Permalänk
Medlem

För mig är det lite tvärt om vad jag upplever att många andra som kommenterat här känner. Jag arbetar som konsult där min arbetsbörda går lite i perioder. Emellanåt jobbar jag 12+ timmar om dagen veckor i streck för att andra perioder vara nästan helt ledig någon vecka/jobba ett par timmar om dagen etc. Jag har inga direkt fasta tider på jobbet, utan snarare projekt med en viss deadline, själva tidsdisponeringen för detta är upp till mig.

Diskuterade med en kollega för ett tag sedan vad vi skulle vilja få i lön för att ha ett vanligt jobb med fastare flextider och båda konstaterade att det skulle till en kraftig ökning för att vi skulle nöja oss med något annat.

Jag upplever att jag mår mycket bättre rent psykiskt när jag har väldigt mycket att göra på jobbet. Det känns som att jag tar mig någonvart och det är en väldigt skön känsla att vakna på morgonen och veta att jag har en fullspäckad dag framför mig.
Har jag inte så mycket på agendan har jag svårare att ta mig upp på morgonen och även svårare att slappna av när jag väl inte arbetar.
Jag har cirka 15 minuter till jobb med bil, något jag tycker är väldigt passande, är ingen morgonmänniska så tar den egentiden på morgonen till att bli lite trevlig.

Värt att nämna är kanske att jag är 25år och på ett annat ställe i livet än många av er andra. Har sambo, men inga barn eller liknande att ta hänsyn till, även om det är planerat om cirka 5år.

Ser med andra ord det som en balans mellan jobb och fritid. Har tidigare haft jobb där jag jobbat väldigt lite, men då blev jag ganska snabbt understimulerad och läste in mig på andra områden för att få någon form av stimulans rent mentalt.
Bäst för mig är när jag en period har det väldigt hektiskt följt av en kortare period med lite mindre jobb och återhämtning med vetskapen om att det så småningom drar igång en hektisk period igen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle när som helst byta ut X% i lön mot X% i fritid. Jag skulle riktigt gärna jobba ca 80% för 80% av lön, speciellt före skatt. Men då befinner jag mig också i ett livsskede med mycket lite fritid (32 år med fru och barn) och har ett jobb som tar upp mycket tid, men som också ger god inkomst (bolagsjurist).

Många dagar väljer jag olika lösningar som kostar pengar, men som sparar tid, t.ex. att parkera lite närmare eller att beställa hämtmat istället för att göra själv. Bara för att spara ihop 15-30 minuter så man kanske hinner sätta sig ner en stund på kvällen. Skulle jag kunna gå ner i arbetstid skulle jag göra det, men för tillfället är det inte riktigt möjligt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En fråga angående detta, hur många är ni som tar ut tjänstledighet för att få mer semester? Har nämligen gjort det tidigare år ifall jag känner att jag vill checka ut helt mer än 6v på ett år. Då byter man ju verkligen pengar mot fritid.

Har inte gjort det. Däremot jag kvittat dagar mot när vi haft extrem arbetsbörda och då gjort upp med chefen att en extra vecka semester var okej.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Fritid är något jag alltid prioriterat, kanske därför jag hållit mig frisk hela livet också. Det jobb jag har nu började jag för snart tre år sedan och första arton månaderna pendlade jag ca 2 timmar varje dag. För mig är det för mycket. Inte helt lätt få tag på en ny bostad i Stockholmsregionen dock så det fick gå men kändes inte helt bra.

Fick dock till slut tag på en lägenhet, dock en där hyran var nära dubbla den jag hade innan. Tog den ändå, kände att den extra fritiden var värd mer än det ekonomiska bortfallet. Idag tar det mig en kvart till jobbet, oavsett om jag åker kommunalt eller tar bilen. Den senare måste jag ta ibland dock eftersom jag vissa dagar slutar jobba så sent att såväl pendel som bussar slutat gå.

Nu ökade ju inte mina kostnader så drastiskt som den dubbla hyran, jag sparar ju en hel del på reskostnaderna eftersom jag var tvungen köra bil till jobbet förut. Att jag sedan bor i en mycket lugnare, behagligare och tryggare miljö än tidigare gör saken än bättre så valet var helt rätt på alla sätt och vis.

Skulle jag byta arbetsplats igen i framtiden så får jag överväga situationen då. En timmes total pendlingstid varje dag kan jag leva med, börjar det gå mot två timmar eller mer så kan jag acceptera det under en kort övergångsperiod men att göra det år ut och år in är bara inget alternativ. Hälsan kommer först i alla lägen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Skulle ni byta 10% av fritid mot 10% mer i lön? Eller är fritiden värd mer? (eller mindre) än arbetstiden?

Min plan är:

  • ta ut lön upp till statlig skatt (i år, drygt 43 000 SEK/mån)

  • löneväxla till lite mer pension

  • gå ner i arbetstid istället för att öka lönen, så länge deltidsbruttolönen alltid når upp till gränsen för statlig skatt

I enlighet med föräldraledighetslagen har man rätt att jobba 75% tills ens yngsta barn fyllt åtta år:

7 § En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har avslutat sitt första skolår. Lag (2006:442).
Länk

För att kunna ha en bruttolön på ~43 000 SEK vid 75% beläggning innebär det ~57 000 SEK i 100%-lön. När yngsta barnet fyllt åtta tänker jag att jag har tillräckligt med kött på bena för att inte behöva gå tillbaka till att jobba fullt igen, någonsin.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv

Jag jobbar 40 timmar i veckan, bor med knappt 10 minuters gångavstånd till jobbet, har flex och ett jobb som i dessa tider till 99% går att utföra hemifrån till och med.

Jag värderar min fritid mycket och på sikt kommer jag vilja gå ner till 80%. Investerar i mig själv och min framtid, däribland FIRE men mer med målet att bli (mer) ekonomiskt fri och kunna göra vad jag vill med min tid, och därmed även arbetstid. Att jobba till 65 (eller 80 eller vad det blir för 80-talister....) har jag inga planer på.

Jag har i princip valt en lägre lön för att få ner pendlingstider och liknande, att inte ens behöva köra till jobbet sparar pengar till annat. Lockande att försöka mer aktivt arbeta upp lönen, men då det innebär flytt eller pendlingsavstånd som kostar timmar varje dag så känner jag att så länge jag trivs tillräckligt bra med mitt nuvarande jobb så fortsätter jag som jag gör nu. Såvida jag inte snubblar över något annat som mer eller mindre går att sköta (nästan) helt på distans.

Permalänk
Medlem

Jag tror man tänker annorlunda när man jobbat flera år än när man är helt ny på arbetsmarknaden. Till mitt första "riktiga" jobb hade jag ca. 9,5 mil eller 1h 45min enkel väg med buss, så jag la ca. 70 timmar i månaden på pendling. Skulle aldrig ha gjort det idag, men jag behövde pengar och arbetslivserfarenhet, och blev inte erbjuden något annat, så jag blev kvar där ca. 3 år tills jag hade möjlighet att byta. Har genom åren haft några olika jobb på varierande avstånd, men har nu gångavstånd till jobbet vilket känns väldigt skönt.

Skulle krävas väldigt stor löneökning för att jag skulle gå tillbaks till 1+ h pendlande varje dag (om man kan jobba hemma vissa dagar blir det en annan sak). Man förlorar inte bara tiden för det faktiska resandet, utan även energi, ork och livsglädje (finns det något mer deprimerande än glåmiga morgontrötta svenskar på en pendeltågsstation kl 06:45 en novembermorgon, när det ropas ut att tåget är 20 minuter sent?). Sen kostar ju pendlandet i sig också i form av månadskort och även inköp som kaffe, godis, energidryck o.s.v. för att orka med när man redan är slutkörd när man kommer in till jobbet vid 8, och hämtmat på kvällen för man inte orkar laga något.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag flyttade 30 min enkel resa närmre jobbet, så att jag nu bara har en pendlingstid på 10 min. Bara det lilla ökade livskvaliteten något enormt!

Edit:
(Samt insparad diesel är ju bara en bonus )

Edit2:
Samt har ju jobbat hemifrån nu i snart ett år pga en viss pandemi, är ju rätt bekvämt även om man saknar kollegorna! Blir kanske att man kör någon dag i veckan hemmifrån även när allt har återgått till "det normala".

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Men jag saknar att ha nära till jobbet och mer fritid, men jag vet inte riktigt vad jag anser att fritiden är värd i pengar. Ska jag ta ett jobb med lägre lön men mer fritid? Hur resonerar ni, hur värdesätter ni fritiden rent ekonomiskt? Hur mycket fritid är ni beredda att växla in mot pengar osv.

Att jobba är att sälja en timme av sitt liv mot ersättning, där får man ju fundera på hur mycket en "timme" av ens liv faktiskt är värd.

Jag börjar vara bättre på att värdera min egna tid, eller göra saker som skapar pengar ihop med folk jag gillar.
Pengaskapande genom fritidsintressen.

Denna syn på hur man säljer tid av sitt liv avspeglas även i val av fordon.
Nyare lyxigare bilar som har en faktisk milkostnad på 50-60:- milen i värdeminskning, service och bränsle, innebär att en enkelresa på 10mil, tur och retur (20mil) landar på 1000:- av skattade pengar.
Om jag efter skatt får ut 100:- timmen, innebär det att denna resa även har kostat 10h av mitt liv extra.
nuvarande fordon kostar 15:- milen i faktisk kostnad, (ink allt, och varje mil den körs minskar denna kostnad) vilket innebär en kostnad om 3h av mitt liv för samma resa.

Är nya lyxiga bilar trevliga att åka i, absolut, men....
kör man likt mig 2500mil om året, och räknar på 50:- milen i kostnad, så når vi 125'000 kronor i kostnad.
eller drygt 600 arbetade timmar om man får ut 200:- efter skatt/h. (dvs drygt 50k i lön per månad, eller 3 arbetade månader)
Du arbetar isåfall 3 av årets 12 månader enbart för din bil och ditt resande.

Tidningen Vi Bilägare redovisar kostnader för 67 testade bilar 2017-2018. Med färre kostnader inräknade kostar de i genomsnitt 38:50 per mil för 6 000 mil på tre år, från 24–25 kronor för de billigaste till 62 kronor för den dyraste. Med alla kostnader ökar milkostnaden med minst 10 kronor. Miljonbilar kostar över 100 kronor per mil.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Nyare lyxigare bilar som har en faktisk milkostnad på 50-60:- milen i värdeminskning, service och bränsle, innebär att en enkelresa på 10mil, tur och retur (20mil) landar på 1000:- av skattade pengar.
Om jag efter skatt får ut 100:- timmen, innebär det att denna resa även har kostat 10h av mitt liv extra.
nuvarande fordon kostar 15:- milen i faktisk kostnad, (ink allt, och varje mil den körs minskar denna kostnad) vilket innebär en kostnad om 3h av mitt liv för samma resa.

Är nya lyxiga bilar trevliga att åka i, absolut, men....
kör man likt mig 2500mil om året, och räknar på 50:- milen i kostnad, så når vi 125'000 kronor i kostnad.
eller drygt 600 arbetade timmar om man får ut 200:- efter skatt/h. (dvs drygt 50k i lön per månad, eller 3 arbetade månader)
Du arbetar isåfall 3 av årets 12 månader enbart för din bil och ditt resande.

Tidningen Vi Bilägare redovisar kostnader för 67 testade bilar 2017-2018. Med färre kostnader inräknade kostar de i genomsnitt 38:50 per mil för 6 000 mil på tre år, från 24–25 kronor för de billigaste till 62 kronor för den dyraste. Med alla kostnader ökar milkostnaden med minst 10 kronor. Miljonbilar kostar över 100 kronor per mil.

Håller med. Bil för mig har blivit ett sätt att spara tid. Supernöjd med min enkla Honda som i princip är gratis att köra om man jämför med dom bilar jag haft innan. Min granne skaffade precis en RS6:a och den är ju helt fantastisk, men jag får ju ångest bara av att tänka på värdeminskningen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ptja. Jag anser att det är en komplex fråga

I perioder kan jag gå in och jobba lite extra (och få flexledigt senare istället). För ibland är det lite extra kul och man är extra motiverad, då är det givande att vara kvar på jobbet någon timme. Jag brukar ofta jämföra känslan med när man skriv c- och d-uppsats, sista veckan var alltid lite extra skoj och man kämpde på lite extra både när man jobbade och tidsmässigt. Samtidigt ger detta mig i snitt en extra ledig vecka per år vilket är trevligt.

Så länge man når över en viss gräns (där man kan täcka sina fasta utgifter, lägga pengar på lite skoj och har utrymme till privat sparande) så ser jag inte direkt stor motivation att öka lönen. För egen del så skulle jag bedöma min gräns som ganska låg, då jag inte har några dyra hobbies eller har som avsikt att skaffa, men mår bra och har en bra fritid etc.

Det är samtidigt svårt att sätta en specifik prislapp på fritiden. På ett sett är den ovärderlig.

Det är samtidigt kul och meningsfullt att jobba. Så jag ser det inte som lockande att ta extremt tidig pension och bara slapp år ut och år in. 6 veckor (+1 vecka extra i och med flexledighet) semester räcker för mig. Att ha 52 veckor ”semester” är nog inget kul långsiktigt. Då måste man nog hitta en jäkligt bra hobby som kan tänka meningsfullheten som man känner med jobbet.

Permalänk
Medlem

Under pandemin har ju tekniskt sett hela dagarna bara blivit jobb i bristen på annat att göra.. Hellre hålla sig sysselsatt med jobb än att kolla serier 8 timmar om dagen, en annan sak hade väl vart om man t.ex. hade haft en familj.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bellerefon:

Att jobba är att sälja en timme av sitt liv mot ersättning, där får man ju fundera på hur mycket en "timme" av ens liv faktiskt är värd.

Jag börjar vara bättre på att värdera min egna tid, eller göra saker som skapar pengar ihop med folk jag gillar.
Pengaskapande genom fritidsintressen.

Denna syn på hur man säljer tid av sitt liv avspeglas även i val av fordon.
Nyare lyxigare bilar som har en faktisk milkostnad på 50-60:- milen i värdeminskning, service och bränsle, innebär att en enkelresa på 10mil, tur och retur (20mil) landar på 1000:- av skattade pengar.
Om jag efter skatt får ut 100:- timmen, innebär det att denna resa även har kostat 10h av mitt liv extra.
nuvarande fordon kostar 15:- milen i faktisk kostnad, (ink allt, och varje mil den körs minskar denna kostnad) vilket innebär en kostnad om 3h av mitt liv för samma resa.

Är nya lyxiga bilar trevliga att åka i, absolut, men....
kör man likt mig 2500mil om året, och räknar på 50:- milen i kostnad, så når vi 125'000 kronor i kostnad.
eller drygt 600 arbetade timmar om man får ut 200:- efter skatt/h. (dvs drygt 50k i lön per månad, eller 3 arbetade månader)
Du arbetar isåfall 3 av årets 12 månader enbart för din bil och ditt resande.

Tidningen Vi Bilägare redovisar kostnader för 67 testade bilar 2017-2018. Med färre kostnader inräknade kostar de i genomsnitt 38:50 per mil för 6 000 mil på tre år, från 24–25 kronor för de billigaste till 62 kronor för den dyraste. Med alla kostnader ökar milkostnaden med minst 10 kronor. Miljonbilar kostar över 100 kronor per mil.

Skrivet av Jumpcut:

Håller med. Bil för mig har blivit ett sätt att spara tid. Supernöjd med min enkla Honda som i princip är gratis att köra om man jämför med dom bilar jag haft innan. Min granne skaffade precis en RS6:a och den är ju helt fantastisk, men jag får ju ångest bara av att tänka på värdeminskningen.

Även där handlar det om balans. Spenderar man 45h i månaden i plåtlådan får det ju gärna vara både bekväm, rolig och driftsäker. Det kostar mer att ha det roligare/bekvämare så klart. Samma sak med sängen. När jag var ung kunde jag inte se hur man kunde lägga mer än det absolut minsta möjliga på sovmöbeln. Man sov ju bara i den? Senare i livet när den delas med något uppskattar man lite mera yta. Ytterligare senare börjar man inse att det är värt att lägga pengarna på en riktigt bra madrass. Sömnkvalité börjar bli något man funderar på. Samt att kroppen inte hanterar dåligt underlag lika bra längre.
En möbel man spenderar 240 timmar i månaden i, eller 2920 timmar per år. Måste få kosta. Mer än datorn, men mindre än bilen för egen del

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subzero299:

Jag pendlade tidigare till Göteborg för att jobba, bor ca 5 mil sydost. Provade olika sätt men gick alltid tillbaka till bilen just p.g.a. min fritid är mycket värd. Spelade ingen roll att det kostade mig mer att åka bil. Jag sparade lätt 1 timma varje dag. Nu däremot har jag satt mig i en annan sits, jag jobbar 5 minuter hemifrån. Barnens skola är 5 minuter åt andra hållet. Hur mycket jag än vill byta jobb så går knappt inte det för att för stor del av min fritid hade försvunnit.

Lite samma upplevelse här, men åt andra hållet. Bor i GBG och jobbade i KBA några år. Cyklade i början, till tåget alltså, och sen var det ganska långt från stationen till jobbet så det tog en dryg timme per väg, eller typ 1:20 om jag missade bussen i KBA. Med bil körde jag på typ 18 minuter så det var det värt. Lyckades också få reseavdrag för bilen så det gav ju tillbaka en del.

Idag jobbar jag i stan, eller hemma det senaste året, så bil eller cykel gör ingen direkt skillnad i restid.

Annars känner jag att jag värderar fritid mer än pengar, men samtidigt hade jag haft svårt att gå ner så mycket i lön tyvärr, så det är inte aktuellt med någon deltid för mig om jag inte får en rejäl löneförhöjning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Annars känner jag att jag värderar fritid mer än pengar, men samtidigt hade jag haft svårt att gå ner så mycket i lön tyvärr, så det är inte aktuellt med någon deltid för mig om jag inte får en rejäl löneförhöjning.

Är det på grund av höga levnadskostnader eller låg lön?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är svårt att sätta fingret på det. Men om jag tar en dag ledigt så känner jag att jag måste göra något. För att inte tiden skall vara bortslösad. Jag har sjukt svårt att bara "vara ledig" Det var lättare när man pluggade eller var arbetslös dock. Då var ju nästan all tid fritid så den värdesattes mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag pendlade tidigare till Göteborg för att jobba, bor ca 5 mil sydost. Provade olika sätt men gick alltid tillbaka till bilen just p.g.a. min fritid är mycket värd. Spelade ingen roll att det kostade mig mer att åka bil. Jag sparade lätt 1 timma varje dag. Nu däremot har jag satt mig i en annan sits, jag jobbar 5 minuter hemifrån. Barnens skola är 5 minuter åt andra hållet. Hur mycket jag än vill byta jobb så går knappt inte det för att för stor del av min fritid hade försvunnit.

Blir dock tvärtom om man bor centralt i stockholm eller göteborg. Då tar det oftast längre tid att åka från a till b med bil och halva ”restiden” blir att leta parkeringsplats. Åka till verkstan eller tanka bilen känns ju också som meningslös dötid jag gärna slipper.

Att åka taxi ibland som komplement till kollektivtrafiken är inte särskilt dyrt om man jämför med bilägande.

Permalänk

Som du nämner var det i början jobb som prioriterades, nu när man är anställd och köpt lägenhet osv, är fritiden högst upp på listan. Hade jag inte haft en fru och barn skulle jag möjligtvis värdera annorlunda.

I början av karriären pendlade jag 2 timmar totalt tur och retur, efter lägenhetsköp bytte jag jobb, har ca 20 min per tur med cykel, och minskade min lön med 7000 kr/månaden. Arbetsplatsen något sämre också nu.. värt det? Absolut! Mer tid för fritid, samt att jag får motion på köpet.

Mvh

Permalänk
Medlem

För mig är tid viktigare nu, speciellt då man börjar bli äldre.
Jag tjänar redan jättebra och lever paradisliv, så varje extra timme jag kan få ut är guld värd.

Jobbar effektivt runt 3-4 timmar per dag i genomsnitt. Anställd 100 %.
Så jag har i runda slängar 10 timmars fritid efter sömn, matlagning och sådant.
Tvätt, städning osv. görs på arbetstid då jag jobbar hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Att jobba är att sälja en timme av sitt liv mot ersättning, där får man ju fundera på hur mycket en "timme" av ens liv faktiskt är värd.

Jag börjar vara bättre på att värdera min egna tid, eller göra saker som skapar pengar ihop med folk jag gillar.
Pengaskapande genom fritidsintressen.

Denna syn på hur man säljer tid av sitt liv avspeglas även i val av fordon.
Nyare lyxigare bilar som har en faktisk milkostnad på 50-60:- milen i värdeminskning, service och bränsle, innebär att en enkelresa på 10mil, tur och retur (20mil) landar på 1000:- av skattade pengar.
Om jag efter skatt får ut 100:- timmen, innebär det att denna resa även har kostat 10h av mitt liv extra.
nuvarande fordon kostar 15:- milen i faktisk kostnad, (ink allt, och varje mil den körs minskar denna kostnad) vilket innebär en kostnad om 3h av mitt liv för samma resa.

Är nya lyxiga bilar trevliga att åka i, absolut, men....
kör man likt mig 2500mil om året, och räknar på 50:- milen i kostnad, så når vi 125'000 kronor i kostnad.
eller drygt 600 arbetade timmar om man får ut 200:- efter skatt/h. (dvs drygt 50k i lön per månad, eller 3 arbetade månader)
Du arbetar isåfall 3 av årets 12 månader enbart för din bil och ditt resande.

Tidningen Vi Bilägare redovisar kostnader för 67 testade bilar 2017-2018. Med färre kostnader inräknade kostar de i genomsnitt 38:50 per mil för 6 000 mil på tre år, från 24–25 kronor för de billigaste till 62 kronor för den dyraste. Med alla kostnader ökar milkostnaden med minst 10 kronor. Miljonbilar kostar över 100 kronor per mil.

Skrivet av Jumpcut:

Håller med. Bil för mig har blivit ett sätt att spara tid. Supernöjd med min enkla Honda som i princip är gratis att köra om man jämför med dom bilar jag haft innan. Min granne skaffade precis en RS6:a och den är ju helt fantastisk, men jag får ju ångest bara av att tänka på värdeminskningen.

Jag ser det lite som så att jag först väljer hur mycket jag vill jobba och vad jag vill göra och sen sätter upp kostnaderna efter det.

Skulle aldrig jobba mer än jag vill för att ha roliga bilar eller någon större lyx egentligen men när det ändå finns pengar över så varför inte. Sen är det ju inte kul när värdeminskningen räknas i hundralappar per mil såklart men det är ju något jag tycker är roligt.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat 7-timmarsdagar sen jag kom tillbaka från pappaledigheten med äldsta barnet vilket är snart åtta år sedan.
Innan barnen var prioriteringarna annorlunda. I efterhand är det SJUKT hur mycket dötid jag hade innan barnen kom till världen.

Som nyexad hade jag mindre än 10 minuter på cykel till jobbet.
Nu bor jag i hus i villaförort och har mellan 15-45 minuter till jobb med bil beroende på kund/stad/stadsdel.
Kollektivtrafik tar i många fall det dubbla eller mer.

Kan inte tänka mig gå upp till 40h/v och samtidigt behöva lägga en timme på pendling om dagen.
Åtminstone inte så länge barnen är i yngre skolålder. Det är inte värt det.
Behöver den tiden för att lämna/hämta barn, laga mat, hjälpa med läxor osv.
Hade jag haft ett lägre sömnbehov hade jag kanske kunna jobba tiden istället.
Jag behöver mina åtta timmar och då blir dygnet också kortare.

Är egenkonsult numera och i pandemitider fakturerar jag motsvarande pendlingstiden extra!
Det blir rätt bra, lika mycket fritid men mer pengar

Just det, jag är snål som en smålänning även om jag är Skåning. Det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Är inne lite på samma spår som du är med trådstarten. Ju äldre jag blivit desto högre känner jag att jag värderar min fritid och min tid generellt. Nu pendlar jag lik förbannat 2h om dagen så det går väl närmare 50h i veckan på jobb, men jag skulle inte slopa 10% av min fritid för 10% lön, hade nog snarare gått ned 10% i lön för att få 10% mer fritid.

Det märks även i hur man hanterar tjänster som installation av vitvaror och liknande saker. När man var yngre gjorde man allt sådant själv men nu är man villig att betala den extra pengen för att slippa lägga sin tid på det.

Det är dessutom billigare ju äldre man är...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle aldrig jobba mer än jag vill för att ha roliga bilar eller någon större lyx egentligen men när det ändå finns pengar över så varför inte. Sen är det ju inte kul när värdeminskningen räknas i hundralappar per mil såklart men det är ju något jag tycker är roligt.

Förstår hur du tänker. Just nu är jag nog inne på att "finns pengar över" så ska dom få jobba på börsen. Varenda krona. Med en roligare bil, blir det mindre pengar över. Detta kommer garanterat ändra sig igen likt en sinusvåg som går upp och ner

Jag har fått många "aha" och tankeställare genom att läsa saker som skrivs i diverse trådar om privatekonomi och framtid här på SweC och har definitivt många här på forumet att tacka för att jag inte är så slösaktig längre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Mental:

Det är svårt att sätta fingret på det. Men om jag tar en dag ledigt så känner jag att jag måste göra något. För att inte tiden skall vara bortslösad. Jag har sjukt svårt att bara "vara ledig" Det var lättare när man pluggade eller var arbetslös dock. Då var ju nästan all tid fritid så den värdesattes mycket mindre.

Här får jag enorm igenkänningsfaktor, jag kanske också blir lite mer extrem.
Likt ett tidigare svar i tråden har jag också två barn, 2 och 4år gamla.

En vanlig dag för mig innebär jobb 08:00 - 16:30 och med 20 minuter till jobb är jag hemma ungefär 17:00.

17:00 till 19:00 är det kvalitetstid med familjen, matlagning och förberedelser inför läggning.

19:00 - 20:00 är det läggning vilket innebär cirka 2-3h egentid per dag.

Denna tiden blir för mig väldigt värdefull och jag kan i perioder ha svårt att exempelvis koppla av med en film eller något spel.

Får till viss del ångest om jag inte gör något, slarvigt uttryckt, vettigt med den tiden.

"Vettiga" saker innefattar träning, bokläsning (Självutveckling/Ekonomi), utbildning eller något dylikt som på något vis tar mig framåt eller utmanar mig.

Med det sagt så tittar jag såklart också på film/serier, umgås med min sambo och spelar datorspel men oftast inte flera kvällar i rad.

Har testat arbeta hemifrån några gånger under pandemin och uppskattar verkligen den extra tiden på morgon och kväll, även om det i mitt fall bara handlar om 20 minuter vardera så påverkar det dagen en hel del.

Min sambo arbetar 60% för att vi har möjlighet och inte vill att barnen ska vara på förskolan mer än hemma.

Tänkte lägga till lite ståndpunkter som är mer on topic än ovanstående.
Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Förstår hur du tänker. Just nu är jag nog inne på att "finns pengar över" så ska dom få jobba på börsen. Varenda krona. Med en roligare bil, blir det mindre pengar över. Detta kommer garanterat ändra sig igen likt en sinusvåg som går upp och ner

Jag har fått många "aha" och tankeställare genom att läsa saker som skrivs i diverse trådar om privatekonomi och framtid här på SweC och har definitivt många här på forumet att tacka för att jag inte är så slösaktig längre.

Ja sparande bör ju finnas men jag tycker inte heller det bör gå till överdrift. Brukar själv tycka jag vill ligga i spannet 30-40% av nettolön till sparande i någon form över tid. Däremot tycker jag man bör kolla över vad man sparar till, hör ofta folk som sparar till att gå i pension tidigare eller gå ner i tid sen vilket jag tycker är helt fel angreppssätt för då spenderar man stora delar av livet genom att leva på ett sätt man inte vill leva. Bättre att hitta en vardag man är nöjd med redan från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja sparande bör ju finnas men jag tycker inte heller det bör gå till överdrift. Brukar själv tycka jag vill ligga i spannet 30-40% av nettolön till sparande i någon form över tid. Däremot tycker jag man bör kolla över vad man sparar till, hör ofta folk som sparar till att gå i pension tidigare eller gå ner i tid sen vilket jag tycker är helt fel angreppssätt för då spenderar man stora delar av livet genom att leva på ett sätt man inte vill leva. Bättre att hitta en vardag man är nöjd med redan från början.

Hmm okej. Jag ligger just nu på ett sparande av 60% av mina nettointäkter just för att ha friheten om kanske 10 år att välja hur jag vill göra med jobb etc. I mitt fall leder det till att jag har en enklare bil och inget sommarställe (som har lockat lite). Däremot bor jag bra, äter gott och unnar mig lite teknikprylar, semester etc.

Skulle säga att jag är 75% nöjd med min vardag. Dom sista 25% är väldigt "nice to have" och inte "must have".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst i närheten av alla inlägg men mitt liv har verkligen förändrats i denna aspekt.
Jag kom ut i arbetslivet som 19 åring år 2011, från den dagen och framåt jobbade jag som ett psyk mellan 150 och 180% i 5 år.
2014 hade jag en årsinkomst på 604kkr som 22 åring det var min ekonomiska peak.
Efter det så började jag prioritera att jobba dagtid(måndag-fredag) eller åtminstone inte jobba nätter när skift var ett krav.
Sedan studerade jag ett tag och efter det så började jag jobba ett dagtidsjobb och när det tog slut tog jag ett annat dagtidsjobb.
Det jag då bytte till var det helt sinnessjukt med övertid, varje vecka jobbade jag minst 8h övertid, som sagt minst ofta mycket mer.
I samband med detta blev min sambo gravid och då bestämde jag mig för att nu ska det bli ändring på arbetstiden, så jag bytte igen till ett dagtidsarbete som i praktiken var 90% arbetstid till 100% lön, övertid kanske 5 dagar per år.
Men detta arbete förändrades till ökad stress till samma betalning samt mer övertid (alltid betald övertid) så då tog jag mitt pick och pack och sa upp mig.
Nu har jag tagit ett jobb där jag är på jobbet 10,2h per dag i 7 dagar sedan är jag ledig 24h per dag i 7 dagar och övertid är i praktiken frivilligt, känns i som en ganska vettig lösning även detta 90% arbete till 100% lön. Jag är av den åsikten lunchrasten är inte ledig tid utan det är obetald arbetstid.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag har ALLDELES för mycket fritid. Speciellt när man inte sportar eller har någon direkt hobby, familj eller barn så kan timmarna efter jobb gå väldigt långsamt. Har lätt 7 timmar till mig själv.

Ibland vill jag bara klockan ska bli midnight så man kan gå och lägga sig men sen kollar man klockan så är den 20.00....
Har typ inga intressen, orkar knappt spela på min nya dator för det känns som man suttit i samma stol 8 timmar (jobbar hemma som många andra) så blir mest Netflix & Youtube, som visserligen är ok tidsdödare.

Jag lider nog av lite depression skulle jag tro men jag orkar inte ta tag i det eller så är jag bara den jag är eller lärt mig leva med det.

Fan va deppigt inlägg inser jag ^^

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mental:

Är det på grund av höga levnadskostnader eller låg lön?

Jag tjänar rätt hyfsat men tjejen har väldigt låga inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm okej. Jag ligger just nu på ett sparande av 60% av mina nettointäkter just för att ha friheten om kanske 10 år att välja hur jag vill göra med jobb etc. I mitt fall leder det till att jag har en enklare bil och inget sommarställe (som har lockat lite). Däremot bor jag bra, äter gott och unnar mig lite teknikprylar, semester etc.

Skulle säga att jag är 75% nöjd med min vardag. Dom sista 25% är väldigt "nice to have" och inte "must have".

Det tycker jag faktiskt låter som att du inte optimerar livet helt utan att du skall leva det livet du vill senare, du vet ju inte ens ifall du lever om 10 år eller ej.

Min inställning är att vardagen bör vara så nära 100% som möjligt, det skall inte spela någon roll vilken veckodag eller månad det är utan man skall vara lika nöjd oavsett. Det sagt skall man ju nödvändigtvis inte gå ut och bränna varenda spänn eftersom det kan ju göra att man inte kan fortsätta med det livet man vill i framtiden.

Jag kan inte tänka mig att jag skulle vilja sluta jobba, visst kanske kommer jag på något eget jag hellre gör men det behöver jag inte vänta 10 år på för att ha friheten till utan det är bara att ta steget när jag vill det. Brukar säga till kollegorna att så länge jag tycker att det jobbet är det jag vill göra på dagarna är jag kvar men när det inte längre är på toppen av listan så försvinner jag.