AMD släpper Ryzen Threadripper Pro för allmänheten

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Ryzen Threadripper Pro för allmänheten

AMD:s prosumer-plattform med upp till 64 kärnor och åtta minneskanaler är inte längre Lenovo-exklusiv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om ni inte orkar vänta på 5900x/5950x så finns ju denna

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Äntligen lite nyheter om PRO-serien.

Nu till den stora frågan, eftersom PRO nu faktiskt är en uttalad Workstation-serie.
Då det inte nämns ett ord om ECC-support i artikeln så blir det intressant att se om det är ett krav, vilket det naturligtvis borde vara, för att moderkortstillverkare skall få tillstånd att smäcka på "PRO" stämpeln på sina modermodem.

Minnesmängden (2TB) skvallrar ju lite om att det bör röra sig om RDIMM istället för UDIMM här.

En annan kul sak är ju att "full-minneskryptering" (AMD Memory Guard) även stöds på denna plattform som standard.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

64 (!!) cores alltså, helt oroligt vad dom lyckas pressa in grejer i en CPU. Dock går ju CPU:n på över 60 tusen riksdaler.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Då det inte nämns ett ord om ECC-support i artikeln så blir det intressant att se om det är ett krav, vilket det naturligtvis borde vara, ...

Misstänker snarare att ECC-minne är ett krav för att kunna använda WRX80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Misstänker snarare att ECC-minne är ett krav för att kunna använda WRX80.

Kollar man spec:en på moderkort så stödjer den både ECC och icke-ECC minne.
Se https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/All...

Permalänk
Medlem

Sockeln heter väl sWRX8, inte sTRX4? (tabellen i artikeln, @Meantek)

De är båda pin-kompatibla med varandra (samt även med SP3) men knappast elektriskt kompatibla. Så att ingen får för sig att det går att smacka ner en TR PRO på ett tidigare sTRX4-moderkort. (det framgår ju indirekt av artikeln, men ändå)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Så det blir ingen TR på zen3?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

64 (!!) cores alltså, helt oroligt vad dom lyckas pressa in grejer i en CPU. Dock går ju CPU:n på över 60 tusen riksdaler.

Det är tokbilligt! Du får väl typ 20 kärnor Intel för samma peng om du köper Xeon?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Oegat:

Sockeln heter väl sWRX8, inte sTRX4? (tabellen i artikeln, @Meantek)

De är båda pin-kompatibla med varandra (samt även med SP3) men knappast elektriskt kompatibla. Så att ingen får för sig att det går att smacka ner en TR PRO på ett tidigare sTRX4-moderkort. (det framgår ju indirekt av artikeln, men ändå)

Det har du faktiskt rätt i, jag uppdaterar tabellen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande och se hur pass mycket dyrare moderkort+cpu blir kontra non pro-modellerna. Jag väntar bara på att få hem min dator-låda (chassi) som jag väntat på löjligt länge nu. Sen blir det till att öppna plånboken och börja köpa allt jag behöver för att bygga min nya arbetsstation.

Om prislappen blir i 2k euro högre så köper jag Pro (totalt), blir den högre så blir det vanliga 3990 threadripper. Om nu bara Nvidia kunde släppa 3080 ti med 20gb vram nu... Blir två st + en sketen display adapter a'la 1000 serien.

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Wow om minnespriserna sjunker lite år kanske man kan uppgradera till 64 kärnor och rejält med ECC minne. Får bli att hålla utkik framåt sommaren vad som händer Det kanske kan hjälpa en del med stabiliteten vid tunga renderingar som idag fungerar rätt så bra men ibland kraschar det(om än mindre än 1 av 10 ggr) så är det lite störande med krascher.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Ska bli spännande och se hur pass mycket dyrare moderkort+cpu blir kontra non pro-modellerna. Jag väntar bara på att få hem min dator-låda (chassi) som jag väntat på löjligt länge nu. Sen blir det till att öppna plånboken och börja köpa allt jag behöver för att bygga min nya arbetsstation.

Om prislappen blir i 2k euro högre så köper jag Pro (totalt), blir den högre så blir det vanliga 3990 threadripper. Om nu bara Nvidia kunde släppa 3080 ti med 20gb vram nu... Blir två st + en sketen display adapter a'la 1000 serien.

Anandtech säger sig ha sett Asus wrx80-mobo listas för 890GBP, samt beräknar ca 40% prispåslag för 3990x vs 3995wx: https://www.anandtech.com/show/16521/amd-ryzen-threadripper-p...

Proshop listar alla* TR pro-modellerna, det verkar som att de går att beställa redan nu: https://www.proshop.se/CPU?pre=0&f~processorer_type=amd-ryzen...

* läste tidigare (tror det också var hos Anandtech) att 3945 bara blir tillgängliga för OEM, det är nog därför den inte är med.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

But does it run CP 2077?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

64 (!!) cores alltså, helt oroligt vad dom lyckas pressa in grejer i en CPU. Dock går ju CPU:n på över 60 tusen riksdaler.

64 kärnor är ganska galet, men Threadripper är ju rätt stor också jämfört med vanliga desktop-processorer

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Äntligen lite nyheter om PRO-serien.

Nu till den stora frågan, eftersom PRO nu faktiskt är en uttalad Workstation-serie.
Då det inte nämns ett ord om ECC-support i artikeln så blir det intressant att se om det är ett krav, vilket det naturligtvis borde vara, för att moderkortstillverkare skall få tillstånd att smäcka på "PRO" stämpeln på sina modermodem.

Minnesmängden (2TB) skvallrar ju lite om att det bör röra sig om RDIMM istället för UDIMM här.

En annan kul sak är ju att "full-minneskryptering" (AMD Memory Guard) även stöds på denna plattform som standard.

ECC stöds på alla moderna Ryzen, även konsumentplattformarna (dock ej validerat)

Men det är inte ett krav någonsin vad jag vet, är det ens det på epyc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

ECC stöds på alla moderna Ryzen, även konsumentplattformarna (dock ej validerat)

Men det är inte ett krav någonsin vad jag vet, är det ens det på epyc?

Jag tror att @Krigelkorren syftar på om det är ett krav från AMD på moderkortstillverkarna, att de måste ha fullt ECC-stöd (med rapportering och allt) för att få kalla moderkortet en del av TR PRO-platformen.

De TR PRO-moderkort som fått specar stöder såvitt jag sett alla minnen både med och utan ECC (och både RDIMM och UDIMM).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Anandtech säger sig ha sett Asus wrx80-mobo listas för 890GBP, samt beräknar ca 40% prispåslag för 3990x vs 3995wx: https://www.anandtech.com/show/16521/amd-ryzen-threadripper-p...

Proshop listar alla* TR pro-modellerna, det verkar som att de går att beställa redan nu: https://www.proshop.se/CPU?pre=0&f~processorer_type=amd-ryzen...

* läste tidigare (tror det också var hos Anandtech) att 3945 bara blir tillgängliga för OEM, det är nog därför den inte är med.

Då är vi och nosar på 2k euro mer för CPU/Moderkort! Trevligt! Tack för länkarna.

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

De finns även på Webhallen nu!

3955WX

3975WX

3995WX

Permalänk
Medlem

Får hoppas att 5000 serien kommer snart även här så enkeltrådsprestandan blir i topp också.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Gött med nya stadiga saker 😃😃 kanske dax att uppgradera datorn 🤔

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

But does it run CP 2077?

Tveksamt. 64 kärnor (Threadripper 3990X) verkade ju lite snålt för att köra Crysis.

Permalänk
Medlem

dessa threadripper pro står det ej överklocknings stöd lol nej tack också dom är dyra mot vanliga threadripper så nej tack

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ser att en polsk återförsäljare listar Supermicros TRpro-kort, till inte alls farligt pris: https://www.serverparts.pl/en/m12swa-tf-i7078

512eur + moms, betydligt billgare än ASUS. Men då ser ju moderkorsfläkten rätt plastig ut också... öht valet av fläkt+pytteliten kylfläns verkar rätt konstigt. Känns som att med en något större fläns så hade inte den där fläkten behövts.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Detta kan antingen innebära att TR i 5000-serien kommer snart och att de bara håller på att sopa rent eller att TR i 5000-serien är fördröjda och att de vill stressa Intel litet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

64 (!!) cores alltså, helt oroligt vad dom lyckas pressa in grejer i en CPU. Dock går ju CPU:n på över 60 tusen riksdaler.

Skrivet av jockos:

Det är tokbilligt! Du får väl typ 20 kärnor Intel för samma peng om du köper Xeon?

Jo, med tanke på den tilltänkta målgruppen är det småpengar.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jo, med tanke på den tilltänkta målgruppen är det småpengar.

Så du menar att målgruppen är inte mig som gamer?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag tror att @Krigelkorren syftar på om det är ett krav från AMD på moderkortstillverkarna, att de måste ha fullt ECC-stöd (med rapportering och allt) för att få kalla moderkortet en del av TR PRO-platformen.

De TR PRO-moderkort som fått specar stöder såvitt jag sett alla minnen både med och utan ECC (och både RDIMM och UDIMM).

Helt riktigt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

ECC stöds på alla moderna Ryzen, även konsumentplattformarna (dock ej validerat)

Men det är inte ett krav någonsin vad jag vet, är det ens det på epyc?

Ryzen är just konsumentplattformen, även Threadripper (utan PRO) i originalutförande även om prisklassen hör till high-end/Pro.
Nej inte alla, Ryzen med inbyggd grafik, med "G" i slutet av produktnamnen har jag ännu inte hittat någon där det ens finns uttalat support för ECC i CPU:n (APU:n).

Skulle bli mycket förvånad om det inte är ett krav för CPU:er i serversegmentet.

Kan ju förklara lite hur jag resonerar här:
Någon skrev att Threadripper PRO troligtvis är i princip att betrakta som en konsument EPYC vilket kanske inte är så fel trots allt, men det skall ändå bli intressant att se om valideringen blir ett krav för PRO eller om det inte tillför så mycket. Skulle själv tro att det handlar om Workstation-klass och då bör ECC vara med på menyn.

Ytterligare saker som talar för att det är mera åt konsument EPYC är att den har stöd för 8 minnekanaler (EPYC) samt lägre frekvenser än konsument Threadripper (EPYC).
Till sist återstår då att se om även det normalt sett (för EPYC) stödet (valideringen) som saknas för nästan alla andra konsumentbrädor följer med i samma paket och då är ett krav eller om vi får se andra varianter också/istället.

Så indirekt samma taktik som Intel kört på i försök till att "mota Olle i grind" när det kommer till deras entusiast segment. En serverprolle omgjord för konsument marknaden, men här kanske ECC är ett krav för märkningen då det skiljer sig en del mellan Pro och icke-Pro Threadripper, även på andra områden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.