EU kan tvinga mobiltillverkare uppdatera sina telefoner längre

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är emot tafatt lagstiftning inte att mobiltillverkare uppdaterar sina mobiler bättre.
Krav på att de måste uppdatera deras telefoner betyder i praktiken inte ett skit om det räcker med att öka ett versionsnummer och inget mer, det folk vill ha är senaste operativsystem. Men hur ska man få till en vettig lagstiftning som säger detta?
Köper man en ny mobil för runt 1500kr, så är det självklart att man inte kan köra det allra senaste android direkt. Men för personen som gör detta val så gör det inte så mycket.

Jag har haft smartphoens sedan 90 talet som gick och surfa på, innan det hade jag NMT.
Ser man på smartphones så har kvaliten ständigt förbättras med 2st undantag. Svårare att byta batteri och vissa tillverkare väljer att spärrar så att man inte kan byta delar själv. Visst har även glas på baksidan gjort dem skörare, men jag kunde inte bry mig mindre då jag har fodral.
De första smartphones som jag hade så var det ytterst få som tog med dem överallt, i princip alla hade en annan vardags mobil vid sidan av. Det är inte före runt år 2005 som smartphones blev så bra så de dög för vanligt bruk.

Folk har sagt detta rätt länge. Jag minns på 90talet att folk kallade gsm för onödigt och nmt telefonerna var mogna. Visst gsm telefonerna kom med nymogenheter som sms, men då ska man också skicka till en annan som har en gsm telefon.

Nå nu idag så ä mobiltelefon mångas mest använda verktyg, det är en sak som de i princip bär med sig överallt iklussive toaletten. Och då bättre egenskaper mycket värt. Ser man det senaste så har vi fått större skärmar, bättre batteritid, snabbladdning, smidigare upplåsning etc. Nu har telefonerna fått många bra egenskaper och det som är näst är bra trådlös ljudöverföring, så att man kan använda trådlösa hörlurar utan att ha superlåga krav på att inte ha en lång delay (fördröjning) etc.
Vikbara skärmar som du själv nämnde är en annan stor sak som också kommer.

Förstår inte hur du resonerar när du tycker att en ny 1500 kr telefon inte förväntas kunna köra sista versionen av Android eftersom väldigt många (faktiskt nästan alla) gamla telefoner klarar av det via tex Lineageos.
Det lär inte heller kosta särskilt mycket om ens något att "officiellt" erbjuda Lineageos till äldre telefoner, troligen räcker det med att låta bli att försvåra för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte hur du resonerar när du tycker att en ny 1500 kr telefon inte förväntas kunna köra sista versionen av Android eftersom väldigt många (faktiskt nästan alla) gamla telefoner klarar av det via tex Lineageos.
Det lär inte heller kosta särskilt mycket om ens något att "officiellt" erbjuda Lineageos till äldre telefoner, troligen räcker det med att låta bli att försvåra för det.

En ny 1500kr telefon har inga stora marginaler. Att folk ens uppdaterar sin mobil leder till att vissa går sönder och det blir garantiärenden. Och syftar jag även på flaggskepstelefoner. De billiga med mindre tester blir såklart betydligt mer problem.

Så det finns kostnader och det jag tycker är dåligt är framförallt att folk köper grisen i säcken och folk inte vet vad de får. Att de inte på de billigaste mobilerna kan köra det senaste operativsystemet är inget större problem, de som anser att detta är ett problem välj då en tillverkare som prioriterar det. Men ska man ha runt 6,5" skärm och sedan ha ett pris på under 2000kr på en ny mobil så får man svårt att hitta.

*edit*
Det jag förespråkar är att tillverkare ska bli bättre på att uppdatera sina telefoner. Det bör även framgå tydligt så man vet vad man får. De som mest gnäller är folk som har köpt en halvdyr mobil och aldrig får sin uppdatering, de känner sig bedragna. Hur man ska lagstifta kring detat och få det att fungera bra är en bra fråga?

Jag tycker det blir lite som snabbmaten man köper. Jag köpte en laxpasta idag till micron. Den såg så otroligt god ut på paketet, men innehållet hade då inte ett skit att göra med vad som visades på paketet. Ett självklart bedrägeri. Men lycka med att hitta en lagstiftning som löser detta problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Dom som är bäst på att faktiskt skicka ut uppdateringar? Ja det vore ju super, trolla i Flashback ist.

Om du någonsin har läst vad Apple hade för planer med Steve Jobs som ledare så skulle du tänka om. Han dog ju förstås, kanske ren otur eller karma. Nej, ingen troll här. Detta är vad jag tycker, bortsätt från alla andra fårskallar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En ny 1500kr telefon har inga stora marginaler. Att folk ens uppdaterar sin mobil leder till att vissa går sönder och det blir garantiärenden. Och syftar jag även på flaggskepstelefoner. De billiga med mindre tester blir såklart betydligt mer problem.

Så det finns kostnader och det jag tycker är dåligt är framförallt att folk köper grisen i säcken och folk inte vet vad de får. Att de inte på de billigaste mobilerna kan köra det senaste operativsystemet är inget större problem, de som anser att detta är ett problem välj då en tillverkare som prioriterar det. Men ska man ha runt 6,5" skärm och sedan ha ett pris på under 2000kr på en ny mobil så får man svårt att hitta.

Har ändå svårt att förstå hur du resonerar... Det är knappast så att senare os versioner kräver mycket mer av hårdvaran utan den stödjer fler finesser som ändå inte finns på äldre telefoner så det belastar inte hårdvaran mera, Lineageos funkar ju bra.
Det är också ganska lätt att nästan eliminera alla risker med uppdateringar genom att göra det enkelt att göra det via usb, ungefär den väg man styrt mot med moderkort.
Det handlar inte om tekniska svårigheter utan bara om ovilja att erbjuda lång livslängd eftersom det skulle kunna innebära färre nyförsäljningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det kanske är läge för den stora massan att börja betala för mjukvara, folk förutsätter att uppdateringar ska vara gratis och pågå i all evighet. Ta en hundring för varje större uppgradering. Då kommer behovet för appar som BankID att behöva supportera gamla osäkra OS försvinna. Då kan man peka på att man måste uppdatera sitt OS.
En hundring vs att behöva köpa en ny mobil är nog ett lätt val för de flesta.

Nu hoppar jag in sent i ett utbyte som redan sprungit iväg flera inlägg. Men jag tror din grundsyn på vad telefonerna är från tillverkarens perspektiv kan behöva kalibreras något. Nog för att själva telefonförsäljningen är lukrativ nog, men telefonerna är mest en portal för vidare konsumtion i form av appar, betaltjänster, reklam och särskilt i Androids fall: en central komponent för Google-tjänsternas livsstil.

Problemet med att uppdatera gammal hårdvara kanske inte har med kostnader att göra, utan om en blick fixerad kring vinstmaximering. Att uppdatera gamla telefoner, utrustade med mer eller mindre standardiserad hårdvara, torde inte stå för en märkvärdig kostnad. Däremot betraktas användare med telefoner från flera år tillbaka som lågkonsumenter som man upplever vara oattraktiva att värna om, då de inte förväntas stå för mycket av den aktivitet som genererar de faktiska intäkterna. I Androids fall lär det naturligt finnas ett uppdateringsmotstånd från telefontillverkarna, som gnidigt händerna om telefoner äldre än två-tre år blivit helt obsoleta på konstgjord väg.

Nej. Här behöver telefontillverkarna och operativsystemsleverantörerna få sig en laga kängspark i baken. För annars släpper de helhetsperspektivet och offrar lätt de svagaste i den bisarra och teknofila samhällsordning de envetet arbetat fram. Vill dessa giganter göra sig omöjliga att (smidigt) klara sig utan så följer ett ansvar som ingen aktör i tekniksektorn utan hot om ögonvattnande rekordviten för ett ögonblick skulle underhålla. Öka apparaternas längd i den grad möjligt utan merkostnad. Det drabbar ingen fattig i denna urspårade industri.

Skrivet av CamperSeven:

Om du någonsin har läst vad Apple hade för planer med Steve Jobs som ledare så skulle du tänka om. Han dog ju förstås, kanske ren otur eller karma. Nej, ingen troll här. Detta är vad jag tycker, bortsätt från alla andra fårskallar.

Skriv ut vad du tänker hellre än att skriva vagheter. Vad är din poäng?

Permalänk
Skrivet av mpat:

Apple klarar sig rätt bra där också. 5S har ju fortfarande stöd, så vi får se hur länge den är relevant, men om vi tar de som har fått sin sista uppdatering istället då, så är det iPhone 4S-5-5C som fick sin sista sommaren 2019. 4S slutade säljas september 2014, 5 redan september 2013. Sist var iPhone 5C, some verkar ha klarat sig hela vägen till september 2015, vilket innebar att den hade stöd i fyra år, men det var ju mellanprismodellen redan från början. 5S slutade säljas i mars 2016, så den har snart fått fem års stöd.

Jag påstod aldrig att iPhones inte fick länge. De är nog ledande på att få få uppdateringar länge. Och det är bra för de dom gillar de telefonerna.
Men som sagt tycker jag man ska börja räkna från sista datumet modellen såldes som en aktuell modell.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En ny 1500kr telefon har inga stora marginaler. Att folk ens uppdaterar sin mobil leder till att vissa går sönder och det blir garantiärenden. Och syftar jag även på flaggskepstelefoner. De billiga med mindre tester blir såklart betydligt mer problem.

Så det finns kostnader och det jag tycker är dåligt är framförallt att folk köper grisen i säcken och folk inte vet vad de får. Att de inte på de billigaste mobilerna kan köra det senaste operativsystemet är inget större problem, de som anser att detta är ett problem välj då en tillverkare som prioriterar det. Men ska man ha runt 6,5" skärm och sedan ha ett pris på under 2000kr på en ny mobil så får man svårt att hitta.

*edit*
Det jag förespråkar är att tillverkare ska bli bättre på att uppdatera sina telefoner. Det bör även framgå tydligt så man vet vad man får. De som mest gnäller är folk som har köpt en halvdyr mobil och aldrig får sin uppdatering, de känner sig bedragna. Hur man ska lagstifta kring detat och få det att fungera bra är en bra fråga?

Jag tycker det blir lite som snabbmaten man köper. Jag köpte en laxpasta idag till micron. Den såg så otroligt god ut på paketet, men innehållet hade då inte ett skit att göra med vad som visades på paketet. Ett självklart bedrägeri. Men lycka med att hitta en lagstiftning som löser detta problem.

Inte speciellt svårt att lösa det med någon lagstiftning alls, det är dessutom mera än bara en slit och slängfråga det är även en mijöfråga och en att det inte finns oändligt med resurser fråga.

När det kommer till din frysta mat kan man enkelt lagstifta att man måste ha en bild som exakt avspelgar innehållet och att man inte får använda fake bilder sen har man löst det problemet. Det går att lagstifta effektivt om man bara vill, sedan är det ju heller inte bara en fråga vad som står i lagtexten det är en fråga vad tanken med lagen är även det tas in i en vägningen en domstol gör så det är inte så svårt.

När det kommer till telefonerna är ju meningen med lagstiftningen att uppdaterade appar skall gå att köra under en längre tid, sedan hur man löser det är ju egentligen hellt och hållet skit det samma. Vilken version det är av operativ systemet är det väldigt få människor som bryr sig om, de bryr sig att de skall fungera att köra bankid med mera även när telefonen är 5 år gammal. Vilket är något som även för tillverkarna måste bli en del av deras tänk annars kommer vi aldrig kunna klara några miljömål alls. Vi måste alla tänka om när det kommer till hållbarhet på produkter och de som tillverkas gör det för ett långt perspektiv inte bara för att tjäna snabba pengar. Händer inte det så är våran resurser slut om 100år och vi kan aldrig mera bygga en mobiltelfon med lite otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har ändå svårt att förstå hur du resonerar... Det är knappast så att senare os versioner kräver mycket mer av hårdvaran utan den stödjer fler finesser som ändå inte finns på äldre telefoner så det belastar inte hårdvaran mera, Lineageos funkar ju bra.
Det är också ganska lätt att nästan eliminera alla risker med uppdateringar genom att göra det enkelt att göra det via usb, ungefär den väg man styrt mot med moderkort.
Det handlar inte om tekniska svårigheter utan bara om ovilja att erbjuda lång livslängd eftersom det skulle kunna innebära färre nyförsäljningar.

Ja ännu mera nu för tiden då mobitelefonerna är så kraftfulla att det är svårt att se någon mening med att ha en snabbare den närmsta 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Ja ännu mera nu för tiden då mobitelefonerna är så kraftfulla att det är svårt att se någon mening med att ha en snabbare den närmsta 10 åren.

Med tanke på hur mycket som hänt på dessa 10år på mobiltelefoner så tror jag inte tiden direkt kommer stå stilla de närmsta 10 åren iheller. Men vi kan ju se om vi kommer ihåg denna tråd om tio år så kan vi se om du har samma telefon än och dessutom varit nöjd med prestandan, hade varit imponerade. ☺️

Eller som nån "random" sa...
"640K software is all the memory anybody would ever need on a computer.."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Hur kan folk ens ha så gamla mobiler fortfarande? Jag har mina mobiler tills att jag mot min vilja känner mig tvingad att uppgradera för att den inte längre fungerar bra. Lite över 4 år per mobil har det väl blivit i snitt, och då har jag köpt flaggskepp, bland annat för att just få så lång användning som möjligt av varje telefon. Att försöka få ut mycket mer än så skulle bara vara att försöka mjölka en död ko som dom säger på engelska.

Vet inte hur det är nu och vet inte hur det kommer bli i och med detta, men tycker personligen att 5 år och minst 3 stora OS-uppdateringar fr.o.m release date är rimligt att tvinga tillverkarna till att uppdatera mobiler och tablets. Sen kommer dom ju ändå fortsätta fungera till det allra mesta efter det så länge dom fortfarande är fysiskt kapabla.

Samma här. Jag brukar ha telefonen i max 4 år. Hade min iphone 6 plus tills den blev så slö att den inte orkade göra något utan att det laggade på den. köpte då iphone 6s plus billigt begagnad med snabbare cpu och den hade jag ända tills förra året då batteriet blev dåligt och den var väldigt sleten. Köpte då begagnad iphone XS Max 256gb. den köpte jag när iphone 11 modellerna precis hade kommit ut. köpte min för 7000 kr på tradera. Har den fortfarande. Fungerar kanon. Kommer använda den tills den något av följande inträffar: den blir för slö, den går sönder eller batteriet blir dåligt. Att gå och köpa ny bara för att det är kul är inget jag gör, då den lyckan håller i någon dag.

Permalänk
Medlem

Kul klipp som tangerar ämnet. Ni som debatterar mot lagförslaget, ta en funderare.

https://youtu.be/bC6tngl0PTI

Själv tycker jag framförallt att tillverkaren borde vara tvingad att möjliggöra att användaren kan installera tredjepartsoperativ när de själv väljer att sluta uppdatera. 3 år är på tok för kort tid för dagens kraftiga telefoner (speciellt android).

Permalänk
Medlem

En situation där alla kan tjäna en liten slant är om företagen erbjuder uppdateringar via engångsköp.
Men även batteribyten, eftersom alla batterier idag är instängda för den ordinarie icke SweClockar människan.

Så länge som telefonen klarar av uppgraderingen så ser jag inte problemet.

Gick att gå ifrån Android 4.4.2 till 6.0.1 på en CAT B15Q, dock med en CyanogenMod uppdatering eftersom Bullitt hade inga nya uppdateringar.

Folk slipper göra sig av med sina telefoner, företagen tjänar en mindre slant och mindre mängd elektronik hamnar i byrålådan eller till återvinningen(den bästa återvinningen är att köra apparaterna tills dom rasar fullständigt).

Men den varianten går inte hem hos företag som tänker kortsiktigt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Något som skulle lösa problemet till stor del är om alla telfontillverkade slutade stoppa in sina egna tweakade verisioner av Android, så att det går att uppdatera direkt från google så länge enheten uppfyller de kritiska tekniska kraven för senaste Android verisionen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Beror på vilken laptop/AIO du syftar på. OEM-datorer med diverse speciallösningar brukar inte heller få så mycket uppdateringar.

Laptop eller stationär av valfritt märke egentligen. Uppdateringarna är inte specifikt för modellen utan för operativsystemet...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En ny 1500kr telefon har inga stora marginaler. Att folk ens uppdaterar sin mobil leder till att vissa går sönder och det blir garantiärenden. Och syftar jag även på flaggskepstelefoner. De billiga med mindre tester blir såklart betydligt mer problem.

Så det finns kostnader och det jag tycker är dåligt är framförallt att folk köper grisen i säcken och folk inte vet vad de får. Att de inte på de billigaste mobilerna kan köra det senaste operativsystemet är inget större problem, de som anser att detta är ett problem välj då en tillverkare som prioriterar det. Men ska man ha runt 6,5" skärm och sedan ha ett pris på under 2000kr på en ny mobil så får man svårt att hitta.

*edit*
Det jag förespråkar är att tillverkare ska bli bättre på att uppdatera sina telefoner. Det bör även framgå tydligt så man vet vad man får. De som mest gnäller är folk som har köpt en halvdyr mobil och aldrig får sin uppdatering, de känner sig bedragna. Hur man ska lagstifta kring detat och få det att fungera bra är en bra fråga?

Jag tycker det blir lite som snabbmaten man köper. Jag köpte en laxpasta idag till micron. Den såg så otroligt god ut på paketet, men innehållet hade då inte ett skit att göra med vad som visades på paketet. Ett självklart bedrägeri. Men lycka med att hitta en lagstiftning som löser detta problem.

Intressant! Tycker du även det vore skäligt om en windows laptop för säg 4000 inte gick att uppdatera till senaste windows 10-versionen med hänvisning till att datorn är för billig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Samma här. Jag brukar ha telefonen i max 4 år. Hade min iphone 6 plus tills den blev så slö att den inte orkade göra något utan att det laggade på den. köpte då iphone 6s plus billigt begagnad med snabbare cpu och den hade jag ända tills förra året då batteriet blev dåligt och den var väldigt sleten. Köpte då begagnad iphone XS Max 256gb. den köpte jag när iphone 11 modellerna precis hade kommit ut. köpte min för 7000 kr på tradera. Har den fortfarande. Fungerar kanon. Kommer använda den tills den något av följande inträffar: den blir för slö, den går sönder eller batteriet blir dåligt. Att gå och köpa ny bara för att det är kul är inget jag gör, då den lyckan håller i någon dag.

Varför byter du inte bara nytt batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför byter du inte bara nytt batteri?

Tycka det är rimligt att behöva köpa en helt ny telefon för att batteriet blivit dåligt är nog det bästa/värsta exemplet på dagens konsumtionssamhälle och hur vi låter företag göra vad dom vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför byter du inte bara nytt batteri?

