Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Väcker upp denna tråd lite då jag mest hänger i scifi-forumet

Är mitt uppi Mistborn-serien just nu av Sanderson och kan varmt rekommendera iaf första jag som läst ut.
Tänkte ge mig på The Stormlight Archive när jag läst ut de de 1,5 återstående böckerna jag har innan vad jag hört man ska börja med The Stormlight Archive.

Även om det finns några gemensam element i båda kan man läsa mistborn och stormligth i vilken ordning man vill. Det handlar mer om några "easter eggs" som man missar än något annat.

Personligen tycker jag första Mistborn boken är bäst, den andra två är också bra men lite annorlunda. Wax and Wayne är okej böcker med, om man vill ha mer i historier i den värden, men klart tapp i kvalité mot original trilogin.

Permalänk
Medlem

Finns en bok som heter Bibeln, helt klart fantasy.
Berättelser om övernaturliga väsen, förräderi, krig hämd och en och annan moralisk pekpinne.

Har aldrig själv orkat läsa igenom hela utan det var väl skolan som gav uppgift att traggla igenom väl valda delar.

Kanske att någon kan förströ tiden ifall allt annat är slut att läsa

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

* Allt av Brandon Sanderson; kan inte rekomendera hans böcker nog. Bra ställe att starta är Mistborn och Stormlight archive böckerna, men läs allt säger jag.
* Även Terry Prachetts Discworld är en fantastiskt samling böcker som jag varmt kan rekomendera.
* Witcher serian av Andrzej Sapkowski. Alla ni som gillade spelen bör läsa dessa böcker och sedan spela om spelen.

Lite anda böcker jag kan tipsa om:
The Rage of Dragons - Evan Winter
Battle Mage - Peter A. Flannery

Permalänk
Medlem

Mad snail: Tales of demons and gods
Har action, förräderi, magi, monster, romans, äventyr.. 490+ kapitel på den :). Rekommenderar den starkt :), håller på att läsa igenom den en 3'e gång ^^

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Finns en bok som heter Bibeln, helt klart fantasy.
Berättelser om övernaturliga väsen, förräderi, krig hämd och en och annan moralisk pekpinne.

Har aldrig själv orkat läsa igenom hela utan det var väl skolan som gav uppgift att traggla igenom väl valda delar.

Kanske att någon kan förströ tiden ifall allt annat är slut att läsa

Bibeln är väl inge vidare fantasy, i princip inge magi alls
Är nog bättre att läsa våra egna fornnordiska sagor tex i Snorres Edda så man också får lite kamp mot alver, jättar, dvärgar, gudar och troll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Även om det finns några gemensam element i båda kan man läsa mistborn och stormligth i vilken ordning man vill. Det handlar mer om några "easter eggs" som man missar än något annat.

Tack, bra info om jag skulle ledsna på bok 2 eller 3 av mistborn och vill ge mig på stormlight direkt.

Permalänk
Medlem

För den som är sugen på svensk fantasy, alternativt är gammal och nördig nog för att ha spelat Drakar & Demoner, så kan jag tipsa om Erik Granströms Svavelvinter/Den femte konfluxen/Trakorien-serie.

Granström var en av många som byggde spelvärlden (Ereb) Altor under slutet av åttiotalet och första halvan av nittiotalet. Han satte ihop ett gäng speläventyr som började med Svavelvinter och skrev en kampanjmodul (numera fritt nerladdningsbara) om landet Trakorien, ett örike i nordvästra hörnet av kontinenten. Med utgångspunkt i detta baserade han på tiotalet en bokserie i fyra delar.

Böckerna bjuder på ett stort och ganska kul persongalleri, men saknar tydligt utpekad huvudperson. I stället är det landet Trakorien och den annalkande femte konfluxen som står i centrum. En konflux är en stor magisk - mer eller mindre katastrofal - händelse som gudarna använder för att låta historien ta en ny vändning (fast oftast inte åt det bättre hållet för humanoider som råkar vara ivägen).

Granström saknar definitivt inte fantasi och får ihop en väl genomarbetad historia med några kul överraskningar och lite humor här och där. Berättartekniken som pytsar ut lite i taget av bakgrundshistorien och hoppar en del i tiden fungerar, men missar man/glömmer man något så kan det bli lite besvärligt att hänga med. Läsning av hela serien under relativt kort tidsrymd rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tack men jag tror du missade ett "inte" där. Jag letar alltså någon urban fantasy som utspelar sig tex i London eller bara inte i USA och gärna inte skriven för den nordamerikanska marknaden. Jag finner deras humor allt för ofta för fattig och inte alls så torr som jag vill ha den

Hans andra serie fungerar kanske då, skullduggery pleasant utspelar sig till stor del i Irland

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Tad Williams Shadowmarch är fläckvis riktigt ordentligt bra. Förmodligen inget för de som tycker att Sagan om Ringen är tungrodd (som jag tycker är en jättekostig åsikt) dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

För den som är sugen på svensk fantasy, alternativt är gammal och nördig nog för att ha spelat Drakar & Demoner, så kan jag tipsa om Erik Granströms Svavelvinter/Den femte konfluxen/Trakorien-serie.

Granström var en av många som byggde spelvärlden (Ereb) Altor under slutet av åttiotalet och första halvan av nittiotalet. Han satte ihop ett gäng speläventyr som började med Svavelvinter och skrev en kampanjmodul (numera fritt nerladdningsbara) om landet Trakorien, ett örike i nordvästra hörnet av kontinenten. Med utgångspunkt i detta baserade han på tiotalet en bokserie i fyra delar.

Böckerna bjuder på ett stort och ganska kul persongalleri, men saknar tydligt utpekad huvudperson. I stället är det landet Trakorien och den annalkande femte konfluxen som står i centrum. En konflux är en stor magisk - mer eller mindre katastrofal - händelse som gudarna använder för att låta historien ta en ny vändning (fast oftast inte åt det bättre hållet för humanoider som råkar vara ivägen).

Granström saknar definitivt inte fantasi och får ihop en väl genomarbetad historia med några kul överraskningar och lite humor här och där. Berättartekniken som pytsar ut lite i taget av bakgrundshistorien och hoppar en del i tiden fungerar, men missar man/glömmer man något så kan det bli lite besvärligt att hänga med. Läsning av hela serien under relativt kort tidsrymd rekommenderas.

Var spelledare för Den femte konfluxen-serien - mkt välarbetat äventyr och inte något för spelare som bara ville slåss. Kanske borde läsa de där böckerna nån dag, tack för tipset

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Rick Riordans böcker om Percy Jackson (barn/ungdomsböcker), fantasy som utspelar sig i "vår" tid. Vi har haft dem som högläsning för våra barn (7+10), och när vi slutat för kvällen så vill de att vi fortsätta. Inga giftiga klipphängare mellan kapitlen.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tack, bra info om jag skulle ledsna på bok 2 eller 3 av mistborn och vill ge mig på stormlight direkt.

Även fast jag personligen tycker att bok 2 och 3 inte var lika bra som bok 1 så skulle jag rekommendera att läsa hela första original-trilogin. Den besvarar en hel del frågor man har haft under resans gång.
Men den ger inte så mycket easter eggs om man inte redan är investerad i hela cosmere universumet (alltså att man har läst alla böckerna i universumet).

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Även fast jag personligen tycker att bok 2 och 3 inte var lika bra som bok 1 så skulle jag rekommendera att läsa hela första original-trilogin. Den besvarar en hel del frågor man har haft under resans gång.
Men den ger inte så mycket easter eggs om man inte redan är investerad i hela cosmere universumet (alltså att man har läst alla böckerna i universumet).

Läste ut bok 2 igårkväll efter en pause, läste i princip halva boken igår.
Redan hoppat på bok 3 även fast jag borde ta en pause. Bara lite till!

Permalänk
Medlem

Mums vilken fin lista på wikipedia! :
https://sv.wikipedia.org/wiki/Drakar_%26_Demonerserien

Har nog 2/3 av dom !

BTW är det inte en smärre skandal att det är över 15 böcker av Terry Pratchett som inte översatts till svenska än? (senaste var 2003).
Gav "Små blå män" (The Wee Free Men) till en släktning i lämplig ålder och nu skriks det efter flera Tiffany böcker, men engelskan är ju inte där än!

Permalänk
Medlem

Gillade Granströms Krönikan om den femte konfluxen, annan bra svensk fantasy är Mattias Kuldkepps Sönderfallets symfoni:
Skärvor av en brusten värld, Skärvor av ett brustet sinne och en tredje och avslutande del som inte är utgiven än, härliga tegelstenar på 650-700 sidor styck.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vet inte om dessa tagits upp tidigare:
1. Codex Alera serien av Jim Bucher, Kate Reading är narrator...bland de bästa i världen. Rekomenderas.
2. The Dagger and the Coin serien av Daniel Abraham. Serien är riktigt bra.
3. Steelheaven serien med R S Ford. Annorlunda men en av de bättre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag läser Mistbornserien utav Brandon Sanderson just nu. Älskar den.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

2. The Dagger and the Coin serien av Daniel Abraham. Serien är riktigt bra.

Vill slå ett slag för The Long Price Quartet-serien av samma författare.

Annars är det Tolkien, Pratchett och Eddings jag läst mest av, försökte mig på Wheel of time och en drös andra serier men de blir för många böcker för att mitt intresse ska hållas vid liv, nästan som att följa Dallas på TV man kan nästan hoppa in var som helst i serien utan att ha missat så mycket.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenix:

Wheel of Time om du vill ha det mest omfattande fantasy eposet någonsin skapat.

Nu är det visserligen 15 år sen jag läste material skrivet av Jordan. Men vad jag minns så skulle en mer strukturerad författare ha kunnat kapa minst hälften av materialet och fortfarande skrivit i princip samma böcker. Så ja "omfattande" kan man väl säga, sen om utsvävningar/sidospår som i slutändan inte leder nånstans ska bedömas som något positivt är väl en annan sak.

Märktes att desto längre serien höll på och ju mer känd så blev den mer och mer ofokuserad/problematiskt. Är väl inte ovanligt antar jag att författare får mer fria händer desto "större" dom blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Vill slå ett slag för The Long Price Quartet-serien av samma författare.

Annars är det Tolkien, Pratchett och Eddings jag läst mest av, försökte mig på Wheel of time och en drös andra serier men de blir för många böcker för att mitt intresse ska hållas vid liv, nästan som att följa Dallas på TV man kan nästan hoppa in var som helst i serien utan att ha missat så mycket.

Eddings är en av mina barndomsfavoriter.

Finns en påbörjad trilogy av Patrick Rothfuss - som någon rekommenderade innan - och de är i min mening helt fantastiska. Problemet är att han inte verkar komma till ett avslut men de två första böckerna är grymma oavsett.

Permalänk
Medlem

Jag passar på att slå ett slag för min egna bok, De Frostfödda.
https://www.adlibris.com/se/bok/de-frostfodda-9789198563863

Vill man läsa mer om bakgrunden till boken och hur Sweclockers var inblandat så skrev Arvid Wittwång en artikel;
https://www.sweclockers.com/artikel/30483-intervju-emanuels-u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tack men jag tror du missade ett "inte" där. Jag letar alltså någon urban fantasy som utspelar sig tex i London eller bara inte i USA och gärna inte skriven för den nordamerikanska marknaden. Jag finner deras humor allt för ofta för fattig och inte alls så torr som jag vill ha den

Nu är jag lite sen på bollen ser jag, men i alla fall. Har du läst Rivers of London serien av Ben Aaronovitch? Handlar om en ung polis som blir rekryterad till en specialavdelning inom Londonpolisen som utreder brott av magisk natur. Helt ok.
https://www.goodreads.com/series/51937-rivers-of-london

Kan för övrigt rekommendera det mesta från Joe Abercrombie, framförallt First Law serien. Mycket bra om man gillar lite mörkare fantasy.
https://www.goodreads.com/series/43644-the-first-law

Gillar man humor så kan jag rekommendera Kings of the Wyld av Nicholas Eames. Ett gäng gamla polare och fördetta legoknektar samlas för ett sista uppdrag.
https://www.goodreads.com/book/show/30841984-kings-of-the-wyl...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av whizzors:

Jag passar på att slå ett slag för min egna bok, De Frostfödda.
https://www.adlibris.com/se/bok/de-frostfodda-9789198563863

Vill man läsa mer om bakgrunden till boken och hur Sweclockers var inblandat så skrev Arvid Wittwång en artikel;
https://www.sweclockers.com/artikel/30483-intervju-emanuels-u...

Köpte den som e-bok nu Har en ganska lång serie att läsa först, som jag kanske skall rekomendera

Gods of the Ragnarok Era av Mat Larkin. det är bara huvudserien som finns på ljudbok så jag läser hans Runeblade Saga Omnibus som är en spinoff från huvudstoryn. Denna tar vid efter bok 3 i huvudserien så det är rekommenderat att läsa "Apples of Idun, The mists of Nifelheim, The shores of Vanaheim" innan man läser vidare med detta sidospåret.

Det handlar om hur våra kära Oden och kompani blev gudar och hur asarna slogs mot vanerna. Riktigt bra med Magi osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Läste ut bok 2 igårkväll efter en pause, läste i princip halva boken igår.
Redan hoppat på bok 3 även fast jag borde ta en pause. Bara lite till!

Det roliga med Sandersons böcker är att de bygger upp till "the sanderlanche", dvs mitten/närmare slutet av böckerna där så mycket händer att man inte kan eller vill lägga ner dem utan man läser typ 300+ sidor i en sittning

Fenomenet finns hos andra författare med, men enligt min erfarenhet inte lika bra som Sanderson.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Det roliga med Sandersons böcker är att de bygger upp till "the sanderlanche", dvs mitten/närmare slutet av böckerna där så mycket händer att man inte kan eller vill lägga ner dem utan man läser typ 300+ sidor i en sittning

Fenomenet finns hos andra författare med, men enligt min erfarenhet inte lika bra som Sanderson.

Han är absolut en av mina favoritförfattare. Det finns egentligen bara en sak har är svag på, erotik. Han kan verkligen inte skriva om det på ett bra sätt så han undviker ämnet som pesten i sina böcker.
Nu menar jag inte att man vill ha en porrnovell, men ibland kan man kanske krydda storyn så man får en känsla av situationen tycker man.
Ingen stor grej, men det är en känd "brist" hos honom. Att han är mästare på att skriva personlighetsdrivande handling gör det konstigt att han är så svag på just detta området då han får fram känslorna hos karaktärerna så bra.

Har plöjt igenom Mistborn 1-5, warbreaker, Elantris, Skyward, The emperors soul, några av dem flera gånger. Har precis blivit klar med Rytm of war. Way of kings serien är ju helt underbar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Köpte den som e-bok nu Har en ganska lång serie att läsa först, som jag kanske skall rekomendera

Gods of the Ragnarok Era av Mat Larkin. det är bara huvudserien som finns på ljudbok så jag läser hans Runeblade Saga Omnibus som är en spinoff från huvudstoryn. Denna tar vid efter bok 3 i huvudserien så det är rekommenderat att läsa "Apples of Idun, The mists of Nifelheim, The shores of Vanaheim" innan man läser vidare med detta sidospåret.

Det handlar om hur våra kära Oden och kompani blev gudar och hur asarna slogs mot vanerna. Riktigt bra med Magi osv.

Kul!
God läsning.

Gods of the Ragnarok står på min egen att läsa-lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whizzors:

Kul!
God läsning.

Gods of the Ragnarok står på min egen att läsa-lista.

Ja man är sugen på att börja läsa
Man måste ju fråga, har du planer på en uppföljare?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Han är absolut en av mina favoritförfattare. Det finns egentligen bara en sak har är svag på, erotik. Han kan verkligen inte skriva om det på ett bra sätt så han undviker ämnet som pesten i sina böcker.
Nu menar jag inte att man vill ha en porrnovell, men ibland kan man kanske krydda storyn så man får en känsla av situationen tycker man.
Ingen stor grej, men det är en känd "brist" hos honom. Att han är mästare på att skriva personlighetsdrivande handling gör det konstigt att han är så svag på just detta området då han får fram känslorna hos karaktärerna så bra.

Har plöjt igenom Mistborn 1-5, warbreaker, Elantris, Skyward, The emperors soul, några av dem flera gånger. Har precis blivit klar med Rytm of war. Way of kings serien är ju helt underbar.

Jag skulle säga tvärtom. Jag är sååå glad att slippa erotik i böcker. Precis tagit mig genom ett gäng böcker av Peter F. Hamilton och allt sex nästan förstörde böckerna.

Jag har läst det mesta av Sanderson och allt går att rekommendera, men framförallt Stormlight och Mistborn är toppklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja man är sugen på att börja läsa
Man måste ju fråga, har du planer på en uppföljare?

Ja, det har jag absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag skulle säga tvärtom. Jag är sååå glad att slippa erotik i böcker. Precis tagit mig genom ett gäng böcker av Peter F. Hamilton och allt sex nästan förstörde böckerna.

Jag har läst det mesta av Sanderson och allt går att rekommendera, men framförallt Stormlight och Mistborn är toppklass.

Haha 😄 ja ibland blir det lite mycket (50 shades of grey) men jag tror faktiskt inte Sanderson skulle kunna beskriva en riktigt romantisk kram med kyss och få det trovärdigt.
Allt annat är han verkligen ruskigt bra på.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard