Permalänk
Medlem

Port Forwarding

Hej, jag har stött på problem.

Ska sätta upp en Minecraft server för mig och en polare men lyckas inte öppna portar för att tillåta honom att ansluta.

Har haft servrar tidigare men nu får jag inte rätt på det, första gången sedan jag flyttade till nuvarande adress och har här Ownit som ISP, pratade med dom i telefon och via mail och dom försäkrar att dom inte blockerar öppning av portar så problemet borde inte ligga där.

Minecraft använder 25565 som port och jag bifogar en bild på nuvarande portforward inställningar.
https://imgur.com/a/VH7yedr
Provade även att köra via vad Dlink kallar Virtual Server men utan framgång där heller.
https://imgur.com/a/HnKtb95

Kör jag via Portchecker.io så säger den att porten är stängd och lyckas inte öppna någon port alls.

UpNp PÅ och AV gör ingen skillnad.

Har provat att uppdatera routern men den är redan på senaste mjukvara, har även provat att manuellt installera om mjukvaran med fil från Dlinks hemsida utan framgång.

Jag testade att aktivera DMZ för ipadressen på datorn men inte ens det hjälper och fastnar lite nu.

Hoppas någon här har något bra svar och lösning på mitt problem!

Har en D-Link DIR 895L router.

Permalänk
Medlem

Har din router ett publikt IP?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Har din router ett publikt IP?

Hur menar du publikt IP? Ipadressen jag försöker ansluta genom är den jag får fram via Whatsmyip.org om det var den du menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Har din router ett publikt IP?

Hur tar jag reda på om routern har en publik ipadress?
Jag hittade detta på sweclockers angående det:
https://www.sweclockers.com/artikel/25753-del-3-sa-fungerar-i...

Om det stämmer som står i texten där så borde routern få en publik adress direkt vid inkoppling till uttaget i väggen.

"När vi kopplar den inkommande internetkabeln till vår routers internetport får routern vår enda publika IP-adress. Routern delar sedan ut lokala IP-adresser till alla datorer vi ansluter till den (oavsett om de ansluts trådbundet eller trådlöst)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Hur tar jag reda på om routern har en publik ipadress?

Posta första 3 x.x.x.x i IP:n du har enligt whatismyip eller minip.se eller vad som. Det säger om det går eller inte.
Om du har en bra IP så prova även att öppna portarna i Windowsbrandväggen, det blev jag tvungen att göra efter en ganska nyligen släppt Windowsuppdatering av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Posta första 3 x.x.x.x i IP:n du har enligt whatismyip eller minip.se eller vad som. Det säger om det går eller inte.
Om du har en bra IP så prova även att öppna portarna i Windowsbrandväggen, det blev jag tvungen att göra efter en ganska nyligen släppt Windowsuppdatering av någon anledning.

Detta är början jag får på whatsmyip

84.55.88 osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Detta är början jag får på whatsmyip

84.55.88 osv

Borde vara ok. Prova öppna port i windowsbrandväggen samt starta om routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Borde vara ok. Prova öppna port i windowsbrandväggen samt starta om routern

Det var windowsbrandväggen som bråkade!

Har alltid kört med annat program som brandvägg tidigare och därför ägnade jag inte en tanke åt att den kunde vara boven i dramat! Stort tack du har sparat det sista av håret på huvudet jag inte hunnit slita av än!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Det var windowsbrandväggen som bråkade!

Har alltid kört med annat program som brandvägg tidigare och därför ägnade jag inte en tanke åt att den kunde vara boven i dramat! Stort tack du har sparat det sista av håret på huvudet jag inte hunnit slita av än!

Tack!

Ha så kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ha så kul!

Ska introducera polaren till Minecraft och det blir genom Resonant rise, ett modpack med 200+ mods, kommer bli mycket google för honom! hehe

Men kul blir det!