Vad är mitt problem? MX Keys, moderkortet, eller något annat?

Permalänk
Medlem

Vad är mitt problem? MX Keys, moderkortet, eller något annat?

Hallå!

Jag har byggt ihop en dator med moderkortet Gigabyte B550 Aorus Pro AX. I det stora hela funkar allt som det ska. Dock strular mitt MX keys väldigt mycket. Vare sig jag sitter i spel, i Adobe-program eller i webläsare så händer något av dessa (vanligast är a):

a) tangentbordet slutar att fungera och det hjälper inte att försöka "reconnecta" via bluetooth
b) den knapp jag håller inne vid tillfället (W i FPS-spel) hålls inne permanent utan att avsluta. I en webläsare kan det se ut som att "wwwwwwwwwww" skrivs.
c) Vid ett tillfälle i Adobe Illustrator så började tangenterna få nya funktioner, dvs tryckte jag "D" kunde något helt random hända.

Jag har installerat drivrutiner Intel Bluetooth Driver och uppdaterat Bios till senaste versionen via https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550-AORUS-PRO-AX-rev-10....

Det spelar ingen roll om jag har kabel eller ej inkopplad, och dessutom verkar själva USB-receivern ej heller behöva vara inkopplad? Kanske är det för att USB-receivrn från min Logitech G502-mus fångar upp den?

Hur som helst förstår jag inte vad problemet är. Jag har hört att folk ogillar bluetooth-tangentbord - är detta förklaringen?

Permalänk
Medlem

Har samma problem.
Störningar som orsakar problemen.

Så här har jag löst det.
Para enheten med usb-enhten (går att ha flera enheter på samma usb )
Sätt usb enheten i den usbport som är närmast tangentbordet.
Har du en förlängning för usb så kan även de hjälpa.

Om du har metal eller elektronik saker emellan usb enheter och tangentbord/mus så testa flytta dem. Brukar hjälpa för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har samma tangentbord och har också råkat ut för att signalen från en tangent "fastnar" ibland. Känns dock som att problemet blev ovanligare när jag bytte från bluetooth till WiFi med usb-adaptern.

Permalänk

Har du/ni installerat "Logitech Options"? har märkt på lite äldre olika möss och keyboards att
dom flesta "små egenheter" som dyker upp lite random försvinner när jag har lagt in Logitechs programvara (inte bara Unifying)...

Permalänk
Medlem

Troligtvis störningar som det nämnt tidigare.

Testa med en usb förlägningssladd så att du kan lägga mottagaren precis vid tangentbordet bara för att felsöka. Detsamma gäller för musens mottagare så att den inte stör tangetnbordet allt för mycket.
Koppla ur alla onödiga trådlösa enheter för att försäkra dig om att dessa inte stör.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hallå! En uppdatering: Att koppla in via USB-adaptern enbart och stänga av bluetooth-uppkopplingen hjälpte! Jag visste ärligt talat inte att USB-adaptern var en separat uppkoppling, utan likställde den med bluetooth.