EU kan tvinga mobiltillverkare uppdatera sina telefoner längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

IOS 12 stöds av iPhone 5s som släpptes 20 sept 2013. Det är 7,5 år sen, kan inte direkt klaga på det.

Ja, jag måste säga att jag blev förvånad att dom släppte 12.5.1 till de äldre modellerna som inte klarar högre.
Sen vet jag inte om det finns någon garanti att Apple patchar systemen och lagar buggar, men större saker verkar dom ändå ha fixat fram tills nu. Hoppas det blir fler, det finns ju en del gamla telefoner i omlopp och en 5S funkar faktiskt helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamperSeven:

Bäst vore det om EU förbjöd allt Apple-skräp i hela EU. Det röstar jag för.

Antar att du menar Android, då Apple knappast berörs av detta.

Apple är snarare de enda som klarar dagens/kommande krav. Se exempelvis iPhone SE som gått hela vägen från iOS 9 till dagens iOS 14.

Jämför gärna med Xiaomi Redmi nedan, där de flesta av deras lurar på sin höjd får _en_ major uppdatering av Android:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Redmi

Xiaomi är däremot duktiga på att uppdatera MIUI, men oftast är det samma version av Android under huven hela vägen.

En sminkad gris är fortfarande en gris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Nu när järnet är varmt, så tycker jag vi ska gå på Toner-tillverkarna också. Få dem att ta bort chip-spärren på antalet sidor som tonern får skriva ut och låta dem skriva ut tills tonern faktiskt är helt tom. SJukt störande att slänga toners som har halvfulla bara för att antalet tillåtna sidor är uppnått.

Finns laserskrivare som man kan plåga ut sista gnuttan pulver. På mina två hp laser kan jag köra ut sista gnutta 😃
Ok man får skaka lite på tonen på slutet.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Att köra custom rom är dock inget för gemene man dock.

Man kan ju drömma.
Även om installationen inte är för gemene man så tror jag att användandet är.
Frugan är inget tekniksnille, men hon ber mig om att slänga in custom roms inkl. GApps bara för att det flyter bättre och ger bättre kontroll över enheten.

Det till sida så ger det telefoner längre levetid.
Ändå utan direkt kostnad för tillverkaren, vad jag kan se.
Självklart köper folk nytt mera sällan, men med allt e-waste och rådande tillverkningsbegränsningar så tycker jag att tillverkarna kunde se till en marknad som fungerar på sikt, istället för kortsiktig vinst.

Men nu kan jag se att jag spårar av lite.

OT så tycker jag att det är fint med krav om X år säkerhetsuppdateringar.
Och så skulle det inte skada med en deklaration gällande vilken version av tex Android enheten kommer att uppdateras till inom X år.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Hur kan folk ens ha så gamla mobiler fortfarande? Jag har mina mobiler tills att jag mot min vilja känner mig tvingad att uppgradera för att den inte längre fungerar bra. Lite över 4 år per mobil har det väl blivit i snitt, och då har jag köpt flaggskepp, bland annat för att just få så lång användning som möjligt av varje telefon. Att försöka få ut mycket mer än så skulle bara vara att försöka mjölka en död ko som dom säger på engelska.

Vet inte hur det är nu och vet inte hur det kommer bli i och med detta, men tycker personligen att 5 år och minst 3 stora OS-uppdateringar fr.o.m release date är rimligt att tvinga tillverkarna till att uppdatera mobiler och tablets. Sen kommer dom ju ändå fortsätta fungera till det allra mesta efter det så länge dom fortfarande är fysiskt kapabla.

Precis bytt jobbmobil. Ringer, kollar mail, fotar lite på jobbet, den Moto G3 som jag hade funkade utmärkt frånsett en sak, lagringsminnet på 8Gb var för lite då mitt jobb krävde en specifik app och där tog det stopp för migt, G3an lever dock vidare på jobbet. En fick ta över den som inte har behovet av just den appen.

Det var alltså en ren budgetmobil då och den funkar utmärkt fortfarande för en hel del användare.

För min del blev det en G8 Power istället. Räknar kallt med minst 5år på den.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det kanske är läge för den stora massan att börja betala för mjukvara, folk förutsätter att uppdateringar ska vara gratis och pågå i all evighet. Ta en hundring för varje större uppgradering. Då kommer behovet för appar som BankID att behöva supportera gamla osäkra OS försvinna. Då kan man peka på att man måste uppdatera sitt OS.
En hundring vs att behöva köpa en ny mobil är nog ett lätt val för de flesta.

Eller så skulle Google, Samsung Apple mfl snegla på hur Microsoft sköter uppdateringen av Windows.
(Ironin över att man är "tvungen" att uppdatera Win10 och gnället kring det är total)

Permalänk
Medlem

Varför slutar Apple släppa IOS versioner till äldre mobiler?
Kan man ju också fråga sig förutom att BankID borde fungera tycker man.

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till varför jag har till största delen satsat på Google/Nexus telefoner. P.g.a inofficiella uppdateringar.
Det här vore så himla bra i mitt tycke. Jag känner väldigt få människor som behöver en ny telefon p.g.a är dom är för långsamma. Det handlar mest om mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Om dom måste släppa uppdateringar längre, kanske dom kommer långsammare istället? Istället för 5-6 uppdateringar på 2 år så 5-6 uppdateringar på 4år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Populism i ett nötskal. Folk klagar på att deras mobiler ej får senaste uppdateringar, politiker skapar lagar som i praktiken ej gör något. Om man har en mobil med Android äldre än version 5 från runt 2013, ja då bör nog den bytas ut trots att bankid skulle fungera.
Samma sak på iPhone sidan, én iPhone 5 är inte mycket att hänga i granen idag.

Även iPhone har detta problem kompilatets roblem. En någon år gammal artikel, men där de skrev att de som har iPhone 4s får problem med bankid och swicth.
https://nyheter24.se/nyheter/teknik/902986-bankid-och-swish-k...

*edit*
Tvinga företag uppdatera är en flummig formulering, där uppdatera kan byta att endast inkrementera ett versionsnummer i mjukvaran. Tvinga tillverkare att uppgradera till det senaste, ja varför bara mobiler och inte ha det överallt? Kanske för att det skulle haverera marknaden om tillverkarna ej skulle kunna fortsätta utveckla nya produkter när de ska lägga ner så mycket tid på gammalt.

Runt 2008 eller när det var, blev jag "glad i brallan" att det skulle komma ut mobiler (Android) med uppgraderingsbar programvara/OS. Jag tänkte "YESS! -Äntligen en mobil som liknar 8088! -Alltså till er som är yngre: Typ datorer vi skruvar med själva, byter OS på med mera.. "Hur länge som helst".

Tji fick jag!
Såvida man inte rootar mobilen, så skiter mobiltillverkaren rätt snart att skicka OS-uppdateringar till mobilen i fråga.
Telefonen blir "hyfsat snabbt" brickad. Javisst går det att ringa på den fortfarande, men fler och fler appar stöds inte längre. Jag har "fan" nästan 20 år gamla desktops här hemma (egenbyggda) som fortfarande kör Linux rätt bra, trots sin höga ålder. De klarar till och med 1080P på YT (med lite skruvande), men de funkar fortfarande. Har som skojigt projekt här hemma, inte för att "ha på riktigt", mer som terapi alltså...

Gällande mobilerna då har "EU" samt "Kina" tvingat fram ett par bra grejor: USB-laddaren! Förr kom varenda mobil med proprietär non-standard-laddare.. Som orsakade problem för de flesta av användarna. Dvs. "hitta den där jävla laddaren!".. Nåja, ogillar egentligen att staten/staterna ska behöva agera "förmyndare", men ibland behövs det tydligen tyvärr.

Tror det blir bra om "statsmakterna" så att säga tvingar på "industrin" längre legacy-support.
Tre-fem år "gammal mobil" är oftast egentligen långt ifrån sitt tekniska EOL.

(Obytbara/svårbytbara batterier är en annan grej våra myndigheter borde "återuppväcka den spanska inkvisitionen för".. )
Monty Python angående inkvisitionen, bara som bonus. Jag vill inte framstå som alltför allvarlig här..

Ja, jag anser alltså att det vore en väldigt bra idé av EU att tvinga på "längre uppdateringar".