Hej! Har gjort detta två gånger förtut, problemet har varit att man kan inte köpa oem batteri och det ena batteriet svällde upp. Det andra batteriet även fast det skulle ha samma mah som originalet så tog det slut fort efter varje laddning. Så alltså du kan googla iphone original battery och det kommer upp till och med på cdon, men ingen av dem är original då Apple inte säljer dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Hej! Har gjort detta två gånger förtut, problemet har varit att man kan inte köpa oem batteri och det ena batteriet svällde upp. Det andra batteriet även fast det skulle ha samma mah som originalet så tog det slut fort efter varje laddning. Så alltså du kan googla iphone original battery och det kommer upp till och med på cdon, men ingen av dem är original då Apple inte säljer dessa.

Apple säljer väl visst orginal? Kostar 549 kr för orginalbatteri och byte. Känns inte så dyrt om det gör att man kan använda en telefon 2-3 år till.

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/battery...

Jag hävdar starkt att en iPhone 6s är fullt duglig för en ”basanvändare” dvs ringer, smsar, kollar mejl, använder enkla sociala appar (typ instagram etc) ser streams och tar en bild i bra ljusförhållande lite då och då.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Intressant! Tycker du även det vore skäligt om en windows laptop för säg 4000 inte gick att uppdatera till senaste windows 10-versionen med hänvisning till att datorn är för billig?

Tycker du att alla windows laptop som säljs måste ha full support för senaste windows server eller Vmware Exsi? Eller förespråkar du själv begräsningar i vad tillverkare måste supporta?

När det gäller laptops så var det inte länge sedan man fick betala för att uppgradera windows, ofta hade billiga laptops dåligt support för det och man kunde få problem att få ljudkort, nätverk, trackpads att fungera. Och slutresultatet blev att laptoparna ofta blev slöa.

Det jag förespråkar är att köparna bör veta vad de får, vilket de idag ofta inte får med uppdateringar bortsett från Apple, Samsung , Oneplus etc. Och sedan får köparna själva göra valet. Vill de köpa riktigt budget och inte få den senaste mjukvaran, men ändå en mjukvara som säkert fungerar i 8år innan bankid m.m slutar att fungera?

Senaste operativsystem på sin telefon är liksom inte på något sätt ett måste, det är väldigt roligt att ha, men det går att köra utan. Det är lite som att mobiler som iPhone 12 Samsung s21 med deras gamla bluetooth modul visserligen suger för att lyssna på musik trådlös, men det betyder inte att telefonerna blir obrukbara redan nästa år när bluetooth 5.2 kommer. Utan folk har ett val och när det handlar om pengar så får man prioritera.
Billiga nya mobiler för runt 1500kr och man vill ha en skärmstorlek på 6,5", ja det är väldigt mycket man då får offra.

Permalänk
Medlem

Det kan jag inte hålla med om. Det finns en del appar som kräver förvånansvärt nyare verisioner av Android, och antigen får inte ladda ner eller blankt vägrar att starta alls utan at spotta ut ett meddelande om at OS'et ej stöds.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Apple säljer väl visst orginal? Kostar 549 kr för orginalbatteri och byte. Känns inte så dyrt om det gör att man kan använda en telefon 2-3 år till.

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/battery...

Jag hävdar starkt att en iPhone 6s är fullt duglig för en ”basanvändare” dvs ringer, smsar, kollar mejl, använder enkla sociala appar (typ instagram etc) ser streams och tar en bild i bra ljusförhållande lite då och då.

Mycket intressant måste jag säga, inte vetat om att det är så billigt att låta dem byta batteriet. Går ej att köpa batterierna bara om de själva byter. Men till det priset så var det värt det. kommer nog göra så på min xs max ifall batteriet blir dåligt.
Angående iphone 6s plus, vet ej hur den står sig idag men jag skulle tippa på att det är på gränsen. och den har gått ner så mycket i pris att inte ens batteri byte skulle vara värt jämtemot att iaf uppgradera till iphone 7 eller 8 begagnat för mer mah batteri bättre kamera osv.. För nånstans finns det ju ändå ett värde i att få bättre grejer som kamera batteritid osv. Så man får ju väga det där lite vad man vill ha, Jag gör ju som så att jag köper alltid en telefon som har varit flaggskepp. xs max tex. men jag lägger inte mer än ca 7500 kr på den. och då ska den hålla som sagt 4 år. Sen efter 4 år om teknologin har kommit så långt att batterierna har blivit 30 procent bättre. ja då kanske jag överväger att hitta någon till bra pris. För varje år så blir batterierna bättre, processorerna mer energisnåla, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tycker du att alla windows laptop som säljs måste ha full support för senaste windows server eller Vmware Exsi? Eller förespråkar du själv begräsningar i vad tillverkare måste supporta?

När det gäller laptops så var det inte länge sedan man fick betala för att uppgradera windows, ofta hade billiga laptops dåligt support för det och man kunde få problem att få ljudkort, nätverk, trackpads att fungera. Och slutresultatet blev att laptoparna ofta blev slöa.

Det jag förespråkar är att köparna bör veta vad de får, vilket de idag ofta inte får med uppdateringar bortsett från Apple, Samsung , Oneplus etc. Och sedan får köparna själva göra valet. Vill de köpa riktigt budget och inte få den senaste mjukvaran, men ändå en mjukvara som säkert fungerar i 8år innan bankid m.m slutar att fungera?

Senaste operativsystem på sin telefon är liksom inte på något sätt ett måste, det är väldigt roligt att ha, men det går att köra utan. Det är lite som att mobiler som iPhone 12 Samsung s21 med deras gamla bluetooth modul visserligen suger för att lyssna på musik trådlös, men det betyder inte att telefonerna blir obrukbara redan nästa år när bluetooth 5.2 kommer. Utan folk har ett val och när det handlar om pengar så får man prioritera.
Billiga nya mobiler för runt 1500kr och man vill ha en skärmstorlek på 6,5", ja det är väldigt mycket man då får offra.

Kör Windows 10 med senaste uppdateringar på min Asus zenbook från 2011 och har bytt batteri 2gr. Förstår inte varför inte samma grej skulle fungera för telefoner.

Min zenbook fungerar utmärkt för det jag behöver den till, surf, streama serier och ordbehandling. Spelar gör jag på min stationära och jag har inget behov av en värre laptop. Kan se att många ser på sin telefon på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Med tanke på hur mycket som hänt på dessa 10år på mobiltelefoner så tror jag inte tiden direkt kommer stå stilla de närmsta 10 åren iheller. Men vi kan ju se om vi kommer ihåg denna tråd om tio år så kan vi se om du har samma telefon än och dessutom varit nöjd med prestandan, hade varit imponerade. ☺️

Eller som nån "random" sa...
"640K software is all the memory anybody would ever need on a computer.."

Utvecklingen stannar dock delvis av.
En 10 år gammal high end dator duger fortfarande till mycket.
För 10 år sen var en 10 år gammal high end burk knappt användbar som dörrstopp.

Samma märks ju på telefonerna, min 2,5 år gamla XS Max är fortfarande riktigt snabb, gå tillbaks 5 år och en 2,5 år gammal lur dög fortfarande men hängde inte alls med på samma sätt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Utvecklingen stannar dock delvis av.
En 10 år gammal high end dator duger fortfarande till mycket.
För 10 år sen var en 10 år gammal high end burk knappt användbar som dörrstopp.

Samma märks ju på telefonerna, min 2,5 år gamla XS Max är fortfarande riktigt snabb, gå tillbaks 5 år och en 2,5 år gammal lur dög fortfarande men hängde inte alls med på samma sätt.

Ja tekniken börjar bli så mogen att utvecklingen nu har saktat av rejält sedan länge och vi väntar på ett verkligt tekniksprång innan det blir värt att byta för att det verkligen händer nått.
Vikbara eller rullbara skärmar (som fungerar) kan vara en sådan sak eller markant ökad drifttid typ en vecka skärmtid men 5g är ointressant i en mobiltelefon för det innebär ingen märkbar förbättring mot det vi redan har, däremot är 5g viktigt för tex fordonsindustrin och iot prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.