Uppkopplat larm i det smarta hemmet med Ajax Systems

Permalänk
Melding Plague

Uppkopplat larm i det smarta hemmet med Ajax Systems

Ukrainska Ajax Systems har tillverkat produkter som ska skydda mot inbrott, bränder och vattenläckage sedan 2011. Vi testar deras senaste alster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att en produkt uppfyller samt är certifierad enligt EN 50131-1:2006 grade 2 är inte samma sak som larmklass 2.

Produkten är inte godkänd och inte certifierad enligt larmklass 2.
Eller ens larmklass 1 för den delen. Anledningen är att den klarar inte av det.

Citat:

inställningen att ping görs en gång per minut dygnet runt.

är problemet. Sist jag kollade så fick det ta högst 450ms innan man upptäcker att man saknar fungerande förbindelse med ansluten utrustning i den lokala anläggningen. Och då fungerar det ej med batteridrivna enheter om man inte vill sitta och ladda dom som sin mobiltelefon .

Därför kom larmklass R till.

Larmklass R hade den klarat, som är avsett för konsumenter samt objekt med väldigt lågt skyddsvärde.

Men inte ens i larmklass R är den godkänd. Anledningen är att troligtvis har ingen begärt certifiering utav den, eftersom det i sin tur kostar pengar. Men det kanske kommer, vem vet.

Och jag talar om svenska larmklasser, eftersom utländska "grade" samt certifieringar duger enbart utomlands(inte Tyskland), men inget svenskt anläggarintyg kan utfärdas innehållandes en Ajax produkt i Sverige utan att alla produkter måste omnämnas i avvikelserna och således försvinner hela idén med ett intyg som anger att anläggningen uppfyller larmklass 2.

Om någon kan peka till ett giltigt intyg för larmklass 2 på en Ajax produkt, utfärdat utav SBSC så tar jag tillbaks mitt uttalande.
https://www.sbsc.se/hitta-certifikat/#/produkter/1/

Utländska larmklasser har inget värde i Sverige. Det enda man kan tänkas snegla på är tyskarnas VdS klass C.

EN 50131-1:2006 är en Europanorm avsedd för bl.a. inbrottslarm. Det betyder inte samma sak som att produkten uppfyller SSF1014 eller 114 och således så behöver man inte nyttja SSF130:8 vid projekteringen eftersom 130:8 hänvisar till larmklass 1-4, vilket Ajax saknar ett giltigt certifikat på så vitt jag kan se.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Priset på ett komplett system från Ajax var dealbreakern för mig när jag kollade larmsystem. Ajax tillförde inte tillräckligt mycket funktionalitet för att rättfärdiga priset.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på mitt tredje larm, och inget av de övriga var några billiga sådana, och inget har varit så stabilt och lätthanterat som AJAX. Tyvärr fanns inte detta då jag köpte de andra, men i min mening så är det inte antalet funktioner som gör att det är värt priset, utan att den gör det ett alarm ska göra så himla bra!

Några fördelar som var viktiga för mig:
- Redundans, den larmar via internet/SMS/ringer
- Man styr den via en app som inte kommunicerar med centralenheten via SMS utan via internet
- Om internetanslutningen går ner så kommunicerar den via data-anslutning genom 3G (eller 2G beroende på vilken hub man köper)
- Man kan styra externa enheter, antingen via en liten trådlös mottagare med reläutgång eller via powersocket.

Den sistnämnda punkten innebär att jag har kunnat rigga upp med långt fler och starkare tutor. Min inomhusbuzzer spräcker nästan trumhinnorna om man står för nära...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Funkar larmet om man bryter strömmen till huset?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Funkar larmet om man bryter strömmen till huset?

Japp, den har ett inbyggt backupbatteri. Och full redundans på anslutningen, se mitt tidigare inlägg (som jag redigerade när du postade frågan )

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Ironiskt nog fick jag just idag brev hem om att SectorAlarm kommer höja priset med 20kr i månaden igen från och med nästa månad. Är nog andra brevet som meddelar en höjning bara det senaste året. Nu blir det nog nästan över 500kr per månad vilket ju blir rätt dyrt snabbt. Får nog på allvar börja titta på alternativ...

Permalänk
Medlem

Kul! Fick nyligen en faktura från Verisure där de återigen höjt priset, så nu kostar det runt 520-530kr/mån. Kostade 399kr/mån när vi skaffade det för ca 4 år sedan. Känner verkligen inte att Verisure har gett mervärde sen införskaffandet, snarare har de blivit sämre då de tog bort inre kontroll (dvs att väktare kan komma in vid behov), och de tyckte minsann inte att de kunde skicka tillbaka nyckeln på ett "säkert sätt" utan destruerade den istället. Undrar hur jag skickade nyckeln till dem en gång i tiden (jepp...rek brev)...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Nu blir det nog nästan över 500kr per månad vilket ju blir rätt dyrt snabbt. Får nog på allvar börja titta på alternativ...

Köp ett larm och koppla upp det mot en billig SBSC certifierad larmcentral(dock inget krav).
Är det trådlösa prylar som Du har idag så titta på Visonic och DSC's Neo. Bägge två har 2-vägskommunikation med samtliga enheter, vilket gör att batterierna håller längre samt larmar omgående(rörelsedetektorer) vid upptäckt. Alla har program till telefonerna och Du kan få aviseringar den vägen, styra samt titta på eventuella bilder.

Enda lönsamma anledningen till att hyra ett larm är när man behöver flexibilitet p.g.a. att man t.ex. flyttar ofta sina kontorslokaler. Eller helt enkelt att man inte har råd med engångssumman. Men det blir inte billigare i längden att hyra ett larm.

Men som privatperson med dagens trådlösa larm så lönar det sig att köpa sitt larm(lätt att flytta det på egen hand). Och en SweClockare lär inte ha några problem med det. Eventuell uppkoppling mot en SBSC certifierad larmcentral kräver att en larmfirma som har ett giltigt polisgodkännande hjälper dig med den delen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Köp ett larm och koppla upp det mot en billig SBSC certifierad larmcentral(dock inget krav).

Så man kan vara ansluten till en larmcentral som privatperson utan att behöva gå genom Sector/Verisure osv? Alltså i princip samma skydd? Med eget SBSC certat larm?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör Ajax sedan ett halvår till tillbaka. Det kostade ca 10 000 kr till min villa + garage. Det fungerar bra!

Rätt skönt att slippa Verisures fakturor och ständiga prishöjningar.

Permalänk
Medlem

Ajax funkar klockrent! Sjukt bra larm!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Larmklass R hade den klarat, som är avsett för konsumenter samt objekt med väldigt lågt skyddsvärde.

Ja, alltså, färga mig icke-imponerad av Ajax Systems, det luktar väldigt amatörmässigt alltihop. Men då vet jag vad jag ska undvika åtminstone, alltid nåt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Så man kan vara ansluten till en larmcentral som privatperson utan att behöva gå genom Sector/Verisure osv? Alltså i princip samma skydd?

Jepp

Skrivet av Homdax:

Med eget SBSC certat larm?

Inget krav. Anledningen till att jag skrev SBSC certifierad larmcentral är att då vet Du att där är ordning och reda samt en sådan sak som t.ex. krav på minst dubbelmaning dygnet runt på larmbordet.

Lite förtydligande ifrån min sida:
Larmcentral == den part där det sitter människor som hanterar inkommande larm som centralapparaten/larmsändare kommunicerar med.

Centralapparat == hjärnan i lokalen som tar in information ifrån övriga komponenter i anläggningen.

Men för att koppla upp ditt eget privata larm mot en larmcentral så behöver produkten prata något utav språken som larmcentralen kan ta emot samt en polisgodkänd larmfirma måste ombesörja upplägget hos larmcentralen samt ställa in centralapparaten/larmsändaren till att kommunicera med just den larmcentral som Du väljer.

