Quiz: Remakes och remasters

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Själv tycker jag remasters är fantastiskt då de görs korrekt.

Det är klart att remasters kan vara bra av olika skäl, såsom jag förklarade i mitt tidigare inlägg. Men jag vet inte om jag håller med dina resonemang helt och hållet.

Om ett spel vars grafik är gjord för en viss upplösning, är det i sak inte en brist att högre upplösningar inte finns som val. Dessutom är ju i princip alla spel före ca 2005 (grov generalisering) gjorda för att visas på CRT-skärmar i någon mån och då spelar jag dem hellre på just en CRT än en modern LCD om det inte finns "moderna upplösningar" som val.

Att spelmekaniken är föråldrad är också rätt tveksamt. Av precis samma skäl som jag inte vill se Det sjunde inseglet omklippt för att tilltala en modern publik så vill jag inte bli av med möjligheten att spela Resident Evil med tankkontroll, just eftersom spelet är designat kring det i grund och botten. Lägger man till alternativa kontrollscheman så får det vara valbart, inte default.

Hur vanligt är det med buggar i originalspel som får remasters? Jag kommer inte på några särskilda bortsett från Heavy Rain, där remastern iofs också hade vissa buggar (om än i mycket mindre utsträckning). Men det är klart att om ett spel är helt FUBAR, typ GTA IV, så är det nog lika bra att börja om från scratch mer eller mindre.

Håller helt med dock gällande konsolexklusiva, mer obskyra spel. Men då tänker jag att det primärt handlar om rena portar hellre än remasters. Shenmue är ett ypperligt exempel på det. Nu lades det till flertalet funktioner i de spelen visserligen men det är fullt möjligt att spela dem såsom de upplevdes på Dreamcast, minus laddtiderna förstås.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dinkefing:

Jag tycker synd om dagens ungdomar som de endas spelen de får spela för första gången är remasters och remakes. Det märks inte bara med spel utan även all form av media och kultur. Vi befinner i en slags mörk medeltid för underhållning.

Endast tre fel. Vad vinner man?

Eh?
Det lanseras ju spel på löpande band. Du kan väl inte på allvar mena att remakes och remasters utgör majoriteten av alla släppta spel över det senaste året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är klart att remasters kan vara bra av olika skäl, såsom jag förklarade i mitt tidigare inlägg. Men jag vet inte om jag håller med dina resonemang helt och hållet.

Om ett spel vars grafik är gjord för en viss upplösning, är det i sak inte en brist att högre upplösningar inte finns som val. Dessutom är ju i princip alla spel före ca 2005 (grov generalisering) gjorda för att visas på CRT-skärmar i någon mån och då spelar jag dem hellre på just en CRT än en modern LCD om det inte finns "moderna upplösningar" som val.

Jag själv är glad om jag slipper ha en CRT-skärm hemma. Det är skönt att kunna spela så mycket som möjligt på samma utrustning i den grad som är rimlig och möjlig.

Lite fixande av grafiska begränsningar och flyt som i originalet begränsades av hårdvara är i mina ögon också bra, så länge det görs med omsorg.

Citat:

Att spelmekaniken är föråldrad är också rätt tveksamt. Av precis samma skäl som jag inte vill se Det sjunde inseglet omklippt för att tilltala en modern publik så vill jag inte bli av med möjligheten att spela Resident Evil med tankkontroll, just eftersom spelet är designat kring det i grund och botten. Lägger man till alternativa kontrollscheman så får det vara valbart, inte default.

Jag håller med att man ska vara försiktig med moderniseringar av spelmekanik. Remasters ska i mångt och mycket kännas som originalet, men ta t.ex. spel som Arcanum - att fixa spelmekaniken där vore önskvärt. Sen finns det många spel där man lade onödigt mycket tid i usla menyer och inventory management - sånt för gärna moderniseras. Jag blir glad också om det finns möjlighet att slippa springa för mycket fram och tillbaka långa sträckor och grinda genom random spawns.

Citat:

Hur vanligt är det med buggar i originalspel som får remasters? Jag kommer inte på några särskilda bortsett från Heavy Rain, där remastern iofs också hade vissa buggar (om än i mycket mindre utsträckning). Men det är klart att om ett spel är helt FUBAR, typ GTA IV, så är det nog lika bra att börja om från scratch mer eller mindre.

KotOR2 som nämnes i Quizen (i viss grad även ettan men båda är fantastiska trots buggarna), och ännu värre med Arcanum är väl exempel på det, men det finns många fler rejält buggiga spel jag spelat mycket. Hade gärna sett dessa buggfixade. Speciellt många konsolspel drabbades ofta då de inte kunde patchas.

Citat:

Håller helt med dock gällande konsolexklusiva, mer obskyra spel. Men då tänker jag att det primärt handlar om rena portar hellre än remasters. Shenmue är ett ypperligt exempel på det. Nu lades det till flertalet funktioner i de spelen visserligen men det är fullt möjligt att spela dem såsom de upplevdes på Dreamcast, minus laddtiderna förstås.

Jag gillar också när Nintendo släppt t.ex. Zelda igen till nya, gärna bärbara konsoler. T.ex. OoT till 3DS är ett exempel på en i mina ögon utmärkt remaster som behåller känslan av originalet bra.

Permalänk
Medlem

Alla rätt på andra försöket!

Permalänk
Medlem

5/10 Korrekta svar!
Du verkar ha en bra balans mellan gamla och nya intressen!

Permalänk
Medlem

9/10 och då tabbade jag mig på "konsol som lanseras med en remake" tänkte direkt på att jag hade ju fan super mario all stars till mitt snes när jag var liten men hade ingen aning om det lanserades med det :/ chansade på nåt annat, dumt att inte gå på magkänslan

Permalänk
Medlem

Vadå bundlades med en populär remaster? Mycket vag fråga.

Permalänk
Medlem

7/10, men med flera rena turgissningar, måste erkännas.

Permalänk
Medlem

2/10
Är ganska ointresserad av spelen i denna quiz.

Permalänk
Medlem

"Var det konsolfrågorna eller årtalsfrågorna"

Hehe. Det var konsolfrågorna, första konsolen jag ägde var en Xbox one som jag köpte 2014 eller så. Har ju varit PC-spelare sen 1992, har sjukt dålig koll på gamla konsolspel märker jag

Permalänk
Medlem

3/10. Värdelös på konsolgrejer.

Permalänk
Medlem

1/10 Ganska skickligt att ha så lite rätt!

Permalänk
Medlem

Äntligen något man inte får 7 av 10 på.Tänkte detta blir jag nollad på. Men fick 4 rätt.

Permalänk
Medlem

3/10 haha 😋🌧️🕺

Permalänk
Medlem

konsolproblem så blev bara 4 av 10

Permalänk
Medlem

Konsoller, det är det där som håller upp hyllor. 3/10.

Permalänk
Medlem

4/10 ganska nöjd ändå