PS5 HDR Samsung ue55ks7005

Permalänk
Medlem

PS5 HDR Samsung ue55ks7005

Hej!

Kopplade in ps5:an igår och testade lite. Tv: Samsung ue55ks7005

Vad jag förstår så ska det blir bättre bild med hdr "on". Det blir det inte för mig, färgerna blir lite "grådassiga" och hela bilden "dimmig".

Är det min tv som inte klarar av hdr från ps5:an eller har jag missat någon inställning?

Bilden är betydligt skarpare och har mer färger med hdr "off"....

Har testat det här tipset jag hittade på YT utan några resultat, känns som att det inte spelar någon roll hur jag ändrar dom inställningarna...lika grådassigt varje gång

Kalibrering av hdr:

https://www.youtube.com/watch?v=FwcSCgW47rY&t=980s

//Worexon

Permalänk
Medlem

Får du så att det går igång på TV'n?`Alltså HDR läget?
Det ska "tändas" upp en HDR logga på skärmen under någon/några sekunder när man är i HDR-läge.
Så ser det ut på min LG och ihop med en PS4 i alla fall.
Men om du bara tvingar ut HDR ur PS5 utan att det är något faktiskt material som har HDR info i sig så kommer det inte heller se särskilt bra ut.
Så du behöver verifiera att ingången som du använder på din TV har HDR aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Får du så att det går igång på TV'n?`Alltså HDR läget?
Det ska "tändas" upp en HDR logga på skärmen under någon/några sekunder när man är i HDR-läge.
Så ser det ut på min LG och ihop med en PS4 i alla fall.
Men om du bara tvingar ut HDR ur PS5 utan att det är något faktiskt material som har HDR info i sig så kommer det inte heller se särskilt bra ut.
Så du behöver verifiera att ingången som du använder på din TV har HDR aktiverat.

Får inte upp någon logga, men har testat stänga av "UHD" inställning på tv och då säger ps5 att tv:n inte stöder hdr.

Men när "UHD" är på kan jag sätta hdr på automatiskt och kalibrera hdr, så jag antar då att hdr är "aktiverat" på tv´n då....

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat HDR?
Inställn. > Bild > Expertinställningar > HDR+-läge

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du aktiverat HDR?
Inställn. > Bild > Expertinställningar > HDR+-läge

Nej har jag inte testat..trodde inte det gick om man hade "spel läge" på?!

Ska testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Får du så att det går igång på TV'n?`Alltså HDR läget?
Det ska "tändas" upp en HDR logga på skärmen under någon/några sekunder när man är i HDR-läge.
Så ser det ut på min LG och ihop med en PS4 i alla fall.
Men om du bara tvingar ut HDR ur PS5 utan att det är något faktiskt material som har HDR info i sig så kommer det inte heller se särskilt bra ut.
Så du behöver verifiera att ingången som du använder på din TV har HDR aktiverat.

Skrivet av Worexon:

Får inte upp någon logga, men har testat stänga av "UHD" inställning på tv och då säger ps5 att tv:n inte stöder hdr.

Men när "UHD" är på kan jag sätta hdr på automatiskt och kalibrera hdr, så jag antar då att hdr är "aktiverat" på tv´n då....

På Samsungs apparater så kommer det inte upp någon hdr logga som på LG. Sättet att se det på är att man trycker på hemknappen på tvdosan och går till snabb inställningen för bild, där står det HDR på den ikonen om du har HDR på.

Det låter som om att hdmi porten inte är aktiverad för "enhanced mode", men det är de ju som du skrev. För grå dassiga färger får man när man visar hdr material på en skärm som körs/visar i sdr.
Tästat att byta hdmi portar? Vet att Samsung kör lite på att inte alla hdmi portar har stöd för allt ibland... Det ska/bör stå i manualen vilka i så fall.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat HDMI UHD Color?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Har du aktiverat HDMI UHD Color?

Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du aktiverat HDR?
Inställn. > Bild > Expertinställningar > HDR+-läge

Skrivet av Worexon:

Nej har jag inte testat..trodde inte det gick om man hade "spel läge" på?!

Ska testa det

HDR+ är inte HDR, det är till för att manipulera bilden så att det blir HDR-likt. Om man vill ha en "korrekt" bildåtergivning så ska den inte vara på.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Det ska stå i övre högre hörnet vad för typ av signal som TV:n tar emot när källa väljs. Jag har själv samma TV-modell som du, och den klarar av HDR.

Felet ligger antagligen i hur PS5:an visar bilden. På vilket sätt det blir fel kan jag inte avgöra. Fel svartnivå för HDMI eller fel färgrymd till exempel. Har du testat att spela upp innehåll som du vet är HDR/rec.2020? En grej att testa kan vara att starta om PS5:an när du ändrar bildinställningar också.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Fick det att fungera nu, återställde tv:n sen fick jag det att stå HDR, UHD sen upplösningen.

Så nu har jag HDR och kanonbild!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Fick det att fungera nu, återställde tv:n sen fick jag det att stå HDR, UHD sen upplösningen.

Så nu har jag HDR och kanonbild!!!

Bra att det löste sig!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless