Permalänk
Medlem

144hz på ett R9 290

Hej!
Jo, det ligger till så att jag försöker få 144hz att funka på mitt R9 290, men det går inte så värst bra dessvärre :i
I alla fall, jag har ett Asus Rog PG279 som jag inhandla med ett RTX 2060 för ca 2 år sedan, och allt har fungerat ypperligt.

Nu hade jag tänkt att sälja mitt RTX 2060 kort då jag inte spelar så mycket, och därför passa jag på att mata in mitt gamla kort i burken för att se ifall det fortfarande fungerar.
Kör igenom DDU, och därefter installerar drivtuinen Adrenalin 2020 Edition 21.2.3 Optional
Jag inser rätt snabbt att skärmen är inställd på 60hz, och här tar det tvärstopp.
Jag kan ändra till 85hz, men inte mer än så.

Som ni kan se på bilden nedanför finns alternativen 120hz respektive 144hz, men när jag väljer något utav de blir skärmen svart i ungefär 5s, och sedan får jag upp meddelandet: "Displayport no signal" därefter ändras det tillbaka till förgående inställning.

Jag har inte lyckats klura ut vad jag gör för fel, så det är just därför jag vänder mig till er som är betydligt mer kunniga än mig inom området
P.S. Jag har installerat mitt gamla kort RTX 2060, och 144hz fungerar direkt jag kopplar in kabeln i grafikkoret.

Permalänk
Medlem

Hej.
Är det HDMI eller DP som du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hej.
Är det HDMI eller DP som du använder?

Hej
Det är en DP kabel jag använder, precis samma kabel som jag använder till mitt 2060

Permalänk
Medlem

Har du någon annan DP-kabel att testa med? Vissa grafikkort kan vara betydligt mer kinkiga på den fronten än andra.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så räcker inte bandbredden för 144hz på den gamla standarden i 1440p utan DVI är vägen att gå isåfall

Har eventullt fel där, men kolla vilken DP version du har. Testa med annan kabel också

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Om jag inte är helt ute och cyklar så räcker inte bandbredden för 144hz på den gamla standarden i 1440p utan DVI är vägen att gå isåfall

Displayport 1.2 ska klara 1440p@144hz (i teorin i alla fall ...):

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har du någon annan DP-kabel att testa med? Vissa grafikkort kan vara betydligt mer kinkiga på den fronten än andra.

Nej, det har jag inte, men kan ta vägarna förbi Netonnet imorgon.
För det borde väl fungera med 144hz?
Jag vet att G-sync inte kommer fungera, men det klarar jag mig utan

Skrivet av Jaegrlicious:

Om jag inte är helt ute och cyklar så räcker inte bandbredden för 144hz på den gamla standarden i 1440p utan DVI är vägen att gå isåfall

Har eventullt fel där, men kolla vilken DP version du har. Testa med annan kabel också

Jag har 1.2 DP verkar det som.

Permalänk
Medlem

Tycker bara det är så märkligt att det fungerar med ena grafikkortet, men inte med andra speciellt när möjligheten att välja 120hz eller 144hz finns.
Fast att jag kan byta ifrån 60hz till 85hz betyder väl att kabeln fungerar? Det känns ju som något annat begränsar möjligheten till högre uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Nej, det har jag inte, men kan ta vägarna förbi Netonnet imorgon.
För det borde väl fungera med 144hz?
Jag vet att G-sync inte kommer fungera, men det klarar jag mig utan
Jag har 1.2 DP verkar det som.

I teorin bör det fungera i alla fall, om det inte finns någon ytterligare faktor som jag inte känner till och kortet lever upp till DP 1.2-specifikationerna.

Skrivet av Wezzor:

Tycker bara det är så märkligt att det fungerar med ena grafikkortet, men inte med andra speciellt när möjligheten att välja 120hz eller 144hz finns.
Fast att jag kan byta ifrån 60hz till 85hz betyder väl att kabeln fungerar? Det känns ju som något annat begränsar möjligheten till högre uppdateringsfrekvens

Displayport är allmänt rätt kinkigt (av egen erfarenhet) när det gäller kabelkvalitet och längd, men kan givetvis inte svara på om det är det som är problemet i ditt fall. Olika grafikkort kan ha olika signalstyrka, har t.ex. varit med om att en längre HDMI-kabel klarade en viss upplösning med ett grafikkort men inte med ett annat. När du byter från 85 Hz till 120 / 144 så ökar ju kravet på bandbredd.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Hej!
Jo, det ligger till så att jag försöker få 144hz att funka på mitt R9 290, men det går inte så värst bra dessvärre :i
I alla fall, jag har ett Asus Rog PG279 som jag inhandla med ett RTX 2060 för ca 2 år sedan, och allt har fungerat ypperligt.

Nu hade jag tänkt att sälja mitt RTX 2060 kort då jag inte spelar så mycket, och därför passa jag på att mata in mitt gamla kort i burken för att se ifall det fortfarande fungerar.
Kör igenom DDU, och därefter installerar drivtuinen Adrenalin 2020 Edition 21.2.3 Optional
Jag inser rätt snabbt att skärmen är inställd på 60hz, och här tar det tvärstopp.
Jag kan ändra till 85hz, men inte mer än så.

Som ni kan se på bilden nedanför finns alternativen 120hz respektive 144hz, men när jag väljer något utav de blir skärmen svart i ungefär 5s, och sedan får jag upp meddelandet: "Displayport no signal" därefter ändras det tillbaka till förgående inställning.

Jag har inte lyckats klura ut vad jag gör för fel, så det är just därför jag vänder mig till er som är betydligt mer kunniga än mig inom området
P.S. Jag har installerat mitt gamla kort RTX 2060, och 144hz fungerar direkt jag kopplar in kabeln i grafikkoret.
https://i.imgur.com/9iSrE4y.png

Du byter från ett Nvidia kort till Amd kort?

Har du avinstallerat alla drivrutiner för att sedan installerat rätt?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kan vi tro att detta var problemet?
När jag drog ut DP kabeln ifrån datorskärmen såg den ut så. Änden jag markera med rött satt fortfarande fast i skärmen så jag var tvungen att använda en kombinationstång för att få ut den.
Förhoppningsvis var detta problem, även fast den fungerade med 2060 kortet.
Så vilken 1.x DP-kabel borde jag köpa?

Permalänk
Medlem

Uhh, haha Nog för att spärrarna på DP-kontakter är åt helvete men det där har jag aldrig sett. Tänkte föreslå Deltaco då de fungerat bra för mig och sett dem rekommenderas i tråden om DP-problem, men ser ju att du redan provat Är det DP-1020 så är det ju dock en rätt gammal variant som "bara" är DP 1.2-certifierad.

Någon nyare variant med bättre specifikationer kanske, gärna max 2 meter om möjligt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

https://i.imgur.com/nEEk7bf.jpg
Så vilken 1.x DP-kabel borde jag köpa?

DP-kablar har inte versionnummer utan certifieringar (versionnummer anges dock ofta ändå, eftersom det är vad kunderna frågar efter). Det finns DP8K-certifierade kablar som ska klara 40 Gb/s (UHBR 10 i DP 2.0), men för DP 1.2 (HBR2, 21.6 Gb/s) är det bara en standard DP-kabel som gäller. Så länge som du inte behöver en längre kabel än ca 2m så bör i stort sett vilken DP-kabel som helst som du kan hitta i de större svenska butikerna fungera.

Skrivet av Jaegrlicious:

Om jag inte är helt ute och cyklar så räcker inte bandbredden för 144hz på den gamla standarden i 1440p utan DVI är vägen att gå isåfall

Max för DVI-DL är 2560x1600@60Hz, redan DP 1.0 var lite bättre än det. Det har funnits några skärmar (främst "Korea-skärmar") som kört t.ex. 2560x1440@120Hz över DVI, men då har de i praktiken bara kört HDMI över DVI-anslutningen (HDMI och DVI använder samma typ av bildsignal) vilket inte är standard.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp gott folk! 😃
Jag återkommer hur det gick när jag införskaffar en ny kabel

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna kabeln: https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/displaypor...
Gillar att den inte har den dumma låsmekanismen
Den borde väl fungera kanon?

Permalänk
Medlem

@Wezzor:
Dubbelkolla detta bara https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Sen kan du testa om du får 120 hz i lägre upplösning. Om det funkar men inte högre upplösning så hade jag testat med en DVI-kabel.

Permalänk
Medlem

Ser att du redan har köpt kabel men annars så kan jag rekommendera denna:
https://www.amazon.de/-/en/Club-3D-CAC-1060-DisplayPort-Schwa...

1.4 VESA certifierad kabel, den löste till 95% alla freesync "brightness flickering" problem som min skärm hade

Permalänk
Medlem

Nu funkar det, blev dock lite orolig när jag koppla in kabeln för första gången då jag hade bara två väldigt låga upplösningar att välja mellan och enbart med 60hz.
Jag drog ut strömkabeln ifrån skärmen i 30 sek, därefter fanns alla alternativ igen.
Tack ännu en gång allesammans! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Nu funkar det, blev dock lite orolig när jag koppla in kabeln för första gången då jag hade bara två väldigt låga upplösningar att välja mellan och enbart med 60hz.
Jag drog ut strömkabeln ifrån skärmen i 30 sek, därefter fanns alla alternativ igen.
Tack ännu en gång allesammans! 😊

Gött att höra Funkar bra utan låsmekanism på kontakterna? Har svurit över den ett antal gånger och har aldrig riktigt förstått varför den behövs.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Gött att höra Funkar bra utan låsmekanism på kontakterna? Har svurit över den ett antal gånger och har aldrig riktigt förstått varför den behövs.

Det fungerar så mycket bättre utan låsmekanismen
Visst, nu är det inte direkt att jag kopplar in och ut kabeln dagligen, men när man väl gör behöver man inte oroa sig att man rycker sönder något ifall man skulle glömma av låsmekanismen vilket är lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Det fungerar så mycket bättre utan låsmekanismen
Visst, nu är det inte direkt att jag kopplar in och ut kabeln dagligen, men när man väl gör behöver man inte oroa sig att man rycker sönder något ifall man skulle glömma av låsmekanismen vilket är lätt.

Nej det är ju inte ofta man gör men varje gång svär man inombords över hur idiotisk mekanismen är, speciellt när kontakten sitter svåråtkomligt som den gör på min skärm. Blir definitivt en sån kabel om jag behöver en ny i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Hur kan man glömma låsningen?

Det är ju en knapp på kontaken där du ska dra så den trycks in automagiskt när du lossar den finns ingen kontakt som är gjord för att bli urdragen i sladden utan man ska alltid dra i kontakten oavsett kabeltyp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hur kan man glömma låsningen?

Det är ju en knapp på kontaken där du ska dra så den trycks in automagiskt när du lossar den finns ingen kontakt som är gjord för att bli urdragen i sladden utan man ska alltid dra i kontakten oavsett kabeltyp.

Vet inte hur du drar ur kontakter, men jag brukar greppa på vardera sida med tummen och pekfingret. Personligen är det 9 av 10 gånger HDMI när det kommer till displaykablar så det ser jag inte alls som otroligt att man glömmer av. Dessutom går det ju åt en del våld även om man inte glömmer, många gånger som man får hålla på och trycka/dra/trycka/dra innan man får ur kontakten om den sitter trångt till.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Vet inte hur du drar ur kontakter, men jag brukar greppa på vardera sida med tummen och pekfingret. Personligen är det 9 av 10 gånger HDMI när det kommer till displaykablar så det ser jag inte alls som otroligt att man glömmer av. Dessutom går det ju åt en del våld även om man inte glömmer, många gånger som man får hålla på och trycka/dra/trycka/dra innan man får ur kontakten om den sitter trångt till.

samma som mig då mellan tumme å pekfinger å ena sidan är ju typ halva kontaktchassit knappen för att lossa låset.

där av frågan iaf för mig täker ju fingrarna näst intill hela kontaktchassit när man drar ur den typ näst intill omöjligt att inte trycka på knappen och ändå hålla i framänden mot kontakten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

samma som mig då mellan tumme å pekfinger å ena sidan är ju typ halva kontaktchassit knappen för att lossa låset.

där av frågan iaf för mig täker ju fingrarna näst intill hela kontaktchassit när man drar ur den typ näst intill omöjligt att inte trycka på knappen och ändå hålla i framänden mot kontakten.

Uttryckte mig lite dåligt, menar pekfinger och tumme på kortsidorna av kontakten. Dvs. ingen kontakt alls med "knappen" normalt sett. Jag har ingen utrustning, varken skärm eller TV, det det är möjligt att greppa på annat sätt. När man ska ha loss en DP-kontakt får man istället greppa mellan tumme och långfinger samt försöka trycka på knappen med pekfingret vilket är jäkligt bökigt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Uttryckte mig lite dåligt, menar pekfinger och tumme på kortsidorna av kontakten. Dvs. ingen kontakt alls med "knappen" normalt sett. Jag har ingen utrustning, varken skärm eller TV, det det är möjligt att greppa på annat sätt. När man ska ha loss en DP-kontakt får man istället greppa mellan tumme och långfinger samt försöka trycka på knappen med pekfingret vilket är jäkligt bökigt.

ok.

rekommenderar att börja använda de breda sidorna då istället som det är tänkt.

men håller med att de kan va lite bökigt på en skärm där kontakten ligger platt mot baksidan så man inte kan få ett ordentligt tag om den utan får får använda sig av sidorna.

men på dessa brukar jag greppa sidorna med tumme och långfingret och sedan pressa med pekfingret på knappen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows