Permalänk

minnen med olika klock frekvens

Hej

Idag så installerade jag 2x8gb 2400mhz i min gamla dator som redan har 2x 8gb 2133 Mhz.
funkade inte, så datorn startade upp BIOS inställningarna...
när jag gick in under AI Tweaker så såg jag att för inställningen för minnen var DDR4-2600Mhz.
chansade då på att ändar minnes frekvensen till Auto..och burken verkar fungera som den ska..

Kan någon vänlig själ förklara varför det strulade från start?

och

Varför AI tweakern var ställd på en mycket högre frekvens?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Dina minnen körs inte i en frekvens, dom klarar en viss frekvens. Står det 2133MHz på lådan så lovar tillverkaren att dom klarar den hastigheten.

Troligtvis gillade inte ditt nya minneskitt 2600Mhz, plus att överklockningspotentialen minskar om man kör fler moduler (ren anektodisk bevisföring från min sida) så när du körde in fler moduler så strulade det till sig med antingen hastigheten eller dina timings.

Vad körs dina minnen i just nu då på Auto? Du kan kolla i t.ex. CPU-Z under memory-fliken. Tänk på att det är DDR, så CPU-z visar "halva" hastigheten, vilket är den korrekta hastigheten.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

ok tack!
Var hittar jag CPU-Z? är det i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas1970:

ok tack!
Var hittar jag CPU-Z? är det i BIOS?

ett windowsprogram du laddar hem. googla

Permalänk

Tackar!!

Ok,nu har jag kollat under Memory taben och det säger 1064.1 Mhz så om det är den halverade värdet så
ser det ut som att mina minnen körs i 2133 ish Mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas1970:

Tackar!!

Ok,nu har jag kollat under Memory taben och det säger 1064.1 Mhz så om det är den halverade värdet så
ser det ut som att mina minnen körs i 2133 ish Mhz?

Japp det ska stämma!

Det ska gå att se under aktivitetshanteraren, prestandafliken också (utan "halvering"). samt något kommando som går att skriva i cmd (minns inte vad det var nu)

Permalänk

upptäckte en sak när jag kollade in CPU-Z ..på de olika minnene jag installerat så står det

Part number CMK16GX4M2A2400C14 på 2 av dem(gissar att det är de jag nu installerat)

och

Part number CMK16GX4M2A2666C16

säger det er ngt speciellt?? är de som satt i från börja 2666 Mhz?? och därför som
AI Tweaker i biosen var satt till DDR4-2600?

och de nya minnena jag satt in på 2400 Mhz inte klarade av den inställningen??
kan man då ändra den nuvarande frkvensen till typ 2400 MHz istället för auto lägets 2133 MHz??

finns det några risker med att testa??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas1970:

upptäckte en sak när jag kollade in CPU-Z ..på de olika minnene jag installerat så står det

Part number CMK16GX4M2A2400C14 på 2 av dem(gissar att det är de jag nu installerat)

och

Part number CMK16GX4M2A2666C16

säger det er ngt speciellt?? är de som satt i från börja 2666 Mhz?? och därför som
AI Tweaker i biosen var satt till DDR4-2600?

och de nya minnena jag satt in på 2400 Mhz inte klarade av den inställningen??
kan man då ändra den nuvarande frkvensen till typ 2400 MHz istället för auto lägets 2133 MHz??

finns det några risker med att testa??

Tips:
https://www.youtube.com/watch?v=bTS0ybQ3lCI
Bara 10min men intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas1970:

säger det er ngt speciellt?? är de som satt i från börja 2666 Mhz?? och därför som
AI Tweaker i biosen var satt till DDR4-2600?

Ja, de som satt i från början är DDR4-2666 CL16 medan de nya är DDR4-2400 CL14.

Skrivet av Jonas1970:

och de nya minnena jag satt in på 2400 Mhz inte klarade av den inställningen??
kan man då ändra den nuvarande frkvensen till typ 2400 MHz istället för auto lägets 2133 MHz??

Minnena har inbyggda profiler som BIOS:et kan läsa av för att avgöra vilka inställningar minnena klarar av. Om minnena inte har samma profiler så kan BIOS:et kanske inte avgöra vilken profil som ska användas, och faller då tillbaka på DDR4-2133 som en lägsta nivå som alla minnen bör klara.

Skrivet av Jonas1970:

finns det några risker med att testa??

Det som kan döda minnen är för hög spänning, om du inte medvetet ökar spänningen så ska det inte vara någon risk.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Jonas1970:

upptäckte en sak när jag kollade in CPU-Z ..på de olika minnene jag installerat så står det

Part number CMK16GX4M2A2400C14 på 2 av dem(gissar att det är de jag nu installerat)

och

Part number CMK16GX4M2A2666C16

säger det er ngt speciellt?? är de som satt i från börja 2666 Mhz?? och därför som
AI Tweaker i biosen var satt till DDR4-2600?

och de nya minnena jag satt in på 2400 Mhz inte klarade av den inställningen??
kan man då ändra den nuvarande frkvensen till typ 2400 MHz istället för auto lägets 2133 MHz??

finns det några risker med att testa??

Ja men sedär, jag tror nöten är knäckt! Dina ursprungliga minnen klarade nog 2666Mhz och ditt bios satte det. Sen när du stoppade in minnen som inte var specade för samma höga hastighet så försökte datorn köra dem i 2666Mhz, för det var ju det som var inställd, och då klarade datorn inte av det.

Nu satte den nog minnena i högsta specen som processorn klarar, vilket säkert är 2133Mhz. Beroende på vilken generation av Intelprocessor du har så är taket olika högt, och allt över specen räknas som överklockning.

Men nu vet du ju! Och du kan köra dina minnen i 2400Mhz, eftersom det är minsta gemensamma nämnaren

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

ok, tack så mycket för hjälpen!!
Verkar som att allt är i sin ordning tryckte upp BIOSens
inställningar till DDR4-2400 och allt verkar funka som det ska !!!

Igen tack för er tid att hjälpa mej med detta!!