Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ok, värt ett försök. När man resettar CMOS, visst behålls BIOS-versionen? Dvs. den återgår inte till ursprungsversionen?

Det är bara inställningar som påverkas, själva BIOS ändras inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Dessvärre hjälpte det inte med att resetta CMOS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Följdfråga

Har monterat ihop allt och startar datorn, men får ingen bild.
Jag uppdaterade till senaste BIOS innan jag bytte processorn. Vad är det som kan vara felet?

CPU är paj. Troligen böjda pins

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

CPU är paj. Troligen böjda pins

Jag hoppas inte det. Men enda sättet att veta är väl att plocka ur den igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Följdfråga

Har monterat ihop allt och startar datorn, men får ingen bild.
Jag uppdaterade till senaste BIOS innan jag bytte processorn. Vad är det som kan vara felet?

Använder du HDMI eller DisplayPort? Hade samma problem när jag körde med HDMI iaf..

Permalänk
Skrivet av MrCJ:

Använder du HDMI eller DisplayPort? Hade samma problem när jag körde med HDMI iaf..

Har 2 skärmar. En med HDMI och en med DisplayPort. Testat koppla i en skärm i taget, ingen lycka. Har även testat HDMI porten i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Har ditt moderkort support för 5000 serien? även med senaste bios. Alla äldre har väl inte fått support för det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Sätt tillbaka den gamla prollen och se om du får bild.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Har ditt moderkort support för 5000 serien? även med senaste bios. Alla äldre har väl inte fått support för det.

Ja, enligt deras sida ska den ha support for 5000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har ditt moderkort support för 5000 serien? även med senaste bios. Alla äldre har väl inte fått support för det.

https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Jag hoppas inte det. Men enda sättet att veta är väl att plocka ur den igen...

Ja det är bara kolla. Uppdatera oss vad som händer.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Ok, en update då.

Jag lossade på kylaren, rengjorde kylpastan på kylaren och CPU. Drog ut CPU och kollade pinsen, allt såg bra ut.
Testade med att montera tillbaka CPU, kylpasta och kylare. Startade upp, och plötsligt boota den. Jag är nästan 100 på att det var rätt från början också, så vet inte varför det funkade nu men inte innan. Hur som helst, funkar nu

Permalänk
Medlem

Den kanske inte riktigt satt som den skulle ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ok, en update då.

Jag lossade på kylaren, rengjorde kylpastan på kylaren och CPU. Drog ut CPU och kollade pinsen, allt såg bra ut.
Testade med att montera tillbaka CPU, kylpasta och kylare. Startade upp, och plötsligt boota den. Jag är nästan 100 på att det var rätt från början också, så vet inte varför det funkade nu men inte innan. Hur som helst, funkar nu

Kan fortfarande vara en defekt CPU.

Skrivet av Alphahanne:

Den kanske inte riktigt satt som den skulle ändå.

Det kan också vara en möjlighet, har upplevt problem med en CPU som gled rakt ner i socketen och allt var frid och fröjd, förtuom att B1/B2 minneskanalerna inte fungerade.
Ommontering och sen lirade allt....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Kan fortfarande vara en defekt CPU.

Ja, det är väl möjligt. Kan jag felsöka på något sätt?

Permalänk
Medlem

@dvcorleone Ser lite annorlunda ut för mig i linux så googlade fram en guide, men prime95 har funkat bra för att stresstesta både cpu och minne
https://appuals.com/how-to-run-a-cpu-stress-test-using-prime9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ok, en update då.

Jag lossade på kylaren, rengjorde kylpastan på kylaren och CPU. Drog ut CPU och kollade pinsen, allt såg bra ut.
Testade med att montera tillbaka CPU, kylpasta och kylare. Startade upp, och plötsligt boota den. Jag är nästan 100 på att det var rätt från början också, så vet inte varför det funkade nu men inte innan. Hur som helst, funkar nu

Såna här fel har jag varit med om så otroligt många gånger att jag inte blir förvånad över den mest ologiska lösningen längre.

Gäller framförallt ram-minnen och hårddiskar dock, koppla ur in koppla ur i annan ordning etc etc.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A