modellerna när det där var aktuellt men det hade ju med batteriets förmåga till toppbelastning att göra. Så fort man bytte till ett fräscht batteri så "fixades" det problemet (något jag fick åtgärdat gratis), så känns också mer som ett utslag av myndighetsaktivism än någon grumlig säljkonspiration från Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Fast det ligger ju i vårt intresse att saker lever längre, både sett ur ett miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv.

Ok, så du trollar alltså.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Problemet är ju att tillverkerna inte tjänar pengar på att betala utvecklare, testare, qa etc att koda gratis uppdateringar till telefoner...
Som jag ser det finns det dessa alternativen:

1. Tillverkarna straffas med höga böter om de inte uppdaterar.
2. Tillverkerna måste ta ett högre initialt pris.
3. Kunden måste börja betala för uppdateringar (kommer inte att hända).

Tillverkare använder information att de uppdaterar deras mobil ofta i deras marknadsföring och kund får själv välja. Det finns många som vill ha mobiler för runt 4000kr och ha bra hårdvara och det är svårt att få till detta med mjukvaruuppdateringar under en längre tid.. Konsumenterna får då avgöra.

Det som är skit tycker jag främst att tillverkare inte informerar om vad de tänker göra. Folk köper en ny dyr telefon och kan få vänta på uppdateringar längre, de blir besvikna för de trodde de skulle få dessa tidigare.

Permalänk
Medlem

Vore ju underbart om Androiderna blev tvingade att leverera nya uppdateringar, då kan vi få konkurrens på lika villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är rätt pinsamt att två års uppdateringar i princip är standard för telefoner med Google Android. Fyra år borde vara minimum. När jag bytte nyligen var min gamla telefon 3,5 år varav över ett år utan uppdateringar.

Det är bl.a därför folk använder Iphone

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Hmm. Det här är inte ett lika stort problem längre. Google själva har ju ändrat ganska mycket hur just Android fungerar eftersom dom själva har sagt att det är viktigt få ut säkerhetsuppdateringar även om du kör med en betydligt äldre version av operativsystemet. Däremot kan det vara svårare fixa kritiska buggar men det är ju något som ibland upptäcks först långt senare.

Jag läste själv information om detta där Google sa att det är ett problem med alla dessa mängder med linux distributioner som i stort sett måste anpassas till telefoner beroende på vad det är för hårdvara samt att man tidigare var tvungen att i många fall skicka ut en ny dist. för att kunna fixa en massa fel. Det var inte hållbart men som tur är gäller det inte längre i samma omfattning.

Så en lagstiftning även om den blir tandlös är ändå bra. Precis som att tvinga tillverkare ladda telefoner över USB standarderna och inte skapa en massa special AC adaptrar för bara just deras telefoner.

Samma sak med byta batteri, det borde vara krav på att batteriet alltid ska placeras längst bak i telefonen och det bara krävs att man värmer upp med en värmepistol så limmet släpper. Tar ut batteriet och sätter in ett nytt och återställer telefonens funktionalitet. Batteriet är ändå det som slits mest och fortast i en telefon. Plus då blir jobbet inte så dyrt om man lämnar in den till ett ställe som reparerar mobiler.

Det är ju fortfarande så att dyra mobiler som kör Android Nougat eller Oreo fortfarande duger utmärkt. Många har säkert uppgraderat men det finns ju folk som inte har det behovet så varför ska dom då inte kunna fortsätta använda mobilen i flera år till, varför ska ett ruttet batteri bestämma när man ska byta mobil. Det är ju skillnad om andra saker går sönder, typ skärmen spricker, USB kontakten är utsliten osv.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte så stort för de telefoner som har Android 9 eller senare. Både sett till OS och hårdvara.
Att uppdateringen upphörde var ett stort problem då jag hade min LG Flex 2 ifrån 2014. En riktig pärla med en snabb CPU, även jämfört med dagens telefoner. En telefon som var något böjbar och var perfekt för att passa i byxfickan.
Men .... men livet går vidare och jag har insett att en ny & bra telefon inte behöver kosta "skjortan".
Letar man lite mer aktivt på marknaden så finns det bra telefoner till ett vettigt pris. En Apple- eller Samsungtelefon är sällan prisvärd. Du betalar för namnet.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Så en lagstiftning även om den blir tandlös är ändå bra. Precis som att tvinga tillverkare ladda telefoner över USB standarderna och inte skapa en massa special AC adaptrar för bara just deras telefoner.

Implementationen påverkar allt.
Att sätta villkor som alla mobiltillverkare idag redan uppfyller ger ej så mycket. Problemet är snarar att folk som köper hyffsat dyra mobiler ibland kan få vänta väldigt länge på uppdateringar och man har dålig koll på hur länge.
Och de flesta under skiter nog i mindre säkerhetsuppdateringar även om det är viktigt, det folk tänker på är stora som uppdaterar gränssnittet. Och lagkravet kan endast bli att telefontillverkare måste göra mindre uppdateringar. Så att man lika förbaskat sitter med en gammal Android version men man bara har fått en ny uppdatering som användaren inte ens märker av att den finns..

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicken:

Blanda inte in Windows 10 / Linux / mac här då en 15 år gammal dator fortfarande kommer åt banktjänsterna.
Det EU vill komma åt i detta är att förlänga livstiden på telefonens användbara tid som dem kan användas till Multi-factor authentication och banktjänster då detta är en viktig del till vad Mobiltelefoner används till och när dessa tjänster inte längre kan köras på telefonen så tvingas användarna köpa nytt om denna period som en telefon kan användas förlängs så kommer telefoner kunna användas längre.

Så hur kommer det sig att en PC förväntas fungera i 15 år medan en telefon kommer undan med 3 år? Varför håller vi inte telefoner till samma standard som alla andra prylar?

Sedan jag bytte till min PinePhone i juni förra året har den fortsatt få uppdateringar nästan varje dag och eftersom den kör Mobian med nära nog mainline-kernel kommer den fortsätta ha det i många år till. Alla patchar som ligger ovanpå standard Debian och mainline Linux finns tillgängliga och är numera inte strikt nödvändiga för att använda telefonen (det viktigaste är patchat upstream). Utöver det är den väldigt lätt att reparera, har skruvat isär den flera gånger varav en gång för att uppgradera moderkortet från v1.2 med 2GB RAM till v1.2b med 3GB RAM.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Så hur kommer det sig att en PC förväntas fungera i 15 år medan en telefon kommer undan med 3 år? Varför håller vi inte telefoner till samma standard som alla andra prylar?

Vilka mobiltelefoner kan man köpa i vanliga butiker i sverige som endast fungerar i 3år? Alla tjänster fungerar såklart inte, inte ens på de helt nya, så det är inget krav man kan ha. Allt blir väldigt luddigt och det går inte göra någon bra lagstiftning av det hela.
Lagstiftarna får absolut inte ens nämna bankid, de ska ej fokusera på en enskild produkt från ett företag.

Jag kan inte begripa hur de kan stifta någon lag som i praktiken leder till något bra. Man ska helt skilja på detta och att många tillverkare borde skärpa sig.
Man ska skilja på att många androidmobil-tillverkare borde tvingas uppdatera sina mobiler en längre tid, till att skapa en lag som inte är superlätt att kringgå som just ser till detta. Eller att lagen blir så extrem så den leder till att resten av värden går om oss.
Personer som köper en ny sprillans mobil för 2000kr, ja det är väl självklart att de ej kan förvänta sig att nya Android 12 rullar ut snabbt på den. Men är det något stort problem för dem? Knappast, då mobilen säkerligen är död innan det os som fanns på den orsakar något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

en PC förväntas fungera i 15 år

En PC har en planerad livscykel på ca tre år, att vissa kan hålla eller håller längre är något annat.

