[LEK] Märkliga beteenden innan Corona

Permalänk
Medlem

Dörrhandtag... av någon märklig anledning så har dom inte försvunnit än.

Kollega var iväg och skulle Covid testa sig, var tvungen att ha mask och hålla avstånd till alla, men varenda person som kom och gick var tvungen att dra i samma dörrhandtag.

Permalänk
Medlem

Saknar o äta buffe samt att hitta på saker med vännerna

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Fast mindre trånga köer utanför systembolaget och gott om plats och möjlighet att få hjälp inne i butiken är något som gärna får stanna...

Det håller jag absolut med om och något vi kommer ta med oss "efter" pandemin...
Så mkt lättare o hjälpa en kund idag än det var 2019 eller tidigare runt dessa högtider då folk går fullständigt bananas.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Hedersmedlem

Att nysa och hosta utan att hålla för munnen. Möjligen utomhus när man är ensam eller hemma kan jag förstå det men bland folk eller typ i matbutiken känns det himla puckat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hade en kollega som gjorde det under pågående pandemi. Och försvaret var "det är så tråkigt att jobba hemma".
Låt oss säga att jag blev en aning upprörd. Och talade om det. Ljudligt.

Det hade vi också, Han fick negativt corona test på en tisdag, jobbade onsdag och började känna sig dålig igen, positivt corona test på torsdag, smittade 2-3 till

Skrivet av Bellerefon:

Var jag sjuk/dålig så blev arbetsgivare för längesedan sur för att man stannar hemma när man "kunde jobba".
Jag personligen känner inte för att gå runt och smitta andra, och förväntar mig att andra som är mer än bara lätt snörvliga faktiskt håller sig hemma.

Vi har en kollega som alltid jobbar så länge han klarar av att något annat än att ligga i sängen så kommer han till jobbet och han förväntar sig samma sak av oss typ.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Alltså att någonsin köra en thaibucket* igen känns fruktansvärt avlägset just nu

*häxblandning som serveras i hink och massor av sugrör som man delar på

Enligt livsmedelsverket så kan du fortsätta med detta även nu, så länge ni håller avstånd :).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kon-besticken-maten-sa-smi...

Tl;dr, dricka eller äta coronaviruset är inget problem, viruset "dör" i magen.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Quim:

Enligt livsmedelsverket så kan du fortsätta med detta även nu, så länge ni håller avstånd :).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kon-besticken-maten-sa-smi...

Tl;dr, dricka eller äta coronaviruset är inget problem, viruset "dör" i magen.

Svårt att hålla avstånd när alla dricker med sugrör ur samma hink dock

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Svårt att hålla avstånd när alla dricker med sugrör ur samma hink dock

Så länge ni inte dricker samtidigt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

äta en tårta som någon precis blåst ut ljusen på , käns ju sådär idag

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Att använda argumentet "det är bättre att få sjukdomen än att få vaccinet mot det" som motargument varför en inte ska vaccinera sig mot farliga saker.

Att sjukvården tänker "hen är så gammal så hen kommer dö ändå/inte svara på behandling" när de väljer personer som ska få behandling på sjukhus eller låtas dö. Detta utan att ens försöka rädda personen som kanske skulle svarat jättebra på behandlingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Så länge ni inte dricker samtidigt

Eller låååånga sugrör.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Balconette:

Att sjukvården tänker "hen är så gammal så hen kommer dö ändå/inte svara på behandling" när de väljer personer som ska få behandling på sjukhus eller låtas dö. Detta utan att ens försöka rädda personen som kanske skulle svarat jättebra på behandlingen.

Tyvärr har allmänheten satt dem i en sits där de behöver tänka och prioritera på det viset. Man har begränsade resurser, och måste sätta in dem där de väntas ha bäst effekt om man inte kan hjälpa alla. Det är sjukt kallhjärtat, men i det Stora Perspektivet™ är det vad som krävs för att garantera största möjliga överlevnad, totalt sett.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tyvärr har allmänheten satt dem i en sits där de behöver tänka och prioritera på det viset. Man har begränsade resurser, och måste sätta in dem där de väntas ha bäst effekt om man inte kan hjälpa alla. Det är sjukt kallhjärtat, men i det Stora Perspektivet™ är det vad som krävs för att garantera största möjliga överlevnad, totalt sett.

Ja, det är lite tänket att om jag köper in en billigare fräs till firman så sparar vi pengar, sedan så går kostnaden upp och mer därtill i personalkostnader för att de tvingas lägga ner mer tid på att stanna och byta delar så fort det går sönder. Alla förlorar på det.

En vän till mig fick se en närstående drabbas av detta. Hon blev svårt traumatiserad och sjukskriven sedan dess och det var för ett år sedan. Hon har tappat helt förtroendet för sjukvården. Jag säger bara grattis samhället för dumsnål besparing.

Permalänk
Medlem

Att följa med familjemedlem in på sjukhuset är en sak som försvunnit.

Dottern opererades i slutet på förra sommaren och då fick min fru vara med (eller jag men inte båda samtidigt) men nu är det stopp.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Har aldrig sjukskrivit mig för en förkylning, och kommer aldrig göra det om inte arbetsgivaren tvingar mig till det.

Permalänk

Att nysa i handen... så oerhört äckligt.

Permalänk
Medlem

När folk kommer på tåget, hostar och harkar... och sätter sig bredvid eller rakt bak min rygg, bara för att luta åt mitt håll for att hosta, och så använder dom handen, så båda jag blir smittat och alla andra efterhanden när dom rör vid allt.

Hatar tåget med passion, ända orsak att jag äntligen efter 14+ år med tågresor köpte bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Har aldrig sjukskrivit mig för en förkylning, och kommer aldrig göra det om inte arbetsgivaren tvingar mig till det.

https://matsuddin.files.wordpress.com/2021/02/img_1531.jpg

Så länge du arbetar hemifrån så är väl det inga problem. Det är när man åker till jobbet fast man är sjuk som influensa och förkylningar sprider sig i hela samhället.