[LEK] Märkliga beteenden innan Corona

Permalänk
Medlem

[LEK] Märkliga beteenden innan Corona

Kort och gott - vilka är de märkligaste beteenden vi som kollektiv ägnade oss åt i det sociala rummet innan Corona kom och styrde upp saker och ting?

Det första som kommer till mig är att det var helt socialt accepterat att låta ett snorigt barn blåsa ut sina baciller över en hel jäddra tårta innan hela sällskapet glatt satte i sig var sin bit av infektionskakan.

Vilka liknande saker är ni glada har försvunnit?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Alltså att någonsin köra en thaibucket* igen känns fruktansvärt avlägset just nu

*häxblandning som serveras i hink och massor av sugrör som man delar på

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Att äta buffé på restauranger.

Permalänk
Medlem

Allmänt bastubad med full bastu

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Lego Master

Hälsa på folk genom att ta i hand.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Att gå till jobbet fast att man är sjuk. (detta sker ju dock fortfarande men i mindre utsträckning)
Jag skiter fullständigt i ifall det "bara är en liten förkylning" eller "bara lite feber".
Varför ska du komma in och smitta alla andra för?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Åka tunnelbana i rusningstid (till o från jobb) är inget jag saknar.
Har iofs mest cyklat de senaste 7-8 åren, men ibland måste man åka kommunalt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zippeer:

Att gå till jobbet fast att man är sjuk. (detta sker ju dock fortfarande men i mindre utsträckning)
Jag skiter fullständigt i ifall det "bara är en liten förkylning" eller "bara lite feber".
Varför ska du komma in och smitta alla andra för?

Hade en kollega som gjorde det under pågående pandemi. Och försvaret var "det är så tråkigt att jobba hemma".
Låt oss säga att jag blev en aning upprörd. Och talade om det. Ljudligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Att äta buffé på restauranger.

Jag kommer sakna buffe iom att man kan blanda olika rätter samt välja mix av tex ris och "kött".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Handskakningar, gå till jobbet när man är sjuk, stå inom armlängds avstånd av okänt folk, samlas på samma ställe för att jobba när jobbet inte kräver det ... listan kan göras hur lång som helst om man vill vara specifik, men jag hoppas verkligen att just dessa förändringar lever vidare "efter COVID" (inte för att jag hyser något som helst hopp om mänskligheten längre, så jag tror att vi lär få leva med det tills vidare, på gott och (huvudsakligen) ont).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hade en kollega som gjorde det under pågående pandemi. Och försvaret var "det är så tråkigt att jobba hemma".
Låt oss säga att jag blev en aning upprörd. Och talade om det. Ljudligt.

Det finns få tillfällen då det är korrekt att i stark stämma kalla folk för dumma i huvudet, men situationer likt denna kan onekligen kategoriseras in under sådana tillfällen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Håller definitivt med om att hela tanken att det är ok eller till och med förväntat att komma sjuk till jobbet/skolan/dagis/aktivitet är ett satans otyg som med eld bör förgöras. Samtidigt blir det en konsekvens av att låginkomsttagare drabbas oproportionerligt mycket av karensavdrag, så förhoppningsvis kan vi se en förändring från politiskt håll som underlättar för alla arbetstagare att agera bättre.

Skrivet av Baxtex:

Att äta buffé på restauranger.

En buffé som hanteras som den skall är dock rätt säker. Maten måste hålla en viss temperatur när den ställs fram, hållas i ett temperaturspann där bakterietillväxt är obefintlig och måste plockas bort efter en viss tid och kasseras, även om den inte är uppäten. Sedan finns det givetvis aktörer som inte är så nogräknade med det där varvid risker uppstår.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Långa trånga köer utanför Systembolaget samt lika mkt eller mer inne i butiken runt storhelger som Jul, midsommar Påsk och Pingst.
Folk har varken skam i kroppen eller respekt för individen vid sidan om bara de får sitt...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Möten för små skitsaker som kan lösas av ett par mail, på sin höjd ett kort telefonsamtal. Otroligt många saker som åtminstone på vår arbetsplats som fungerar så mycket effektivare nu när envar har större ansvar att utföra sitt arbete ifred och beslut kan tas snabbt utan att man ska sitta och gnata i grupper där de flesta mest vill gå därifrån och bara göra sitt jobb.

I början kändes som att en del chefer skulle implodera av mötesabstinens, men de verkar har lugnat sig nu när de märker att saker faktiskt funkar ändå och folk gör det som de ska oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Alltså att någonsin köra en thaibucket* igen känns fruktansvärt avlägset just nu

*häxblandning som serveras i hink och massor av sugrör som man delar på

Beror väl på vem du delar med? För en person som har svårt att ta första kontakt så var den där hinken guld. Sen kostade den ingenting heller...

Permalänk
Medlem

Åka till ett kontor för att sitta i 8 timmar och prata med folk via skype.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emma242:

Möten för små skitsaker som kan lösas av ett par mail, på sin höjd ett kort telefonsamtal. Otroligt många saker som åtminstone på vår arbetsplats som fungerar så mycket effektivare nu när envar har större ansvar att utföra sitt arbete ifred och beslut kan tas snabbt utan att man ska sitta och gnata i grupper där de flesta mest vill gå därifrån och bara göra sitt jobb.

I början kändes som att en del chefer skulle implodera av mötesabstinens, men de verkar har lugnat sig nu när de märker att saker faktiskt funkar ändå och folk gör det som de ska oavsett.

För mig är det lite motsatsen tyvärr. Förut kunde man lösa saker genom att gå förbi någons skrivbord och ställa en snabb fråga, nu får man boka ett möte första lediga tid vilket typ är om en vecka för de personer som kan allt. Och samma sak för mig förstås, blir inbokade på möten hela tiden där jag kanske bidrar med något till en procent av diskussionen.

Däremot har mötestiderna per möte gått ner ganska rejält, men jag vet inte om det beror på att en del personer som tenderade att ha heldagsworkshops för varenda liten grej har slutat snarare än att det har något med pandemin att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Handskakningar, stå inom armlängds avstånd av okänt folk, samlas på samma ställe för att jobba när jobbet inte kräver det

Det är ju saker jag saknar. Åtminstone jag är ett flockdjur och har även behov av att trängas med okänt folk i en kö för att köpa en öl. Så många nya kontakter som knutits på det viset, sorgligt om det skall försvinna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Håller definitivt med om att hela tanken att det är ok eller till och med förväntat att komma sjuk till jobbet/skolan/dagis/aktivitet är ett satans otyg som med eld bör förgöras. Samtidigt blir det en konsekvens av att låginkomsttagare drabbas oproportionerligt mycket av karensavdrag, så förhoppningsvis kan vi se en förändring från politiskt håll som underlättar för alla arbetstagare att agera bättre.
En buffé som hanteras som den skall är dock rätt säker. Maten måste hålla en viss temperatur när den ställs fram, hållas i ett temperaturspann där bakterietillväxt är obefintlig och måste plockas bort efter en viss tid och kasseras, även om den inte är uppäten. Sedan finns det givetvis aktörer som inte är så nogräknade med det där varvid risker uppstår.

Jag tänker på redskapen man tar maten med främst. Alla som tar i samma, tappar mat, kliar sig, sen tar man nästa sked etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Långa trånga köer utanför Systembolaget samt lika mkt eller mer inne i butiken runt storhelger som Jul, midsommar Påsk och Pingst.
Folk har varken skam i kroppen eller respekt för individen vid sidan om bara de får sitt...

/Homer_S

Fast mindre trånga köer utanför systembolaget och gott om plats och möjlighet att få hjälp inne i butiken är något som gärna får stanna...

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Åka till ett kontor för att sitta i 8 timmar och prata med folk via skype.

Det får mig att tänka på mitt gamla jobb. Jag var bokstavligen tvungen att åka till kontoret för distanssammarbeta med kollegor som satt i ett helt annat land.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av UndaC:

Alltså att någonsin köra en thaibucket* igen känns fruktansvärt avlägset just nu

*häxblandning som serveras i hink och massor av sugrör som man delar på

Treasure chest. @Jacob, @JonasT, @Edin, @Emil med flera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det första som kommer till mig är att det var helt socialt accepterat att låta ett snorigt barn blåsa ut sina baciller över en hel jäddra tårta innan hela sällskapet glatt satte i sig var sin bit av infektionskakan.

Hörde någon annan säga exakt samma sak för någon dag sedan.
Gjorde du också det eller kom du på tanken själv?

Permalänk
Geeks
Säljchef

Treasure chest

Skrivet av emilakered:

Treasure chest. @Jacob, @JonasT, @Edin, @Emil med flera.

Haha jag tänkte på just detta för inte så länge sedan. Kändes ju inte ens ok då 😂

Den lär inte vara en storsäljare idag 😆

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ni kan vara lungn, vi kommer att ta i hand ( vilket jag själv gör än idag med mina kollegor då vi träffas ) vi kommer att stå och trängas på festivaler, vi kommer att stå och hångla med valfri människa på krogen, vi kommer att gå sjuka till jobbet. vi kommer att trängas på Ullared, vi kommer att basta på det lokala badet osv osv osv

Och iaf här i stan är det då både bufe på resturanger och salladsbufe i mataffärerna och det äts då som vanligt, jag ser inag problem med det, men så har jag inga större bekymmer med hur läget är heller.

Människan har en förmåga att glömma, och tur är väl det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Att gå till jobbet fast att man är sjuk. (detta sker ju dock fortfarande men i mindre utsträckning)
Jag skiter fullständigt i ifall det "bara är en liten förkylning" eller "bara lite feber".
Varför ska du komma in och smitta alla andra för?

Var jag sjuk/dålig så blev arbetsgivare för längesedan sur för att man stannar hemma när man "kunde jobba".
Jag personligen känner inte för att gå runt och smitta andra, och förväntar mig att andra som är mer än bara lätt snörvliga faktiskt håller sig hemma.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Var jag sjuk/dålig så blev arbetsgivare för längesedan sur för att man stannar hemma när man "kunde jobba".
Jag personligen känner inte för att gå runt och smitta andra, och förväntar mig att andra som är mer än bara lätt snörvliga faktiskt håller sig hemma.

Jo det har jag varit med om. Men det problemet är ju "löst" nu när alla jobbar hemifrån. Så länge man inte är så sjuk att man behöver ligga ned kan man ju jobba ändå, samma om man har sjuka barn hemma eller så. Jag har flera kollegor som sitter och hostar sig igenom mötena nu.

Permalänk
Medlem

På något sätt är det ändå lite lustigt. Som autist har jag alltid levt såhär, för mig är det ingen skillnad alls.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Var jag sjuk/dålig så blev arbetsgivare för längesedan sur för att man stannar hemma när man "kunde jobba".
Jag personligen känner inte för att gå runt och smitta andra, och förväntar mig att andra som är mer än bara lätt snörvliga faktiskt håller sig hemma.

Hade en arbetsgivare som ansåg att fastän man va magsjuk kunde man jobba. Fanns receptfri medicin på apoteket man kunde gå in och köpa mot det. Fick aldrig veta vad den hette däremot😂

Permalänk
Skrivet av anon910:

Ni kan vara lungn, vi kommer att ta i hand ( vilket jag själv gör än idag med mina kollegor då vi träffas ) vi kommer att stå och trängas på festivaler, vi kommer att stå och hångla med valfri människa på krogen, vi kommer att gå sjuka till jobbet. vi kommer att trängas på Ullared, vi kommer att basta på det lokala badet osv osv osv

Och iaf här i stan är det då både bufe på resturanger och salladsbufe i mataffärerna och det äts då som vanligt, jag ser inag problem med det, men så har jag inga större bekymmer med hur läget är heller.

Människan har en förmåga att glömma, och tur är väl det.

Säg Halelujah!

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"