Permalänk

5600x passar inte i moderkortet?

Moderkort ASUS Prime B450 Plus.

Jag hade en Ryzen 2600 monterad som jag tog ut för att montera in nya 5600x. Men hur jag än försöker så får jag inte i processorn? Den vinglar hela tiden. Inga pins är böjda. Jag testade med 2600 igen och det gick felfritt. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Vad exakt menar du med vingla? Känns det lite "glappigt" när den väl är på plats bara är det ingen fara, bara att spänna fast. Får du inte i den i sockeln alls måste du ha roterat den fel, det ska inte finnas några hinder för att montera den om inga pinnar är böjda och du har "öppnat" sockeln ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Guldpilen i rätt hörn?
Tagt upp "pinnen" först?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Kolla så inte något ben har lossnat från din gamla processor och således sitter kvar i sockeln.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av fragande:

Vad exakt menar du med vingla? Känns det lite "glappigt" när den väl är på plats bara är det ingen fara, bara att spänna fast. Får du inte i den i sockeln alls måste du ha roterat den fel, det ska inte finnas några hinder för att montera den om inga pinnar är böjda och du har "öppnat" sockeln ordentligt.

Menar att den vinglar så pass att man känner att pinsen inte sitter i. Trycker jag lätt på ena hörnet så böjs den likt en gunga på andra sidan. Jag testade som sagt montera tillbaka 2600, och där var det ett "vanligt" vingel utan det kändes att den var rätt monterad.

Skrivet av Quim:

Guldpilen i rätt hörn?
Tagt upp "pinnen" först?

Ja, och ja

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Kolla så inte något ben har lossnat från din gamla processor och således sitter kvar i sockeln.

Kollade precis. Såg normalt ut i sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Kollade precis. Såg normalt ut i sockeln.

å hur ser det ut på processorn? inget som saknas?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

å hur ser det ut på processorn? inget som saknas?

Ser inte ut så. Allt ser rakt och fint ut. Helt sjukt detta...

Permalänk
Medlem

Låter mycket underligt. Du har inte lust att fotografera både undersidan av processorn och sockeln?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Låter mycket underligt. Du har inte lust att fotografera både undersidan av processorn och sockeln?

Absolut, tog några bilder, se nedan.

https://imgur.com/LywVDVV
https://imgur.com/yUiCJLs
https://imgur.com/M9BIUXZ
https://imgur.com/Y18Vl2E
https://imgur.com/22MvgmX
https://imgur.com/me1M252

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ser inte ut så. Allt ser rakt och fint ut. Helt sjukt detta...

Inte en pin från gamla CPUn som sitter kvar?¨

EDIT: Nu kom bilderna... Ser bra ut

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Permalänk
Medlem

Går det att dra lite till i armen? Kanske inte öppnas till 100%

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Går det att dra lite till i armen? Kanske inte öppnas till 100%

Nja, alltså gamla 2600 gick in utan problem. Armen står lodrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Nja, alltså gamla 2600 gick in utan problem. Armen står lodrätt.

Tänkte om 5600x har liiiiite tjockare pins och när armen är lodrät så kanske det inte är 100% öppet, men låter iof dumt

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

Är det dumt att försöka trycka in processorn med lite kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Är det dumt att försöka trycka in processorn med lite kraft?

Kan bara säga, jag skulle inte göra det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Nja, alltså gamla 2600 gick in utan problem. Armen står lodrätt.

På mina 2 AM4-mobos så är det mer än 90-grader för att öppna helt som gäller (men inte med mkt!).

Om du lägger din nya processor med pinsen neråt på en plan yta, hur ser det ut då? Ligger den helt plant då?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

På mina 2 AM4-mobos så är det mer än 90-grader för att öppna helt som gäller (men inte med mkt!).

Om du lägger din nya processor med pinsen neråt på en plan yta, hur ser det ut då? Ligger den helt plant då?

Testade precis på bordet. Den ligger helt plant.

Permalänk

Tror nog jag ger upp. Blir återköp ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Testade precis på bordet. Den ligger helt plant.

Var ju värt att kolla iaf...
Jag skulle inte forcera ner den, däremot väldigt försiktigt röra lite på armen och processorn för att se om den trillar ner då.
Känns som att en av pinsen på processorn inte vill lira riktigt. Kan vara svårt att se ibland, men utifrån vart mittenpunkten för vickandet verkar vara bör du kunna begränsa vilket område det är som spökar för dig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Var ju värt att kolla iaf...
Jag skulle inte forcera ner den, däremot väldigt försiktigt röra lite på armen och processorn för att se om den trillar ner då.
Känns som att en av pinsen på processorn inte vill lira riktigt. Kan vara svårt att se ibland, men utifrån vart mittenpunkten för vickandet verkar vara bör du kunna begränsa vilket område det är som spökar för dig.

Hm, tror jag ger ett försök till

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Var ju värt att kolla iaf...
Jag skulle inte forcera ner den, däremot väldigt försiktigt röra lite på armen och processorn för att se om den trillar ner då.
Känns som att en av pinsen på processorn inte vill lira riktigt. Kan vara svårt att se ibland, men utifrån vart mittenpunkten för vickandet verkar vara bör du kunna begränsa vilket område det är som spökar för dig.

Gjorde detta och den sitter i nu! Grymt tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Gjorde detta och den sitter i nu! Grymt tack

Härligt!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Följdfråga

Har monterat ihop allt och startar datorn, men får ingen bild.
Jag uppdaterade till senaste BIOS innan jag bytte processorn. Vad är det som kan vara felet?

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

Följdfråga

Har monterat ihop allt och startar datorn, men får ingen bild.
Jag uppdaterade till senaste BIOS innan jag bytte processorn. Vad är det som kan vara felet?

Även mus och tangentbord är släckta.
Alla fläktar är igång, GPU lyser.

Permalänk
Medlem

Prova resetta CMOS också. Sparade inställningar kan skapa konflikter med ny CPU och ny BIOS.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Följdfråga

Har monterat ihop allt och startar datorn, men får ingen bild.
Jag uppdaterade till senaste BIOS innan jag bytte processorn. Vad är det som kan vara felet?

Har du några dioder på moderkortet som kan ge dig en hint om vad som felar vid uppstart? Det kan ju ha göra med ditt första problem, vad gjorde du för att processorn skulle hamna på plats nu när det inte fungerade för dig tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Prova resetta CMOS också. Sparade inställningar kan skapa konflikter med ny CPU och ny BIOS.

Eller ta ut ett minne. Olika BIOS fungerar olika, en del upptäcker lätt att det är en ny CPU utan några problem.
En del försöker köra med fel inställningar och en CMOS reset eller annan typ av ändring hjälper oftast då.

Nu säger den ju GPU. Är kortet i ordentligt? Har det ström?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Prova resetta CMOS också. Sparade inställningar kan skapa konflikter med ny CPU och ny BIOS.

Ok, värt ett försök. När man resettar CMOS, visst behålls BIOS-versionen? Dvs. den återgår inte till ursprungsversionen?

Skrivet av Puttefnasket:

Har du några dioder på moderkortet som kan ge dig en hint om vad som felar vid uppstart? Det kan ju ha göra med ditt första problem, vad gjorde du för att processorn skulle hamna på plats nu när det inte fungerade för dig tidigare?

Inte vad jag kan se.
Jag rörde lätt på armen upp/ner tills CPU satt som den skulle. Sen låste jag det och det satt normalt.

Skrivet av Herr Kantarell:

Eller ta ut ett minne. Olika BIOS fungerar olika, en del upptäcker lätt att det är en ny CPU utan några problem.
En del försöker köra med fel inställningar och en CMOS reset eller annan typ av ändring hjälper oftast då.

Nu säger den ju GPU. Är kortet i ordentligt? Har det ström?

GPU är satt ordentligt samt alla kablar till den. Den lyser när man startar datorn.