Hjälp, snabba upp bärbar eller inte värt det??

Permalänk
Medlem

Hjälp, snabba upp bärbar eller inte värt det??

Hej

Min dotter har en MSI GE70 ms1756 laptop som hon spelar fortnite och sims4 på. Den har bli it seg i uppstarten och allmänt slö.

Vinner man mycket på att sätta i en ssd hårddisk i den samt 8 gb minne till? Vinner man mycket där i snabbhet? Och är set värt det eller bör man hitta en annan?

Vilka minnen ska man ha?

Mvh magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Hej

Min dotter har en MSI GE70 ms1756 laptop som hon spelar fortnite och sims4 på. Den har bli it seg i uppstarten och allmänt slö.

Vinner man mycket på att sätta i en ssd hårddisk i den samt 8 gb minne till? Vinner man mycket där i snabbhet? Och är set värt det eller bör man hitta en annan?

Vilka minnen ska man ha?

Mvh magnus

Har den inte redan en SSD?
Annars så brukar märkesdatorer (och framförallt MSI) må väldigt bra av en ren ominstallation.
Och windows självt har en förmåga att bli segt när intstallationen blir gammal.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magjoh:

Hej

Min dotter har en MSI GE70 ms1756 laptop som hon spelar fortnite och sims4 på. Den har bli it seg i uppstarten och allmänt slö.

Vinner man mycket på att sätta i en ssd hårddisk i den samt 8 gb minne till? Vinner man mycket där i snabbhet? Och är set värt det eller bör man hitta en annan?

Vilka minnen ska man ha?

Mvh magnus

Eftersom en SSD går att använda med i princip alla datorer så är det ingen risk att den inte går att använda även om datorn byts så att skaffa en sån och installera om på den är "riskfritt"
Datorn verkar däremot ha DDR3 minnen som inte används i nya maskiner så där kan du kanske hitta nått på begmarknaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom en SSD går att använda med i princip alla datorer så är det ingen risk att den inte går att använda även om datorn byts så att skaffa en sån och installera om på den är "riskfritt"
Datorn verkar däremot ha DDR3 minnen som inte används i nya maskiner så där kan du kanske hitta nått på begmarknaden.

Bör man köpa ett sånt där hårddisk kloningskit, för tror att windows ligger fast på hårddusken liksom, eller hur gör man detta?

Så minnen blir att få tag i gamla då.

Mvh Magnus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magjoh:

Bör man köpa ett sånt där hårddisk kloningskit, för tror att windows ligger fast på hårddusken liksom, eller hur gör man detta?

Så minnen blir att få tag i gamla då.

Mvh Magnus

Det är oftast bättre att installera om för då tar du inte med nått "gammalt bös" det är sällan några problem att hitta drivrutiner och man kan testa att allt funkar ok och är det nått problem kan man växla tillbaka till den ursprungliga hddn om det kniper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är oftast bättre att installera om för då tar du inte med nått "gammalt bös" det är sällan några problem att hitta drivrutiner och man kan testa att allt funkar ok och är det nått problem kan man växla tillbaka till den ursprungliga hddn om det kniper.

Kanske är värt att testa. Tips på bra och billig ssd disk?

Om jag letar efter mer minnen, vad ska jag leta efter då ddr3, men är det n0got speciellt för laptop?

Mvh Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Kanske är värt att testa. Tips på bra och billig ssd disk?

Om jag letar efter mer minnen, vad ska jag leta efter då ddr3, men är det n0got speciellt för laptop?

Mvh Magnus

I laptops sitter det så kallade "SO-DIMM" minnen. En mindre variant av de fullstora DIMM minnena. I ditt fall ska du leta efter SO-DIMM DDR3.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

I laptops sitter det så kallade "SO-DIMM" minnen. En mindre variant av de fullstora DIMM minnena. I ditt fall ska du leta efter SO-DIMM DDR3.

Spelar mhz någon roll?? Mycket frågor nu, ser 1600 mhz. Ser även siffror son 10600 samt 12800 m.m. spelar det någon roll?

Mvh Magnus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magjoh:

Kanske är värt att testa. Tips på bra och billig ssd disk?

Om jag letar efter mer minnen, vad ska jag leta efter då ddr3, men är det n0got speciellt för laptop?

Mvh Magnus

Samsung är säkra kort på ssder men det finns andra också så kolla erbjudanden och välj inte en för liten utan minst 500 GByte klassen, större är både snabbare och mer hållbara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det ska vara samma hastighet/klockfrekvens. 1600 MHz är vad du söker, troligen, om du menar att den siffran är knuten till din dators minnen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Spelar mhz någon roll?? Mycket frågor nu, ser 1600 mhz. Ser även siffror son 10600 samt 12800 m.m. spelar det någon roll?

Mvh Magnus

Skrivet av Elfsberg:

Det ska vara samma hastighet/klockfrekvens. 1600 MHz är vad du söker, troligen, om du menar att den siffran är knuten till din dators minnen.

Som Elfsberg säger, det är MHz du ska kolla på. Bry inte i dig dem andra siffrorna, bara det är so-dimm och 8GB.

Alltså: SO-DIMM 1x8GB 1600 MHz

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det ska vara samma hastighet/klockfrekvens. 1600 MHz är vad du söker, troligen, om du menar att den siffran är knuten till din dators minnen.

Hittade 2x8 gb minnen men de skiljer sig lite från de jag har i datorn nu.

De jag hittade heter PC3L-12800S - 11 - 13-f3, medans de som sitter i heter pc3-12800s-11-10-f2.

Tror ni de andra minnena fungerar.

Mvh Magnus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magjoh:

Hittade 2x8 gb minnen men de skiljer sig lite från de jag har i datorn nu.

De jag hittade heter PC3L-12800S - 11 - 13-f3, medans de som sitter i heter pc3-12800s-11-10-f2.

Tror ni de andra minnena fungerar.

Mvh Magnus

En gissning är att L innebär DDR3L minnen dvs lågeffekt, att blanda vanliga och lågeffekt går nog inte alls och ofta kan moderkorten bara använda en av typerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade det varit jag hade jag bytt ut ram minnet helt och kört på två likadana. Det är ju inte så dyrt med ddr3 so dimm idag på beg marknaden så bättre vara på säkra sidan.

När det gäller SSD så handlar det ju lite om vad du kan tänka dig lägga så att säga. De finns ju i priser allt från några hundra till flera tusen så.

Sen självklart en ny ren Windows installation på det. Licensen sitter ju inte i hårddisken så borde inte vara några problem där. Glöm bara inte att spara det hon vill ha kvar INNAN ni byter ut nuvarande hårddisk😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att L innebär DDR3L minnen dvs lågeffekt, att blanda vanliga och lågeffekt går nog inte alls och ofta kan moderkorten bara använda en av typerna.

Tanken var attköpa två nya8 gb och ersätra de två 4 gb minnena med.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat ett par laptops här hemma genom åren och mer minne, SSD och nyinstallation av Win brukar ge en märkbar skjuts framåt

Minne. Den här - https://www.inet.se/produkt/6110046/corsair-8gb-1x8gb-ddr3l-c...
Eller ett par - https://www.inet.se/produkt/5315306/corsair-16gb-2x8gb-ddr3-1...

SSD - https://www.inet.se/produkt/4302317/samsung-870-evo-sata-ssd-...

Gör sen en ren installation av Windows på nya SSD'n. Det kan tom vara värt att köpa en licens på t ex Livekort eller Cdkey.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magjoh:

Hittar inte någon säker info direkt från tillverkarna rörande minne och datorns minnesplatser men enligt andra annonser verkar de minnena vara L typ och enligt Crucials "rådgivare" för att köpa minnen så listas max 2 x 8 Gbyte L minnen för MSI ms1756.
Du får prova och hoppas eller leta exakt info själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Ett tips är att söka i SweClockers marknad, köpte minnen för ett par v sedan och det fanns då flera annonser med säljare som sålde flera olika sodimm minnen