Permalänk
Skrivet av walkir:

Antar att du menar Android, då Apple knappast berörs av detta.

Apple är snarare de enda som klarar dagens krav. Se exempelvis iPhone SE som gått hela vägen från iOS 9 till dagens iOS 14.

Jämför gärna med Xiaomi Redmi nedan, där de flesta av deras lurar på sin höjd får _en_ major uppdatering av Android:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Redmi

Xiaomi är däremot duktiga på att uppdatera MIUI, men oftast är det samma version av Android under huven hela vägen.

En sminkad gris är fortfarande en gris!

Dagens krav? Snarare krav som kan komma. Och vad blir kraven? Jag är rädd för att kraven blir sådan att alla mobiltelefontillverkarna redan uppfyller krav. Liksom skicka en "meningslös uppdatering" då och då gör alla tillverkare. Det folk vill ha är stora uppdatering med nytt os o.s.v, men det är väldigt svårt att få till någon bra lagstiftning för detta.

Du nämner Xiaomi Redmi, de kostar från ca 1500kr. En motsvarande Apple kostar runt 6500kr om man ska ha en i likvärdig storlek (iPhone 11). Folk har då ett val och för många som väljer 1500kr mobilen så är kostnaden otroligt viktig. Har de denna mobil i 4år så skulle de få ha en iPhone i över 16år för samma kostad och den lär bli dålig då.

Dagens mobiltelefoner har en väldigt snabb utveckling så att köpa en flaggskepmobil och ha den väldigt länge innebär att man får ha en dålig mobil väldigt länge.
Ta t.ex. de bättre iPhone och Androidmobilerna idag, de saknar 3,5mm hörlursuttag och det enda substitut man har är en Bluetooth modul som suger för att använda för att skicka ut ljud, när som helst kommer en bättre bluetooth modul 5.2 som kraftigt förbättrar detta.
Poängen är att de som köper en dyr mobil och har den väldigt länge också får ha en dålig mobil väldigt länge. Medans de som byter oftare och köper billig, aldrig får uppleva den där känslan att ha en riktigt grym mobil, men de slipper också släpa på någon gammal dålig dritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker du att samma gäller för datorer i övrigt, eller bara såna man har i fickan?

Det tycker jag är rimligt åtminstone. Windows ger nämligen fria uppdateringar under överskådlig tid, även om man har en 10 år gammal dator.

Permalänk
Avstängd

Hoppas EU också gör så tillverkare inte kan seriekoda sina komponenter för att motverka reparation av tredjepart och just tvinga tillverkarna göra så telefonerna är lättare att reparera med att tvinga tillverkarna använda skruv istället för lim. Tänk er en värld där man lika enkelt som för 10-20 år sedan kunde öppna sin telefon och byta ut söndrig skärm med ett par skruv.

Hoppas EU också går på tillverkare v bärbara datorer så komponenter inte seriekodas eller behöver speciell mjukvara i sig för att fungera även om mjukvaran i sig inte tillför något alls utan bara är till för att skapa problem för tredjepartssrepratörer. Så som Apple gjorde med en skärm till bärbar dator som var identisk förutom att Apples variant hade extr mjukvara i sig. Detta gjorde att tredepartsreparerade modellerna efter en mjukvaruuppdatering inte längre kunde justera skärmens ljusstyrka.

Eller hur på iPhone nu om du byter kameran bak slutar orelterade Face ID att fungera.

EU. Ni har mycket att göra för att fixa Right to Repair-lagar här. Ta också titt på bilindustrin, traktorer och annat som mjukvarulåses. Eller också hur produkter i hemmet idag är så komplicerade att dom håller inte många år medan 40 år gamla kylar fortfarande fungerar.

EU. Förläng livslängden av produkter till vettig kvalitet. Tänk oss bärbara datorer som för 10 år sedan som uppgraderats med maxat ram och SSD och nu fortfarande är användbara. Men Apples M1 som äter upp sin egna SSD blir elektronikskrot för den är fastlödd på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Har haft ett antal enheter som iom. uppgradering till modernare android blev oanvändbart slöa. Undrar om det ingår garantier mot det

Man kan undra hur mycket av den försämrade prestandan som orsakats av telefontillverkarens "anpassning" av operativsystemet (och tillhörande drivrutiner) till den äldre hårdvaran.
Skulle inte förvåna mig om det är i nivå med Apples "energisparande" uppdatering, fast i form av en extra belastning som inte drabbar nyare modeller.

Skrivet av reverend benny:

Att supportera äldre OS, och då en massa olika OS med olika kända säkerhetshål och buggar är inte optimalt för någon, ...

... vilket är orsaken till att telefonerna behöver kunna uppdateras till nyare OS under längre tid.

Skrivet av DennisOlof:

Samma sak med byta batteri, ... bara krävs att man värmer upp med en värmepistol så limmet släpper.

Limmet? Det ska väl som mest krävas att ta bort skruvarna som håller luckan.
På min tjänstetelefon är det en skruv som man behöver vrida 1/4 varv för att öppna batteriluckan. Under batteriet kommer man åt SIM-kortet.

Permalänk
Medlem

Vette sjutton om vi har EU att tacka så mycket för USB-laddningen, Apple använde det redan och alla de första androiderna också.

Däremot är det ju jättebra om de sätter blåslampa på uppdateringar, har hört sen jag hade en HTC Hero att det ska bli bättre men verkligheten har en bit kvar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dagens krav? Snarare krav som kan komma. Och vad blir kraven? Jag är rädd för att kraven blir sådan att alla mobiltelefontillverkarna redan uppfyller krav. Liksom skicka en "meningslös uppdatering" då och då gör alla tillverkare. Det folk vill ha är stora uppdatering med nytt os o.s.v, men det är väldigt svårt att få till någon bra lagstiftning för detta.

Du nämner Xiaomi Redmi, de kostar från ca 1500kr. En motsvarande Apple kostar runt 6500kr om man ska ha en i likvärdig storlek (iPhone 11). Folk har då ett val och för många som väljer 1500kr mobilen så är kostnaden otroligt viktig. Har de denna mobil i 4år så skulle de få ha en iPhone i över 16år för samma kostad och den lär bli dålig då.

Dagens mobiltelefoner har en väldigt snabb utveckling så att köpa en flaggskepmobil och ha den väldigt länge innebär att man får ha en dålig mobil väldigt länge.
Ta t.ex. de bättre iPhone och Androidmobilerna idag, de saknar 3,5mm hörlursuttag och det enda substitut man har är en Bluetooth modul som suger för att använda för att skicka ut ljud, när som helst kommer en bättre bluetooth modul 5.2 som kraftigt förbättrar detta.
Poängen är att de som köper en dyr mobil och har den väldigt länge också får ha en dålig mobil väldigt länge. Medans de som byter oftare och köper billig, aldrig får uppleva den där känslan att ha en riktigt grym mobil, men de slipper också släpa på någon gammal dålig dritt.

Det är väl jättebra att folk behåller sina telefoner så länge det bara går. Att köpa nytt bara för sakens skull är ju sjukt onödigt och extrem lyxkonsumtion

Jag håller dock med dig att det troligen blir en lätt sak för tillverkarna att bara släppa innehållslösa uppdateringar. Vilket är jävligt tråkigt. Konsumenten får köpa av seriösa tillverkare

Permalänk

Bra av EU och bedrövligt att detta ens har tillåtits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

IOS 12 stöds av iPhone 5s som släpptes 20 sept 2013. Det är 7,5 år sen, kan inte direkt klaga på det.

Är väl från när modellen slutar tillverkas/säljas man bör räkna. Annars kan man ju köpa en modell som varit ute 3 år och endast få ett års uppdatering om tillverkaren kör 4 år. Apple och Samsung säljer ju äldre modeller nya som billigare alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dagens krav? Snarare krav som kan komma. Och vad blir kraven? Jag är rädd för att kraven blir sådan att alla mobiltelefontillverkarna redan uppfyller krav. Liksom skicka en "meningslös uppdatering" då och då gör alla tillverkare. Det folk vill ha är stora uppdatering med nytt os o.s.v, men det är väldigt svårt att få till någon bra lagstiftning för detta.

Du nämner Xiaomi Redmi, de kostar från ca 1500kr. En motsvarande Apple kostar runt 6500kr om man ska ha en i likvärdig storlek (iPhone 11). Folk har då ett val och för många som väljer 1500kr mobilen så är kostnaden otroligt viktig. Har de denna mobil i 4år så skulle de få ha en iPhone i över 16år för samma kostad och den lär bli dålig då.

Dagens mobiltelefoner har en väldigt snabb utveckling så att köpa en flaggskepmobil och ha den väldigt länge innebär att man får ha en dålig mobil väldigt länge.
Ta t.ex. de bättre iPhone och Androidmobilerna idag, de saknar 3,5mm hörlursuttag och det enda substitut man har är en Bluetooth modul som suger för att använda för att skicka ut ljud, när som helst kommer en bättre bluetooth modul 5.2 som kraftigt förbättrar detta.
Poängen är att de som köper en dyr mobil och har den väldigt länge också får ha en dålig mobil väldigt länge. Medans de som byter oftare och köper billig, aldrig får uppleva den där känslan att ha en riktigt grym mobil, men de slipper också släpa på någon gammal dålig dritt.

Har du glömt bort att tillverkarna hade helt egna typer av kontakter för att ansluta headset (och inte bara laddare) för inte så länge sedan, jag har tex en Ericsson Satio (som jag fortfarande använder) och den har en egen kontakt likt de flesta andra lite äldre telefoner, 3,5mm tele var inte precis vanligt, Nokia hade inte 3,5mm heller och de var störst i välden.
Däremot har min Satio blåtand som fungerar än idag och det lär fungera långt in i framtiden också. Personligen tycker jag det är teknisk idioti att ha hål som kontakter på en telefon, de bara ökar risken för skador och jag skulle aldrig hreller vilja ansluta att headset eller hörlur med kabel pga riskerna kabeln innebär och har aldrig använt kabelanslutna tillbehör på det sättet.

Förstår verkligen inte varför du är så kritisk mot en utveckling mot lång livslängd på telefoner för det händer otroligt lite verkliga förbättringar, snarare har telefonerna bara försämrats de sista 5 åren vad gäller de egenskaper som är viktiga typ möjligheten till lång livslängd, man väljer sämre material likt glas och tillverkningstekniker som gör dem svårare att reparera och skapar sedan mjukvarubegränsningar som artificiellt begränsar reparerbarhet och livslängd och man har på många nya modeller inte ens plats för minneskort, man borde snarare ha löstagbara standardiserad ssd och ram och batterier i telefonerna idag.

Telefoner har blivit en ganska mogen teknik som inte längre utvecklas särskilt snabbt och mycket mellan varje ny modell och när det händer nått verkligt genombrott så att vi tar ett språng i teknik så kan man väl tänka sig att byta ut sina gamla modeller man idag borde det inte vara nått problem att ha en telefon i åtminstone 10 år, min Satio är 12 och fungerar bra förutom att os-et är övergivet, Har också en Androidlur där Samsung övergav telefonen 2015 men Lineageos släppte sin senaste uppdatering februari 2021 så självklart kan Samsung också göra det men de vill inte för de tycker att man ska köpa en ny telefon som är sämre på många punkter typ hållbarhet, reparerbarhet och saknar löstagbart minne, den enda förbättring en ny telefon erbjuder är en bättre kamera, allt annat är lika eller sämre så varför skulle jag vilja byta.

När vikbara eller rullbara skärmar kommer kan det kanske innebära en så stor teknisk förbättring att det blir intressant att byta när tekniken visat sig vara pålitlig elerl om nån lyckas öka batteritiden signifikant

Telefonindustrin framstår som oseriösa miljöbovar som tillämpar planerad livslängd och behöver nog verkligen regleras mycket mycket hårdare för de har bevisat gång på gång att de inte klarar av det själva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta är absolut bra, men sen kommer konsumenterna gråta när det helt plötsligt blir dyrare telefoner
Det är också en anledning till att iphone är dyrare, mjukvara och att underhålla den är inte gratis.

Bara att få säkerhetsuppdateringar en gång i månaden verkar vara för mycket begärt av en del tillverkare, Huawei som jag har är kass på det men i alla fall Samsung och OnePlus har jag förstått som att de är bättre på det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är fortsatt förundrad över att ingen reagerar på att en dator från 2009 fortfarande, utan några som helst problem, får uppdateringar för Windows 10 eller valfri utgåva av Linux (e.x Ubuntu), medan en telefon är helt beroende av hårdvarutillverkaren själv.

Varför är det så? Varför är telefoner så pass krångliga att göra mjukvara för? Är det en svaghet hos ARM?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du glömt bort att tillverkarna hade helt egna typer av kontakter för att ansluta headset (och inte bara laddare) för inte så länge sedan

Kan tillägga att jag har en Sony Walkman från mitten av 90-talet utan 3,5mm ingång. Känns lite sådär idag, då adaptern i sig var en väldigt skör historia.

Till min iPhone har jag en Lightning till 3,5mm adapter som funkar utmärkt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Förstår verkligen inte varför du är så kritisk mot en utveckling mot lång livslängd på telefoner för det händer otroligt lite verkliga förbättringar

Jag är emot tafatt lagstiftning inte att mobiltillverkare uppdaterar sina mobiler bättre.
Krav på att de måste uppdatera deras telefoner betyder i praktiken inte ett skit om det räcker med att öka ett versionsnummer och inget mer, det folk vill ha är senaste operativsystem. Men hur ska man få till en vettig lagstiftning som säger detta?
Köper man en ny mobil för runt 1500kr, så är det självklart att man inte kan köra det allra senaste android direkt. Men för personen som gör detta val så gör det inte så mycket.

Skrivet av mrqaffe:

Snarare har telefonerna bara försämrats de sista 5 åren vad gäller de egenskaper som är viktiga typ möjligheten till lång livslängd, man väljer sämre material likt glas och tillverkningstekniker som gör dem svårare att reparera och skapar sedan mjukvarubegränsningar som artificiellt begränsar reparerbarhet och livslängd och man har på många nya modeller inte ens plats för minneskort, man borde snarare ha löstagbara standardiserad ssd och ram och batterier i telefonerna idag.

Jag har haft smartphoens sedan 90 talet som gick och surfa på, innan det hade jag NMT.
Ser man på smartphones så har kvaliten ständigt förbättras med 2st undantag. Svårare att byta batteri och vissa tillverkare väljer att spärrar så att man inte kan byta delar själv. Visst har även glas på baksidan gjort dem skörare, men jag kunde inte bry mig mindre då jag har fodral.
De första smartphones som jag hade så var det ytterst få som tog med dem överallt, i princip alla hade en annan vardags mobil vid sidan av. Det är inte före runt år 2005 som smartphones blev så bra så de dög för vanligt bruk.

Skrivet av mrqaffe:

Telefoner har blivit en ganska mogen teknik som inte längre utvecklas särskilt snabbt och mycket mellan varje ny modell och när det händer nått verkligt genombrott så att vi tar ett språng i teknik så kan man väl tänka sig att byta ut sina gamla modeller man idag borde det inte vara nått problem att ha en telefon i åtminstone 10 år, min Satio är 12 och fungerar bra förutom att os-et är övergivet, Har också en Androidlur där Samsung övergav telefonen 2015 men Lineageos släppte sin senaste uppdatering februari 2021 så självklart kan Samsung också göra det men de vill inte för de tycker att man ska köpa en ny telefon som är sämre på många punkter typ hållbarhet, reparerbarhet och saknar löstagbart minne, den enda förbättring en ny telefon erbjuder är en bättre kamera, allt annat är lika eller sämre så varför skulle jag vilja byta.

Folk har sagt detta rätt länge. Jag minns på 90talet att folk kallade gsm för onödigt och nmt telefonerna var mogna. Visst gsm telefonerna kom med nymogenheter som sms, men då ska man också skicka till en annan som har en gsm telefon.

Nå nu idag så ä mobiltelefon mångas mest använda verktyg, det är en sak som de i princip bär med sig överallt iklussive toaletten. Och då bättre egenskaper mycket värt. Ser man det senaste så har vi fått större skärmar, bättre batteritid, snabbladdning, smidigare upplåsning etc. Nu har telefonerna fått många bra egenskaper och det som är näst är bra trådlös ljudöverföring, så att man kan använda trådlösa hörlurar utan att ha superlåga krav på att inte ha en lång delay (fördröjning) etc.
Vikbara skärmar som du själv nämnde är en annan stor sak som också kommer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska mig:

1. Bästföredatum på förpackningen.
2. Öppna upp hårdvaran för andra OS när man nått punkt 1.
3. ...och därmed tillhandahålla relevanta development kits och dokumentation för att uppnå något konstruktivt med punkt 2.

Permalänk
Medlem

Gissar att de missa sätta regler för Smart TVs

Smart TVs som exempelvis Android TV är i princip stora smartphones, men de slutar uppdatera dem efter knappt ett par år. EU borde sätta nya lagar för att få TV-tillverkarna att också behöva stödja sina produkter längre. Just nu verkar det som de utgår från att konsumenter byter TV-apparater vartannat år vilket inte direkt är hållbart. Hårdvara och mjukvara måste hålla längre även här.

Media skriver tyvärr alldeles för lite om problemet och därför missar säkert lagstiftarna att göra något åt det - typiskt om bara smartphones får tuffare regler och tv-tillverkarna kan fortsätta som de gjort tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattLive:

Smart TVs som exempelvis Android TV är i princip stora smartphones, men de slutar uppdatera dem efter knappt ett par år. EU borde sätta nya lagar för att få TV-tillverkarna att också behöva stödja sina produkter längre. Just nu verkar det som de utgår från att konsumenter byter TV-apparater vartannat år vilket inte direkt är hållbart. Hårdvara och mjukvara måste hålla längre även här.

Media skriver tyvärr alldeles för lite om problemet och därför missar säkert lagstiftarna att göra något åt det - typiskt om bara smartphones får tuffare regler och tv-tillverkarna kan fortsätta som de gjort tidigare.

Tycker det är bättre att behandla tv som en bildvisare istället för en dator. Och den möjligheten har man ju redan.

Android TV kan man få väldigt bra uppdateringsstöd i med shield.

Men visst om en lag innebär att tillverkarna tar bort hela smart delen på tvn så skulle det ju kunna vara nått hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är väl från när modellen slutar tillverkas/säljas man bör räkna. Annars kan man ju köpa en modell som varit ute 3 år och endast få ett års uppdatering om tillverkaren kör 4 år. Apple och Samsung säljer ju äldre modeller nya som billigare alternativ.

Apple klarar sig rätt bra där också. 5S har ju fortfarande stöd, så vi får se hur länge den är relevant, men om vi tar de som har fått sin sista uppdatering istället då, så är det iPhone 4S-5-5C som fick sin sista sommaren 2019. 4S slutade säljas september 2014, 5 redan september 2013. Sist var iPhone 5C, some verkar ha klarat sig hela vägen till september 2015, vilket innebar att den hade stöd i fyra år, men det var ju mellanprismodellen redan från början. 5S slutade säljas i mars 2016, så den har snart fått fem års stöd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag är fortsatt förundrad över att ingen reagerar på att en dator från 2009 fortfarande, utan några som helst problem, får uppdateringar ... medan en telefon är helt beroende av hårdvarutillverkaren själv.

Beror på vilken laptop/AIO du syftar på. OEM-datorer med diverse speciallösningar brukar inte heller få så mycket uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker det är bättre att behandla tv som en bildvisare istället för en dator. Och den möjligheten har man ju redan.

Android TV kan man få väldigt bra uppdateringsstöd i med shield.

Men visst om en lag innebär att tillverkarna tar bort hela smart delen på tvn så skulle det ju kunna vara nått hehe.

Nu är det inte klassifieringen av produkterna jag är här för att bråka om eller vilka andra lösningar man har hemma, självklart kan man alltid koppla en massa boxar för att lösa skiten när TV:ns mjukvara inte uppdateras - men SmartTV-apparaterna blir mer komplexa och med det borde man ställa högre krav på dem! Det här handlar om att man marknadsför funktioner i en TV som inte stöds efter ett par år. TV apparater borde regleras med liknande regler som smartphones när det gäller hur länge man borde uppdatera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamperSeven:

Bäst vore det om EU förbjöd allt Apple-skräp i hela EU. Det röstar jag för.

Dom som är bäst på att faktiskt skicka ut uppdateringar? Ja det vore ju super, trolla i Flashback ist.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.