65" TV (LG CX vs Samsing Q80T) samt soundbar för konsolspel

Permalänk

65" TV (LG CX vs Samsing Q80T) samt soundbar för konsolspel

Hej alla

Jag har nyligen skaffat en Series X (tänkte även skaffa en ps5 i framtiden) och vill ha en 65" tv och surroundljud för mitt spelande, men det är lite av en djungel så jag skulle behöva lite hjälp av er som har koll och mer erfarenhet.

När det gäller TV så står det mellan LGs CX65 och samsung Q80T. CX ska vara bäst enligt nästan alla, men Q80T har fått väldigt fina recensioner med, och den kostar ca 7000 kr mindre.

*Jag köper TVn främst för spelande. Oftast spelar jag i ett hyfsat mörk rum (antingen på kvällen eller med persiennerna neddragna), och jag sitter oftast ganska rakt framför, även om det är inte är exakt rakt framför). Jag tycker HDR är riktigt ballt, men Q80T har tydligen lägre HDR ljusstyrka i sitt spelläge enligt Rtings. Kan man spela utan gameläge för att få bättre HDR, eller blir spelläget lidande då? Är det någon som äger Q80T som vill dela med sig av sina erfarenheter? Får man fortfarande schysst HDR effekt?

*Frågan är om det är värt för mig att köpa LG? Det blir dyrt som det är med tv, konsoller och ljud. Mellanskillnaden skulle jag kunna använda till ett ljudsystem. Hur mycket bättre är LGn? Hur viktigt är dolby vision?

*Vad gäller ang soundbars och spelande? Jag vill ju kunna höra från vilket håll monstret kommer osv, så jag antar man behöver en 5.1 iaf? Krävs det extra högtalare man ställer bakom sig? Förslag på modeller?

*Hur kopplar man ihop saker nu för tiden? Jag kopplade in min ps4 i min gamla plasma tv med gammal hdmi, sen kopplade jag in optisk från ps4 till en surround. Nu för tiden verkar det finnas mkt enklare lösningar med färre sladdar. Något man ska tänka på där?

Permalänk
Bildexpert 📺

Spelar du utanför spelläget får du en latens som är mycket högre och den brukar märkas av även av de som inte kör den rappaste shootern. Att det är lägre ljusstyrka för HDR (enligt rtings) har inte särskilt stor betydelse i praktiken. Snarare en anpassning för att bilden inte ska fluktuera i peak brightness utifrån de förutsättningar som ett spel har jämfört med en film.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Spelar du utanför spelläget får du en latens som är mycket högre och den brukar märkas av även av de som inte kör den rappaste shootern. Att det är lägre ljusstyrka för HDR (enligt rtings) har inte särskilt stor betydelse i praktiken. Snarare en anpassning för att bilden inte ska fluktuera i peak brightness utifrån de förutsättningar som ett spel har jämfört med en film.

Tack för svar! Jag förstår inte det sista riktigt, skulle du vilja förklara för någon som inte är så insatt i det här?
Tack på förhand.

Permalänk

Ljudsystem

Kan inte bedöma tv men ljud
Kolla in Samsungs limpor med atmos. Fantastiskt ljud.
Går ofta att få för vettig peng via benify och då direkt från Samsung

Permalänk
Medlem

Då du inte skrivit budget så skickar jag in denna som har rätt ok pris nu.
https://www.power.se/tv-e-ljud/hi-fi/soundbars/samsung-hw-q95...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LangdonAlger:

Tack för svar! Jag förstår inte det sista riktigt, skulle du vilja förklara för någon som inte är så insatt i det här?
Tack på förhand.

På en film så styr du inte kameran. På ett spel styr du kameran. Det innebär att du kan spela i ett scenario där TV:n ska lysa flera minuter med högsta möjliga HDR-ljusstyrka och det orkar de flesta TV sällan mer än sekunder och halvminuter innan de måste sänka ljusstyrkan. Vilket leder till synliga fluktuationer. Så genom att hålla den högsta HDR-ljusstyrkan överlag på lägre nivå orkar TV:n hålla en mer konsekvent HDR-bild genom hela spelandet utan att det dippar i styrka.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

På en film så styr du inte kameran. På ett spel styr du kameran. Det innebär att du kan spela i ett scenario där TV:n ska lysa flera minuter med högsta möjliga HDR-ljusstyrka och det orkar de flesta TV sällan mer än sekunder och halvminuter innan de måste sänka ljusstyrkan. Vilket leder till synliga fluktuationer. Så genom att hålla den högsta HDR-ljusstyrkan överlag på lägre nivå orkar TV:n hålla en mer konsekvent HDR-bild genom hela spelandet utan att det dippar i styrka.

Tack för förklaringen.
Hur har man löst det i film? Man undviker helt enkelt att ha höga ljusnivåer i längre scener? Om det skulle vara en scen med starkt ljus en längre stund så har man satt de nivåerna lägre i relation till andra scener i filmen där det är starkt ljus kortare tider?

Hur gör andra tv apparater som har högre hdr ljus i spelläge? De har helt enkelt starkare ljus men man får räkna med fluktuationer?

Permalänk
Skrivet av swe-mighty:

Kan inte bedöma tv men ljud
Kolla in Samsungs limpor med atmos. Fantastiskt ljud.
Går ofta att få för vettig peng via benify och då direkt från Samsung

Tackar, ska kolla in det! Man får räkna med 5.1 till gaming iaf? Behöver man extra högtalare för att ljud bakifrån ska funka rätt?

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då du inte skrivit budget så skickar jag in denna som har rätt ok pris nu.
https://www.power.se/tv-e-ljud/hi-fi/soundbars/samsung-hw-q95...

Tack för tipset! Tror det blir väl dyrt, speciellt med tanke på att jag nyss köpt xbox och dessutom ska köpa tv. Vad kan man få för ca 5-7K?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LangdonAlger:

Tack för förklaringen.
Hur har man löst det i film? Man undviker helt enkelt att ha höga ljusnivåer i längre scener? Om det skulle vara en scen med starkt ljus en längre stund så har man satt de nivåerna lägre i relation till andra scener i filmen där det är starkt ljus kortare tider?

Hur gör andra tv apparater som har högre hdr ljus i spelläge? De har helt enkelt starkare ljus men man får räkna med fluktuationer?

Alla TV gör olika och vilken ljusstyrka som nås vid HDR varierar med situationen. Det är mer än bara bilden att ta hänsyn till. Sådant som värmeavledning och förändringar i ljuskällan påverkar. Det gör att presentationen av HDR-bilden alltid är flytande och styrt av algoritmer bortom din kontroll.

De första TV-modellerna med hög HDR-ljusstyrka var därför väldigt tydliga och "grova" i sitt sätt att hantera HDR. Ljusstyrkan kunde hoppa från 800 till 400 nits i ett ögonblick. Bilden blev kanske väldigt grön efter 30 sekunder. Numera är man bättre och mer subtil i hur det fungerar. Enklare LCD-TV har ett system som är byggt för en kontinuerlig och ganska låg ljusstyrka, säg 300 nits och är de konsekventa. Men förstås aldrig så värst roliga.

Rtings gör bra jobb men är inget vidare på att förklara siffrorna de presenterar. Man får aldrig exakt 410 nits vid 50% (eller vad rtings nu anger) utan HDR på en konsument-TV är ett tillstånd av ständigt pågående förändring.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Alla TV gör olika och vilken ljusstyrka som nås vid HDR varierar med situationen. Det är mer än bara bilden att ta hänsyn till. Sådant som värmeavledning och förändringar i ljuskällan påverkar. Det gör att presentationen av HDR-bilden alltid är flytande och styrt av algoritmer bortom din kontroll.

De första TV-modellerna med hög HDR-ljusstyrka var därför väldigt tydliga och "grova" i sitt sätt att hantera HDR. Ljusstyrkan kunde hoppa från 800 till 400 nits i ett ögonblick. Bilden blev kanske väldigt grön efter 30 sekunder. Numera är man bättre och mer subtil i hur det fungerar. Enklare LCD-TV har ett system som är byggt för en kontinuerlig och ganska låg ljusstyrka, säg 300 nits och är de konsekventa. Men förstås aldrig så värst roliga.

Rtings gör bra jobb men är inget vidare på att förklara siffrorna de presenterar. Man får aldrig exakt 410 nits vid 50% (eller vad rtings nu anger) utan HDR på en konsument-TV är ett tillstånd av ständigt pågående förändring.

Vad innebär det i praktiken för Q80T jämfört med andra TV apparater vad gäller HDR ljusstyrka i game mode?

Permalänk
Avstängd

Jag har en Q85R så ett snäpp bättre än Q80T men också ett år äldre, och jag vet inte riktigt hur lika de är. Men på min TV är spelläget absolut ljust nog, ställer jag in vitnivåerna i ett spels menyer så som de säger att man ska göra (typ ena figuren ska inte synas och andra ska precis anas) så gör det ont i ögonen.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har en Q85R så ett snäpp bättre än Q80T men också ett år äldre, och jag vet inte riktigt hur lika de är. Men på min TV är spelläget absolut ljust nog, ställer jag in vitnivåerna i ett spels menyer så som de säger att man ska göra (typ ena figuren ska inte synas och andra ska precis anas) så gör det ont i ögonen.

Låter ju rätt ballt iof, man ska reagera nästan som i slutet i raiders of the lost arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Tack för tipset! Tror det blir väl dyrt, speciellt med tanke på att jag nyss köpt xbox och dessutom ska köpa tv. Vad kan man få för ca 5-7K?

Den något enklare Q900T: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5439588

Angående val av TV så verkar alla överens om att den ger bättre bild, men med er mer begränsad livslängd. OLED är perfekt för bildvisning men är inte optimal för statiska objekt (inbränning pga ojämn åldrande efter vanligtvis 3 år+). LCD ger något sämre svärta men toppmodellerna är inte långt efter OLED, så skall du inte stirra på en kolsvart bild i ett kolsvart rum så kanske det inte är hela världen.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Den något enklare Q900T: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5439588

Angående val av TV så verkar alla överens om att den ger bättre bild, men med er mer begränsad livslängd. OLED är perfekt för bildvisning men är inte optimal för statiska objekt (inbränning pga ojämn åldrande efter vanligtvis 3 år+). LCD ger något sämre svärta men toppmodellerna är inte långt efter OLED, så skall du inte stirra på en kolsvart bild i ett kolsvart rum så kanske det inte är hela världen.

Tackar! Man hör om saker är bakom en fast det bara är en högtalarlist längst fram? Finns det något bra för 5000?

Nä, iof. Skönt att slippa bry sig om sånt. Kommer inte bara spela, brukar spela i perioder. Ibland väldigt mycket om jag fastnat för något, sedan knappt alls under en period. Man hör olika om inbränningsrisken på oled, 3 år låter ju inget vidare =/

Verkar som att q80t bara har en ingång med hdmi 2.1. Låter ju inget vidare om man planerar att ha både series x och ps5.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte mycket om siffror och dyl, men jag uppskattar bra bild. Satt i samma sits som du och valde mellan samma 65 tummare för att min dåvarande Sony XE90 skulle till övervåningen.
Hursomhelst, Efter att spanat in bägge så föll valet på LG:n. Kollar aldrig tv under dagen eller i direkt solljus vilket ska vara en av de svagare punkterna på oled så det kan jag inte uttala mig om dock. Hade en Series X till som jag nyligen sålde men det var en fantastisk kombination också. Gillar operativet skarpt också med pek-kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Tackar! Man hör om saker är bakom en fast det bara är en högtalarlist längst fram? Finns det något bra för 5000?

Nä, iof. Skönt att slippa bry sig om sånt. Kommer inte bara spela, brukar spela i perioder. Ibland väldigt mycket om jag fastnat för något, sedan knappt alls under en period. Man hör olika om inbränningsrisken på oled, 3 år låter ju inget vidare =/

Verkar som att q80t bara har en ingång med hdmi 2.1. Låter ju inget vidare om man planerar att ha både series x och ps5.

Ska du ha surround ljud finns inget bättre än ett äkta 5.1, 7.1 o.s.v system jämfört med en "brölimpa", som är bättre än TVns inbyggda högtalare men det är allt. Om man går in på t.ex Dolby Atmos som vissa "brölimpor" ska kunna hantera - jaha du Dolby Atmos har speciella Dolby Atmos som kan studsa ljudet, 2 - 4 närvaro högtalare monterade i takhöjd/inbyggda i taket., kan även monteras på vägg eller byggas in i vägg, finns även speciella Atmos högtalare som kan sätts ovanpå dina front högtalare i ett bl.a i ett Dolby Atmos 5.1.2 system. Man har surround högtalarna bakom sig eller vid sidan om sig. Man behöver ju såklart en a/v förstärkare/receiver som har stöd för Dolby Atmos (TV å a/v förstärkare/receiver behöver i regel HDMI 2.1 men ska enligt vissa funka med HDMI 2.0) å Blu ray - Netflix som kör vissa filmer i Atmos beroende på vilket Netflix du betalar för - har själv bara "Netflix HD" alltså bara 5.1 ljud gör mig (alla filmer/serier på Netflix körs inte i 5.1 ljud).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av Hiawatha:

Jag kan inte mycket om siffror och dyl, men jag uppskattar bra bild. Satt i samma sits som du och valde mellan samma 65 tummare för att min dåvarande Sony XE90 skulle till övervåningen.
Hursomhelst, Efter att spanat in bägge så föll valet på LG:n. Kollar aldrig tv under dagen eller i direkt solljus vilket ska vara en av de svagare punkterna på oled så det kan jag inte uttala mig om dock. Hade en Series X till som jag nyligen sålde men det var en fantastisk kombination också. Gillar operativet skarpt också med pek-kontrollen.

Låter ju bra. Några problem med gamandet? Använde du VRR något, funkade det som det skulle?

Permalänk
Skrivet av LangdonAlger:

Låter ju bra. Några problem med gamandet? Använde du VRR något, funkade det som det skulle?

Vi köpte en LG BX, väldigt trevlig tv faktiskt med utmärkt kontrast förhållande samt 120hz.

har dock inte testat spela på den menden känns rapp iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Låter ju bra. Några problem med gamandet? Använde du VRR något, funkade det som det skulle?

Stängde av det på tv’n och körde 120 på konsolen. Problemet var väl i modern warfare (innan uppdatering) att man manuellt fick byta till 60 för att inte få konstiga resultat. Vill inte minnas att det störde i något annat spel. Kändes fantastiskt i dom senare spelen med 120 stöd som Cold war 👍
Längtar redan tills jag kan lägga vantarna på en Ps5

Permalänk
Skrivet av Hiawatha:

Stängde av det på tv’n och körde 120 på konsolen. Problemet var väl i modern warfare (innan uppdatering) att man manuellt fick byta till 60 för att inte få konstiga resultat. Vill inte minnas att det störde i något annat spel. Kändes fantastiskt i dom senare spelen med 120 stöd som Cold war 👍
Längtar redan tills jag kan lägga vantarna på en Ps5

Ah, sweet. Jag spelar själv inte tävlingsinriktade mp spel, utan mer äventyrs sp spel så jag tror inte 120 är något som kommer påverka mig.

Har läst lite om gamma shit med VRR. Hur pass störigt är det, och är det något som kan tänkas bli bättre med 2021 modeller eller är det en bieffekt man inte slippper oavsett?

Får en del screen tearing på valhalla, förhoppningsvis blir väl framtida spel mer optimerade, men är det något VRR på cx fixar eller får man väldigt skiftande ljusnivåer?

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Vi köpte en LG BX, väldigt trevlig tv faktiskt med utmärkt kontrast förhållande samt 120hz.

har dock inte testat spela på den menden känns rapp iaf

Ja, den verkar ha fått jättebra betyg överallt.

Permalänk
Medlem

Valhalla kändes toppen dom 4-6 timmar jag spelade det, ingen märkbar screentearing och bra flyt 👍

Permalänk
Skrivet av Hiawatha:

Valhalla kändes toppen dom 4-6 timmar jag spelade det, ingen märkbar screentearing och bra flyt 👍

På series x? Och använde du VRR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

På series x? Och använde du VRR?

På series X ja, jag har endast spelat Series X sen releasen och på denna tv som jag köpte under black friday. Hade faktiskt varit kul att jämföra men ska snart skaffa en vanlig Xbox one så då kommer jag få se skillnaderna.

För bästa resultat ska man stänga av freesyncen på Tv’n då det stängde av Dolby vision utan istället låta Xboxen styra vrr.

Edit: Det är inte för bästa resultat utan för enda resultat utan massa flimmer

Permalänk
Skrivet av Hiawatha:

På series X ja, jag har endast spelat Series X sen releasen och på denna tv som jag köpte under black friday. Hade faktiskt varit kul att jämföra men ska snart skaffa en vanlig Xbox one så då kommer jag få se skillnaderna.

För bästa resultat ska man stänga av freesyncen på Tv’n då det stängde av Dolby vision utan istället låta Xboxen styra vrr.

Edit: Det är inte för bästa resultat utan för enda resultat utan massa flimmer

Ah, trodde VRR behövde vara aktiverat på TVn för att det skulle funka? Att om den är avstängd på TVn så är den avstängd, man kan få screen tearing men slipper gamma shift?

Permalänk
Medlem

Nej den går in i game mode vilket tillåter upp till 120hz automatiskt när du startar ett spel, sen kan xboxen styra resten, det krockar om man kör bägge. Kanske om man sänker uppdateringsfrekvensen på xboxen till 60 och aktiverar det på tv men som sagt inget hdr då så känns inget vidare lockande.

Jag hittade enkelt väldigt bra guider om detta när jag köpte min och du kommer bli bra mycket klokare av att lyssna på experterna än mig
Men, kan säga att Tv’n är grym! Kanske människor uppfattar olika egenskaper hos en tv olika men svärtan gör i mina ögon att allt därefter ser så himla mycket bättre ut på Oled.

Permalänk
Skrivet av Hiawatha:

Nej den går in i game mode vilket tillåter upp till 120hz automatiskt när du startar ett spel, sen kan xboxen styra resten, det krockar om man kör bägge. Kanske om man sänker uppdateringsfrekvensen på xboxen till 60 och aktiverar det på tv men som sagt inget hdr då så känns inget vidare lockande.

Jag hittade enkelt väldigt bra guider om detta när jag köpte min och du kommer bli bra mycket klokare av att lyssna på experterna än mig
Men, kan säga att Tv’n är grym! Kanske människor uppfattar olika egenskaper hos en tv olika men svärtan gör i mina ögon att allt därefter ser så himla mycket bättre ut på Oled.

Jag hade fattat för att CX VRR ledde till gamma shift eller vad det kallas, och att det var en hårdvarugrej som inte gick att lösa med firmware update. Men det är din setup man ska köra med så funkar VRR som det ska?

*edit: stavning*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hiawatha:

Nej den går in i game mode vilket tillåter upp till 120hz automatiskt när du startar ett spel, sen kan xboxen styra resten, det krockar om man kör bägge. Kanske om man sänker uppdateringsfrekvensen på xboxen till 60 och aktiverar det på tv men som sagt inget hdr då så känns inget vidare lockande.

Jag hittade enkelt väldigt bra guider om detta när jag köpte min och du kommer bli bra mycket klokare av att lyssna på experterna än mig
Men, kan säga att Tv’n är grym! Kanske människor uppfattar olika egenskaper hos en tv olika men svärtan gör i mina ögon att allt därefter ser så himla mycket bättre ut på Oled.

Nu har jag inte koll på just den teven men självklart behöver VRR/Freesync vara aktiverat på teven för att det ska fungera. Det låter konstigt att det skulle stänga av HDR också, men det vet jag inget om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu har jag inte koll på just den teven men självklart behöver VRR/Freesync vara aktiverat på teven för att det ska fungera. Det låter konstigt att det skulle stänga av HDR också, men det vet jag inget om.

Nej räcker med Gamemode och sätta boxen på 120 hz. Det är verkligen ganska enkelt att kolla upp.