Hjälp att välja CPU i övre prestandasegmentet för spel

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja CPU i övre prestandasegmentet för spel

Hej!

Jag planerar för ett kommande datorbygge och har beställt ett RTX3080, förväntar mig leverans nån gång till jul. Men med all komponentbrist som sprider sig till att gälla i princip alla delar i en dator måste jag börja lägga beställningar på resten redan nu. GPU är vald men valet av CPU påverkar valet av mobo och ram samt i anslutning till det valet av chassi, så CPU måste väljas först (och tydligen ökar kostnaden för ram med 10%/vecka nu enligt en av dagens artiklar så jag har väl bråttom att köpa innan det brinner i ännu en översvämmad jordbävningsfabrik).

Jag har försökt läsa mig till vad som skulle passa mig bäst men majoriteten av den info jag hittar har rubriker som känns väldigt hype-baserade och det gör mig misstänksam.

Vilken CPU skulle passa mina behov bäst?

Användning:
Spel, bara spel, jag kommer inte klippa film och jag kommer inte streama vad jag spelar. Jag vill att min CPU inte ska hindra min GPU (RTX3080). Jag spelar inte CS i 360fps, men jag vill kunna spela Warzone i 1440p på kanske 120-140fps i alla fall (i ultra settings om det ens är möjligt?), och jag vill kunna spela current/next gen spel i 1440p utan att behöva ställa ned grafikinställningar till att se ut som Minecraft.

Budget:
Jag vill betala för kvalitet, inte för skrytfaktor. Jag valde RTX3080 istället för RTX3090 eller Titan, så jag vill matcha med en CPU som presterar i motsvarande nivå, 3080 kostar 12k och jag förväntar mig att lägga 20-25k totalt för dator och skärm.

Bonusegenskap:
Jag vill gärna kunna köra datorn relativt tyst. Jag luftkyler oftast med de största tornkylare Noctua eller Bequiet! kan erbjuda för detta ändamål, så om två CPUer presterar likvärdigt men den ena är svalare/mer energieffektiv kommer jag välja den alla dagar i veckan.

All input är välkommen, så länge den är motiverad med något utöver att "AMD är bättre än Intel" eller vice versa Tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 5600X, eller vänta och se vad Intel erbjuder med nästa generation som ska komma denna månaden någon gång. AMD kanske kontrar med 5700X också?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Har du beställt ett RTX 3080 för 12000kr som du planerar leverans till jul? Det låter otroligt dyrt.

Men AMD 5600x eller 5900x beroende på hur framtidssäker du vill vara.
Intel 11700K som kommer snart är nog rimlig (11900K om du vill vara ännu mer framtids"säker"). Annars räcker gissningsvis 10400F också om du vill spara in pengar där.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

vill inte va den, men varför rekommenderar ingen 5800x? Sure är typ 2000kr dyrare än 5600x och bara 1000kr billigare än 5900x dock så är det en ENORM fördel med 5800x, den går att köpa! det finns överflöd av dom.

så beställ moderkort, ram chassi osv osv och kör på en 5800x så kan du börja använda datorn direkt med ditt nuvarande grafikkort sen hålla tummarna på att det nya kortet inte tar allt för lång tid att levereras

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vill inte va den, men varför rekommenderar ingen 5800x? Sure är typ 2000kr dyrare än 5600x och bara 1000kr billigare än 5900x dock så är det en ENORM fördel med 5800x, den går att köpa! det finns överflöd av dom.

så beställ moderkort, ram chassi osv osv och kör på en 5800x så kan du börja använda datorn direkt med ditt nuvarande grafikkort sen hålla tummarna på att det nya kortet inte tar allt för lång tid att levereras

Anledningen till att den är i lager är för att den är mycket dyrare per prestanda. Hade 5800x varit ca 1000-1500kr billigare hade den också varit slutsåld.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Håller med norrby. Kör på 5800x det är en riktigt bra processor för spel och den går att köpa. Alternativt 10700k eller vänta på 11700k

Permalänk
Medlem

Hade du haft ditt 3080 redan nu är 5800x ett rimligt val men eftersom du ändå ska vänta in den ser jag ingen anledning till att köpa första bästa. 5900x är en mycket bra presterade CPU och ja den är värd att köpa även för dem som bara spelar. Går att hitta skillnader redan idag mellan 6 och 12 kärnor och gapet lär bara öka.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Hej!

Jag planerar för ett kommande datorbygge och har beställt ett RTX3080, förväntar mig leverans nån gång till jul. Men med all komponentbrist som sprider sig till att gälla i princip alla delar i en dator måste jag börja lägga beställningar på resten redan nu. GPU är vald men valet av CPU påverkar valet av mobo och ram samt i anslutning till det valet av chassi, så CPU måste väljas först (och tydligen ökar kostnaden för ram med 10%/vecka nu enligt en av dagens artiklar så jag har väl bråttom att köpa innan det brinner i ännu en översvämmad jordbävningsfabrik).

Jag har försökt läsa mig till vad som skulle passa mig bäst men majoriteten av den info jag hittar har rubriker som känns väldigt hype-baserade och det gör mig misstänksam.

Vilken CPU skulle passa mina behov bäst?

Användning:
Spel, bara spel, jag kommer inte klippa film och jag kommer inte streama vad jag spelar. Jag vill att min CPU inte ska hindra min GPU (RTX3080). Jag spelar inte CS i 360fps, men jag vill kunna spela Warzone i 1440p på kanske 120-140fps i alla fall (i ultra settings om det ens är möjligt?), och jag vill kunna spela current/next gen spel i 1440p utan att behöva ställa ned grafikinställningar till att se ut som Minecraft.

Budget:
Jag vill betala för kvalitet, inte för skrytfaktor. Jag valde RTX3080 istället för RTX3090 eller Titan, så jag vill matcha med en CPU som presterar i motsvarande nivå, 3080 kostar 12k och jag förväntar mig att lägga 20-25k totalt för dator och skärm.

Bonusegenskap:
Jag vill gärna kunna köra datorn relativt tyst. Jag luftkyler oftast med de största tornkylare Noctua eller Bequiet! kan erbjuda för detta ändamål, så om två CPUer presterar likvärdigt men den ena är svalare/mer energieffektiv kommer jag välja den alla dagar i veckan.

All input är välkommen, så länge den är motiverad med något utöver att "AMD är bättre än Intel" eller vice versa Tack på förhand!

Du borde hänga på låset när RX6700XT har säljstart den 17 mars...

The best 1440p graphics card for Call of Duty: Warzone is AMD’s RX 5700 XT. One of the most surprising results taken from our benchmarks is just how good this card performs at 1440p. Averaging 122fps, the RX 5700 XT sits only 8fps below the RTX 2080 Super, a GPU that runs up almost double its cost.

Och som tidigare sagt. Matcha med en Intel 11700 (K/KF) när de också börjar säljas om ca en månad tillsammans med ett Z590 ITX moderkort (?) och snabba minnen i 3600MHz (?) och bygga allt i ett Cooler Master MasterBox NR200P *thumbs up*

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Överväg att vänta på reviews för 11700k/11900k.

Om köpsuget är för tufft: Köp en 5800x. Bara 5950x är snabbare singlecore och inga spel kommer att nyttja mer än 8 kärnor.

https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Överväg att vänta på reviews för 11700k/11900k.

Om köpsuget är för tufft: Köp en 5800x. Bara 5950x är snabbare singlecore och inga spel kommer att nyttja mer än 8 kärnor.

https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks

Det där är väl ändå bara bullshit. Så sade man för bara 4 år sedan om 4 kärnor när jag skulle köpa min 6 core.
Men om han har ett 3080 hemma så är väl 5800x ett rimligt köp..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du beställt ett RTX 3080 för 12000kr som du planerar leverans till jul? Det låter otroligt dyrt.

Men AMD 5600x eller 5900x beroende på hur framtidssäker du vill vara.
Intel 11700K som kommer snart är nog rimlig (11900K om du vill vara ännu mer framtids"säker"). Annars räcker gissningsvis 10400F också om du vill spara in pengar där.

Om Intel går in hårt med att försöka kontra AMD med lägre priser kan nog 11700k vara ett riktigt bra alternativ, ryktena verkar säga att prestandan kommer att vara mycket snarlik (iallafall vad jag sett) men det är klart att om ena sidan kan erbjuda något som först och främst går att köpa och få levererat inom en månad och dessutom är billigare så är det ju ett givet val.

Skrivet av norrby89:

vill inte va den, men varför rekommenderar ingen 5800x? Sure är typ 2000kr dyrare än 5600x och bara 1000kr billigare än 5900x dock så är det en ENORM fördel med 5800x, den går att köpa! det finns överflöd av dom.

så beställ moderkort, ram chassi osv osv och kör på en 5800x så kan du börja använda datorn direkt med ditt nuvarande grafikkort sen hålla tummarna på att det nya kortet inte tar allt för lång tid att levereras

Skrivet av anon201296:

Håller med norrby. Kör på 5800x det är en riktigt bra processor för spel och den går att köpa. Alternativt 10700k eller vänta på 11700k

Det känns ju fel att säga det men det var nästan exakt min tankegång när jag valde processor, vart så oändligt trött på att vänta på saker och allt som allt är jag faktiskt väldigt nöjd med mitt köp.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det där är väl ändå bara bullshit. Så sade man för bara 4 år sedan om 4 kärnor när jag skulle köpa min 6 core.
Men om han har ett 3080 hemma så är väl 5800x ett rimligt köp..

Ok, man kan aldrig vara säker, men jag tänker så här:
Idag släpps alla spel både på konsoll och PC. Det gör att spelen byggs för konsoll och porteras till PC.
Konsoller har 8 kärnor och det är helt enkelt inte värt jobbet att bygga spelen så att de nyttjar fler kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du beställt ett RTX 3080 för 12000kr som du planerar leverans till jul? Det låter otroligt dyrt.

Men AMD 5600x eller 5900x beroende på hur framtidssäker du vill vara.
Intel 11700K som kommer snart är nog rimlig (11900K om du vill vara ännu mer framtids"säker"). Annars räcker gissningsvis 10400F också om du vill spara in pengar där.

12 290kr, beställde ett Strix OC i Februari från Proshop (övriga officiella distributörer tillät inte beställning vid det laget). Det var inte aktuellt med datorköp i augusti förra året och jag hade därför inte följt marknadsutvecklingen med låtsas-msrp, akut brist på komponenter och skenande priser. Leveranstiden är en gissning från min sida efter att ha sett väntetiderna för övriga swec-medlemmar som beställt i september eller oktober.

Skrivet av norrby89:

vill inte va den, men varför rekommenderar ingen 5800x? Sure är typ 2000kr dyrare än 5600x och bara 1000kr billigare än 5900x dock så är det en ENORM fördel med 5800x, den går att köpa! det finns överflöd av dom.

så beställ moderkort, ram chassi osv osv och kör på en 5800x så kan du börja använda datorn direkt med ditt nuvarande grafikkort sen hålla tummarna på att det nya kortet inte tar allt för lång tid att levereras

Du har en poäng med tillgängligheten, men jag har egentligen bara bråttom att beställa, inte att få hem. CPUerna verkar ju åtminstone komma in i jämn takt även om de tar slut i lager omedelbart. Jag ska se om jag hittar lite prestanda-jämförelser att väga mot kostnaden, men det var ett bra tips att ta med den i beräkningen ändå.

Skrivet av anon201296:

Håller med norrby. Kör på 5800x det är en riktigt bra processor för spel och den går att köpa. Alternativt 10700k eller vänta på 11700k

Jämför man siffror i produktbeskrivning mellan dessa två är de väldigt lika, (antal trådar, kärnor etc.) förutom att Ryzen har mycket mer L2/L3 cache. Känner du till någon konkret skillnad i prestanda eller funktion vid användning här eller blir det möjligheten att överklocka 10700K (mer framtidssäker?) som skulle kunna vara avgörande vid val?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Ok, man kan aldrig vara säker, men jag tänker så här:
Idag släpps alla spel både på konsoll och PC. Det gör att spelen byggs för konsoll och porteras till PC.
Konsoller har 8 kärnor och det är helt enkelt inte värt jobbet att bygga spelen så att de nyttjar fler kärnor.

8 kärnor just nu ja.

finns redan idag spel som kan hantera betydligt fler trådar än 8 om än det är typ standard men många spel har oftast stöd för betydligt fler än 8 om man är villig att manuellt ändra i configfiler bara att de per default i inställningarna i spelets meyer är oftast tunat för upp till 8 kärnor då den typen av cpu är för tillfället vanligare än cpuer med mer än det.

tillverkningen av cpuer går ju dock mot fler och fler kärnor och lovar att morgondagens spel kommer haka på tåget och anpassa sig efter vad som är vanligast för tillfället.

troligen sådär frammåt 2025 eller något så kan man tänka sig att t.om. budgetcpuerna har bortåt 8 kärnor medans topcpuerna är mer eller mindre som dagens server cpuer med typ 32 kärnor 64 trådar eller fler.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hade du haft ditt 3080 redan nu är 5800x ett rimligt val men eftersom du ändå ska vänta in den ser jag ingen anledning till att köpa första bästa. 5900x är en mycket bra presterade CPU och ja den är värd att köpa även för dem som bara spelar. Går att hitta skillnader redan idag mellan 6 och 12 kärnor och gapet lär bara öka.

Noterat, och väl motiverat argument.

Skrivet av Vapo:

Du borde hänga på låset när RX6700XT har säljstart den 17 mars...

The best 1440p graphics card for Call of Duty: Warzone is AMD’s RX 5700 XT. One of the most surprising results taken from our benchmarks is just how good this card performs at 1440p. Averaging 122fps, the RX 5700 XT sits only 8fps below the RTX 2080 Super, a GPU that runs up almost double its cost.

Och som tidigare sagt. Matcha med en Intel 11700 (K/KF) när de också börjar säljas om ca en månad tillsammans med ett Z590 ITX moderkort (?) och snabba minnen i 3600MHz (?) och bygga allt i ett Cooler Master MasterBox NR200P *thumbs up*

Jag kommer inte köra på AMD när det kommer till GPU, det ser inte ut som att de är ikapp Nvidia. Eftersom jag redan kostat mig ca 3000kr med att vänta för länge med att beställa GPU vill jag egentligen inte vänta in fler produktsläpp, men bestämmer jag mig för Intel så står det väl mellan 10700 och 11700...

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Noterat, och väl motiverat argument.

Jag kommer inte köra på AMD när det kommer till GPU, det ser inte ut som att de är ikapp Nvidia. Eftersom jag redan kostat mig ca 3000kr med att vänta för länge med att beställa GPU vill jag egentligen inte vänta in fler produktsläpp, men bestämmer jag mig för Intel så står det väl mellan 10700 och 11700...

Du kan ju köpa ett 6700 vid release och spela på över vår, sommar och höst å sen sälja det med minimal förlust, eller tom vinst (!?) när du byter upp dig till ett 3080 framåt vintern...

Köpa = försöka köpa/knipa ett före "professionella" uppköpare/scalpers.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |