Modell jämförelse Androide telefoner

Permalänk
Avstängd

Modell jämförelse Androide telefoner

Hej, Min sambo har bestämt sig för att köpa en android för att kunna använda en telefon endast då dem har appar på sin arbetsplats som endast funkar mot Android.
Hon har kikat på flera modeller och jag är IOs människa så jag har inte brytt mig av flera anledningar, Dock så behöver jag assistera nu då det är min jävla plånbok hon använder sig av och jag är av åsikten att Samsung modellerna jämfört mot huawei, Oneplus, Xiami etc är mer prisvärda modeller som hon kommer bli lika nöjd med utan att behöva betala lika mycket för.

Hon har kikat på s21 och s21 ultra, Och undrar om expertpanelen kan komma med några rekommendationer att välja ett annat telefon märke som är mer prisvärt med ungerfär samma prestanda eller tom bättre, Hon vill ha en telefon där hon kan ta bra bilder med.

Idag har hon en Iphone XR så mycket är ju generellt bättre än den modellen gällande kamera.

Dom modellerna som jag kommer ihåg utmanade Samsung är väl OnePlus och Xiaomi?

Permalänk
Medlem

Vilka är apparna som bara finns till Android?

Permalänk
Medlem

Välj inte en Huawei etc då dessa kinesmärken inte längre har riktiga google play store. Typ som att köpa en Iphone som inte har riktiga app store. Visst, de har andra alternativ, men det saknas saker och vissa appar funkar inte helt som de ska utan google services.

Samsung är bra grejer. De kostar en del, men det gör ju en Iphone också. Varför snåla bara för man väljer Android istället för Apple?

Är det kameran som är viktig så finns det även bra grejer från Sony. De satsar en del på att ta bra bilder pga bra kamera istället för bra AI-förbättring som andra märken. Så det är en liten usp där.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Det är några jobb appar, Har redan dubbelkollat funktionalitet mot IOS och det finns inga appar för Ios

Skrivet av stelex:

Vilka är apparna som bara finns till Android?

Permalänk
Medlem

Fast om jobbet kräver en telefon för jobbappar eller att hon ska ha tillgång till dem ska ju även jobbet stå för en telefon. Finns väl inget krav att man som privatperson ska ha en viss telefon?
Tänker likaså att oftast brukar man kunna använda den telefonen privat om jobbtelefonen har dubbla simkort / 1 E-sim och 1 simkort?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Välj inte en Huawei etc då dessa kinesmärken inte längre har riktiga google play store. Typ som att köpa en Iphone som inte har riktiga app store. Visst, de har andra alternativ, men det saknas saker och vissa appar funkar inte helt som de ska utan google services.

Samsung är bra grejer. De kostar en del, men det gör ju en Iphone också. Varför snåla bara för man väljer Android istället för Apple?

Är det kameran som är viktig så finns det även bra grejer från Sony. De satsar en del på att ta bra bilder pga bra kamera istället för bra AI-förbättring som andra märken. Så det är en liten usp där.

DU förstår inte frågan, Handlar inte om att snåla, Handlar om att vad jag läst tidigare så är Samsung överprisatta, Precis som Iphone är, OM jag kunnat välja en annan telefon än Iphone som kör IOS så hade jag gjort det.

Samsung är väl typ samma som Iphones med tanke på att dom tillverkar så gott som alla komponenter.

Är alla kina telefoner bannade? dvs Xiaomi och Oneplus också, eller bara huawei? Vilken Sony modell ska man kika på då? Är Nokia ett alternativ? Min jämförelse mot frugan hemma skall vara mot Galaxy s21 (ISH)

Värt att veta är att Samsungen inte går Bort bara för att, Utan jag vill få input av er som har mer koll på telefonmodellerna generellt då jag vill att hon får en telefon som kommer vara prisvärd och ha ett bra beggvärde.

Permalänk
Avstängd

Inlägget säger inget om något krav, Inlägget säger att hon bestämt sig för att slippa ha två telefoner, Dom har lånetelefoner på kontoret som personal använder sig av, Men hon vill inte gå med två telefoner.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fast om jobbet kräver en telefon för jobbappar eller att hon ska ha tillgång till dem ska ju även jobbet stå för en telefon. Finns väl inget krav att man som privatperson ska ha en viss telefon?
Tänker likaså att oftast brukar man kunna använda den telefonen privat om jobbtelefonen har dubbla simkort / 1 E-sim och 1 simkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numbnutt:

DU förstår inte frågan, Handlar inte om att snåla, Handlar om att vad jag läst tidigare så är Samsung överprisatta, Precis som Iphone är, OM jag kunnat välja en annan telefon än Iphone som kör IOS så hade jag gjort det.

Samsung är väl typ samma som Iphones med tanke på att dom tillverkar så gott som alla komponenter.

Är alla kina telefoner bannade? dvs Xiaomi och Oneplus också, eller bara huawei? Vilken Sony modell ska man kika på då? Är Nokia ett alternativ? Min jämförelse mot frugan hemma skall vara mot Galaxy s21 (ISH)

Värt att veta är att Samsungen inte går Bort bara för att, Utan jag vill få input av er som har mer koll på telefonmodellerna generellt då jag vill att hon får en telefon som kommer vara prisvärd och ha ett bra beggvärde.

Jag förstår mycket väl frågan. Och enligt mig är Samsung dyra för det är bra grejer. Man får inte samma eller bättre telefon för mindre peng hos ett kinesmärke.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Du får gärna utveckla ditt svar.

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Pixel så slipper man sönderbloatat junk från 3e-part

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numbnutt:

Inlägget säger inget om något krav, Inlägget säger att hon bestämt sig för att slippa ha två telefoner, Dom har lånetelefoner på kontoret som personal använder sig av, Men hon vill inte gå med två telefoner.

Ok, för mig var det lite otydligt. Sen svarade du lite otrevligt innan du editerade.

Skulle iaf isåfall kika på vad Oneplus visar upp nu nästa vecka. Om kameran och så inte är så viktigt kanske man kan undvika Samsung, då enligt mig är de väldigt bra på just video / foto med Sony som största konkurrent men kostar ju som en Iphone.
Edit: Kameran på alla telefoner från ca 5000kr och uppåt är absolut tillräckligt bra men just senare Iphones och Samsungs kan man använda istället för semi-professionell kamera i princip. Så beror på om man explicit jämför varenda pixel osv.

Huawei saknar ju vanliga Play store vilket innebär tufft för just jobbappar.
Xiaomi har lägre prisatta telefoner som tex Pocophone osv.
Pixel är väl nice men i samma prisklass som tex Oneplus.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ok, för mig var det lite otydligt. Sen svarade du lite otrevligt innan du editerade.

Skulle iaf isåfall kika på vad Oneplus visar upp nu nästa vecka. Om kameran och så inte är så viktigt kanske man kan undvika Samsung, då enligt mig är de väldigt bra på just video / foto med Sony som största konkurrent men kostar ju som en Iphone.

Huawei saknar ju vanliga Play store vilket innebär tufft för just jobbappar.
Xiaomi har lägre prisatta telefoner som tex Pocophone osv.
Pixel är väl nice men i samma prisklass som tex Oneplus.

Tycker det var en bra sammanfattning, verkar som att man får mest för pengarna om man väljer Xiaomi som ju dessutom har undermärket Poco som verkar vara kanontelefoner på tight budget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Numbnutt:

Du får gärna utveckla ditt svar.

Pixel är Googles telefoner, alltså får de OS-uppdateringar snabbt och man slipper bloatware förutom Googles egna. Kameran är också bra även om den inte riktigt är i toppklass längre, men i prisklassen är den ju helt överlägsen och den är minst på samma nivå som Xr. 4a är den billigare modellen vilket innebär några kompromisser, plastbaksida och ingen trådlös laddning exempelvis. Men för många är det nog ganska bra områden att kompromissa på.

https://swedroid.se/test-google-pixel-4a/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Pixel är Googles telefoner, alltså får de OS-uppdateringar snabbt och man slipper bloatware förutom Googles egna. Kameran är också bra även om den inte riktigt är i toppklass längre, men i prisklassen är den ju helt överlägsen och den är minst på samma nivå som Xr. 4a är den billigare modellen vilket innebär några kompromisser, plastbaksida och ingen trådlös laddning exempelvis. Men för många är det nog ganska bra områden att kompromissa på.

https://swedroid.se/test-google-pixel-4a/

Pixel är inte officiellt lanserad i Sverige vilket innebär dålig upplevelse vid potentiell RMA / Garanti. Ganska viktigt att påpeka.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

https://www.amazon.co.uk/realme-5g-Simfree-Unlocked-Smartphon...

- 120hz-skärm
- 5000mAh batteri
- 6+128GB
- Dual SIM
- Snabbladdning

Väldigt prisvärd enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Pixel är inte officiellt lanserad i Sverige vilket innebär dålig upplevelse vid potentiell RMA / Garanti. Ganska viktigt att påpeka.

Jo det är något att tänka på absolut. Samtidigt är Fnac, som jag länkade, en stor och välkänd kedja så det lär inte vara mer problem än att man får skicka telefonen lite längre för en eventuell reparation. Jag köpte en 3a till tjejen därifrån i julklapp och det funkade smidigt i alla fall. En fördel med att köpa från Frankrike är att man får med hörlurar, Google har tagit bort dem från Pixel-telefonerna men i Frankrike är det lag på att det ska följa med så de hade inte så mycket val.

Permalänk
Medlem

Realme 6, så får hon en bra kamera på köpet. Tyvärr är kampanjtelefonerna för 1490:- slut men fortfarande prisvärt för 1990:-.
Dual sim, 64mp kamera.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_realme-6-6-5-4gb-64gb-c...

https://www.webhallen.com/se/product/323503-Realme-6-4GB-64GB....

Köpte en för att ha som kamera och nanosurfplatta (wifi) och är helnöjd. 64gb microSD rek. till.

Permalänk
Medlem

Spana in Swedroid.se

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Samsung Sverige

Före det här uppdraget som forumrepresentant så är det några år sedan jag hade en Samsung-mobil. Det jag har reagerat på efter att ha använt Note 20 Ultra och S21 Ultra är att de känns snäppet mer genomtänkta än det jag hade tidigare (hänger inte ut några modeller eller tillverkare). Det kändes oftast som att mobilerna var 90% av vad jag ville ha, och någon liten grej skavde (exempelvis inte tillräckligt bra kamera eller för dålig batteritid för mitt användningsmönster). Det har jag inte upplevt på samma sätt med Samsung.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung