Intel drar in garantiprogrammet Performance Tuning Protection Plan

Permalänk
Melding Plague

Intel drar in garantiprogrammet Performance Tuning Protection Plan

Användare kan inte längre betala extra för att överklockning ska täckas av garantin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det kändes väl mer som en gimmick som typ ingen nappade på så helt rätt beslut att slopa tycker hej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag vill se mig själv som rätt insatt, men jag hade ingen aning om att de ens fanns, så tror inte att de var så många som faktiskt visste att de ens var ett alternativ.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

man kan ju undra om det har att göra med kommande 11 serien att man avsluta det här och vad det kan innebär för livslängd på 11 serien om man överklocka den.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen till avvecklingen av PTPP uppges inte

skrivs det i artikeln, medan den samtidigt direkt citerar den av Intel angivna anledningen:

Citat:

As customers increasingly overclock with confidence, we are seeing lower demand for the Performance Tuning Protection Plans (PTPP).

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

man kan ju undra om det har att göra med kommande 11 serien att man avsluta det här och vad det kan innebär för livslängd på 11 serien om man överklocka den.

Önsketänkande av någon som hatar Intel. Det är helt enkelt så att det kostar mer att köra programmet än vad man får i inkomster. Ingen behöver nyttja garantin och ingen köper den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Önsketänkande av någon som hatar Intel. Det är helt enkelt så att det kostar mer att köra programmet än vad man får i inkomster. Ingen behöver nyttja garantin och ingen köper den.

Så kan man väl inte säga? Hur vet du med säkerhet att det inte ligger något annat än lönsamhet som anledning till beslutet? Har du insyn i Intels ekonomi? Båda ni kan ha rätt eller inte..

Permalänk
Föredetting
Skrivet av twit:

skrivs det i artikeln, medan den samtidigt direkt citerar den av Intel angivna anledningen:

Jo, fast en "riktig" anledning saknas, så att säga, inte en tafatt förklaring som försöker väva ihop nedläggningen till en positiv aspekt.

Förtydligar det lite i alla fall, tack för påpekandet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Vid CPU-brist är det väl lönsammare att sälja dem som finns än att skicka ut vid garantifall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jo, fast en "riktig" anledning saknas, så att säga, inte en tafatt förklaring som försöker väva ihop nedläggningen till en positiv aspekt.

Förtydligar det lite i alla fall, tack för påpekandet.

Jag tolkar "we are seeing lower demand" = dom säljer inte tillräckligt av denna produkt för att det ska vara lönsamt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Måste ju vara väldigt ovanligt om man inte steker den med för höga volt?
edit: att överklocka sönder sin cpu

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det kändes väl mer som en gimmick som typ ingen nappade på så helt rätt beslut att slopa tycker hej.

Ja det har väl inte varit många som köpt tilläggsförsäkringen. Som en kommentator på Tom's Hardware skrev: De som nappat är nog främst de som toköverklockar och de som är nybörjare. Båda kategorierna har hög sannolikhet att dra nytta av erbjudandet och därmed kosta mer än de betalat.
Där är ju också en administrativ kostnad för Intel att ha programmet igång.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Laxen123:

Måste ju vara väldigt ovanligt om man inte steker den med för höga volt?
edit: att överklocka sönder sin cpu

Ja, det är extremt ovanligt. Jag vill tycka mig ha mer erfarenhet av CPU-misshandel med t.ex. flytande kväve och kan inte minnas en enda processor som strukit med. Jag har haft moderkort som bokstavligen fattat eld i strömförsörjningen, det var bara att slänga in processorn i ett annat moderkort och köra.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom överklockning börjar bli irrelevant får de väl göra om och sälja en garanti för att cpun går att överklocka en viss mängd utan att att gå sönder, alltid lockar det någon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom överklockning börjar bli irrelevant får de väl göra om och sälja en garanti för att cpun går att överklocka en viss mängd utan att att gå sönder, alltid lockar det någon.

Så... Binning av processorer för att ge garanterade specifikationer. Så exakt vad som görs idag med olika modeller? Blir ju per definition ingen överklock om det är per specifikation av tillverkaren. Extrem exemplet är ju FX-8320 och FX-9590 där det är ganska exakt allt som skiljer mellan dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Jag vill se mig själv som rätt insatt, men jag hade ingen aning om att de ens fanns, så tror inte att de var så många som faktiskt visste att de ens var ett alternativ.

Jag visste om det, hörde LTT nämna det i en video för ett tag sedan, har dock ALDRIG sett på någon sida...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Alltså, vart har man ens kunnat välja att lägga till det? Aldrig sett "överklockningsförsäkring" hos någon återförsäljare iaf.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR