Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är mycket imponerad av situationen i denna tråden!
@twit, @yonie, @beltet, @Forsgren

Oftast brukar ESD-trådarna vara fyllda med "jag har aldrig haft ett problem och jag dansar i nylonstrumpor på heltäckningsmatta så ESD är en myt".

Jag tycker ni fyra har fyllt på med allt som behövs sägas i tråden! 👌

Instämmer! Så mycket korrekt information i en ESD tråd är inte vanligt

Skrivet av Exxovion:

Finner det helt obegripligt varför så många ska envisas med att blanda in jordade uttag när det handlar om ESD-skydd.

Min gissning är att det kommer från proffesionella ESD Installationer där allt är skyddat som golv, bord, stolar, skor och så vidare. Där brukar man ha jord som gemensam punkt för hela anläggningen. Sen har det spridit sig och misstolkats ner till oss vanliga människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag monterar alltid CPU och oftast kylare när moderkortet ligger på bordet. Men jag köpte in en ESD-matta.

Aldrig fel att ha en ESD-matta(äger själv ingen, bara ett 3M armband) om man måste mickla med moderkortet gällande CPU-kylarfästen. Har än så länge valt CPU-kylare som inte kräver att man skruvar loss/på något under moderkortet för att kylaren skall kunna fästas, d.v.s. passat direkt.

Tänk alltid på att ha samma potential på allt som rör prylen.
Så om Du nyttjar en ESD-matta så skall Du koppla den till datorns chassi på någon metallpryl som är naken(ingen färg).

Annars har Du olika potential == risk för urladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Aldrig fel att ha en ESD-matta(äger själv ingen, bara ett 3M armband) om man måste mickla med moderkortet gällande CPU-kylarfästen. Har än så länge valt CPU-kylare som inte kräver att man skruvar loss/på något under moderkortet för att kylaren skall kunna fästas, d.v.s. passat direkt.

Tänk alltid på att ha samma potential på allt som rör prylen.
Så om Du nyttjar en ESD-matta så skall Du koppla den till datorns chassi på någon metallpryl som är naken(ingen färg).

Annars har Du olika potential == risk för urladdning.

Ganska tufft och montera både CPU/vrm vattenblock och chipsetblock i chassit.
Verktygen ligger på mattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ganska tufft och montera både CPU/vrm vattenblock och chipsetblock i chassit.
Verktygen ligger på mattan.

Minns inte hur jag gjorde med speldatorn då det är 8 år sedan den byggdes, men med tanke på chassit så är det inga problem att ha halva(eller mer) utav moderkortet ståendes uppåt så att man kan komma åt skruvarna för VRM och chipset.

Skall man sätta ihop en dator utan att förändra befintlig kylning på moderkortet så klarar man sig med att montera allt efter det att moderkortet är fastskruvat i chassit. Så är det i alla fall för mitt RIVE kort i spelburken.

Sist jag hade ett moderkort på ett bord var år 2007, men det är för att jag hade inte fått hem chassit innan allt annat och bygget skulle bli en filserver .

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Instämmer! Så mycket korrekt information i en ESD tråd är inte vanligt

Min gissning är att det kommer från proffesionella ESD Installationer där allt är skyddat som golv, bord, stolar, skor och så vidare. Där brukar man ha jord som gemensam punkt för hela anläggningen. Sen har det spridit sig och misstolkats ner till oss vanliga människor.

Sent svar i tråden, men du har rätt. Jord används som en gemensam punkt för att jämna ut potentialen.
I "större" installationer (armband+något till) så är det den enklaste, mest försäkrade och betydligt tillgängliga referens i elektrisk potential.