Stadsnätet har stängt av min brors internet

Permalänk
Medlem

Stadsnätet har stängt av min brors internet

Så mitt internet la av förra lördagen men va tillbaka söndag morgon.
I torsdags la min brors internet av. (vi bor i samma lägenhetshus, olika lägenheter, samma bredband telia 250/250)
Jag antog att det var nån störning precis som för mig. Han väntade hela helgen, inget internet, ringde såklart telia support.
Dom påstår att störningen inte kommer från dom. Utan att stadsnätet(?) har stängt av honom. Han har betalat räkningar, alla lampor etc lyser som dom ska, allt är korrekt inkopplat. Han ringde dom också. Enligt grabben så kunde dom inte hitta min brors lägenhet. Vi har ingen aning vart vi ta detta nu.
Någon som har haft liknande erfarenhet? Hur löste det sig isåfall? Tack!

Permalänk
Medlem

Som regel så felanmäler man till sin tjänsteleverantör, i detta fallet Telia, som sedan får felanmäla till nätägare (Stadsnätet). Ibland får man stå på sig lite mot kundtjänst bara.

Permalänk
Medlem

Telias felanmälan/1st line support är ett skämt. Som @hax1 skriver: Den man har avtal med felanmäler man till, och man får stå på sig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem där lägenhet helt enkelt inte fanns eftersom det var felkopplat i någon central. Löstes efter ett antal samtal till bredband2(min leverantör) som hela tiden fick skapa nya ärenden hos stadsnätets leverantör. Tog ett par veckor för att få det helt åtgärdat, där vi blev inkopplade på grannens lina lite då och då 😅

Förmodligen är det någon nyinstallation som skett och en miss vid inkopplingen av din brors anslutning. Kontakta Telia om och om igen då det tyvärr är allt du kan göra. Stadsnätets leverantör brukar i regel inte sköta supportärenden mot slutkund, utan det behöver gå via internetleverantören..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Din bror är kund hos Telia, fastighetsägaren är kund hos fibernätet.

Det kan vara kommunikationsoperatören som gör ändringar eller byts ut i nätet, det kan också vara fastighetsägaren som byter nät/kommunikationsoperatör. Lämna de uppgifter Telia behöver så tar de det vidare till fibernätet, behöver fastighetsägaren kopplas in så kommer de berätta detta. Fibernätet behöver ni inte höra av er till, de ska inte spendera sin tid på folk som inte är kunder, anslutningen är inte eran.

Ibland blir saker feldokumenterade eller var redan feldokumenterade och påverkar er vid förändringar i näten och då kommer Telias kontakt med fibernätet lösa det hela så länge ni förser Telia med de uppgifter de efterfrågar.

Kan ta tid innan dessa ändringar når alla system och leverantörer när de ändrar saker, kan vara svårt att skylla på någon då Telia i det fallet inte behöver vara orsaken till avbrottet men det kommer lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Din bror är kund hos Telia, fastighetsägaren är kund hos fibernätet.

Det kan vara kommunikationsoperatören som gör ändringar eller byts ut i nätet, det kan också vara fastighetsägaren som byter nät/kommunikationsoperatör. Lämna de uppgifter Telia behöver så tar de det vidare till fibernätet, behöver fastighetsägaren kopplas in så kommer de berätta detta. Fibernätet behöver ni inte höra av er till, de ska inte spendera sin tid på folk som inte är kunder, anslutningen är inte eran.

Ibland blir saker feldokumenterade eller var redan feldokumenterade och påverkar er vid förändringar i näten och då kommer Telias kontakt med fibernätet lösa det hela så länge ni förser Telia med de uppgifter de efterfrågar.

Kan ta tid innan dessa ändringar når alla system och leverantörer när de ändrar saker, kan vara svårt att skylla på någon då Telia i det fallet inte behöver vara orsaken till avbrottet men det kommer lösa sig.

Telia kan vara oskyldiga men ändå ha skulden, de är ansvariga gentemot den som de tar betalt av, alltså brorsan.

Till TS: i kontakt med Telia så be snällt om avdrag på faktura (eller annan ersättning) för den tid som han är utan internet ifall att det skulle dra ut på tiden eftersom han måste skaffa internet på annat sätt under tiden, blir lätt några GB via mobilt bredband tex. Det är mycket lättare att komma överens tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Telia kan vara oskyldiga men ändå ha skulden, de är ansvariga gentemot den som de tar betalt av, alltså brorsan.

Till TS: i kontakt med Telia så be snällt om avdrag på faktura (eller annan ersättning) för den tid som han är utan internet ifall att det skulle dra ut på tiden eftersom han måste skaffa internet på annat sätt under tiden, blir lätt några GB via mobilt bredband tex. Det är mycket lättare att komma överens tidigt.

Prisavdrag är prisavdrag inte kompensation för att du sitter och fultankar via mobilen.

Permalänk
Rekordmedlem

Telia har "surfgaranti" de erbjuder mobilt bredband om det fasta går ner. Se till att felanmäla.
https://www.telia.se/privat/bredband/surfgaranti

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Prisavdrag är prisavdrag inte kompensation för att du sitter och fultankar via mobilen.

Jag tror att du har svag förståelse för skadeslöshet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jag tror att du har svag förståelse för skadeslöshet.

Prisavdraget de ger är ett avdrag för de dagar det inte fungerar, inte för att du väljer dyraste möjliga tillfälliga lösning. Ska du ha det senare får du betala lite extra varje månad. Du har inte avtalat med Telia om att de måste leverera hela tiden och att du har rätt till ersättning för egna utlägg, resor, förlorad arbetsinkomst eller liknande.

Min egna leverantör ger bara prisavdrag efter avbrott på en sammanhängande tid mer än tio dagar.

Permalänk
Medlem

Hade likande fel förut när jag skulle byta från Telia till Viasat för många år sedan. Viasat lyckades inte för allt i världen få igång mitt Fiber, så jag ringde till Telia igen och bad dom aktivera mitt gamla abb, men då såg dom inte mitt hus längre. Efter lite samtal fram och tillbaka så funkade det sen. Fick aldrig veta vad felet egentligen var, men jag anmälde till Telia som fick lösa det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.