Gmail app/Android11/Galaxy S10: raderade mail på IMAP server återkommer

Permalänk
Medlem

Gmail app/Android11/Galaxy S10: raderade mail på IMAP server återkommer

Ping @Samsung

Bakgrund: Jag har en Samsung Galaxy S10 som kör senaste uppdatering från Samsung med Android 11. Där använder jag "Gmail" appen mot dels "gmail" och dels mot en annan IMAP-server (kth.se).

Sedan ett par dagar så "återuppstår" mail som jag raderat genom Gmail-appen för IMAP-kontot. För Gmail-kontot ser det ut att fungera. Det har fungerat tidigare för IMAP-kontot, men då har mailen flyttats till "Trash"-mappen på IMAP-kontot/servern. Vid googling så verkar inte problemet direkt ovanligt, men ingen verkar ha någon bättre lösning på problemet.

  • Jag har tagit bort mina mailkonton och lagt tillbaka dem, det funkar ett tag men felet återkommer.

  • Jag har tömt cache och data för Gmail-appen och "Google Play Services", det funkar ett tag men felet återkommer..

  • Det ser ut att finnas en nyare version (släppt i januari) av Gmail-appen när jag kikar på Google Play via webbläsaren, men telefonen vill inte kännas vid denna version utan fortsätter använda den gamla versionen av Gmail-appen (släppt i december).

  • Jag har googlat runt och de flesta kokar ned till ovan.

  • Att göra en factory default reset är i stort sett nästa steg om, men vill helst slippa pga alla andra installerade appar och deras config/data

  • Jag har skickat en "feedback"-rapport till Google via Gmail-appens supportfunktion, men där får man väl se sig om bland stjärnorna efter svar.

Gmail-app-version i telefonen: 2020.11.29.346182102.Release

Någon med liknande erfarenheter?
Någon som har en lösning på problemet som inte heter "factory reset" eller "annan epost-app"?

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av mille74:

Ping @Samsung

Bakgrund: Jag har en Samsung Galaxy S10 som kör senaste uppdatering från Samsung med Android 11. Där använder jag "Gmail" appen mot dels "gmail" och dels mot en annan IMAP-server (kth.se).

Sedan ett par dagar så "återuppstår" mail som jag raderat genom Gmail-appen för IMAP-kontot. För Gmail-kontot ser det ut att fungera. Det har fungerat tidigare för IMAP-kontot, men då har mailen flyttats till "Trash"-mappen på IMAP-kontot/servern. Vid googling så verkar inte problemet direkt ovanligt, men ingen verkar ha någon bättre lösning på problemet.

  • Jag har tagit bort mina mailkonton och lagt tillbaka dem, det funkar ett tag men felet återkommer.

  • Jag har tömt cache och data för Gmail-appen och "Google Play Services", det funkar ett tag men felet återkommer..

  • Det ser ut att finnas en nyare version (släppt i januari) av Gmail-appen när jag kikar på Google Play via webbläsaren, men telefonen vill inte kännas vid denna version utan fortsätter använda den gamla versionen av Gmail-appen (släppt i december).

  • Jag har googlat runt och de flesta kokar ned till ovan.

  • Att göra en factory default reset är i stort sett nästa steg om, men vill helst slippa pga alla andra installerade appar och deras config/data

  • Jag har skickat en "feedback"-rapport till Google via Gmail-appens supportfunktion, men där får man väl se sig om bland stjärnorna efter svar.

Gmail-app-version i telefonen: 2020.11.29.346182102.Release

Någon med liknande erfarenheter?
Någon som har en lösning på problemet som inte heter "factory reset" eller "annan epost-app"?

Jag får också upp 2020.11.29.346182102.Release på Note 20 Ultra med Android 11, så det är ju möjligt att den nya versionen kanske inte kommit på svenska än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag får också upp 2020.11.29.346182102.Release på Note 20 Ultra med Android 11, så det är ju möjligt att den nya versionen kanske inte kommit på svenska än?

Verkar inte ha inte med det att göra, jag har nämnligen Android på min telefon (ingen Samsung dock) på (US) Engelska och fick samma version när jag aktiverade appen och uppdaterade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag får också upp 2020.11.29.346182102.Release på Note 20 Ultra med Android 11, så det är ju möjligt att den nya versionen kanske inte kommit på svenska än?

Skrivet av Belzader:

Verkar inte ha inte med det att göra, jag har nämnligen Android på min telefon (ingen Samsung dock) på (US) Engelska och fick samma version när jag aktiverade appen och uppdaterade den.

I ärlighetens namn skall väl tilläggas att på Google Play store för gmail-appen så står det att aktuell version beror på device.

Kikade på en Lenovo surfplatta här hemma och den hade en med release från maj 2020. Felet uppträder är även på den så det lutar åt att det inte är direkt Samsungrelaterat. Men undrar vad 17 Google då hittat på med underliggande mjukvara. Vad jag förstår så nyttjar många av deras egna appar just Google play services/tjänster. Då är det kanske inte omöjligt att det är där det smugit in något...

Korrektur
Permalänk
Skrivet av mille74:

TEXT

Någon med liknande erfarenheter?
Någon som har en lösning på problemet som inte heter "factory reset" eller "annan epost-app"?

Testa att installera senaste verisionen av Gmail manuellt, t.e.x härifrån https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/gmail/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ianmoon123:

Testa att installera senaste verisionen av Gmail manuellt, t.e.x härifrån https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/gmail/

Vill gärna slippa ladda in från sidan då detta är en managerad nalle från jobbet, men ska hålla det öppet. Tack för tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ianmoon123:

Testa att installera senaste verisionen av Gmail manuellt, t.e.x härifrån https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/gmail/

Hur funkar det om jag laddar på gmail-appen på detta sätt och
1) det kommer en uppdaterad version senare via Google play?
2) jag vill gå tillbaka till versionen av appen som kommer från Google play?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Hur funkar det om jag laddar på gmail-appen på detta sätt och
1) det kommer en uppdaterad version senare via Google play?
2) jag vill gå tillbaka till versionen av appen som kommer från Google play?

1. Vet inte, då jag inte har sidoladdat appar på det viset utan endast från andra Appstores vilka då sköter eventuell uppdatering.
2. Vet inte om Samsung har den möjligheten, men på min telefon så om jag väljer att inaktivera appen så återställs den (aka den går tillbaka till den version som telefonen hade som standard).

Permalänk
Skrivet av mille74:

Hur funkar det om jag laddar på gmail-appen på detta sätt och
1) det kommer en uppdaterad version senare via Google play?
2) jag vill gå tillbaka till versionen av appen som kommer från Google play?

Ska inte påverka överhuvudtaget, det är ju samma app som finns på google play.
Skulle det mot förmodan krångla med uppdateringar så kan du alltid avinstallera Gmail, då ersätts den med verisionen som följde med telefonen(läs stenåldersverisionen).

Permalänk
Medlem

Fick ny version av Gmailappen häromdagen, problemet kvarstår. Inbillar mig att felet då ligger i underliggande "play services".
Blev att jag till slut började köra mail genom boxer (mailapp via jobbet).

Permalänk
Medlem

GMail är inte den bästa appen för annat än just GMail. Samsungs mail-app är rätt bra, alternativt finns ju Outlook som funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

GMail är inte den bästa appen för annat än just GMail. Samsungs mail-app är rätt bra, alternativt finns ju Outlook som funkar bra.

Jag såg samma problem med Samsungs mailapp som med gmailappen. Därav att jag misstänker underliggande funktioner i Android. Boxer (från VMware) funkar däremot klanderfritt i detta avseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Jag såg samma problem med Samsungs mailapp som med gmailappen. Därav att jag misstänker underliggande funktioner i Android. Boxer (från VMware) funkar däremot klanderfritt i detta avseende.

Ja ok. Det var några år sedan jag använde den, mitt jobb nu kräver Outlook och jag kör det privat också mot min egna IMAP-mail.

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av mille74:

Jag såg samma problem med Samsungs mailapp som med gmailappen. Därav att jag misstänker underliggande funktioner i Android. Boxer (från VMware) funkar däremot klanderfritt i detta avseende.

Skönt att du lyckades hitta ett sätt att komma runt problemet. Jag har försökt söka lite och det verkar ju som att problemet varit återkommande under ganska många år just med IMAP (och kanske främst Gmail-appen).