Ingen PC förväntas fungera i 15 år, framförallt inte med modern mjukvara.

Permalänk
Medlem

Dom som klagar på vidare uppdatering kan väll låta bli att göra det efter 2år? Problemet löst på den fronten. Som någon skrev i tråden tidigare, detta är vägen att gå.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Det är bl.a därför folk använder Iphone

Någonstans tror jag inte det är den primära anledningen till att folk köper iphone.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

IOS 14 släpptes i höstas och det går att uppgradera en Iphone 6S som släpptes den 25/9 2015. Det är lite imponerande med stöd för en fem år gammal telefon.

Och dessutom fortfarande släpper mindre uppdateringar till enheter kvar på iOS 12 där den äldsta är iPhone 5S från 2013(!) som nyligen uppdaterades till iOS 12.5.1. När Apple välförtjänt beröms för att uppdatera till nya OS-versioner länge glöms ofta detta bort.

Jag bytte efter 10 år med android till iPhone förra året, 100% pga uppdateringsproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilka mobiltelefoner kan man köpa i vanliga butiker i sverige som endast fungerar i 3år? Alla tjänster fungerar såklart inte, inte ens på de helt nya, så det är inget krav man kan ha. Allt blir väldigt luddigt och det går inte göra någon bra lagstiftning av det hela.
Lagstiftarna får absolut inte ens nämna bankid, de ska ej fokusera på en enskild produkt från ett företag.

Jag kan inte begripa hur de kan stifta någon lag som i praktiken leder till något bra. Man ska helt skilja på detta och att många tillverkare borde skärpa sig.
Man ska skilja på att många androidmobil-tillverkare borde tvingas uppdatera sina mobiler en längre tid, till att skapa en lag som inte är superlätt att kringgå som just ser till detta. Eller att lagen blir så extrem så den leder till att resten av värden går om oss.
Personer som köper en ny sprillans mobil för 2000kr, ja det är väl självklart att de ej kan förvänta sig att nya Android 12 rullar ut snabbt på den. Men är det något stort problem för dem? Knappast, då mobilen säkerligen är död innan det os som fanns på den orsakar något problem.

För det första gällde det sammanhanget i inlägget jag citerade, den hårdvara som överlever 15 år fungerar fortfarande med det mesta av modern mjukvara (undantaget grafikkort som inte har öppna drivrutiner).

För det andra tar jag inte ställning till lagförslaget i mitt inlägg alls. Det är en kommentar på hur löjligt kort livslängd telefoner har av en så dum anledning som att tillverkaren inte orkar uppdatera mjukvaran som de själva väljer att hålla stängd. Hade det rört sig om öppen mjukvara hade telefonerna överlevt betydligt längre än så; Nexus 5 är fortfarande en av de få enheterna som stöds av UBports och där får den fortfarande uppdateringar, vilket bara är möjligt för att det finns öppna drivrutiner till hårdvaran.

Skrivet av Sveklockarn:

En PC har en planerad livscykel på ca tre år, att vissa kan hålla eller håller längre är något annat.

Ingen PC förväntas fungera i 15 år, framförallt inte med modern mjukvara.

Se ovan.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Se det som en hyperbol, min poäng är att telefonhårdvaran kommer bli dyrare i framtiden -- för alla.

Det tror jag inte, om dom kan släppa uppdatering till äldre mobilen, så kommer dom blir ännu segare och då kommer många att köpa nytt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Nu när järnet är varmt, så tycker jag vi ska gå på Toner-tillverkarna också. Få dem att ta bort chip-spärren på antalet sidor som tonern får skriva ut och låta dem skriva ut tills tonern faktiskt är helt tom. SJukt störande att slänga toners som har halvfulla bara för att antalet tillåtna sidor är uppnått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Ok, så du trollar alltså.

Hur kan du få det till att trolla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Nu när järnet är varmt, så tycker jag vi ska gå på Toner-tillverkarna också. Få dem att ta bort chip-spärren på antalet sidor som tonern får skriva ut och låta dem skriva ut tills tonern faktiskt är helt tom. SJukt störande att slänga toners som har halvfulla bara för att antalet tillåtna sidor är uppnått.

Eller ännu värre, när dom slutar göra drivrutiner till nyare OS.

Permalänk

Kanske bör stå på förpackningarna & nämnas under teknisk specifikation hur länge operativsystemet ämnas uppdateras som kortast? Teknik är väl så billigt dock att kunder inte bryr sig kolla upp eller fråga om sådant i butiken.

Om de är för billiga så borde man ju kunna lägga på kostnaden i CO2 så att telefonerna blir koldioxidneutrala, men hur stor blir kostnaden?

Googlade lite och ser ut som att iphones livslängd motsvarar ca 70kg CO2 per telefon, varav 83% vid produktion & 2% transport. (https://www.apple.com/euro/environment/pdf/a/generic/products...). Och vad jag förstår från sammanfattningen på wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxidskatt) så rekommenderar trafikverkets rapport ASEK ett kalkylvärde på 1,14 kr per kilo utsläpp av koldioxid, medan ekonomer uppskattar den egentliga kostnaden till mellan 10 öre och 12kr beroende på olika avvägningar.

Dvs ca 70*1.14 = 80kr extra enligt trafikverkets skatt (haha), eller upp till 70*12 = 840kr beroende på ekonomers avvägningar. Ens 840kr är inte mycket i sammanhanget tänker jag.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett bootloaders som inte kräver en jävla massa krångel för att låsa upp.

Sitter på en OP3 från 2016 och den är bättre än när jag köpte den.
Kör nu med Android 10 och säkerhetsuppdateringar släppta 5/2-21 tack vare LineageOS.
Ett batteribyte tog 15 minuter.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

IOS 12 stöds av iPhone 5s som släpptes 20 sept 2013. Det är 7,5 år sen, kan inte direkt klaga på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En PC har en planerad livscykel på ca tre år, att vissa kan hålla eller håller längre är något annat.

Ingen PC förväntas fungera i 15 år, framförallt inte med modern mjukvara.

Vart får du den cirkasiffran ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tillverkare använder information att de uppdaterar deras mobil ofta i deras marknadsföring och kund får själv välja. Det finns många som vill ha mobiler för runt 4000kr och ha bra hårdvara och det är svårt att få till detta med mjukvaruuppdateringar under en längre tid.. Konsumenterna får då avgöra.

Det som är skit tycker jag främst att tillverkare inte informerar om vad de tänker göra. Folk köper en ny dyr telefon och kan få vänta på uppdateringar längre, de blir besvikna för de trodde de skulle få dessa tidigare.

Ja det stämmer säkert men frågan är ju vems fel det är. Slit & släng mentalitet? Företagens ständiga strävan efter ohållbar tillväxt? Marknadsföring?

Hmm ja absolut borde det bli krav att på förhand informera om hur mycket/länge en produkt förväntas stödjas.

Och även om du köper flaggskepp (förutom kanske iphone) så får man ju aldrig mer än 3 års uppdateringar i bästa fall. Jag får fortfarande (säkerhets)uppdateringar till min tre år gamla Oneplus 6 vilket jag är imponerad över med tanke på priset. Men snart får det bli custom rom då jag inte verkar få Android 11.

Skrivet av Hillside:

Hade hellre sett bootloaders som inte kräver en jävla massa krångel för att låsa upp.

Sitter på en OP3 från 2016 och den är bättre än när jag köpte den.
Kör nu med Android 10 och säkerhetsuppdateringar släppta 5/2-21 tack vare LineageOS.
Ett batteribyte tog 15 minuter.

Att köra custom rom är dock inget för gemene man dock.

Permalänk
Avstängd

Bäst vore det om EU förbjöd allt Apple-skräp i hela EU. Det röstar jag för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz