M1-liknande processor kan hamna i kommande Ipad Pro

Permalänk
Melding Plague

M1-liknande processor kan hamna i kommande Ipad Pro

Apple kan komma att överge A-seriens processorer till förmån av Macbook-processorn M1 – eller derivat av densamma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

man undrar varför? Dagens prestanda är väl tillräcklig med dagens arkitektur, dessutom skulle jag personligen ha skilt på produkterna, alltså ge bärbara mer prestanda i förhållande till dessa smarta skärmar.

Permalänk
Medlem

Är inte den stora skillnaden mellan A och M serien att den senare har stöd i minnet för att emulera x86 bättre? Eller vad att skillnaden? Om det är fallet så skulle det väl inte tillföra så mycket till en iPad.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

man undrar varför? Dagens prestanda är väl tillräcklig med dagens arkitektur, dessutom skulle jag personligen ha skilt på produkterna, alltså ge bärbara mer prestanda i förhållande till dessa smarta skärmar.

Ipad Pro används av många kreatörer där Apples penna också är ett utmärkt verktyg.

Permalänk
Medlem

Tillräckligt för vad? Det kan väl aldrig bli tillräckligt. Visst tillräckligt för att maila och surfa men finns väl fortfarande saker som alltid kommer kräva, spel, 3d rendering, cad, ljud och bildprodultion. Osv

Tycker det låter bra då kanske man även kan köra macOS på en iPad Pro och docka in det och ha en stationär dator.

Hur som helst tycker jag apples system har en bra framtid även om det är låst. Jämför att göra program på iPhone, iPad, Watch och Apple silicon Desktop alla arm alla har samma kodbas och kompilator. Du kanske har 10-20 aktuella enheter att koda för.

Jämför detta med Windows 10 x86, Windows 10 arm på surfade och sen android på telefon och något för Watch. Du har extremt många olika enheter att koda för.

Permalänk
Viking
Skrivet av hasseb64:

man undrar varför? Dagens prestanda är väl tillräcklig med dagens arkitektur, dessutom skulle jag personligen ha skilt på produkterna, alltså ge bärbara mer prestanda i förhållande till dessa smarta skärmar.

Hur kan man klaga på mer prestanda?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Det har väl varit rätt självklart att Ipad Pro inte kommer ha en egen kiselkrets längre utan dela med "instegs-Mac"?

M1 har ju precis den konfiguration som man kan vänta av en Ipad Pro.

Permalänk

Inget konstigt och det finns olika behov av surfplattor. Jag tycker Apples pro surfplattor egentligen bara har varit bättre iPads och nu blir det en klar skillnad.
Majoriteten av befolkningen vill dock ha en enkel surfplatta, vissa som mig tar med den ut och det hör till att man råkar köra över den med en grävmaskin och annat. För detta så vill vi inte ha en surfplatta för 10 00kr och då finns apples vanliga iPad som ett alternativ.

*edit*
Det jag saknas mest bland surfplattor är att märket Huawei försvann. Vilket gör att det är svårt att hitta billiga bra och man nästan kommer upp i iPadklassen om man har som krav usb c.

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Tycker det låter bra då kanske man även kan köra macOS på en iPad Pro och docka in det och ha en stationär dator.

Detta tror jag på är anledningen. Det hade väl varit hur najs som helst att ha sin laptop med sig, ta av tangentbordet och ha världens bästa surfplatta, koppla in det i en skärm och kunna jobba med sina saker på ett vettigt sätt med mus och tangentbord och man kan rita på den också!

Permalänk
Inaktiv

A-serien och M-serien tillhör ju samma familj med samma arkitektur och bara detaljmässiga skillnader. Största skillnaden är nog mest namngivningen. Så att iPad får M1-liknande chip är för mig väldigt mycket en icke-nyhet. Om iPad hade fått en AMD- eller Intel-propp hade det däremor varit en större nyhet.

Det här att försöka uttolka Apples framtida produkter kan ibland bli lite överansträngt. Slappna av. Det ger sig tids nog. Det blir säkert bra och med något piffigt namn.

Permalänk
Medlem

Gillar inte idén att en tablet ska göras tjockare för att inkludera lite bättre kontrast på LCD-panelen. Det läckra med min IPP 10.5" är just att den är tunn och lätt fast samtidigt ett kraftfullt verktyg.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Detta tror jag på är anledningen. Det hade väl varit hur najs som helst att ha sin laptop med sig, ta av tangentbordet och ha världens bästa surfplatta, koppla in det i en skärm och kunna jobba med sina saker på ett vettigt sätt med mus och tangentbord och man kan rita på den också!

Jag hade köpt direkt.

När man numera kan ha både mus och ganska bra mulittasking på ipadarna så känns det ju retligt att de inte kör macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Gillar inte idén att en tablet ska göras tjockare för att inkludera lite bättre kontrast på LCD-panelen. Det läckra med min IPP 10.5" är just att den är tunn och lätt fast samtidigt ett kraftfullt verktyg.

Nuvarande Ipad Pro är dock redan tunnare än 10.5-tummaren och Micro-LED lär inte göra någon dramatisk skillnad.

Själv hade jag gärna sett lite tjockare och styvare skal så de inte böjer sig lika lätt.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Nuvarande Ipad Pro är dock redan tunnare än 10.5-tummaren och Micro-LED lär inte göra någon dramatisk skillnad.

Själv hade jag gärna sett lite tjockare och styvare skal så de inte böjer sig lika lätt.

MiniLED in Micro-LED tyvärr. Inte för jag bryr mig om Tjockleken heller, men hade hellre tagit större batteri än ny skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misspenguin:

MiniLED in Micro-LED tyvärr. Inte för jag bryr mig om Tjockleken heller, men hade hellre tagit större batteri än ny skärm.

Längre batteritid är alltid trevligt men tyvärr ökar ju både storlek och vikt rätt fort. Jag hade dock velat ha något motsvarande förra generationens 12,9" i storlek, fast skärm som täcker hela ytan, och lite bättre batteritid än nuvarande (inte för att den är dålig). Den extra vikten kan kompenseras med lättare fodral (de med magneter är inga lättviktare direkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

man undrar varför? Dagens prestanda är väl tillräcklig med dagens arkitektur, dessutom skulle jag personligen ha skilt på produkterna, alltså ge bärbara mer prestanda i förhållande till dessa smarta skärmar.

För att minska utvecklingskostnaderna förstås.

Permalänk
Medlem

A14 är ju väldigt lik M1, så lite konstigt att kalla det för något nytt derivat... stora skillnaderna är ju cachemängderna.

A15 eller A15Z kanske M1X/M2 alla är ju mer eller mindre släkt.

Det jag hellre vill se är mer OSX-likt läge och programvarustöd (terminal etc) på iPad så det kan bli riktigt ’pro’, de har ju verkligen chansen att göra allt riktigt ’universal’ med app-stödet nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

A14 är ju väldigt lik M1, så lite konstigt att kalla det för något nytt derivat... stora skillnaderna är ju cachemängderna.

A15 eller A15Z kanske M1X/M2 alla är ju mer eller mindre släkt.

Det jag hellre vill se är mer OSX-likt läge och programvarustöd (terminal etc) på iPad så det kan bli riktigt ’pro’, de har ju verkligen chansen att göra allt riktigt ’universal’ med app-stödet nu...

Skulle också gärna se MacOS-program trilla ner till iPad Pro, men det känns extremt osannolikt att just Terminalen skulle komma till iPaden, åtminstone i sin fulländade form. Detta eftersom Apple ju trots allt gör allt för att stänga in folk i sitt ekosystem på iPads och iPhones; Det går ju till exempel inte att installera programvara utanför AppStore. Att ge tillgång till terminalen i sin fulländade form, dvs med tillgång till sudo och alla Unix-kommandon, vore att gå direkt emot detta.

Även om iPads, iPhones och Macar delar mycket hårdvara verkar MacOS förbli det enda öppna systemet.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

En "M1 liknande CPU" betyder förmodligen bara att den har en 8 core A14Z, lol.

Skulle vara förvånande om dom går direkt till M1 för iPads. Jag tror dom kommer vilja mjölka det på Mac nån generation till. Alternativt så kommer M1 iPad Pro kanske vara nån ny högre tier för 20-25kkr.

Men visst skulle vara riktigt trevligt om det är sant, förutsatt att det är samma prisklasser som dagens. Jag tänkte skaffa nästa iPad Pro, vill äntligen dumpa min gamla 8" Galaxy Tab Pro där batteriet börjar bli riktigt kasst. Nya Android plattor har varit bleh i flera år och en S7+ är lika dyr som en iPad Pro ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Skulle också gärna se MacOS-program trilla ner till iPad Pro, men det känns extremt osannolikt att just Terminalen skulle komma till iPaden, åtminstone i sin fulländade form. Detta eftersom Apple ju trots allt gör allt för att stänga in folk i sitt ekosystem på iPads och iPhones; Det går ju till exempel inte att installera programvara utanför AppStore. Att ge tillgång till terminalen i sin fulländade form, dvs med tillgång till sudo och alla Unix-kommandon, vore att gå direkt emot detta.

Även om iPads, iPhones och Macar delar mycket hårdvara verkar MacOS förbli det enda öppna systemet.

Alternativet är ju en M1 mac med touch-skärm i stil med lenovo yoga, eller en MacPad Pro i stil med surface...

Skulle vara trevligt med en fullsmetad hybrid när de har en så uppenbar chans

Permalänk
Medlem

I andra kioskvältsbaserade nyheter
"Zen-3 baserad processor kan hamna i nästa generation Dell XPS."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

man undrar varför? Dagens prestanda är väl tillräcklig med dagens arkitektur, dessutom skulle jag personligen ha skilt på produkterna, alltså ge bärbara mer prestanda i förhållande till dessa smarta skärmar.

Jag tycker alltid dessa kommentarer är otroligt roliga, nu räcker det väl ändå, tillräckligt etc. Kommer ihåg en kollega sade det om grafikkort för 20 år sedan.

Helt plötsligt uppstår tröskeleffekter, man kan börja supersampla, införa äkta motionblur (supersampling över tid) ja när vi nått oändligt många rays per sekund dvs.

Istället för att röstigenkänning baseras på bibliotek kan det helt baseras på algoritmer. AR som är användbar och korrekt. Ja fantasin sätter gränserna, tydligen snäva gränser för mig ikväll... Men visst snabbare och större minne, bättre skärmar etc är ju självklart minst lika intressant.

Min iPad Pro är tyvärr bara min dyraste spelkonsoll trots att spelen suger och ergonomin hopplöst dålig.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jag hade köpt direkt.

När man numera kan ha både mus och ganska bra mulittasking på ipadarna så känns det ju retligt att de inte kör macOS.

Ja om den kostar som den gör nu. Kanske inte om de höjer priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tycker alltid dessa kommentarer är otroligt roliga, nu räcker det väl ändå, tillräckligt etc. Kommer ihåg en kollega sade det om grafikkort för 20 år sedan.

Helt plötsligt uppstår tröskeleffekter, man kan börja supersampla, införa äkta motionblur (supersampling över tid) ja när vi nått oändligt många rays per sekund dvs.

Istället för att röstigenkänning baseras på bibliotek kan det helt baseras på algoritmer. AR som är användbar och korrekt. Ja fantasin sätter gränserna, tydligen snäva gränser för mig ikväll... Men visst snabbare och större minne, bättre skärmar etc är ju självklart minst lika intressant.

Min iPad Pro är tyvärr bara min dyraste spelkonsoll trots att spelen suger och ergonomin hopplöst dålig.

Men du visste väl ändå innan köpet att "spelen suger" och att "ergonomin är hopplöst dålig"?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Men du visste väl ändå innan köpet att "spelen suger" och att "ergonomin är hopplöst dålig"?

Lol ja, villhöver var starkt. Det finns ett spel som är bra och gör sig bättre på en iPad pro än andra paddor. Vainglory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lol ja, villhöver var starkt. Det finns ett spel som är bra och gör sig bättre på en iPad pro än andra paddor. Vainglory.

Haha ok... Jaa vissa fungerar bra på paddan och är kul när man är på resande fot.

Hade gärna sett en M1 i en iPad Pro iaf, vore kul att se hur galet snabb den förmodligen skulle vara.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM