Permalänk

Min dator kraschar

Hej!
Byggde en egen dator för två månader sedan ungefär, fungerar någolunda felfritt fram tills igår. Jag satt och spela Minecraft när allt frös och datorn stängde av sig själv. Eter några sekunder så startar den upp som inget hänt. Har kollat temperatur på de olika komponenter och ser att CPU är hög. Som högst 88 grader Celsius. Gpu ligger på 41 och allt annat under 50.
Vad tror ni det är för fel på den?
Mina Specs är:
Asus rog Strix rtx 3080 oc
Amd ryzen 9 5900x
Asus prime x570-pro
Corsair vengeance rgb cl 16 3200mhz 4x8
Corsair mp600 1TB
Noctua NH-D15S Chromax black
Corsair rm850x V2
Fractal design meshify 2
Windows 10

Någon nämnde att jag bör sätta på mer thermal paste. Men känns bäst att fråga er om hjälp

(Osäker var jag skulle lägga tråden)

Permalänk
Medlem

Har du PBO påslaget? Jag skulle rekommendera att ta bort all kylpasta med typ t-röd och tops. Och applicera på nytt. Var noga med att inte använda för mycket.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

Har du PBO påslaget? Jag skulle rekommendera att ta bort all kylpasta med typ t-röd och tops. Och applicera på nytt. Var noga med att inte använda för mycket.

Tops kan lämna rester, bättre med kaffefilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Tops kan lämna rester, bättre med kaffefilter.

Sant. Kaffefilter är bättre.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk

Jag vet inte riktigt hur varm en 5900X ska vara med en NH-D15S i just Minecraft, men du kan förstås göra rent från kylpasta och sätta på nytt. Var noga med att få ett jämnt tryck när du sätter på kylaren, dvs du ska skruva ner den bitvis från ett hörn till motstående hörn, sedan upp till andra hörnet och igen ner till motstående hörn. Lite som formen av ett timglas, om du förstår vad jag menar.

Men inte alls säkert att det är problemet. Jag skulle nog i första hand undersöka om ditt RAM är stabilt eller inte. Det har bara hänt mig en gång att mitt RAM va instabilt ur kartong och jag fick lämna tillbaka det, men det händer uppenbarligen nu och då.
När du köper RAM och moderkort är det klokt att kolla så att de är kompatibla, och för att vara lite extra trygg med det så får man kolla på QVL (Qualified Vendor List) hos moderkortstillverkaren. Finns de inte på listan kan de ändå vara helt stabila, men de har inte validerats i sin XMP-hastighet med just det moderkortet om de inte är på QVL.

En annan möjlig orsak är om ditt nätaggregat är undermåligt. Om den inte klarar av att tillföra ström till alla komponenterna så kickar "overcurrent protection" in och då ska den stänga av sig mer eller mindre direkt, ungefär som om det blev strömavbrott. Jag har inte varit med om det själv men någon annan kanske kan svara på om det är rimligt att datorn först fryser och sen stänger av sig om problemet är nätagget?

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Tops kan lämna rester, bättre med kaffefilter.

Ja det kan bli små fibrer kvar, men de kan man blåsa av med tryckluft.
Det borde oavsett inte resultera i någon mätbar skillnad i temperatur. Jag dricker inte kaffe och inte min sambo heller, så vi har inga kaffefilter. Så vi löser det utan.

Permalänk

Vad är de för nätt agg? Hur har du kopplat din 3080?

Permalänk
Medlem

Hur är ventilationen i chassit? Spelar ingen roll hur bra kylare du har om det inte kommer in tillräckligt med luft som kan dra åt sig värmen från den. Nu ska den förvisso klara 88 grader men det ligger väldigt nära maxtempen på 90 så den går definitivt varm.

Min 5900X har aldrig gått över 65 grader i något spel, detta med PBO påslaget. Får köra extrema stresstester för att den ska gå över 70 men har aldrig gått över 80. Det med Corsair H100X i ett Phanteks P400A.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Galadhnen:

Jag vet inte riktigt hur varm en 5900X ska vara med en NH-D15S i just Minecraft, men du kan förstås göra rent från kylpasta och sätta på nytt. Var noga med att få ett jämnt tryck när du sätter på kylaren, dvs du ska skruva ner den bitvis från ett hörn till motstående hörn, sedan upp till andra hörnet och igen ner till motstående hörn. Lite som formen av ett timglas, om du förstår vad jag menar.

Men inte alls säkert att det är problemet. Jag skulle nog i första hand undersöka om ditt RAM är stabilt eller inte. Det har bara hänt mig en gång att mitt RAM va instabilt ur kartong och jag fick lämna tillbaka det, men det händer uppenbarligen nu och då.
När du köper RAM och moderkort är det klokt att kolla så att de är kompatibla, och för att vara lite extra trygg med det så får man kolla på QVL (Qualified Vendor List) hos moderkortstillverkaren. Finns de inte på listan kan de ändå vara helt stabila, men de har inte validerats i sin XMP-hastighet med just det moderkortet om de inte är på QVL.

En annan möjlig orsak är om ditt nätaggregat är undermåligt. Om den inte klarar av att tillföra ström till alla komponenterna så kickar "overcurrent protection" in och då ska den stänga av sig mer eller mindre direkt, ungefär som om det blev strömavbrott. Jag har inte varit med om det själv men någon annan kanske kan svara på om det är rimligt att datorn först fryser och sen stänger av sig om problemet är nätagget?

Skrivet av trebrecks:

Vad är de för nätt agg? Hur har du kopplat din 3080?

Det kan det vara, har en Corsair rm850x v2.

Skrivet av Alphahanne:

Hur är ventilationen i chassit? Spelar ingen roll hur bra kylare du har om det inte kommer in tillräckligt med luft som kan dra åt sig värmen från den. Nu ska den förvisso klara 88 grader men det ligger väldigt nära maxtempen på 90 så den går definitivt varm.
Har en meshify 2. Tre fläktar som tar in. En fläkt längst bak som tar ur och över den finns en som tar ut med. 120mm fläktar..

Min 5900X har aldrig gått över 65 grader i något spel, detta med PBO påslaget. Får köra extrema stresstester för att den ska gå över 70 men har aldrig gått över 80. Det med Corsair H100X i ett Phanteks P400A.

Nybörjare här vad är PBO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidercat12:

Nybörjare här vad är PBO?

PBO = Precision Boost Overdrive. Inställning som finns i BIOS.

Vill också bara påpeka att 5000 serien hos AMD så verkar vissa exemplar gå varma oavsett vad.
Min 5800x gick upp till 90 grader vid högre belastning. Jag testade fästa om fläkten, byta kylpasta med mera. Har en Noctua NH-U 14s så det är inte direkt fläkten det är fel på.
När jag läst runt på forum/reddit så verkar vissa exemplar gå varma så det enda man kan göra är att undervolta det exemplaret (eller lämna tillbaka till butiken om dem tillåter det).

Jag undervoltade min och nu går det oftast inte över 70 grader, ibland är den och nosar på 80 grader. Den får fortfarande "rätt" poäng vid benchmarks (Cinebench) osv.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Hur är ventilationen i chassit? Spelar ingen roll hur bra kylare du har om det inte kommer in tillräckligt med luft som kan dra åt sig värmen från den. Nu ska den förvisso klara 88 grader men det ligger väldigt nära maxtempen på 90 så den går definitivt varm.

Min 5900X har aldrig gått över 65 grader i något spel, detta med PBO påslaget. Får köra extrema stresstester för att den ska gå över 70 men har aldrig gått över 80. Det med Corsair H100X i ett Phanteks P400A.

Blev fel med flera meddelande
Har en meshify 2. Tre fläktar som tar in. En fläkt längst bak som tar ur och över den finns en som tar ut med. 120mm fläktar

Permalänk
Skrivet av Xyze:

PBO = Precision Boost Overdrive. Inställning som finns i BIOS.

Vill också bara påpeka att 5000 serien hos AMD så verkar vissa exemplar gå varma oavsett vad.
Min 5800x gick upp till 90 grader vid högre belastning. Jag testade fästa om fläkten, byta kylpasta med mera. Har en Noctua NH-U 14s så det är inte direkt fläkten det är fel på.
När jag läst runt på forum/reddit så verkar vissa exemplar gå varma så det enda man kan göra är att undervolta det exemplaret (eller lämna tillbaka till butiken om dem tillåter det).

Jag undervoltade min och nu går det oftast inte över 70 grader, ibland är den och nosar på 80 grader. Den får fortfarande "rätt" poäng vid benchmarks (Cinebench) osv.

Tack, ska undersöka vidare

Permalänk
Skrivet av Spidercat12:

Det kan det vara, har en Corsair rm850x v2.

Nybörjare här vad är PBO?

https://www.google.com/search?q=hur+koppla+3080&tbm=isch&clie...

Har du kopplat så bilden till höger?

Permalänk
Medlem

installerat senaste chipset drivisarna från AMD?

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570

// LZ

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

Japp. Använder inte splitters

Permalänk

Jag tror inte problemet är ditt nätagg. Jag har samma model som du men 750W istället för 850W.
Med det har jag inte alls några problem att stresstesta både CPU (9900KS) och GPU (3090 TUF OC, max strömbudget) samtidigt, drygt 200W på CPUn och GPUn drar väl kanske 380W eller något. Med en elmätare har hela systemet dragit drygt 600W då, så det är inklusive effektförlust. Nu är jag lite osäker på hur det ska vara... om ett nätagg ska klara upp till sin specificerade effekt inklusive eller exklusive effektförlust...

Oavsett så har du ett maffigare nätaggregat, en GPU som drar lite mindre ström (särskilt om du inte höjt strömbudgeten) och en CPU som också drar betydligt mindre ström än min om du inte överklockat den, då skulle du också ligga närmare 200W. Kan också vara så att ditt moderkort har satt lite hög spänning för din CPU så att den drar mer än den ska, det kan vara värt att undersöka.

Så om du också kopplat in strömmen med två separata kablar från nätaggregatet till din RTX 3080, då tror jag du får kolla på dina övriga komponenter.

Du kan testa att ta ut och sätta i alla RAM-minnen, samma sak med alla sladdarna som sitter i moderkortet. Det går rätt fort och om du fortfarande har problem så borde du iaf kunna utesluta att något glappar och felsöka vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidercat12:

Hej!
Byggde en egen dator för två månader sedan ungefär, fungerar någolunda felfritt fram tills igår. Jag satt och spela Minecraft när allt frös och datorn stängde av sig själv. Eter några sekunder så startar den upp som inget hänt. Har kollat temperatur på de olika komponenter och ser att CPU är hög. Som högst 88 grader Celsius. Gpu ligger på 41 och allt annat under 50.
Vad tror ni det är för fel på den?
Mina Specs är:
Asus rog Strix rtx 3080 oc
Amd ryzen 9 5900x
Asus prime x570-pro
Corsair vengeance rgb cl 16 3200mhz 4x8
Corsair mp600 1TB
Noctua NH-D15S Chromax black
Corsair rm850x V2
Fractal design meshify 2
Windows 10

Någon nämnde att jag bör sätta på mer thermal paste. Men känns bäst att fråga er om hjälp

(Osäker var jag skulle lägga tråden)

Uppdatera BIOS.