Permalänk
Avstängd

Hjälp, speldator budget 8.000 kr

Hej,
Kan ni hjälpa mig att bygga spel dator för 8000, vill ha den med WiFi och helst allt från webhallen så att dem bygger det åt mig.
Jag behöver ej Windows, Skärm, tangentbord och mus
Tack

Permalänk
Medlem

Överväg en färdigbyggd, de brukar iaf ha wifi
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Nästa alternativ tror jag är en billigare/sämre prebuilt om du kan spara ihop till bättre grafikkort senare.
Cpu brukar vara ok även om kylningen kan förbättras.

Permalänk
Medlem

För den summan hade jag bara rekommenderat begagnat

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Finns ju inga grafikkort just nu för under 8000:-
Svårt att bygga dator då...jag har 4 byggen utan grafikkort just nu...:(

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Det blir någonting sånt här:
Acer Aspire TC-895
GeForce GTX 1650, Core i5-10400F, 16 GB RAM, 512 GB SSD, WiFi, Windows 10 Home
https://www.komplett.se/product/1173972/gaming/speldator/stat...

Acer Nitro 50-610
Acer Nitro 50-610 / i5-10400F / 8GB / 512GB / GTX 1650 / Win 10

https://www.webhallen.com/se/product/332632-Acer-Nitro-50-610...

Permalänk
Medlem

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l... Tipsat om denna tidigare. Lyfter ett finger för att den verkar komma med 1x16gb RAM. I övrigt mycket prisvärd och kompetent burk, köpte själv ett ex. Power ”är” Expert efter deras konkursen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Winbrill:

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l... Tipsat om denna tidigare. Lyfter ett finger för att den verkar komma med 1x16gb RAM. I övrigt mycket prisvärd och kompetent burk, köpte själv ett ex. Power ”är” Expert efter deras konkursen.

Går det att uppgradera i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siyilij773:

Går det att uppgradera i framtiden?

Vad specifikt? Alla komponenter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Winbrill:

Vad specifikt? Alla komponenter?

Grafikkort, ram osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av siyilij773:

Grafikkort, ram osv...

Dom delarna ser jag inte problem med att de ska gå uppgradera. Den kommer med ett B550 mATX-kort. Samma burk i chassi, mobo e.tc. säljs bland annat med 3070 för 15k. Cpun är bunden till Ryzens 3000-gen.

Permalänk
Skrivet av Winbrill:

Dom delarna ser jag inte problem med att de ska gå uppgradera. Den kommer med ett B550 mATX-kort. Samma burk i chassi, mobo e.tc. säljs bland annat med 3070 för 15k. Cpun är bunden till Ryzens 3000-gen.

Nöjd med den annars Winbrill. Hur är ljudnivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik1234:

Nöjd med den annars Winbrill. Hur är ljudnivån?

Den kom idag, så inte hunnit starta igång. Återkommer med det senare. Står på hemsidan i lager först 3/3 men skickades i slutet av förra veckan. Nöjd än så länge mao.

Permalänk
Skrivet av Winbrill:

Den kom idag, så inte hunnit starta igång. Återkommer med det senare. Står på hemsidan i lager först 3/3 men skickades i slutet av förra veckan. Nöjd än så länge mao.

Hej, också intresserad då jag letar dator till sonen. Läste att vissa verkar ha haft problem med cpu kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik1234:

Nöjd med den annars Winbrill. Hur är ljudnivån?

Skrivet av NumeroUno:

Hej, också intresserad då jag letar dator till sonen. Läste att vissa verkar ha haft problem med cpu kylningen.

Kört igång igår. Än så länge överträffar den/överensstämmer med förväntningarna. Hade tidigare ett större Fractal med någon extrafläkt e.tc. och jämfört med den är ljudnivån betydligt lägre. Har bara tuggat lite nummer i Warzone. Där låg jag med rekommenderade inställningar stabilt över 100 i fps, oftast upp emot 120, vilket får anses ok för ett spel som är mer eller mindre ooptimerat. CPUn spikade nån enstaka gång 80-81 grader under kvällen men låg i regel runt 73-76 i avarage. Klart godkänt för en märkesdator imo.

Permalänk
Skrivet av Winbrill:

Kört igång igår. Än så länge överträffar den/överensstämmer med förväntningarna. Hade tidigare ett större Fractal med någon extrafläkt e.tc. och jämfört med den är ljudnivån betydligt lägre. Har bara tuggat lite nummer i Warzone. Där låg jag med rekommenderade inställningar stabilt över 100 i fps, oftast upp emot 120, vilket får anses ok för ett spel som är mer eller mindre ooptimerat. CPUn spikade nån enstaka gång 80-81 grader under kvällen men låg i regel runt 73-76 i avarage. Klart godkänt för en märkesdator imo.

Tack för update känns ju i dagens läge väldigt prisvärt

Permalänk
Skrivet av siyilij773:

Grafikkort, ram osv...

Skrivet av NumeroUno:

Tack för update känns ju i dagens läge väldigt prisvärt

Jo. Schysst med update!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

Kört igång igår. Än så länge överträffar den/överensstämmer med förväntningarna. Hade tidigare ett större Fractal med någon extrafläkt e.tc. och jämfört med den är ljudnivån betydligt lägre. Har bara tuggat lite nummer i Warzone. Där låg jag med rekommenderade inställningar stabilt över 100 i fps, oftast upp emot 120, vilket får anses ok för ett spel som är mer eller mindre ooptimerat. CPUn spikade nån enstaka gång 80-81 grader under kvällen men låg i regel runt 73-76 i avarage. Klart godkänt för en märkesdator imo.

Härligt! Precis den dator som jag tittat lite på, verkar grymt prisvärd.
Har den aRGB fläktar?
Hur fungerar den med 1440p 144hz, något som du har möjlighet att testa, eller kör du 1080p?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Skrivet av Winbrill:

Kört igång igår. Än så länge överträffar den/överensstämmer med förväntningarna. Hade tidigare ett större Fractal med någon extrafläkt e.tc. och jämfört med den är ljudnivån betydligt lägre. Har bara tuggat lite nummer i Warzone. Där låg jag med rekommenderade inställningar stabilt över 100 i fps, oftast upp emot 120, vilket får anses ok för ett spel som är mer eller mindre ooptimerat. CPUn spikade nån enstaka gång 80-81 grader under kvällen men låg i regel runt 73-76 i avarage. Klart godkänt för en märkesdator imo.

Fråga till, är det verkligen 1x16 i RAM?

Permalänk

Har även jag beställt datorn från Power, trodde den skulle komma idag men kommer säkert på söndag istället. Kan återkomma med en snabb recension när jag mottagit den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Winbrill:

Dom delarna ser jag inte problem med att de ska gå uppgradera. Den kommer med ett B550 mATX-kort. Samma burk i chassi, mobo e.tc. säljs bland annat med 3070 för 15k. Cpun är bunden till Ryzens 3000-gen.

Kan man lägga till 16GB RAM, jag vill ha dual ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av siyilij773:

Kan man lägga till 16GB RAM, jag vill ha dual ram

Ja, det går att lägga i mer ram.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Härligt! Precis den dator som jag tittat lite på, verkar grymt prisvärd.
Har den aRGB fläktar?
Hur fungerar den med 1440p 144hz, något som du har möjlighet att testa, eller kör du 1080p?

Bara kört 1080p, har inte experimenterat så mycket med upplösningar då jag personligen inte har något större intresse av högre inställningar!

Skrivet av NumeroUno:

Fråga till, är det verkligen 1x16 i RAM?

Ja ”tyvärr” stämmer det. Går att byta om du känner att behovet finns. 4 platser.

Skrivet av siyilij773:

Kan man lägga till 16GB RAM, jag vill ha dual ram

Ja.

I övrigt verkar det finnas möjlighet att montera nya CPU-kylare plus utrymme för minst en till fläkt fram om man vill klocka processorn och hålla nere tempen.

Permalänk
Medlem

Lenovodatorn som diskuteras här, når man 300 fps i CS:GO med den?

Permalänk
Skrivet av nAix:

Lenovodatorn som diskuteras här, når man 300 fps i CS:GO med den?

Har haft datorn ett par dagar nu, och ligger runt 500+ i fps. Det är en riktigt grym dator helt klart, däremot så är den medföljande CPU-fläkten helt värdelös. Installerade en Noctua NH-U12S och cpun gick ner från 75-80 grader till 45-49 när man lirar CS. Även fpsen gick upp från 250 till 500-800.

Om ni köper en CPU fläkt så var vaksamma på att Lenovo använder sitt egna moderkort som gör att de AM4 fästena som följer med inte passar. I mitt fall så följde det med en monteringsram med Noctuafläkten som egentligen är till för socket lga115x som passar till intel.

Om man öppnar andra sidan av chassit så sitter det en monteringsram som jag fick bända bort med hjälp av en gaffel haha (den är fastlimmad). När den väl var borta så monterade jag fast monteringsramen (bracket) som egentligen är till för lga115x, den passade perfekt och efter det så var det inga problem att montera kylaren.

Att 80 grader är godkänt gäller inte i min värld. Köp en bättre kylare så får ni en snabbare och svalare processor. Noctuafläkten var säkert 10 ggr större än originalfläkten och fick precis plats. Originalfläkten gör ingen glad så byt ut den asap!

Permalänk
Hedersmedlem

Lite av en varning kring OEM-moderkort och uppgradera RAM, bara för att det är "B550" chipset betyder det inte att du kan köra ditt RAM överklockat. I värsta fall så fastnar du i en riktigt tråkig och långsam "stockkonfiguration" om du försöker köra "entusiastminne" i en OEM-PC. Lösningen är att köpa minne som är avsett för att köra i "stock". Detta har en av mina kompisar råkat ut med när det handlar om en HP OMEN, har ingen koll på vad Lenovo gör dock.

Mer info i denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1616892-snabba-minnen-...

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt denna slängt i ett begagnat 1060 eller liknande

Edit missa att han ej ville bygga själv

Permalänk
Skrivet av niille123:

Har haft datorn ett par dagar nu, och ligger runt 500+ i fps. Det är en riktigt grym dator helt klart, däremot så är den medföljande CPU-fläkten helt värdelös. Installerade en Noctua NH-U12S och cpun gick ner från 75-80 grader till 45-49 när man lirar CS. Även fpsen gick upp från 250 till 500-800.

Tack för tipset garantin kan man väl dock säga hejdå till. Förstår inte riktigt hur du fick en sån enorm fps ökning med enbart bättre CPU-kylning?

Permalänk
Skrivet av NumeroUno:

Tack för tipset garantin kan man väl dock säga hejdå till. Förstår inte riktigt hur du fick en sån enorm fps ökning med enbart bättre CPU-kylning?

Vet faktiskt inte om det påverkar garantin om man byter monteringsram. Vet att byte av hårddisk osv inte påverkar garantin iallafall, detta enligt Lenovo själva.

Ingen aning, men jag märkte att spelet blev hackigare ju högre temp cpun hade, vilket iofs inte är så konstigt.

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt Lenovo-burken från Power - finns anslutningsmöjligheter samt plats att trycka in en hdd i den?
Jagar för en kompis räkning som ska ha den till sin dotter.
Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av elp:

Ni som har köpt Lenovo-burken från Power - finns anslutningsmöjligheter samt plats att trycka in en hdd i den?
Jagar för en kompis räkning som ska ha den till sin dotter.
Tack på förhand!

Yup. Jag stoppade in min gamla SSD i den, så kör alltså med två stycken hårddiskar nu.