Vilket RTX 3060 hade du behållt? Vilket hade du sålt?

Permalänk

Vilket RTX 3060 hade du behållt? Vilket hade du sålt?

Hej.

Har följande två RTX 3060:

https://www.komplett.se/product/1178553/datorutrustning/dator...

Och

https://www.komplett.se/product/1178866/datorutrustning/dator...

När det gäller situationen just nu med försäljning så är ROG Strix kortet väldigt svårt att överhuvudtaget få skapliga bud på, medans det vita kortet blir alldeles spammat med meddelanden.

Är det något speciellt med det kortet förutom att det är vitt?
Det här är som sagt ingen budgivningstråd utan dom ligger ute för försäljning på andra sidor, och priset på det vita 3060 som köptes för 5000kr, har jag redan fått bud på 6000kr för.

Ska man bara låta folk buda det dom är villiga att ge, och snabbt sikta på att sälja iväg det, eller finns det anledning att tänka att exempelvis det vita kommer öka ännu mer i pris framöver?

Permalänk
Medlem

behåll strixet.
det är ett av de bättre 3060

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av tystast:

behåll strixet.
det är ett av de bättre 3060

Ja det kanske är det mest rimliga då.

Sålde även ett RX 5700 XT kort för 8.000kr som jag hade köpt för 5699kr för en månad sen, då jag tyckte att det blev lite väl högljutt vid belastning med fläktarna.

Tydligen ska Rog Strix 3060 kortet vara väldigt tyst.

Permalänk
Medlem

Strix är väl den bästa kylaren på i princip alla grafikkort, men jag hade aldrig varit nöjd med att ha lagt 6600kr på prestandan hos ett 3060.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

Strix är väl den bästa kylaren på i princip alla grafikkort, men jag hade aldrig varit nöjd med att ha lagt 6600kr på prestandan hos ett 3060.

Zotac kortet då, vad tror du är anledningen till att så många verkar vilja ha det?
För utseendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CabinWood92:

Zotac kortet då, vad tror du är anledningen till att så många verkar vilja ha det?
För utseendet?

Rimligtvis är det väl det? Jag känner inte till något annat vitt 3060.

Att Strix är 2,5-slots är ju avtändande för en viss målgrupp, men kan inte tänka mig att det skulle vara någon dealbreaker överlag.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

Rimligtvis är det väl det? Jag känner inte till något annat vitt 3060.

Att Strix är 2,5-slots är ju avtändande för en viss målgrupp, men kan inte tänka mig att det skulle vara någon dealbreaker överlag.

Ja det ligger nog något i det du säger, för Strix kortet har det inte direkt varit något tryck på överhuvudtaget för mig gällande intresserade köpare, medans det vita Zotac kortet som köptes för 5,000kr redan fått många bud över 6,000kr.

Frågan är om man kanske inte ska sälja båda två istället, gör man det har man väl "oturen" att dom sen lyckas öppna upp även RTX 3060 korten för mining, och då lär ju priserna på dom öka ännu mer.

Permalänk
Medlem

Hur känns det att vara en scalper? Sover du gott om nätterna?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Hur känns det att vara en scalper? Sover du gott om nätterna?

Oklart vad jag ska svara på det, tanken är ju att behålla det kortet som är mest tyst.
Hade inte haft något emot att sälja kortet för priset jag köpte det för, vilket jag förmodligen lär göra i vilket fall om jag säljer Strix kortet.

Bör jag rimligen testa båda korten möjligen för att se vilket som har coil whine och inte, om något nu skulle ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Hur känns det att vara en scalper? Sover du gott om nätterna?

jävla skillnad på att köpa på sig så många kort som möjligt med ända avsikt att sälja för överpris, eller beställa mer en ett för att öka sina chanser att få ett, sedan sälja det vidare när man får fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CabinWood92:

eller finns det anledning att tänka att exempelvis det vita kommer öka ännu mer i pris framöver?

Du sitter på grafikkortens motsvarighet till bitcoin.
Det kan bara gå uppåt!

To the moon
Diamond hands
etc
...

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Du sitter på grafikkortens motsvarighet till bitcoin.
Det kan bara gå uppåt!

To the moon
Diamond hands
etc
...

Då blir man ju en "scalper" istället och får sova dåligt om nätterna, om man nu ska vänta på att dom löser mining "problemet" med RTX 3060 korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

jävla skillnad på att köpa på sig så många kort som möjligt med ända avsikt att sälja för överpris, eller beställa mer en ett för att öka sina chanser att få ett, sedan sälja det vidare när man får fler.

öh, allting handlar ju om att sälja för över-pris? Hade inte TS redan gjort det med ett annat kort, eller läste jag fel?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

öh, allting handlar ju om att sälja för över-pris? Hade inte TS redan gjort det med ett annat kort, eller läste jag fel?

Nej, inte för att sälja för överpris.

Jag köpte ett RX 5700 XT förra månaden för 5699kr för att spela med, men det var enormt högljutt i mitt tycke när fläktarna gick igång, samt att juncture temperaturen låg på strax under 100 grader på det. Jag tyckte redan då att jag köpte det för ett överpris när jag betalade 5699kr för det.

Lade då sedan ut det för försäljning och var på väg att sälja det direkt för första buden på runt 6000kr som kom in direkt, slutade med att buden till slut var på 8000kr samma dag som annonsen lades ut, och då sålde jag det såklart.

ROG Strix 3060 kortet lär som det ser ut säljas för exakt samma pris som jag köpte det för, men eftersom många verkar intresserade av det vita Zotac kortet så är det något oklart vilket jag ska behålla och inte.

Skickar man tillbaka det direkt till butiken på återköp så blir dom ju köpta av "scalpers" direkt istället.

I övrigt har ju varken skaparna av korten eller butikerna ifråga skött lanseringen av dessa kort på ett bra sätt för den delen heller.

Permalänk
Medlem

Zotac-kortet är nog populärt mest för att utgångspriset är lägre än Strix-kortet. Fler kan nog tänka sig att köpa ett kort som ligger lite lägre i pris snarare än att börja buda på en modell som är 1600 kr dyrare till att börja med och känns overkill för ett 3060. Dock ser ju priserna ut som de gör och folk bevisligen är villiga att betala överpris för att få tag på något. Att det är vitt och inte tar lika mycket plats är nog en fördel också.

Hade jag haft båda och valt att sälja ett så skulle jag behållit Zotac-kortet då det känns mer som bortkastade pengar att sitta på Strix-kortet trots eventuell "vinst" på försäljningen av det andra kortet.

Permalänk
Medlem

Så du har alltså planer på att totalt sett sälja 3 stycken kort till överpris inom loppet av typ 2 månader? Då får du ju ditt 3070 gratis, vad kul! Inget scalpande här inte

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Så du har alltså planer på att totalt sett sälja 3 stycken kort till överpris inom loppet av typ 2 månader? Då får du ju ditt 3070 gratis, vad kul! Inget scalpande här inte

Haha!😇

Blir nog svårt, alla produkter jag själv köpt av andra som inte funnits i lager har jag fått betala högt överpris för, så något gratis 3070 blir nog svårt att få i slutändan.

Vad tycker du om folk som säljer sina gamla grafikkort till överpris nu då, när situationen är som den är?

Jag sålde själv mitt 2060 super väldigt billigt även fast jag kunde begärt betydligt mer.

Sålde även vidare en eftertraktad produkt som är helt slut i lager till motsvarande inköpspris, fast jag själv betalade överpris för den. Blev jag själv scalpad där?

Hade någon velat sälja sitt helt nya 3070 kort till inköpspris så hade man självklart varit intresserad av det, var är alla generösa 3070 ägare? Det sista man vill bli kallad är ju en scalpare, känns ju jobbigt, kanske ska prova börja använda det begreppet mot dom som säljer sina 3070 till hutlösa priser, då kanske dom sänker sina priser av ren välvilja.

Permalänk

Säljer vidare ROG Strix kortet nu iallafall mot inköpspriset till en köpare som ville hämta det, istället för att låta det gå i retur till butiken. Så nu förväntar jag mig att dom goda krafterna ska ge mig 3070 till inköpspris.

https://www.inet.se/produkt/5411837/gigabyte-geforce-rtx-3070...

Där kom dom. I lager dessutom.
Dom goda krafterna svarade snabbt! In och fynda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CabinWood92:

Säljer vidare ROG Strix kortet nu iallafall mot inköpspriset till en köpare som ville hämta det, istället för att låta det gå i retur till butiken. Så nu förväntar jag mig att dom goda krafterna ska ge mig 3070 till inköpspris.

https://www.inet.se/produkt/5411837/gigabyte-geforce-rtx-3070...

Där kom dom. I lager dessutom.
Dom goda krafterna svarade snabbt! In och fynda.

tack, ditt inlägg gjorde att jag kunde ställa mig i kö på ett 3070