Permalänk
Medlem

3060 Ti högt pris?

Hej jag undrar bara lite över priset på 3060 Ti det står ju på nvidia att dem ska kosta 400 USD plus 25% skatt i sverige men just nu ser jag på proshop.se och andra ställen att dem går för 7000kr? Är det bara en tillfällig sak för att dem är svåra och få tag i eller kommer priset ligga på 7000kr framöver??

Permalänk
Inaktiv

tillgång efterfrågan som du redan nämt styr priset, hur det ser ut om 6mån vet ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

tillgång efterfrågan som du redan nämt styr priset, hur det ser ut om 6mån vet ingen.

9000Kr då
(Skulle inte förvåna mig)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenx:

Hej jag undrar bara lite över priset på 3060 Ti det står ju på nvidia att dem ska kosta 400 USD plus 25% skatt i sverige men just nu ser jag på proshop.se och andra ställen att dem går för 7000kr? Är det bara en tillfällig sak för att dem är svåra och få tag i eller kommer priset ligga på 7000kr framöver??

Dom kommer kosta samma så länge kunderna betalar hiskeliga överpriser, såg en video idag där Jay från J2C var rejält less på aib:s och scalpande återförsäljare som passar på att höja priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenx:

Hej jag undrar bara lite över priset på 3060 Ti det står ju på nvidia att dem ska kosta 400 USD plus 25% skatt i sverige men just nu ser jag på proshop.se och andra ställen att dem går för 7000kr? Är det bara en tillfällig sak för att dem är svåra och få tag i eller kommer priset ligga på 7000kr framöver??

Alla RTX 3000 är sinnessjukt högt prissatta. Brukar inte kolla de svenska butikerna så mycket men här i Finland så börjar 3090 till och med passera 3000€ strecket med vissa modeller vid vissa handlare.

Exempelvis det 3060Ti jag beställde för snart 4 månader sen har stigit i pris med 30% sedan dess.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

3060 TI är väl det kort som har bäst förhållande mella. Ethereum hashrate och strömförbrukning? Eftersom folk tjänar pengar på sina grafikkort genom mining skulle det innebära att alla skulle kunna få "gratis grafikkort" efter några månaders mining sett till hur lönsamt ethereum varit senaste tiden. Allt därefter blir vinst när du väl betalat ab kortet. Men för de priserna som miners kräver när de väl säljer av sina riggar så lät kryptovalutorna hinna krasha innan man tjänat ihop kostnaden för kortet. Priserna går ner när tillräckligt många miners börjat sälja av sina kort för att mining inte längre är lönsamt. Får se när/om det sker.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Helt jävla galet. Sjukt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

3060 TI är väl det kort som har bäst förhållande mella. Ethereum hashrate och strömförbrukning? Eftersom folk tjänar pengar på sina grafikkort genom mining skulle det innebära att alla skulle kunna få "gratis grafikkort" efter några månaders mining sett till hur lönsamt ethereum varit senaste tiden. Allt därefter blir vinst när du väl betalat ab kortet. Men för de priserna som miners kräver när de väl säljer av sina riggar så lät kryptovalutorna hinna krasha innan man tjänat ihop kostnaden för kortet. Priserna går ner när tillräckligt många miners börjat sälja av sina kort för att mining inte längre är lönsamt. Får se när/om det sker.

Så du menar miners köper kort nu och minar tills dem har tjänat tillbaka det som kortet kostade egentligen och sen säljer riggarna? När folk börjar göra det kommer eth droppa i pris eller?? Kommer mining inte vara lika bra som det är nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Dom kommer kosta samma så länge kunderna betalar hiskeliga överpriser, såg en video idag där Jay från J2C var rejält less på aib:s och scalpande återförsäljare som passar på att höja priserna.

Har sett förkortningen AIB nämnas flera gånger men vad står den för egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Har sett förkortningen AIB nämnas flera gånger men vad står den för egentligen?

Jag gissar på
https://en.wikipedia.org/wiki/American_Institute_of_Bisexuali...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Har sett förkortningen AIB nämnas flera gånger men vad står den för egentligen?

AiB = Add in Board partner. Asus, Evga, Msi, Gigabyte, etc

Permalänk
Medlem

Haha, dagens garv!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Var till elgiganten de ville ha 16300 för ett 2080 ti de kan jag tycka är lite mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyver:

Var till elgiganten de ville ha 16300 för ett 2080 ti de kan jag tycka är lite mycket.

Har man väntat tillräckligt länge så kan man bli desperat nog att göra det, isär nu när det har gått 6 mån. alltså ETT HALVÅR sen lanseringen av Nvidia-Unicorn serien 3xxx.

Och folk slogs faktisk över 1080ti kort. Helt galet. Och det lär ju inte bli lättare, experter och folk inom yrket spår nu att vi kommer att få chip-torka långt in i 2022, även så mkt. som 4 år. Och dess längre tid som går, dess mera börjar man att lita på detta.

Hela grafik korts grejen är nu officiellt ett enda stort skämt, jag har mitt 3090 kort tur som är, och jag tyckte 18K för det kort var totalt vansinne (men jag använder det 50/50 Spel/Blender animationer etc. så för mig, jag är van vid dyra grafikkort och datorer till detta föremål)

Men som min vän och kollega från arbetet sade till mig igår, stackars ungdomar - det här börjar ju ge någon slags klassdelning bland unga gamers, inte rättvist alls.

Oof- stavar som en krasslig kråka (är Nordbagge - forgive me) ;)
Permalänk
Medlem

Vad jag skulle vilja veta är vart i kedjan prishöjningen sker på nya kort. Köper butikerna in korten till normala msrp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xc:

Dom kommer kosta samma så länge kunderna betalar hiskeliga överpriser, såg en video idag där Jay från J2C var rejält less på aib:s och scalpande återförsäljare som passar på att höja priserna.

Varför är butikerna bovar om de höjer priserna vid extrem fråga? Ingen klagar ju när efterfrågan är liten och saker måste reas ut?

Uppenbarligen är det rimligt att hata på dem om det handlat om något viktigt, handsprit eller medicin. Men för lyxkonsumption? Jag ser inte problemet

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför är butikerna bovar om de höjer priserna vid extrem fråga? Ingen klagar ju när efterfrågan är liten och saker måste reas ut?

Uppenbarligen är det rimligt att hata på dem om det handlat om något viktigt, handsprit eller medicin. Men för lyxkonsumption? Jag ser inte problemet

Japp.
Ser hellre att butiker tjänar lite extra än att scalpers och miners gör det.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett 3080 på webhallen som vid beställning hade ett pris på ~9000kr. När jag 3 månader senare hämtade kortet låg priset på över 12000 kr

Självklart fick jag betala vad det kostade vid beställning men visst, priserna är extremt höga just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför är butikerna bovar om de höjer priserna vid extrem fråga? Ingen klagar ju när efterfrågan är liten och saker måste reas ut?

Uppenbarligen är det rimligt att hata på dem om det handlat om något viktigt, handsprit eller medicin. Men för lyxkonsumption? Jag ser inte problemet

Skrivet av Svensktiger:

Japp.
Ser hellre att butiker tjänar lite extra än att scalpers och miners gör det.

Jag säger inte att någon är en "bov" frågan var varför korten är dyra,enligt jay på J2C handlar det om att partners och återförsäljarna höjer priserna.
han diskuterar detta ca 9min in i den länkade videon.

https://www.youtube.com/watch?v=H1DApIvOCMw

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag säger inte att någon är en "bov" frågan var varför korten är dyra,enligt jay på J2C handlar det om att partners och återförsäljarna höjer priserna.
han diskuterar detta ca 9min in i den länkade videon.

https://www.youtube.com/watch?v=H1DApIvOCMw

Ja det är förmodligen så att partners/åf höjer priserna, men varför skulle de inte göra så? Folk handlar ju oavsett pris, kan man lika gärna passa på att tjäna en extra hacka.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Ja det är förmodligen så att partners/åf höjer priserna, men varför skulle de inte göra så? Folk handlar ju oavsett pris, kan man lika gärna passa på att tjäna en extra hacka.

Ja, det gör dom säkert.
Detta diskuterades för ett bra tag sen nu, men då var det inte många som trodde att så var fallet.

Skrivet av xc:

Månne vart jag stoppade folierullen...nä men om man ska vara lite seriös så vill ju företag tjäna pengar ju mer pengar desto bättre. Jag antyder inte att svenska handlare lagt på lite kronor för att tjäna lite extra under denna tid av bristvaror.

Jäklars Edit: igen menar väl lite att det finns ingenting som hindrar bosses radio i gellivare att sälja korten för 9000spänn och få lite bättre marginal på elektronik som är känt för att ha väldigt dålig marginal.

Edit: det var 2020-11-20 det har runnit en del vatten under broarna sedan dess.