Rykte: Intels spelorienterade Xe-HPG i sex prestandanivåer

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Måste bara lägga till, IGEN!

För oss med lite grå hår på tinningarna minns säkert
Intel i740 test

Men visst vore det häftigt, och som fler andra har skrivit vore det välbehövligt. De behöver inte ens vara bäst. Tillräckligt bra och tillgängliga är väl det som behövs idag.

Kortet man i stort sett kommer ihåg som ett 2D kort?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Tillgängliga är väl typ det endaste de behöver för att få succé just nu.

Men hoppas på att de har bra priser också. Skulle väldigt gärna köpa ett grafikkort som har vettig prestanda i den lägre prisklassen då jag inte riktigt behöver de kraftigare grafikkorten fastän man ständigt köper dom.

Ilands-Villhöver-problem

Har funderat på DG2 sedan första ryktena uppkom pga förmodat bättre upplevelse i Linux än nvidia och amd.

För stunden undrar man om kryptovalutorna tagit fart på riktigt samtidigt som diverse problem med komponenttillgång och naturkatastrofer och följder av corona-stängningar gör att rtx 3060 försvinner på ca .5sek och sedan får överpris direkt.. och utsikterna för att INTC ska släppa ett första gamer-kort som tillverkas hos TSMC som amd och nvidias och som både konkurrerar med AMD och nvidia rent prestandamässigt samt till skillnad från dom finns tillgängligt till vettiga priser i mer än fyra sekunder det här året ter sig... långsökt.

Men den som lever får se : ) Som Ted Lasso säger, ingen kan sia.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Måste bara lägga till, IGEN!

För oss med lite grå hår på tinningarna minns säkert
Intel i740 test

Men visst vore det häftigt, och som fler andra har skrivit vore det välbehövligt. De behöver inte ens vara bäst. Tillräckligt bra och tillgängliga är väl det som behövs idag.

Tror jag har något eller några gamla Intel i740 i källaren, tyvärr AGP, annars kunde man ju få upplevelsen nu igen 😅

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Hoppas inte det. 😒 Vill kunna välja CPU och GPU oberoende av varandra och de flesta sådana prestandavinster kan göras till öppna standarder istället. Vilket är det som ger exempelvis AMD SAM en lite bitter smak i min mun, för vad som annars är en intressant teknik. (Om än bara en implementation av Resizable BAR.)

Om jag inte minns helt fel så experimenterade AMD med någon hybrid crossfire lösning någon gång i tiden.
Att det skulle gå att använda crossfire med olika AMD grafikkort eller med dedikerat AMD kort + integrerad AMD grafik.

Rocket Lake har Xe iGPU, hade de fått det att fungera tillräckligt bra så hade det varit coolt om man kunde använda Xe iGPU + dGPU ihop i samma system.

Just en sån grej hade inte fungerat med andra processorer eftersom det än så länge bara är Core 11000 serien som har Xe iGPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tror jag har något eller några gamla Intel i740 i källaren, tyvärr AGP, annars kunde man ju få upplevelsen nu igen 😅

Bara att skaffa ett sådant här instickskort så KAN du få återuppleva dina gamla i740 kort

https://www.sweclockers.com/nyhet/2770-albatron-atop

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Bara att skaffa ett sådant här instickskort så KAN du få återuppleva dina gamla i740 kort

https://www.sweclockers.com/nyhet/2770-albatron-atop

Upplever dem hellre med en .357"magnum!

Kan nog ordna det....!

Kanske man borde filma.....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Upplever dem hellre med en .357"magnum!

Kan nog ordna det....!

Kanske man borde filma.....

😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tror jag har något eller några gamla Intel i740 i källaren, tyvärr AGP, annars kunde man ju få upplevelsen nu igen 😅

Skrivet av Karaff:

Upplever dem hellre med en .357"magnum!

Kan nog ordna det....!

Kanske man borde filma.....

Är du schizofren ?
Du säger i ena andetaget att du vill uppleva att använda de gamla korten och i andra att du hellre skjuter sönder dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är du schizofren ?
Du säger i ena andetaget att du vill uppleva att använda de gamla korten och i andra att du hellre skjuter sönder dem?

Har du problem med läsförståelsen, jag skrev "kunde", inte nödvändigtvis ville 😅

Jag tror upplevelsen att sätta lite bly i dem ger mest FPS.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har du problem med läsförståelsen, jag skrev "kunde", inte nödvändigtvis ville 😅

Jag tror upplevelsen att sätta lite bly i dem ger mest FPS.

Sant.
Du skrev inte ville.
Mn iblnd fngerar dt så att mn fller i det som sknas.

Att man inte bara läser allt 100% bokstavligt, utan även "läser mellan raderna".
Inte enbart vilka ord som faktiskt skrevs, utan vilket budskap författaren vill förmedla.
Det är en del av berättarteknik.
Att man inte bara beskriver allting 100% kliniskt korrekt. Utan att man även förmedlar en känsla.

Ditt tidigare inlägg gav intrycket att du var sugen på att prova korten igen.
(Men kanske inte nödvändigtvis tillräckligt sugen för att sätta ihop ett system bara för den anledningen).

En följdfråga kan vara, varför du har korten kvar om du hellre förstör dem än att använda dem igen?
Bör gå att skänka, kanske sälja, slänga i elektronikåtervinning eller dyl. om du absolut inte vill ha kvar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Sant.
Du skrev inte ville.
Mn iblnd fngerar dt så att mn fller i det som sknas.

Att man inte bara läser allt 100% bokstavligt, utan även "läser mellan raderna".
Inte enbart vilka ord som faktiskt skrevs, utan vilket budskap författaren vill förmedla.
Det är en del av berättarteknik.
Att man inte bara beskriver allting 100% kliniskt korrekt. Utan att man även förmedlar en känsla.

Ditt tidigare inlägg gav intrycket att du var sugen på att prova korten igen.
(Men kanske inte nödvändigtvis tillräckligt sugen för att sätta ihop ett system bara för den anledningen).

En följdfråga kan vara, varför du har korten kvar om du hellre förstör dem än att använda dem igen?
Bör gå att skänka, kanske sälja, slänga i elektronikåtervinning eller dyl. om du absolut inte vill ha kvar dem.

Efter mer än 20år på Swec så är väl frågan varför jag inte har mer hårdvara liggandes.
Har samlat saker jag kommit över i alla år och imellanåt kört med full bil till tippen.

Det är ett elände att bli av med retrohårdvara. Det är ofta gruppen med de värsta snåla udda köparna och vissa vill gärna att man ska köra hem grejorna till dem och det skall vara gratis, vissa tar två år på sig att slå till och ett fåtal vill betala.

En kille skulle köpa en gammal Sun Fire server av mig med 16gig ram och jag ordnade till och med att den kördes till Göteborg genom att betala brorsan för besväret men sen gjorde han sig omöjlig och hämtade den aldrig, det handlade om några hundra kronor men mycket tid.

Jag har avyttrat en del, sålt minnen för kilopris och ska försöka lasta med massor till en köpare av andra saker.

Det jag skjutit sönder mest är väl hårddiskar, det är rätt kul faktiskt.

Många vill köpa men ingen vill betala och göra sig besväret att hämta när det väl gäller.

Men jag gör ju retromarknaden en tjänst när jag förstör hårdvara då utbudet minskar och då borde priset öka.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:
Skrivet av GuessWho:

Sant.
Du skrev inte ville.
Mn iblnd fngerar dt så att mn fller i det som sknas.

Att man inte bara läser allt 100% bokstavligt, utan även "läser mellan raderna".
Inte enbart vilka ord som faktiskt skrevs, utan vilket budskap författaren vill förmedla.
Det är en del av berättarteknik.
Att man inte bara beskriver allting 100% kliniskt korrekt. Utan att man även förmedlar en känsla.

Ditt tidigare inlägg gav intrycket att du var sugen på att prova korten igen.
(Men kanske inte nödvändigtvis tillräckligt sugen för att sätta ihop ett system bara för den anledningen).

En följdfråga kan vara, varför du har korten kvar om du hellre förstör dem än att använda dem igen?
Bör gå att skänka, kanske sälja, slänga i elektronikåtervinning eller dyl. om du absolut inte vill ha kvar dem.

Jag hade inga gamla Intel grafikkort kvar faktiskt.

Men jag har benchat ett par andra kort, nVidia och Matrox, samt en trådlös AP från D-link.

Grafikkorten provade jag med lite olika benchmark. Bl a LRN.22, FMJ9 och JHP357. Grafikkorten även i "crossfire".

Funderar på att lägga upp lite "grafer" men vet inte vilket forum som blir bäst 🤔

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.