Permalänk
Medlem

Jag körde länge med VA panel och föredrog det en lång tid. Jag märkte endast eftersläp/ghosting vid mörka scener. Som tex i Skyrim när man kollar upp mot en svart himmel med stjärnor som lyser. Rör man musen då gör ghostingen så att stjärnorna försvinner litegrann.
Annars märkte jag det aldrig i vanlig gaming.

Nu föredrar jag dock IPS så länge du får en skärm utan jobbig IPS-Glow eller Bleeding.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag körde länge med VA panel och föredrog det en lång tid. Jag märkte endast eftersläp/ghosting vid mörka scener. Som tex i Skyrim när man kollar upp mot en svart himmel med stjärnor som lyser. Rör man musen då gör ghostingen så att stjärnorna försvinner litegrann.
Annars märkte jag det aldrig i vanlig gaming.

Nu föredrar jag dock IPS så länge du får en skärm utan jobbig IPS-Glow eller Bleeding.

Ja de där oroar mig, det verkar vara mer regel än undantag att folk som kör med IPS har IPS-glow och eller Bleeding.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kommer släpa rejält mycket mer. Det är så att säga andra änden på skalan. Men ifall du märker av det eller inte är en typisk sådan fråga bara du själv kan vara på. Finns många trådar om just den typen av byte där man reagerar och funderar vad det där konstiga i bilden är på den nya skärmen man köpte för att den hade bra pris, inte för att den hade de egenskaper man eftersökte. Precis som det finns de som gjort samma byte och inte alls startar trådar om det konstiga. För de märker inte ens av skillnaden.

Där kan bara du själv berätta för dig själv hur du reagerar.

Attans, den personliga upplevelsen kommer och sätter käppar i hjulet för ett enkelt beslut!

Nu lutar jag åt att ligga lågt igen efter lite forumläsning. TN panel verkar vara skönast för FPS-spel men man använder ju datorn till mycket annat. IPS verkar även vara vägen framåt gentemot VA-paneler.

Permalänk
Medlem

Även jag är väldigt lycklig över den här tråden då jag också sitter i samma sits. Har en Dell U2518D som är IPS och 60Hz. Spanar just nu mot en AOC 34” uw med VA panel och 144Hz. Funderar på om det kommer vara ett bra byte värt att göra.

Jag spelar inte FPS i större utsträckning men gissar att det kommer bli en del BF6 när det kommer. Annars är det mera spel som Stardew Valley och Kerbal Space Program men även Diablo 3 och kloner därav.

Någon med erfarenhet av sånt spelande som kan uttrycka sig om IPS kontra VA?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Benkaboy:

Jag hade precis den här frågan, begav mig hit och vad får man se? Aktiv tråd på ämnet!

Känner ett enormt sug att uppdatera min huvudskärm. Kör idag en 24" BenQ TN skärm, 1080p 144Hz. Den har +5 år på nacken minst men har fungerat väl i CS och Overwatch som är de "snabbaste" spelen jag spelar. Dock är det ju det här med färger, när man har fått se andra skärmar med ex.vis VA och IPS så blir suget mäkta stort.

Jag är på håret att köpa en MSI 27" VA panel från Mediamarkt som är på rea nu. Dock är frågan om släpningar är så pass påtagliga i det här fallet att jag som medioker CS spelare kommer bekymras av det eller om det kommer vara natt och dag jämfört med min TN panel?

Jag har kört med en VA-panel från 2010 rätt länge och är på väg byta till en IPS just pga ghosting. FPS-spel och framför allt just CS är de spelen där jag tycker ghostingen stör upplevelsen som mest tyvärr, pga de snabba dragningarna man gör med kameran hela tiden.

Med det sagt är ghostingen dock bättre på dagens skärmar, beställde själv en 144 Hz VA från MSI på black friday och det var definitivt bättre än på min gamla 60 Hz men fortfarande störigt nog för att jag skulle bestämma mig för att de får bli IPS för mig istället.

Hur mycket det stör just dig kan du nog bara prova dig fram till, men jag tror definitivt du kommer märka det om du spelar mycket CS och suttit med en bra TN-panel.

Edit: Samsung G7 ska dock vara en klass för sig vad gäller responstid för en VA enligt recensioner, så den kanske är ett lämpligt alternativ ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är den specifika skärmens reflexfilter som gör att det blir mörkare sett uppifrån. Så en produktegenskap snarare än en egenskap intrikat för den paneltekniken. De flesta skärmars reflexfilter beter sig på det sättet sedan flera år tillbaka, även på TN-skärmar. Skärmarna är helt enkelt inte byggda för att betraktas i extrema vinklar.

Tack för klargörandet!

Det känns tryggt att veta att även om du slutat så finns chansen att du kommer och styr in oss vanliga dödliga i rätt riktning i skärmdiskussionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja de där oroar mig, det verkar vara mer regel än undantag att folk som kör med IPS har IPS-glow och eller Bleeding.

IPS glow är en regel då det är en direkt följd av hur panelen är uppbyggd, ingen IPS utan glow. Undantaget är paneler som utrustats med ett polarisationsfilter för att reducera glow, men några sådana kommer du inte hitta på konsumentklassade paneler, om det alls tillverkas några med filter idag.

Omfattningen kan dock variera, och naturligtvis i vilken utsträckning man som användare stör sig på det. Hjärnan är rätt bra på att filtrera bort sådant, så för de allra flesta är IPS glow ett icke-problem. Man kan peka ut exakt hur det ser ut ena minuten för att dra igång en mörk film och direkt glömma av att det finns där.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att mycket beror på vad man spelar, och framförallt vad man gör vid datorn när man inte spelar.

Personligen har jag alltid kört med IPS för jag gillar de styrkor de i regel har: betraktningsvinklar, korrekta färger, inget eftersläp, hög refresh rate osv. Det stora lyftet för min del kom med Asus PG279Q och dess systervarianter (Acer har en modell med samma panel, säkert fler också). I mitt tycke en ypperlig IPS-panel som klarar 144-165Hz beroende på settings, och den är i princip felfri om man får ett exemplar som inte lider av alla problem den dragits med.

Jag fick ett ryck i våras dock, och köpte mig en stor VA-panel, en Asus PG43UQ. 4K/144Hz och allt sånt där skoj. Som van IPS-användare var, och är, det en.. intressant upplevelse. Efter den initiala chocken över brutalt eftersläp överallt, helt vansinniga fabriksinställningar osv började jag lära mig. Med vettiga inställningar har jag i dagsläget kommit fram till en spelmiljö som jag trivs mycket bra med. Färgerna är riktigt fina, och svärtan är exceptionellt bra. Förutom spel är det en fröjd att titta på film. Framförallt har jag blivit totalt bortskämd av 4K/144Hz som är ljusår bättre i mina ögon än vad jag hade innan.
Däremot är eftersläpet ("ghosting") ständigt närvarande, och även om man kan komma över det allra värsta genom vettiga inställningar, gör det sig påmint i högsta grad när man t.ex. har text mot svart/mörk bakgrund och scrollar runt. Tänk dig ett en webbsida med svart bakgrund och liten 10 pixels-font och du scrollar sidan i någon riktning. Det blir bara klet, man ser inte ett dyft.
I mitt fall valde jag att behålla den mindre IPS-skärmen och har den bredvid som "surfskärm". Långt ifrån optimalt, och det tar en hel del plats, men det ger mig lite sinnesro iaf.

Med allt det sagt: om jag tvingades välja EN skärm, och gjorde nånting mer än enbart spel skulle jag alltid välja IPS.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sINsen:

Ja de där oroar mig, det verkar vara mer regel än undantag att folk som kör med IPS har IPS-glow och eller Bleeding.

Jag skulle säga att det är en högljudd minoritet. Sen beror det ju på ljusinställningar också, men även vad man gör med den. Sitter man sällan i mörkt rum och kollar mörka scener i film/spel så är det irrelevant om det inte är extremt kraftigt.

Visst tusan är skärmen i princip mer grå än svart om man visar en 100% svart bild, men jag har aldrig stört mig på det i faktiskt användning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen vandrat mig igenom träsket i jakt på "perfekt" 1440p ultrawide. Köpt hem och testat 6 olika skärmar. 5 VA varav en var QLED, och nu sist en IPS (X34P) och kan säga att VA är värdelöst. Eftersläpningarna gör verkligen att allt blir en gröt. Står du stilla i battlefield och rör musen lite, så är det som att hela skärmen blinkar till på grund av eftersläpningar. Likadant blir det med text, om du vill rulla sidan lite och samtidigt läsa så är det i praktiken omöjligt.

Hittade X34P för 6200:- på elgigantens outlet här i gbg, och jäklar vad mycket skönare det är.
Galet mycket IPS glow på mitt exemplar dock, kanske ska byta ut den.

Skrivet av Thomas:

Jag skulle säga att det är en högljudd minoritet. Sen beror det ju på ljusinställningar också, men även vad man gör med den. Sitter man sällan i mörkt rum och kollar mörka scener i film/spel så är det irrelevant om det inte är extremt kraftigt.

Visst tusan är skärmen i princip mer grå än svart om man visar en 100% svart bild, men jag har aldrig stört mig på det i faktiskt användning.

Har haft totalt 5 IPS-skärmar i mina dagar, och *alla* har haft markant IPS-glow. Det är inte undantag, utan en direkt effekt av paneltekniken. Inget man kommer undan. Sen är det ju gamla hederliga panel-lotteriet som bestämmer hur illa en specifik skärm har det.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

IPS alla dagar om du spelar. Färgåtergivningen, låg input lag och minimala eftersläpningar i moderna IPS-paneler gör det till ett bättre val än en VA för spel. IPS-glow är inget jag har märkt av på min (LG GL850). I kolsvarta scener är det mer uppenbart att svärtan är inte lika bra som hos min gamla VA-skärm, men jag föredrar korrekta färger än högre kontrast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mansonite:

ar, och *alla* har haft markant IPS-glow. Det är inte undantag, utan en direkt effekt av paneltekniken. Inget man kommer undan. Sen är det ju gamla hederliga panel-lotteriet som bestämmer hur illa en specifik skärm har det.

Jo, men jag menar att det inte är något som förstör särskilt mycket. När jag nämnde att min är mer grå än svart syftade jag mest på IPS-glow.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Detta var ju en kanontråd att följa nu när jag ska köpa en ny skärm. Men står fortfarande med en eländig jävla beslutsångest. Har möjlighet att köpa en LG 27GL83A (IPS-panel) för ca 4200kr eller en Samsung Odyssey G7 (VA-panel) för 4500kr och kan inte för mitt liv bestämma mig.
Är mest orolig över IPS-glow och ifall det kommer störa mig, förstod utifrån recensioner att kontrasten på 27GL83A inte var toppen direkt. Samtidigt vill jag inte ha allt förstora eftersläpningar och där verkar ju 27GL83A vara toppen medan jag inte riktigt fått grepp om hur G7an är.

Så vad säger sweclockers? Vilken ska jag välja?

EDIT: Spelar CSGO och cod - cold war för det mesta. Så är både ute efter höga fps och snygga färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Detta var ju en kanontråd att följa nu när jag ska köpa en ny skärm. Men står fortfarande med en eländig jävla beslutsångest. Har möjlighet att köpa en LG 27GL83A (IPS-panel) för ca 4200kr eller en Samsung Odyssey G7 (VA-panel) för 4500kr och kan inte för mitt liv bestämma mig.
Är mest orolig över IPS-glow och ifall det kommer störa mig, förstod utifrån recensioner att kontrasten på 27GL83A inte var toppen direkt. Samtidigt vill jag inte ha allt förstora eftersläpningar och där verkar ju 27GL83A vara toppen medan jag inte riktigt fått grepp om hur G7an är.

Så vad säger sweclockers? Vilken ska jag välja?

EDIT: Spelar CSGO och cod - cold war för det mesta. Så är både ute efter höga fps och snygga färger

Varit i liknande sits ett tag nu och inte kunnat besluta mig mellan Acer 34" Nitro XV340CKP (IPS) och Gigabyte 34" G34WQC (VA).
Idag slog jag till på Acern då det fanns ett exemplar i fyndhörnan på inet till ett ok pris.

Jag tror att smearing skulle störa mig mer än vad eventuell IPS-glow gör men allt sånt känns omöjligt att avgöra utan att först testa själv framför sin egen dator.

Använder just nu en Asus P249 (IPS) som jag tycker producerar bra bild förutom när den visar svart skärm i totalt mörkt rum så därför testar jag först med en IPS, ska försöka återkomma med upplevelsen när skärmen har anlänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Detta var ju en kanontråd att följa nu när jag ska köpa en ny skärm. Men står fortfarande med en eländig jävla beslutsångest. Har möjlighet att köpa en LG 27GL83A (IPS-panel) för ca 4200kr eller en Samsung Odyssey G7 (VA-panel) för 4500kr och kan inte för mitt liv bestämma mig.
Är mest orolig över IPS-glow och ifall det kommer störa mig, förstod utifrån recensioner att kontrasten på 27GL83A inte var toppen direkt. Samtidigt vill jag inte ha allt förstora eftersläpningar och där verkar ju 27GL83A vara toppen medan jag inte riktigt fått grepp om hur G7an är.

Så vad säger sweclockers? Vilken ska jag välja?

EDIT: Spelar CSGO och cod - cold war för det mesta. Så är både ute efter höga fps och snygga färger

Med tanke på spelen du spelar, så är VA ett nej. Om du kollar på storebrodern, https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q... så har den fått väldigt mycket ros.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Vad säger tråden om Alienwares 38" AW3821DW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Vad säger tråden om Alienwares 38" AW3821DW?

Jag äger lillebrorsan AW3420DW, bara gott att säga om den. Gick från en xb271hu till denna. Foten är stor, men de är den ju på alla UW

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Jag äger lillebrorsan AW3420DW, bara gott att säga om den. Gick från en xb271hu till denna. Foten är stor, men de är den ju på alla UW

Härligt! Såg modellen du hade innan och det är väl, som jag förstått det, Acers motsvarighet till Asus PG279Q, skärmen jag äger nu. Har inte hängt med riktigt de senaste åren, men menar ni att de nya IPS-panelerna är ett stort lyft jämfört med de ”äldre”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Detta var ju en kanontråd att följa nu när jag ska köpa en ny skärm. Men står fortfarande med en eländig jävla beslutsångest. Har möjlighet att köpa en LG 27GL83A (IPS-panel) för ca 4200kr eller en Samsung Odyssey G7 (VA-panel) för 4500kr och kan inte för mitt liv bestämma mig.
Är mest orolig över IPS-glow och ifall det kommer störa mig, förstod utifrån recensioner att kontrasten på 27GL83A inte var toppen direkt. Samtidigt vill jag inte ha allt förstora eftersläpningar och där verkar ju 27GL83A vara toppen medan jag inte riktigt fått grepp om hur G7an är.

Så vad säger sweclockers? Vilken ska jag välja?

EDIT: Spelar CSGO och cod - cold war för det mesta. Så är både ute efter höga fps och snygga färger

Odyssey G7 är en kanonbra skärm. Även jag fick ett bra pris på 27 tummaren under black friday.
Skärmen är väldigt snabb, snabbare än de snabbaste IPS skärmarna, så eftersläp är inget att oroa sig för.

Där har du en mätning mellan olika skärmar som TFT central har recenserat.

Skärmen är dock inte helt perfekt. Det har varit mycket prat om att skärmen flimrar. Detta ska vara löst med en firmware uppdatering, jag har inte märkt av något flimmer efter uppdateringen.
Dock har jag märkt av pixel inversion. Detta har inte varit något problem i spel eller liknande. Men i browsern uppe vid flikarna är det vissa färger i ikonerna som det syns på. Orange och gult är färgerna som är problematiska. Även blå färg kan vara problematiskt, då jag kan se detta i appen Figma som har en blå knapp längst upp.
Så problemet är begränsat till några centimeter längst upp skärmen och endast för vissa färger.

Går jag in på denna länk: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php så är det pixel inversion över hela skärmen. Men det är också ett test som är gjort för att testa pixel inversion.

Det är inget som egentligen stör mig vid vanligt användande, och jag bestämde mig för att behålla skärmen eftersom jag fick ett så bra pris.

Så detta kan vara bra att tänka på innan du köper en G7 skärm. Utöver det är skärmen utmärkt och riktigt trevlig att spela på.

Ungefär såhär ser det ut, fast i mitt fall längst upp på skärmen, och inte alls lika synligt som denna bild (ränderna i den röda färgen). Man måste nästan försöka leta efter det för att se. Och de enda färgerna jag hittat som i vissa fall är problematiska är orange, gult och ljusblått.
Tänk dig Zalando ikonen och Firebase ikonen i browserflikarna. Men Reddit ikonen och Imdb ikonen är det inga problem med.

Har även en https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q... men ips glowen är lite för distraherande för mig, så vill inte använda den som huvudskärm.

Hoppas detta hjälper dig att välja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Härligt! Såg modellen du hade innan och det är väl, som jag förstått det, Acers motsvarighet till Asus PG279Q, skärmen jag äger nu. Har inte hängt med riktigt de senaste åren, men menar ni att de nya IPS-panelerna är ett stort lyft jämfört med de ”äldre”?

Den upplevs mer levande. Tyckte färgerna va rätt så platta på acern. Kändes fortfarande som en TN panel med bättre betrakningsvinklar. När jag bytte till denna så fanns de nått som hette färger. Kalibrerade dock aldrig mina gamla acer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Kablash:

Odyssey G7 är en kanonbra skärm. Även jag fick ett bra pris på 27 tummaren under black friday.
Skärmen är väldigt snabb, snabbare än de snabbaste IPS skärmarna, så eftersläp är inget att oroa sig för.
https://www.tftcentral.co.uk/images/samsung_c27g75t/comparison_4.png
Där har du en mätning mellan olika skärmar som TFT central har recenserat.

Skärmen är dock inte helt perfekt. Det har varit mycket prat om att skärmen flimrar. Detta ska vara löst med en firmware uppdatering, jag har inte märkt av något flimmer efter uppdateringen.
Dock har jag märkt av pixel inversion. Detta har inte varit något problem i spel eller liknande. Men i browsern uppe vid flikarna är det vissa färger i ikonerna som det syns på. Orange och gult är färgerna som är problematiska. Även blå färg kan vara problematiskt, då jag kan se detta i appen Figma som har en blå knapp längst upp.
Så problemet är begränsat till några centimeter längst upp skärmen och endast för vissa färger.

Går jag in på denna länk: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php så är det pixel inversion över hela skärmen. Men det är också ett test som är gjort för att testa pixel inversion.

Det är inget som egentligen stör mig vid vanligt användande, och jag bestämde mig för att behålla skärmen eftersom jag fick ett så bra pris.

Så detta kan vara bra att tänka på innan du köper en G7 skärm. Utöver det är skärmen utmärkt och riktigt trevlig att spela på.

https://www.dell.com/community/image/serverpage/image-id/65075i41FD72C17641B3A7/image-size/large?v=1.0&px=999
Ungefär såhär ser det ut, fast i mitt fall längst upp på skärmen, och inte alls lika synligt som denna bild (ränderna i den röda färgen). Man måste nästan försöka leta efter det för att se. Och de enda färgerna jag hittat som i vissa fall är problematiska är orange, gult och ljusblått.
Tänk dig Zalando ikonen och Firebase ikonen i browserflikarna. Men Reddit ikonen och Imdb ikonen är det inga problem med.

Har även en https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q... men ips glowen är lite för distraherande för mig, så vill inte använda den som huvudskärm.

Hoppas detta hjälper dig att välja!

Tack för en suverän review Blev en G7 som jag hittade på webhallens fyndhörna för en bra peng. Men jag förstår nu varför man lämnat tillbaka den för den har samma pixel inversion högst upp på skärmen som du pratar om. Inte alls mycket, knappt så det syns, men har man väl sett det så är det svårt att göra osett. Än så länge är ända gången jag ser det på windows blå bakgrundsbild, då är de små små streck som du beskriver som syns på den ljusblåaste delen av bilden.
Så inte bestämt mig än för om jag ska behålla skärmen eftersom de va bra pris eller om det är något jag kommer störa mig på.