Blir helt klart billigare om man är SweClockare och vill samtidigt ha den extra tryggheten att ha den uppkopplad mot en larmcentral. Men Du kan också köra en variant där Du tar emot larmen och larmcentralen ringer upp dig(eller x antal telefonnummer), och blir där inget svar så kanske Du har avtal med ett vaktbolag som kör ut och kollar läget åt dig. D.v.s. en extra trygghet men samtidigt så kan Du minimera kostnaderna för utryckningarna genom att alltid svara när larmcentralen ringer dig och samtidigt själv redan ha kollat i telefonen om det är en spindel, råtta eller något större med 2 ben som är i din bostad/lokal men ändå med tryggheten att om Du skulle vara utomlands och telefonen inte fungerar just då så tar larmcentralen samt vaktbolaget hand om att kontrollera objektet och t.o.m. laga dörr/ruta om det är avtalat.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen av de vanliga larmbolagen som klara av annat än larmklass R ( sektor, verisure, mfl). Det är ju en ren avvägning att göra. Trådar larm med vad det innebär eller trådlöst med vad det innebär.

Ajax verkar vad jag kan se vara ett minst lika seriöst larm. Med fördelen att man slipper de höga abonnemangskostnaderna. Skulle jag välja på nytt skulle det bli Ajax med/utan larmcentral istället för verisure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, alltså, färga mig icke-imponerad av Ajax Systems, det luktar väldigt amatörmässigt alltihop. Men då vet jag vad jag ska undvika åtminstone, alltid nåt.

Dom larmklass R centralapparater som jag sett är alla utav plast, så att slå sönder dom är inga problem. Men å andra sidan så är anläggningen felprojekterad om man kan komma åt centralapparaten innan den hunnit förmedla ett larm ifrån en eller flera larmgivare till larmcentralen. Men bli inte förvånad om någon utvecklare utav konsol/datorspel får för sig att själv installera prylarna och sedan placerar centralapparaten bakom soffan i vardagsrummet i ett sådant läge att man kan komma åt den innan den hinner förmedla något. Och tänk på att larmklass 1 har krav på utebliven pollning efter 25h mot larmcentral. Vill inte veta vad larmklass R har. Med lite tur så kan man själv välja det, men tänk då på att alla larmcentraler tar betalt ett litet premium för detta p.g.a. den ökade trafiken.

Däremot så är jag emot att lägga styrfunktioner med det tänkande huset i ett larm.

Att däremot låta ett överordnat system även kunna prata med larmet tycker jag däremot är bättre, för då har varje del sin egen logik men nyttjaren behöver inte hålla reda på ett 10-tal program i sin telefon för att styra bostaden.

Och det blir mer kompatibelt. Men öppet är något många företag sällan uppskattar, men det är för att dom är kortsiktiga. Ajax har någon modul för att kunna prata med deras trådlösa produkter om man bara vill integrera deras trådlösa prylar i sitt eget hemmasnickrade system, så det är något positivt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Att en produkt uppfyller samt är certifierad enligt EN 50131-1:2006 grade 2 är inte samma sak som larmklass 2.

Produkten är inte godkänd och inte certifierad enligt larmklass 2.
Eller ens larmklass 1 för den delen. Anledningen är att den klarar inte av det.

är problemet. Sist jag kollade så fick det ta högst 450ms innan man upptäcker att man saknar fungerande förbindelse med ansluten utrustning i den lokala anläggningen. Och då fungerar det ej med batteridrivna enheter om man inte vill sitta och ladda dom som sin mobiltelefon .

Därför kom larmklass R till.

Larmklass R hade den klarat, som är avsett för konsumenter samt objekt med väldigt lågt skyddsvärde.

Men inte ens i larmklass R är den godkänd. Anledningen är att troligtvis har ingen begärt certifiering utav den, eftersom det i sin tur kostar pengar. Men det kanske kommer, vem vet.

Och jag talar om svenska larmklasser, eftersom utländska "grade" samt certifieringar duger enbart utomlands(inte Tyskland), men inget svenskt anläggarintyg kan utfärdas innehållandes en Ajax produkt i Sverige utan att alla produkter måste omnämnas i avvikelserna och således försvinner hela idén med ett intyg som anger att anläggningen uppfyller larmklass 2.

Om någon kan peka till ett giltigt intyg för larmklass 2 på en Ajax produkt, utfärdat utav SBSC så tar jag tillbaks mitt uttalande.
https://www.sbsc.se/hitta-certifikat/#/produkter/1/

Utländska larmklasser har inget värde i Sverige. Det enda man kan tänkas snegla på är tyskarnas VdS klass C.

EN 50131-1:2006 är en Europanorm avsedd för bl.a. inbrottslarm. Det betyder inte samma sak som att produkten uppfyller SSF1014 eller 114 och således så behöver man inte nyttja SSF130:8 vid projekteringen eftersom 130:8 hänvisar till larmklass 1-4, vilket Ajax saknar ett giltigt certifikat på så vitt jag kan se.

Tack för bra input gällande klassningen. Grade 2 är av mig helt enkelt översatt till larmklass 2 med hänvisning till EN 50131-1:2006. Ordet kan så här i efterhand lätt misstolkas och jämföras med vår svenska larmklassning, vilket blir missvisande.

Jag ser till att uppdatera texten för att inte orsaka onödig förvirring kring standarderna.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caradrel:

Det är väl ingen av de vanliga larmbolagen som klara av annat än larmklass R ( sektor, verisure, mfl). Det är ju en ren avvägning att göra. Trådar larm med vad det innebär eller trådlöst med vad det innebär.

Sector nyttjat Honeywell Galaxy G2 någon gång förut. Idag är inte Galaxy G2 godkänd, men jag minns inte om den varit det någon gång under föra decenniet.

Däremot så är dom inte en certifierad anläggarfirma inbrottslarm. Således kan dom ej utfärda anläggarintyg och inte heller koppla utrustning i någon larmklass. Men dom kan låta någon annan göra det åt dom....

Verisure är helt klart riktad mot konsumenter.
Däremot så har dom ett avtal med dom som utvecklar Yale Dorma låsen och således fått till en integration utav dessa i samma system.

Men sedan kan man också resonera så här:
Larmklasserna i Sverige kom till för att uppnå en enhetlig standard.

Men egentligen är det inget som säger att en icke certifierad produkt är sämre än certifierad produkt i t.ex. larmklass 4. Den som har pengar kan få det mesta godkänt i Sverige eftersom regelverken är lite grann ett skämt. Man skall bara ha kapitalet. Och sedan så gäller certifieringarna bara i några få år innan man måste på nytt betala för att förlänga ett certifikat. Och ändrar man för mycket i mjukvaran eller något i hårdvaran så måste produkten certifieras på nytt.

När en produkt är godkänd enligt tyska VdS klass C, då har man en riktig produkt. Det är därför Sverige är fullt utav olika fabrikat medan det är mer glest utbud i Tyskland om man snackar med en kollega som jobbat i den branschen i Tyskland.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caradrel:

Ajax verkar vad jag kan se vara ett minst lika seriöst larm. Med fördelen att man slipper de höga abonnemangskostnaderna. Skulle jag välja på nytt skulle det bli Ajax med/utan larmcentral istället för verisure.

Ajax är på frammarsch i Sverige.
En av dom större elgrossisterna Solar säljer den, och säkert flera elgrossister.

Ajax är mer än ett larm, därför kommer den att sälja.

Men den är fortfarande beroende utav molnet för att man skall kunna styra den.

Neo och t.ex. SPC(lite väl mycket för en konsument) kan köra både via molnet och direktanslutet t.ex. för SweClockare som vet hur dom pekar om portar i sin bredbandsdelare och således slippa beroende utav molnet och kunna köra prylarna längre än vad molnet stödjer(som t.ex. Google för inte så länge sedan gjorde med kamerorna som går till Googles kamera moln).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Man måste använda deras specifika molnlösning & låst api, ugh?
(fyi, deras cloud = deras serverpark)

Så vilket larm borde man köpa?

Tänkte byta från verisure som har blivit ruggigt dyra & det sägs att de snor gsm modulen så du kan inte trycka in eget simkort och måste då förlita dig på wifi endast vilket är ett dåligt skämt.

Jag ser ingen forumdel eller någon sticky thread kring larm.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Att en produkt uppfyller samt är certifierad enligt EN 50131-1:2006 grade 2 är inte samma sak som larmklass 2.

Produkten är inte godkänd och inte certifierad enligt larmklass 2.
Eller ens larmklass 1 för den delen. Anledningen är att den klarar inte av det.

är problemet. Sist jag kollade så fick det ta högst 450ms innan man upptäcker att man saknar fungerande förbindelse med ansluten utrustning i den lokala anläggningen. Och då fungerar det ej med batteridrivna enheter om man inte vill sitta och ladda dom som sin mobiltelefon .

Därför kom larmklass R till.

Larmklass R hade den klarat, som är avsett för konsumenter samt objekt med väldigt lågt skyddsvärde.

Men inte ens i larmklass R är den godkänd. Anledningen är att troligtvis har ingen begärt certifiering utav den, eftersom det i sin tur kostar pengar. Men det kanske kommer, vem vet.

Och jag talar om svenska larmklasser, eftersom utländska "grade" samt certifieringar duger enbart utomlands(inte Tyskland), men inget svenskt anläggarintyg kan utfärdas innehållandes en Ajax produkt i Sverige utan att alla produkter måste omnämnas i avvikelserna och således försvinner hela idén med ett intyg som anger att anläggningen uppfyller larmklass 2.

Om någon kan peka till ett giltigt intyg för larmklass 2 på en Ajax produkt, utfärdat utav SBSC så tar jag tillbaks mitt uttalande.
https://www.sbsc.se/hitta-certifikat/#/produkter/1/

Utländska larmklasser har inget värde i Sverige. Det enda man kan tänkas snegla på är tyskarnas VdS klass C.

EN 50131-1:2006 är en Europanorm avsedd för bl.a. inbrottslarm. Det betyder inte samma sak som att produkten uppfyller SSF1014 eller 114 och således så behöver man inte nyttja SSF130:8 vid projekteringen eftersom 130:8 hänvisar till larmklass 1-4, vilket Ajax saknar ett giltigt certifikat på så vitt jag kan se.

Skrivet av Veni:

Jepp

Inget krav. Anledningen till att jag skrev SBSC certifierad larmcentral är att då vet Du att där är ordning och reda samt en sådan sak som t.ex. krav på minst dubbelmaning dygnet runt på larmbordet.

Lite förtydligande ifrån min sida:
Larmcentral == den part där det sitter människor som hanterar inkommande larm som centralapparaten/larmsändare kommunicerar med.

Centralapparat == hjärnan i lokalen som tar in information ifrån övriga komponenter i anläggningen.

Men för att koppla upp ditt eget privata larm mot en larmcentral så behöver produkten prata något utav språken som larmcentralen kan ta emot samt en polisgodkänd larmfirma måste ombesörja upplägget hos larmcentralen samt ställa in centralapparaten/larmsändaren till att kommunicera med just den larmcentral som Du väljer.

Blir helt klart billigare om man är SweClockare och vill samtidigt ha den extra tryggheten att ha den uppkopplad mot en larmcentral. Men Du kan också köra en variant där Du tar emot larmen och larmcentralen ringer upp dig(eller x antal telefonnummer), och blir där inget svar så kanske Du har avtal med ett vaktbolag som kör ut och kollar läget åt dig. D.v.s. en extra trygghet men samtidigt så kan Du minimera kostnaderna för utryckningarna genom att alltid svara när larmcentralen ringer dig och samtidigt själv redan ha kollat i telefonen om det är en spindel, råtta eller något större med 2 ben som är i din bostad/lokal men ändå med tryggheten att om Du skulle vara utomlands och telefonen inte fungerar just då så tar larmcentralen samt vaktbolaget hand om att kontrollera objektet och t.o.m. laga dörr/ruta om det är avtalat.

Larm i de flesta fall handlar om en falsk trygghet och avskräckande. Så vilken klass det har spelar ingen roll, Ajax fungerar klockrent! Viktigt dock att komplettera med kameror så man faktiskt kan se vad som händer om man inte är på plats.

Att ha ett larm kopplat till larmcentral är så många gånger onödigt. Visst har du en guldbutik eller något annat som är extremt värdefullt/stöldbegärligt så självklart ska man ha ett klassat godkänt larm med larmcentral. Men det är väldigt få fall försäkringsbolag kräver ett godkänt uppkopplat larm till larmcentral. Jag har en butik som lagerför både telefoner och datorer men försäkringsbolaget kräver inget larm ens där.

Men som vanlig privatperson i hemmet eller i de flesta verksamheter räcker Ajax gott och väl!
Att larmcentralen ringer till polisen eller om du själv gör det blir exakt lika mycket prioriterat (ja jag känner folk som jobbar på Polisens ledningscentral och har frågat specifikt om detta). Ett pågående inbrott blir alltid högsta prioritet oavsett vem som ringer.
Det fina med Ajax är att de har "kritiska notiser" (iaf på iPhone). Så blir det ett inbrott så oavsett om ens telefon är ljudlös eller i stör-ej-läge så kommer ett extremt högt larm i telefonen. Då kollar man kameran lite fort och ser man någon konstigt ringer man 112 och Polisen kommer sätta högsta prioritet på ärendet. Tiden det tar innan larmcentralernas väktare tar på sig så hinner tjuvarna gott länsa stället. Så det du betalar för en väktarutryckning är att de tejpar upp lite wellpapp/plywood.. Är man bortrest så har man någon vän/familj/släkting som kan göra det istället.
Däremot har jag Ajax på ett ehandelslager. Med 0kr månadskostnad! Så jag och några anställda har tillgång till Ajax-appen. Så blir det inbrott så får vi alla denna varning och ligger man och sover vaknar man garanterat!
Vad jag vill ha sagt med din information om klasser hit och dit så spelar det inte så stor roll. Ajax fungerar tillförlitligt vilket är det viktiga. Det går även koppla Ajax till den tredjeparts-larmcentral för cirka 100kr i månaden + avgift för ev. utryckningar men onödigt enligt mig.
Ljudbarriär(extrem hög siren) och rökgenerator är annars effektiva sätt att förhindra "lyckade" inbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Man måste använda deras specifika molnlösning & låst api, ugh?
(fyi, deras cloud = deras serverpark)

Så vilket larm borde man köpa?

Tänkte byta från verisure som har blivit ruggigt dyra & det sägs att de snor gsm modulen så du kan inte trycka in eget simkort och måste då förlita dig på wifi endast vilket är ett dåligt skämt.

Jag ser ingen forumdel eller någon sticky thread kring larm.

Om Du har idag Verisure så passar Du in på den målgrupp som Visonic har med sin PowerMaster serie.

Eftersom Tyco idag äger både Visonic och DSC så har även DSC's Neo samma möjligheter lokalt på objektet, men Neo är även godkänd i larmklass 2 eftersom det är en hybrid produkt där man kan köra trådbundet samt trådlöst, och då valde troligtvis DSC/Teletec att få produkten godkänd i larmklass 2 eftersom det är en tuffare klass än R och således klarar man av larmklass R om en kravställare kräver det.

Visonic lär dock bli billigare. Dock så behöver den kopplas upp mot en IPMP server om Du vill kunna styra larmet ifrån en telefon. Visonic erbjuder ingen sådan tjänst men deras återförsäljare gör det.

Neo kan både köra upp DSC's molntjänst och även direkt ifrån telefon om Du kan öppna rätt portar där hemma.

Både Visonic och DSC har funnits sedan minst början på 90-talet och deras produktserier lever lång tid innan dom hittar på något nytt. Och då går det fortfarande att hitta reservdelar flera år senare.

Gå in på www.teletec.se och kolla runt bland produkterna. Sällan dom tar in något dåligt. Dom har funnits lika länge som DSC's produkter i Sverige. Och leta sedan upp på eBay, Blocket eller Byggahus om det är någon som säljer produkterna. Detta för att TeleTec säljer ej till slutkunder.

Borde kanske finnas ett underforum till larm i https://www.sweclockers.com/forum/169-smarta-hem när man vill specifikt snacka larm och idéer samt tips för hur man få till det larm som passar en bäst till absolut lägsta kostnad genom att gå förbi så många mellanhänder som möjligt. LarmClockers .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Larm i de flesta fall handlar om en falsk trygghet och avskräckande. Så vilken klass det har spelar ingen roll, Ajax fungerar klockrent! Viktigt dock att komplettera med kameror så man faktiskt kan se vad som händer om man inte är på plats.

Att ha ett larm kopplat till larmcentral är så många gånger onödigt. Visst har du en guldbutik eller något annat som är extremt värdefullt/stöldbegärligt så självklart ska man ha ett klassat godkänt larm med larmcentral. Men det är väldigt få fall försäkringsbolag kräver ett godkänt uppkopplat larm till larmcentral. Jag har en butik som lagerför både telefoner och datorer men försäkringsbolaget kräver inget larm ens där.

Men som vanlig privatperson i hemmet eller i de flesta verksamheter räcker Ajax gott och väl!
Att larmcentralen ringer till polisen eller om du själv gör det blir exakt lika mycket prioriterat (ja jag känner folk som jobbar på Polisens ledningscentral och har frågat specifikt om detta). Ett pågående inbrott blir alltid högsta prioritet oavsett vem som ringer.
Det fina med Ajax är att de har "kritiska notiser" (iaf på iPhone). Så blir det ett inbrott så oavsett om ens telefon är ljudlös eller i stör-ej-läge så kommer ett extremt högt larm i telefonen. Då kollar man kameran lite fort och ser man någon konstigt ringer man 112 och Polisen kommer sätta högsta prioritet på ärendet. Tiden det tar innan larmcentralernas väktare tar på sig så hinner tjuvarna gott länsa stället. Så det du betalar för en väktarutryckning är att de tejpar upp lite wellpapp/plywood.. Är man bortrest så har man någon vän/familj/släkting som kan göra det istället.
Däremot har jag Ajax på ett ehandelslager. Med 0kr månadskostnad! Så jag och några anställda har tillgång till Ajax-appen. Så blir det inbrott så får vi alla denna varning och ligger man och sover vaknar man garanterat!
Vad jag vill ha sagt med din information om klasser hit och dit så spelar det inte så stor roll. Ajax fungerar tillförlitligt vilket är det viktiga. Det går även koppla Ajax till den tredjeparts-larmcentral för cirka 100kr i månaden + avgift för ev. utryckningar men onödigt enligt mig.
Ljudbarriär(extrem hög siren) och rökgenerator är annars effektiva sätt att förhindra "lyckade" inbrott.

Bra skrivet.

För att förtydliga:
Ett inbrottslarms uppgift är att upptäcka avvikelser och då påkalla uppmärksamhet.
Ett inbrottslarm har vare sig till uppgift att skydda något eller att skrämma folk.
Däremot så är det bieffekterna utav ett fungerande inbrottslarm.

Ett inbrottslarm bör kompletteras med en skyddsklass som motsvarar det behov man har eller kravställarens.
Tjuvar hinner länsa det dom behöver vare sig man har en Ajax eller något annat.
Därför skall man alltid komplettera med en skyddsklass som försvårar stöld men som tillåter att inbrottslarmet utlöser väldigt tidigt vid faktiskt angrepp.

Om ditt försäkringsbolag inte har krävt ett godkänt inbrottslarm så har dom bedömt att objektet inte var värt att larma med ett sådant system eller att skyddsklassen redan var tillräcklig hög baserat på den premie försäkringstagaren får betala, eller att deras villkor var så bra gentemot dom att dom förlorar inga pengar om försäkringstagaren kräver ersättning eftersom villkoren i praktiken gör det olönsamt för försäkringstagaren.

Om man inte har möjlighet att hantera larmet(sitter t.ex. på ett flygplan högt upp i luften, badar m.m.) så är en larmcentral bra att ha. Och jag kan tänka mig att man som anställd inte vill bli väckt mitt i natten p.g.a. ett larm. Som ägare kan jag tänka mig att det är annorlunda, men inte som anställd.

Och det med polisen beror helt på i vilket brottsdistrikt man bor i. Här i Malmö kör inte polisen ut på ett inbrottslarm normalt. På 90-talet gjorde dom det om man ringde dom och sa att man såg ett pågående inbrott. Idag skall dom ha väldigt lite att göra(i Malmö har dom mycket att göra) eller så har en väktare gripit någon och behöver hjälp.

Jag tror inte att Elgigantens lager skulle godkänna en Ajax produkt som kan styras via främmande servrar .
Och där larmar man även deras s.k. bunkrar specifikt för att upptäcka tidigt angrepp med hjälp av seismiska detektorer.

Och Tele2 butikerna har uppenbart högre krav än dina lokaler.

Men det går samtidigt inte att dra paralleller baserat på några rader i ett inlägg på ett forum. Man måste titta på hela bilden från en kravställares ståndpunkt innan man egentligen uttalar sig om vad en lokal skall innehålla för att försvåra stöld. Skyddsklass samt larmklass är A och O. Den ena är inte lönt utan den andra. Och i skyddsklass så kommer även låsklass med in i bilden.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Som många har nämnt är väktarutryckningarna ganska kef, och en falsk trygghet, de åker dit, är någon kvar håller de sig på avstånd, går def. inte in, men fotar/filmar. Följer efter i laglig hastighet och ja, det är de du betalar för med verisure/sector etc.

Rök, strobe och högvolym om du faktiskt vill skydda dina saker. Men har du det är knappast den lilla kostnad för att ha det kopplat till en central något problem

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på ajax, någon som har det och provat lägga till tredjeparts kameror? Om det fungerar bra?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Den största poängen med larmet uppkopplat mot larmcentral för villor är ju för brandlarmet och den extra tryggheten det ger, både när man inte är hemma men framförallt också när man är det.

Permalänk
Medlem

Grymt bra information i den här tråden. Tack alla!

Permalänk
Medlem

Min hemmajobbande fru är mitt larm. Dock rätt dyr i drift.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

API är tyvärr dealbreaker för mig.

Vill kunna ha funktioner som t ex att den larmar på automatiskt när jag låser mitt smarta dörrlås (valfri leverantör), jag vill kunna ha in det i en ”gemensam” app för ett smart hem (t ex Home Assistant eller liknande), funderar även på att man vill ha ut larmstatus / på / av-slagning för att kunna automatiskt sätta t ex hemma/bortaläge på värmesystemet....

Jag kommer även köra separata kameror, så kommer även där vilja ha integration så kamerasystemet kan få notis & spela in & skicka bild vid larm.

Finns det nått som klarar detta? Har fått tips om att titta på SPC.
KNX-integration vore perfekt.
Ja, kommer köra kablar, trådlöst & batterier ger jag inte mkt för.

Ett krav är även ”dolda” sensorer, vill ha t ex magnetsensorerna inuti karmarna på fönster/dörr så dom inte syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Min hemmajobbande fru är mitt larm. Dock rätt dyr i drift.

Hört att hon har grymt bra röststyrning.